Hipp hipp hurra, PS Kröyer 1888 ”En av nordens mest älskade tavlor”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Advertisements

Regionala Vårdriktlinjer
Hur får vi goda idéer att smitta och bli resistenta?
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
BILD 1 Hipp hipp hurra, PS Kröyer 1888 ”…med patientens bästa för våra ögon…” En krage utan huvud i lövverket. Det tog 117 år för en värld att upptäcka.
Varför patientsäkerhet?
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Patientupplevd vårdkvalitet
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Ett nationellt kvalitetsregister för säkrare bedömning och behandling  kvalitetsförbättring och patientsäkerhet Annika Davidsson
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
NPÖ –användning i Örebro
Ramverk för patientmedverkan
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
VIS Verksamhetens InformationsSystem
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Preventivt arbetssätt Mål/ målområde Åstadkomma förbättringar Påverkansanalys – Bättre liv för sjuka äldre Bättre liv för sjuka äldre 2013 Bättre liv för.
NORRBOTTENS LÄNS LANDSTING
VIS Verksamhetens InformationsSystem. Vad är VIS?
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Pontus Österberg Projektledare. Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda vårdgivare Ger användarna en möjlighet att jämföra.
Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda sjukhus och vårdcentraler Vi ger användarna en möjlighet att jämföra resultat.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Hur kan vi förstå begreppet?
Palliativ vård och samordning
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
NULÄGE COSMIC R maj Nuläge läkemedelsmodulen Patientsäkerhetsbuggar Dålig överskådlighet i läkemedelslista/utdelningsvy/recept Tidigare bra.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Diabetes Sammanfattning Förbättrade värden av HbA1c Syfte/Mål Metod
Att mötas i hälso- och sjukvården
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Primärvårdscentrum Östergötland
Agenda Bakgrunden till NVP Erfarenheter från införandet av LCP
Ramverk för patientmedverkan
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
PATIENTSÄKERHET och risker i arbetsterapeutens möte med patienten
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
VIS Verksamhetens InformationsSystem
Bättre diabetesvård med nytt personcentrerat arbetssätt
Hemblodtryck istället för mätning på vårdcentral
Standardiserat vårdförlopp Cancer utan känd primärtumör, CUP
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 15 vecka
Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder
Distanskonsulter ortodonti (tandreglering)
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
PATIENTSÄKERHET och risker i arbetsterapeutens möte med patienten
Omställningen av hälso- och sjukvården
Kvalitetsberättelse 2017.
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Samordnare samsjuklighet
Standardiserat vårdförlopp Cancer utan känd primärtumör, CUP
Nationell patientöversikt
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Effektkarta för extern webbplats
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Värdekompass för Diabetes Typ 2 ICD: E11
Nationell patientöversikt
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Hipp hipp hurra, PS Kröyer 1888 ”En av nordens mest älskade tavlor” En krage utan huvud i lövverket. Såg Du den innan? Vem? Syfte? Övermålning? Miss i arbetet? Missar vi något i svensk sjukvård av idag? I så fall varför det? 2018-12-31

Behöver vi verksamhetsutveckling? TILLGÄNGLIGHET Vad innehåller begreppet? Hur mäter vi? Vårdgarantin (0-7-90-90): Möjlighet eller hot? Kan patienten hjälpa till? PATIENTUPPLEVELSEN Hur skall vi fråga? Vad gör vi med svaren? Hur ser följsamheten ut? RÄTT PATIENT RÄTT VÅRD RÄTT TIDPUNKT PATIENTSÄKERHET BOTA LINDRA TRÖSTA VÅRDDOKUMENTATION Är detta den senaste versionen? Kan ett dokument ersätta flera? Går dokumentet att hitta snabbare? Kan effektivare administration bidra till en mer rättvis och Mindre godtycklig bedömning? 2018-12-31

Vad innebär tillgänglighet i vår organisation? SOCIAL SAMVARO PATIENTKONTAKT: Brev Telefon E-mail INFORMATION/ FORTBILDNING Tid för diskussion och reflektion INREMITTERANDE: Telefon Brevförfrågan Remiss E-Mail E-KONTAKT: E-mail: Kollegor Branschorganisationer Internpost Meddelandefunktion i VAS Kan en annan struktur frigöra tid? AUSKULTATIONER FÖRBÄTTRINGSARBETE LÄKARBESÖK: Sjukhistoria Undersökning Upprättande av journal SJUKSKÖTERSKEBESÖK ADMINISTRATIVT PATIENTARBETE: Signeringslista Fotolista Bevakningslista 2018-12-31

Tillgänglighet läkare/sjuksköterskebesök för våra diabetespatienter Tillgänglighet läkare/sjuksköterskebesök för våra barnpatienter 2018-12-31

