Budget- och uppföljningsprocessen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ekonomiinformation Ekonomi Befolkningsansvar Resursnämndsuppgifter - Sjukhusundervisningen - Äldreboendeplanering - Boendeplanering, funktionshinder.
Advertisements

Nacka kommuns organisation. Kommunfullmäktige Beslutar om mål, avgifter, budget och skatt. Bestämmer vilka nämnder som ska finnas. Väljer ledamöter.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
En presentation. PYN PUA SIRIUS Visionen för SIRIUS SIRIUS bidrar aktivt till att förverkliga ”den goda arbetsplatsen” för ökad konkurrenskraft.
- Anhörigstöd - Riktlinjer och vägledning funktionshinderområdet Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
FÖRVALTNINGSORGANISATION/VERKSAMHETSORGANISATION
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Återkoppling från Socialstyrelsens workshop 27/
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Kommunernas inkomster
Styrmodell.
Årshjul – SAM Medarbetarsamtal Riskbedömning
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Fokusområden BRÅ
Tidplan omställningsarbete 2014
Fullmäktiges utbildningar
Beskrivning av organisationens ledning och styrning (styrkedjan)
Analysera, justera och fastställa
Uppdraget Tillväxtverket, ESF-rådet och Jordbruksverket ska lämna ett gemensamt förslag till Framstegsrapport till Näringsdepartementet. Rapporten är gemensam.
Årsklocka SAM (systematiska arbetsmiljöarbetet) jan feb mar apr maj
Löneöversyn – årshjul Målbild Centrala överens- kommelser
Arbetsformer XX vattenråd.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Barn- och ungdomsidrott
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Program för markanvändning med riktlinjer
Anställning av personer med funktionsnedsättning inom Gävle kommun.
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Steg 1 i Processen Balanserad styrning
Länsgemensam ledning i samverkan
Språkinlärning på talets grund
Revision i samverkansorgan …. snårigt! Seminarium nr 16
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Uppsummering - slutsatser
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Målstyrning och verksamhetsplanering
Ett kommungemensamt system för presentation av resultat
CSG så styrs Göteborg.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Kanslimöte
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Nästa steg regionkalmar.se.
Mål- och budget.
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Borlänge gymnastikklubbs årscykel
2019 Årshjul Vision avd Jan Feb Mars April Maj Juni Juli Aug
LSG Uppföljningsrapport
Revisionsredogörelsen 2017
Kulturskolornas strategidokument
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Uppföljningsprocessen i Göteborgs Stad
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
Rapport från Temagrupp Psykiatri
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Skolsamverkan - Göteborg.
Presentationens avskrift:

Budget- och uppföljningsprocessen 1 januari 2019

Flödesbeskrivning av budget- och uppföljnings-processen Centralt ansvar: Säkerställa KS uppsiktplikt samt en fullödig uppföljning av KF´s budget Lokalt ansvar: Säkerställa det egna ansvaret, möjliggöra KS uppsiktsplikt, bidra till helheten och återrapportera

Budget- och uppföljningsprocessen ur ett centralt perspektiv Aktuell KF-budget utgör det övergripande styrdokumentet för nämnder och styrelser och följs upp i uppföljningsprocessen Uppföljningen ska fylla flera syften ”Flerdimensionell uppföljning” – dels hur nämnd/styrelse utför sitt uppdrag dels hur nämnd/styrelse bidrar till hela stadens utveckling Uppföljnings/rapporteringsprocessen ska vara relativt stabil över tid men tillräckligt flexibel för att kunna anpassas till aktuell omvärldssituation samt olika politiska majoriteter. Stadskansliet tar fram tid- och strukturplan för uppföljningsarbetet i staden – beslutas av KS Stadskansliet tar fram kommungemensamma rapportmallar och ställer uppföljningsfrågor för att säkerställa att KS/KF´s uppföljningsbehov tillgodoses 1 januari 2019 1 januari 2019

Ekologiska dimensionen Område Prioriterat mål Sociala dimensionen KF´s budget 2011 Mångfald och integration 1 prioriterat mål Jämställdhet Utbildning 3 prioriterade mål Folkhälsa Individ och familj Äldre 2 prioriterade mål Sjukvård i hemmet Människor med funktionsnedsättning Fritid Kultur Stadsutveckling Ekologiska dimensionen 5 prioriterade mål Ekonomiska dimensionen Ekonomi Personal 3 prioriterade mål Organisations-utveckling 1 prioriterat mål Arbetsmarknadsinsatser Myndighetsutövning 7 strategiska inriktningar (tillagt till KF´s budget i novemberbeslutet)

