Lennart Jirden CERN EP Department Genève

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Lennart Jirden CERN PH Department
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
VART SKA VI…?.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Vi som genomfört denna Learning study är:
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal Pedagogisk Planering
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
How to learn a Second Language?
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Några småsaker switch break, continue, goto Kommentarer.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Peer-review baserad utvärdering av kunskapsöverföring och kommersialisering vid UoH 1) verktyg/modell för självutvärdering vid högskolor 2) bas för ansökan.
Erik Johansson Stockholms universitet Europeiska Mästarklasser blir Internationella.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
FÖRÄLDRAMÖTE 30 MARS SÄSONGEN 2010/2011. NIVÅANPASSAD TRÄNING TEKNISK UTVECKLING TAKTISK UTVECKLING MENTAL UTVECKLING ÅLDER SÄKERHET VI TRÄNARE AVGÖR.
Ledningsgrupp Swedish Lapland Från ord till handling.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Ground Control CASE2 MDI Jessica Katrina Maria. Målgrupp Spelintresserade m ä nniskor å r Huvudsakligen av det manliga k ö net Intresserade av science.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Att jobba språkutvecklande
INLÄGG FÖR SOCIALA MEDIER SHAREWEAR. 1.INSTAGRAM 2.FACEBOOK 3.TWITTER INNEHÅLL.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
VFU!. VFU? Det var väldigt lärorikt för att vara första gången. Min tid ute på skolan har inspirerat mig och gett mig idéer.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Huvudämnesval och studieplanering i Helsingfors Studiebyrån, våren 2016 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Organization Board 13 members + Secretary general Evaluation group1: Subatomic Physics + Astronomy + Fusio n Evaluation group2: Molecular physics + cell.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Arbetsplatsträff Elevenkäten – steg 2 Elevenkätsresultaten hittar ni på Driven, en mapp som heter APT är delad med er.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Lära för livet!.
Lennart Jirden CERN PH Department
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Computational thinking progression F-9
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Det är insidan som räknas!
NuFACT2017 at Uppsala University
Vi bjuder på fika eller lunchmackor!
Planering i matematikundervisning
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Vad vi behöver när vi kunskapar
Varför just ämnet fysik?
Hållbara idrottsevenemang Definition
SM 2018 saxtorp / Väla
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Från Motstånd till Framgång på gymnasieskolans introduktionsprogram
”Förskolebarnens röst”
Vad betyder Social Kompetens
The director of education and Research-Based Education
Grundlärarutbildningarna
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

Lennart Jirden CERN EP Department Genève 6/28/2017 Partikelfysik i Klassrummet Lennart Jirden CERN EP Department Genève Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN

Vad ni hoppas få ut av kursen… ”bättre kunna inspirera mina elever i partikelfysik, kosmologi och angränsande fält” ”föbättra min förmåga att levandegöra patikelfysiken” ”chans att utbyta erfarenheter kring undervisning om CERN” ”hope to get didactic tools” ”få en bild av människan i laboratoriet” ... Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN

Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN Vid veckans slut… …laddad med “råmaterial” Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN

men i klassrummet… …behöver ni lektioner Hur ska jag nu bäst förklara… Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN

Från råmaterial till lektioner Dagligt Grupparbete Läroplan, strategi, material, etc. Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN

Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN Dagligt grupparbete Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday 1. Accelerators   Introduction Future Tabletop Synchrocyclotron ESS Lund SM18 expo Control Centre 2. Experiments Exp. program CMS visit Exploring Particles Beamline ISOLDE visit  MasterClass AMS Antimatter fact. Cloud Chamber EEE 3. P-Physics Introduction I Introduction II Introduction III ISOLDE Why PP research Cosmology Particle Fever Antimatter 4. CERN general introduction Medical app's Review of day Final Report Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN

Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN Vägledande frågor I vilken mån ingår ämnet i läroplanen? Vilka elevkunskaper om ämnet känner du till? Vad är din erfarenhet med att undervisar ämnet? Vilka ord och uttryck kan orsaka svårigheter och missförstånd? Vilka aspekter av ämnet betraktar du som utmanande att undervisa? Vilka aspekter av ämnet tycker du lämpligt att introducera i klassrummet? Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN

Anvisningar för slutrapporten Relation till läroplanen Markera eventuella länkar till de olika kursprogrammen och till dina undervisningsvanor. Nyckelaspekter Ange dom viktigaste aspekterna av ämnet som du anser vara nyckeln till en meningsfull undervisning Elevers kännedom & utmaningar Illustrera partier av ämnet som kunde hindra en lyckad introduktion i klassrummet Material och resurser Hänvisa till material som är användbart för dina elever och/eller dina kollegor Material och resurser från CERN: http://scool.web.cern.ch/classroom-activities Exempel Sketcha en kort undervisningsstrategi Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN

Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN   Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday 1. Accelerators Introduction Future Tabletop Synchrocyclotron ESS Lund SM18 expo Control Centre 2. Experiments Exp. program CMS visit Exploring Particles Beamline ISOLDE visit AMS Antimatter fact. Cloud Chamber EEE 3. P-Physics Introduction I Introduction II Introduction III ISOLDE Why PP research Cosmology Particle Fever Antimatter 4. CERN general introduction Medical app's 5. School projects CERN visit MasterClasses S'cooLAB Gymnasiearbete Review of day FINAL REPORT Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN

Ämne – grupper (förslag) 6/28/2017 Ämne – grupper (förslag) 1. ACCELERATORS 3. PARTICLE PHYSICS Lars Adiels Simon Holmström Elisavet Andersson Georgiadou Theres Innergård Oskar Bengtz Peter Kloss Monika Dabrowski Per Lundström Johan Egerhall Aline Schrammar 2. EXPERIMENTS 4. GENERAL + SCHOOL PROJECTS Patrik Erixon Anders Sjöberg Jonas Fallander Ågren Ylva Skilberg Pether Fransson anthony vukusic Henrik Franzén Niklas Wettergren Rose-Marie Hammar Kristina Wiberg Swedish Teacher Programme 29.10 2018 Lennart JIRDEN, CERN