Gatutyp och Vägslag.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Typologisering av FA-regioner utifrån ett stad-land perspektiv
Stadsingenjörsdagarna i Göteborg 2007
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Öppna kranarna till geodatasamverkan!
Breddtjänster för bättre och effektivare samhällsservice Borlänge Nationell vägdatabas - en digital infrastruktur Jan-Olof Östlund Vägverket.
Vad är speciellt med data i GIS? Introduktionskurs för användare Del 4.
Grävningstillstånd –webbtjänst för samverkan i Stockholm
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Svartes framtid? Informationsmöte Svarteskolan.
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Ingemar Halvorsen Vägverket NVDB e-post: ingemar. se Tel
Sveriges kommuner och Lantmäteriet i tajtare samverkan Svensk geoprocess bidrar till effektivare informationsförsörjning med enhetliga geodata.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Affärsidé - företagets vägvisare
Introduktionskurs för användare Del 1
Remiss Funktionellt prioriterat vägnät
Lantmäteriets informationsförsäljning
Nyttan med standardisering
Samordnad Individuell Plan
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
”Program Sätra brunn ”
Håkan Wiss Vägverket Region Norr
Vägverket Sverige NVF 11 NVDB-seminarie februari 2002 Mari-Louise Lundgren Jan-Olof Östlund Vägverket Titel.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Välkommen till Information om Hinfo Hinfo är en nationell databas för information om hjälpmedel Vad är Hinfo? Information om Hinfo 2006.
Förslag till ”Flerårsplan för länsprojekt ” Arbetsgrupp Ulrika Wahlström, Helena Lindström, Malin Ahlm, Daniel Granström, Erica Tallberg och Charlotte.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Gemensamma anordningar Vägar och lokala grönområden VA Vatten och Avlopp (VAD) Fjärrvärme El Tele Fjärrvärme mm.
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
Workshop kring klassificering Syftet med processorienterad arkivredovisning Sammanfattning av verkSAM och exempel på andra klassificeringar Minsta gemensamma.
Näringslivslunch 16 december. Varmt välkomna  Tillståndsguiden  Parkeringsplan  Ny bygglovschef.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Införa rambeslut Bedöma tid för hemtjänst Bildspel för introduktion av handläggare Bildspel för information till utförare.
Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.
Management Support Consultants 1 Dilemma eller möjlighet? Ledningsgruppen.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Transportmedel vid export 2013
Geokalkyl för planering av bebyggelse
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Kontinuitetsanalys Workshop 3 av 4 – Riskbedömning
Politiskt deltagande Sammanfattning.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Banarbets- processen.
Utan vägren eller cykel- eller gångbana
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Ledningar i kommunal mark & ”Utbyggnadslagen” Nätverket SAK 4 maj 2017
NVDB på webb 2012 Dragana Hrstic
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Energilunch 16 maj 2016 Johan Bruce, Sweco
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
METOD Strategisk kompetensförsörjning
NVDB Utbildning om företeelser Block 3
Presentationens avskrift:

Gatutyp och Vägslag

Gatutyp och Vägslag - Bakgrund Svensk geoprocess (SGP) arbetade under 2016 fram en förlaga till Gatutyp/Vägslag benämnd Vägkartografityp. Detta som en del av de behov kring standardisering av vägnät som framkommit under SGP:s arbete. I det arbetet framkom också att NVDB i stort tillgodoser Vägkartografityp med befintliga NVDB-företeelser för det statliga vägnätet (Vägtyp, Vägkategori m.m.), men att motsvarande möjligheter saknas för det kommunala vägnätet. SGP förordade i sin slutrapport 2016 att Vägkartografityp bör införlivas i NVDB. Trafikverket har under 2017 arbetat fram en lösning som täcker dessa behov, där Gatutyp och Vägslag tas fram som nya företeelser. Under 2018 kommer Trafikverket att införa Gatutyp och Vägslag i NVDB.

Gatutyp och Vägslag - Innehåll Bild Definition av företeelsen Gatutyp och dataprodukten Vägslag 4 – 6 Kartexempel på gatutyper 7 – 10 Användningsfall 11 – 14 Tidplan införande 15 Definitioner av attributen i Gatutyp och Vägslag 16 – 35

Gatutyp och Vägslag - kort definition Gatutyp är en ny företeelse som ger möjlighet för kommuner att klassificera det kommunala bilvägnätet i NVDB genom att beskriva vägens huvudsakliga funktion, såsom Kvartersväg, Lokalgata, Huvudgata, m.m. Gatutyp, i kombination med andra befintliga vägdataprodukter som Motortrafikled, Vägnummer, Gågata med flera, ger den sammansatta produkten Vägslag. Vägslag härleds alltså från ett flertal grundföreteelser i NVDB, däribland Gatutyp. Det innebär att Vägslag kommer att innehålla en heltäckande klassificering av bilvägnätet, allt från Gågator, Lokalgator, Huvudgator upp till Motorvägar etc. Gatutyp och Vägslag ger då ett underlag för att framställa kartmaterial där vägnätet kan generaliseras och stilsättas efter behov. Indelningen av vägnätet i olika gatutyper kan också nyttjas inom fler användningsområden hos kommuner och andra aktörer.