Flerdimensionell uppföljning 2019-01-01 2019-01-01 Vision/ Förhållningssätt Områden enl KF´s budget och prioriterade mål Organisation

Budget- och uppföljningsprocessen 2011-2012 2019-01-01 Preliminärt bokslut för 2010 Uppföljning av nämnders/styrelsers ledning och styrning Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Uppföljningsrapport 4 2010; Årsredovisning Uppföljnings-rapport 3 2011 Analys och bedömning avseende 2011 Sociala dimensionen Ekologiska dimensionen Bokslutsberedning för 2010 Eventuell kompletterings-budget för 2012 31 okt sista datum för nämnders/ styrelsers budgetbeslut Budgetunderlag för 2012-2014 Ekonomisk lägesrapport (vid behov) Eventuell kompletterings-budget för 2011 Uppföljningsrapport 1 2011 Uppföljningsrapport 2 2011 Eventuell kompletterings- budget för 2011 Ekonomisk lägesrapport (vid behov) Ekonomiska dimensionen Kommunfullmäktiges budgetbeslut för 2012-2014

Budget- och uppföljningsprocessen ur ett centralt perspektiv Uppföljningsrapporteringen till KS/KF sker i tre delar Del 1 Uppföljning av det organisatoriska perspektivet – uppsiktsplikten gentemot nämnd/styrelse Del 2 Uppföljning av KF´s budget ur ett ”hela staden perspektiv” Del 3 Nämndernas/styrelsernas direktkommunikation med KS/KF – förstasidorna från uppföljningsrapporterna 1 januari 2019 1 januari 2019

Innehåll vid respektive uppföljningstillfälle 2011 2019-01-01 Uppföljning 1 Uppföljning 2 Uppföljning 3 Uppföljning 4 Övergripande analysrapport Övergripande analysrapport Övergripande analysrapport Årsredovisning Balanserad analys/uppföljning av KF´s budget Balanserad analys/uppföljning av KF´s budget Balanserad analys/uppföljning av KF´s budget Balanserad analys/uppföljning av KF´s budget Sociala dimensionen Mångfald och integration inkl 1 prioriterat mål Individ och familj Människor med funktionsnedsättning Sociala dimensionen Äldre inkl 2 prioriterade mål Sjukvård i hemmet Stadsutveckling 1 prioriterat mål Sociala dimensionen Jämställdhet inkl 1 prioriterat mål Utbildning inkl 3 prioriterade mål Folkhälsa Kultur Inkl 1 prioriterat mål Fritid Sociala dimensionen Sammanfattande slutsatser från årets uppföljning Ekologiska dimensionen Sammanfattande slutsatser från årets uppföljning Ekonomiska dimensionen 1 prioriterat mål Arbetsmarknadsinsatser Ekologiska dimensionen 5 prioriterade mål Ekonomiska dimensionen Sammanfattande slutsatser från årets uppföljning Särskilda områden Sammanfattande slutsatser från årets uppföljning Särskilda områden Organisationsutveckling Särskilda områden Myndighetsutövning Direktkommunikation nämnd/styrelse och KS/KF Direktkommunikation nämnd/styrelse och KS/KF Direktkommunikation nämnd/styrelse och KS/KF Direktkommunikation nämnd/styrelse och KS/KF

Budget- och uppföljningsprocessen från nämndens/styrelsens perspektiv Nämnd/styrelse förhåller sig till KF´s budget samt tar fram mål- och inriktningsdokument Nämnd/styrelse tar fram en uppföljningsplan som ska vara synkroniserad med den stadengemensamma processen Uppföljningsplanen ska säkerställa att de centrala gemensamma riktlinjerna följs Nämnd/styrelse ansvarar för att rapportera viktig styrinformation ”initiativansvaret” (även sådant som inte har förutsetts i frågorna från centralt håll) Nämnd/styrelse ansvarar för att uppföljningen även tillgodoser nämndens/styrelsens egna behov 1 januari 2019 1 januari 2019