på personer i behov av hjälp Balanced scorecard Visioner erbjuda bästa omsorg Strategier fokusera på personer i behov av hjälp Perspektiv
Perspektiv Kritiska lönsamhet leverans- rätt nya kompetens Process Utveckling Medarbetare Finansiellt Person med behov Kritiska lönsamhet leverans- rätt nya kompetens framgångs- kostnads- precision metod metoder trivsel faktorer effektivitet nöjd person process- initiativs- orientering rikedom Mått lönsamhet precision kvalitets- antal nya andel servicegrad bristkost- idéer högskole- nader utbildade ledtid attityder Handlings- Ansvariga och tidsplaner för att nå uppsatta mål planer
B S Vision; övergripande mål för verksamheten – vad vill vi uppnå Strategi; beskriver hur vi kommer dit och hur vi utnyttjar resurserna Perspektiv; på vilka områden ska vi fokusera på Kritiska framgångsfaktorer; vad som är avgörande att vi gör bra saker Mått; vad bör vi mäta för att säkerställa de kritiska framgångsfaktorerna Handlingsplaner; vilka åtgärder behövs för att kunna uppnå våra mål
Vision Vem är organisationen till för? Inom vilket område ska organisationen verka? I vilken riktning ska organisationen utvecklas? Andra viktiga principer?
Strategier Konsten att utnyttja tillgängliga resurser för att uppnå visionen Vem har glädje av det vi gör? Vem konkurrerar vi med? Nya lösningar? Hur kommer vi dit? Vägvalen; behålla, utveckla, avveckla?
SWOT(Strength, Weaknesses, Opportunities, Threats) Vad bör vi? (hot och möjligheter) Vad kan vi? (styrkor och svagheter) Vad vill vi?( vilka ekonomiska mål, vilka kvalitets mål?)
Kritiska framgångsfaktorer och perspektiv Vad är viktigt för oss att göra bra? servicegrad tillgänglighet kontinuitet bemötande pålitlighet och trygghet kompetens Bra med 6-8 kritiska faktorer
Mått Hur mäter vi att det går bra? Utifrån målen? Synliga, mätbara, accepterade, realistiska och tidsatta
Utvärdering Sambandsanalys Värdering av sambanden Tex. budget i balans – nöjd personal och nöjda pensionärer
Handlingsplan Exempelvis - kartlägg ärendets gång - skapa förståelse - riv reviren - tänk på alternativa processer - minimera antalet inblandade - skapa flexibilitet - rätt kompetens på rätt plats
Uppföljning