Gatutyp Gatutyper Övergripande länk (Leder) Huvudgata Lokalgata stor Lokalgata liten Kvartersväg Parkeringsområdesväg Infartsväg/Utfartsväg Leveransväg Småväg Varje Gatutyp kan kompletteras med följande egenskaper: Uppsamlande (Ja/Nej) Ger möjlighet att skapa fler nivåer på vägnätet. Exempel: Lokalgata Stor kan ha Uppsamlande eller Ej Uppsamlande funktion. Avfartsväg/Påfartsväg Ger möjlighet att särskilja avfarter och påfarter från vanligt vägavsnitt. Industriväg Anger om vägen finns inom industriområde

(ny NVDB-företeelser) Vägslag Typer Motorväg Motortrafikled Mötesfri väg Landsväg Landsväg liten Småväg Småväg enkel standard Övergripande länk (Leder) Huvudgata Lokalgata stor Lokalgata liten Kvartersväg Parkeringsområdesväg Infartsväg/Utfartsväg Leveransväg Hämtas från befintliga NVDB-företeelser Vägslag paketeras dessutom tillsammans med följande egenskaper, vilka också hämtas från befintliga NVDB-företeelser. Cirkulationsplats (Ja/Nej) Bro/Tunnel (över/underfart, tunnel) Gågata (Ja/Nej) Gångfartsområde (Ja/Nej) Vägnummer Gatunamn Bussgata Samt tre egenskaper från Gatutyp Uppsamlande (Ja/Nej) Avfartsväg/Påfartsväg Industriväg Hämtas från Gatutyp (ny NVDB-företeelser)

Gatutyp och Vägslag Exempel där Gatutyp/Vägslag kan användas som underlag för framställning av kartmaterial. I detta fall för att särskilja genomfartsleder, d.v.s. övergripande länkar, ifrån lokalgator.

Gatutyp och Vägslag Exempel där Gatutyp/Vägslag kan användas som underlag för framställning av kartmaterial. För att uppnå en bättre läsbarhet av kartan kan kvartersvägar och parkeringsområdesvägar filtreras bort på högre skalnivåer.

Gatutyp och Vägslag Exempel där Gatutyp/Vägslag kan användas som underlag för framställning kartmaterial. Exempel där skillnaderna mellan Lokalgata, Kvartersväg och Parkeringsområdesväg framgår tydligt. (Även cykelnät finns representerat i den här bilden)

Gatutyp Vägslag - användning karta Detaljerad kodning: Vägnät som når adressplatser.

Gatutyp - mer än kartografi Gatutyp utgör också möjligt underlag för andra verksamhetsområden och behov hos kommuner och andra aktörer. Exempel: Drift och underhåll, prioriteringar Trafiksäkerhetsarbete, planering skolvägar Trafikplanering, trafikmätningar, trafiknätsanalyser Utryckningsnät Olycksstatistik Om Gatutyp ska användas för olika verksamhetsområden inom en kommun, så krävs samsyn över hur vägnätet kodas. Ytterligare specialiseringar av vägnätet och kompletteringar av egenskaper krävs ofta för respektive verksamhetsområde.

Gatutyp - Funktionell vägklass Gatutyp beskriver vägens huvudsakliga funktion, vilket inte skall förväxlas med Funktionell vägklass. Syftet med Funktionell vägklass är primärt ruttplanering/ruttberäkning, och hur man vill styra och leda trafik. Även om Gatutyp och Funktionell vägklass i viss mån följer varandra i nivåer för att beskriva vägnätet, så utmärker sig Gatutyp genom: Gatutyp beskriver funktionen, inte storlek eller hierarkisk nivå på vägnätet. Klassificeringen innehåller fler typer. Benämningarna i Gatutyp kan kommuniceras enklare. Kvartersväg, Lokalgata, Huvudgata med fler är tydligare än indelningen av Funktionell vägklass. I Gatutyp finns möjlighet att komplettera med tilläggsattribut, som Uppsamlande funktion, Avfarts- och Påfartsväg samt om vägen är inom ett industriområde.