Total tillgänglighet läkarbesök för patienter med ögonbesvär ARBETSMETODIKEN Har inte påverkat det totala antalet besök eller andel återbesök hos enskild läkare. Utmanar till nya mätningar och upp- följningar vilket görs fortlöpande och håller projekten vid liv. Inbjuder till återkommande avstäm- ningsmöten integrerade i traditionellt kliniskt arbete vilket ger god tidseffektivitet. Ger ett trevligt arbetsklimat där nya idéer får slå rot och tillväxa efter egen kraft. Ger oss möjlighet att förbättra informationsspridningen inom organisationen. 2018-12-31

Forum för diskussion och reflektioner Säkrare flöden med strukturerad och uppdaterad information som återfinns när den behövs. RÅDGIVNING PATIENTRIKTAD INFORMATION VÅRDPROGRAM KLINISKA RIKTLINJER HEMSIDA ÖGONSJUKVÅRDEN NORRBOTTEN via WWW.NLL.SE SCHEMA OCH JOURLISTOR RUTINER UTVECKLINGSGSARBTE KVALITETSUTVECKLING BILDATLAS UTBILDNING/ FORTBILDNING Forum för diskussion och reflektioner 2018-12-31

ÖGONSJUKVÅRDENS HEMSIDA via WWW.NLL.SE Länkar till patientriktade och internriktade dokument efter huvudsakligt innehåll. Handikappanpassat. Spårbara. Uppdateras direkt i dokumentet. Gamla versioner sparas automatiskt. Åtkomliga i realtid från intra- och internät. Information om kontaktvägar erbjuds patienten dygnet runt. Nulägesbeskrivningar av alla förbättringsprojekt. VÅRDGARANTIN skall gälla alla patientgrupper: DIABETES GRÅ STARR GRÖN STARR BARN 2018-12-31

DIABETES: Så organiserar vi våra dokument och underlättar informationshanteringen . Dokumenten återfinns direkt. Vi sparar tid, ökar säkerheten och kan fokusera på det unika i varje patientmöte. Interaktiv beskrivning väcker nyfikenhet. Informerade patienter är tryggare och följer ordinationen bättre. 2018-12-31

GRÅ STARR: Rättvis vårdgaranti GRÅ STARR: Rättvis vårdgaranti. Lika bedömning för patienter med samma diagnos. Nationellt indikationsinstrument (NIKE) hjälper oss att identifiera rätt patient i rätt tid. Uppföljande mätningar visar en process i någorlunda balans. Indikationsinstrumentet hjälper oss också att minska internvariationen. Prioritering med indikations- instrumentet priquest/NIKE: Prio 1+2: 30% Prio 3: 70% Prioritering utan indikations- Prio 1+2: 69% Prio 3: 31% 2018-12-31

4 vårdadministartiva dokument blir 1 i opanmälan grå starr Förenklad och snabbare administra- tion med ökad säkerhet och kvalite. Fler patienter kan tas om hand under samma tid samtidigt som: Patienten blir delaktig i beslutet. Vårdgarantin blir mindre godtycklig. Ökad kunskapsspridning – alla doktorer får möjlighet att följa sina patienter i diskussionen inför en ev operation. 2018-12-31

GRÖN STARR: Strukturerad patientinformation bidrar till bättre följsamhet Arbetsunderlag för vårt nya projekt ”Glaukomskola”. Vi renodlar vårt arbetssätt med elektronisk informationsöver- föring som komplement till muntlig information. Stärker patientens ställning. Bidrar till bättre följsamhet. Ökar kunskapsspridningen. 2018-12-31

Utvärdering av enkät GLAUKOMSKOLA Interaktiv beskrivning väcker nyfikenhet. Informerade patienter ger bättre följsamhet. Patientenkät påvisar behovet. Uppföljande enkät visar att vi går åt rätt håll. 2018-12-31

ICD-kod/KSH-97 dvs diagnosnumret… Bättre patientsäkerhet när vi känner igen söksystemet som binder ihop rutinbeskrivningen med… ICD-kod/KSH-97 dvs diagnosnumret… …och/eller KVÅ dvs klassifikation av vårdåtgärd enl direktiv fr SoS 2005 2018-12-31

…eller med allmän information till patienter/annan målgrupp… …eller med ett specifikt läkemedel. Här exempliferat med triamcinolon (Kenacort)… …eller med allmän information till patienter/annan målgrupp… 2018-12-31

En fantastisk möjlighet. Ger oss möjlighet att fokusera på: SAMANFATTNING VÅRDGARANTIN: En fantastisk möjlighet. Ger oss möjlighet att fokusera på: 1. VÅRDADMINISTRATION: Kan förenklas. Frigör tid och ökar patient- säkerheten använd på rätt sätt och i sam- arbete med modern IT-teknik. 2. TILLGÄNGLIGHET: Vi ser inte alla ”ansikten” och vi nyttjar antagligen inte alla tänkbara kontaktytor. Rätt tänkt och utfört kan vi säkert öka vår tillgänglighet ytterligare. 3. PATIENTUPPLEVELSEN: Patienten är vår bästa samarbetspartner. Enkätanvändandet kan säkert utökas och ge oss möjlighet att fokusera på det unika i varje enskilt möte. 2018-12-31