Regionala Vård- och omsorgscollege sammanlagda Självskattning 2017
Beskrivning Regionalt Vård- och omsorgscollege gör årligen en digital självskattning som är en av två delar i den årliga verksamhetsuppföljningen. Den andra delen är en verksamhetsberättelse. Självskattningen utgår från de 7 regionala kriterierna, och bygger på frågor som besvaras av regional styrgrupp. Resultaten från regionala VO-College självskattning bidrar till en nationell helhet. Ett skäl till att göra en självskattning är att synliggöra styrkor och svagheter för att kunna lyfta det goda och förbättra det svaga. Den nationella nivån får en samlad bild över verksamheten i landet och underlag för statistik. Svagheter som återfinns i ett eller flera regionala college blir tydliga och kansliet kan tillsammans med berörda college ta ett samlat grepp för att hitta lösningar. Goda effekter av VO-College blir synliga och kan lyftas fram i marknadsföring och kommunikation med politiker, myndigheter, media med flera. 21 av 22 regionala Vård- och omsorgscollege har genomfört självskattningen för 2017, och som redovisas som ett sammanlagt resultat i detta dokument.
Varför Vård- och omsorgscollege? Kriterium 1 Varför Vård- och omsorgscollege? Vård- och omsorgscollege möter framtida kompetensutmaningar nationellt, regionalt och lokalt. Konceptet bidrar till attraktiva arbeten och utbildningar.
Kriterium 2 Samverkan Offentliga och privata arbetsgivare, utbildningsanordnare, fackliga organisationer och myndigheter samverkar. De ingår i regionala och lokala styrgrupper där arbetsgivarna är i majoritet och är ordförande. Parterna samverkar utifrån regionala och lokala förutsättningar. I ett regionalt Vård- och omsorgscollege samverkar minst tre kommuner och ett landsting eller en region
Kriterium 3 Utbildningsutbud Grundläggande och kvalificerade vård- och omsorgsutbildningar på gymnasial och eftergymnasial nivå. Utbildningarna vänder sig till ungdomar, vuxna och redan anställda. Olika aktörer och utbildningsformer samverkar.
Regionalt och lokalt perspektiv Kriterium 4 Regionalt och lokalt perspektiv Vård- och omsorgscollege har ett regionalt och lokalt perspektiv och är en gemensam resurs i regionen. Det finns ett medvetet arbete med genusperspektiv, mångfald, marknadsföring/information och systematisk omvärldsbevakning
Hälsoperspektivet genomsyrar utbildning och arbetsliv Kriterium 5 Hälsoperspektivet Hälsoperspektivet genomsyrar utbildning och arbetsliv
Kvalitetsarbete och uppföljning Kriterium 6 Kvalitetsarbete och uppföljning Det finns ett systematiskt arbete för uppföljning av kvalitetskriterierna. Regional styrgrupp är ansvarig
Kriterium 7 Avtal Samverkansavtal mellan parterna finns på regional och lokal nivå. På regional nivå finns även avsiktsförklaring med högskola/universitet om att ingå i samverkan. Avtalen undertecknas i samband med certifiering och är därför inget som följs upp i den årliga självskattningen.