Gatutyp - fördelar i NVDB Fördelar med introduktion av Gatutyp i NVDB Kunna nå ut med kommuners klassificering av vägnätet till NVDB:s kunder I nuläget har många kommuner egna lokala klassificeringar som motsvarar Gatutyp. Genom att skapa en klassificering i NVDB får de aktörer på marknaden som nyttjar NVDB samma underlag, bild och definitioner av vägnätet som kommunen har skapat. Det kan leda till att vägnätet presenteras mer konsekvent i olika kartkällor på nätet, och i linje med kommunens intentioner. Underlätta för Lantmäteriet och externa aktörer att skapa konsekvent kartmaterial på nationell basis utifrån NVDB Gatutyp, ett steg i riktning mot att kommuner kan nyttja NVDB i högre grad Kommuner har ett fast åtagande att ajourhålla NVDB. I vissa fall finns möjlighet att lokala företeelser kan synkroniseras med NVDB:s vägnät. Samtidigt förekommer det frekvent att kommuner har ett antal kopior av vägnätet för olika ändamål. Det här ger ineffektiv ajourhållning. Gatutyp är EN viktig företeelse som kan minska behovet av lokala kopior av vägnätet.

Gatutyp och Vägslag - Lantmäteriet Lantmäteriet ser Gatutyp och Vägslag som ett viktigt underlag för sina produkter framöver och kommer därmed anamma kommunernas syn på indelning av vägnätet på de kommunala vägarna. - Exemplen är Linköpings kommuns egna karta samt Lantmäteriets Topografiska webbkarta.

Gatutyp och Vägslag Plan för implementering - Maj 2018 Införande av Gatutyp i NVDB (OBS ingen datamängd kommer att finnas) - Hösten 2018 Gatutyp fylls upp med grunddata Gatutyp och Vägslag lanseras Därefter kan kommuner uppdatera/kvalitetssäkra Gatutyp

Gatutyp och Vägslag -definitioner Följande sidor ger definition och bildexempel på alla typer i Vägslag och Gatutyp.

Vägslag – Motorväg, Motortrafikled Dessa 2 typer härleds från befintliga NVDB trafikregelföreteelsetyper Motorväg respektive Motortrafikled. Motorväg: Väg som motsvarar trafikregler för motorväg Motortrafikled: Väg som motsvarar trafikregler för motortrafikled

Vägslag – Mötesfri väg Denna typ härleds från befintlig företeelsetyp Vägtyp. Mötesfri väg: Väg där mötande trafik skiljs åt med vägräcke. Motorväg och motortrafikled ingår inte här. Däremot ingår andra 4-fältsvägar och vanliga vägar där trafikriktningarna skiljs åt med vägräcke.

Vägslag – Landsväg och Landsväg liten Dessa typer härleds från befintlig NVDB företeelsetyp Vägnummer. Landsväg: Landsväg med ett körfält i vardera riktningen åtskilda med en mittlinje och vägnummer < 500. Landsväg liten: Statlig väg med vägnummer > 499.

Gatutyp och Vägslag– Småväg Härleds med följande kriterier från befintliga NVDB företeelser Småväg: Enskilda vägar, bra som bilväg. Dessa vägar är vägar med statligt driftsbidrag och som därmed får trafikeras. Även enskilda vägar utanför tätort som av kommunen klassats som bra bilväg, och som i en del fall får kommunalt driftsbidrag. Väg, ofta med enkel standard, men som normalt kan trafikeras med personbil.

Vägslag – Småväg enkel standard Härleds med följande kriterier från befintliga NVDB företeelser Småväg enkel standard: Normalt enskild väg, oftast sämre som bilväg, skogsbilvägar ingår. Vägarna här har ofta enkel standard, utan vinterunderhåll. Detta är de vägar som ”blir kvar” när inga andra kriterier uppfylls.

Gatutyp och Vägslag – Övergripande länk Övergripande länkar som ingår i huvudnätet för biltrafik. Dessa finns i samlad bebyggelse avsedd för genomgående trafik och länkarna knyter oftast samman det statliga vägnätet. Exempelvis leder, genomfartsvägar, ringleder och infarter till städer/samhällen. Det saknas ofta adresspunkter utmed de Övergripande länkarna. ©TerraTec/Cyclomedia ©TerraTec/Cyclomedia

Gatutyp och Vägslag - Huvudgata En större gata inom tätort som har en central betydelse för att binda samman stadsdelar och är ett huvudstråk genom stadsdelar. Ingår i huvudnätet för biltrafik. Oftast kommunal väghållning. ©TerraTec/Cyclomedia ©TerraTec/Cyclomedia ©TerraTec

Gatutyp och Vägslag – Lokalgata stor Lokalnät för biltrafik, större lokalgata. Här ingår normalt uppsamlande lokalgator. Är dimensionerade för oskyddade trafikanter i blandtrafik. Större lokalgator leder typiskt upp mot Huvudgator, Övergripande länkar Lokalgata stor i bostadsområde Lokalgata stor Huvudgata Lokalgata liten Lokalgata stor Lokalgata liten ©TerraTec ©TerraTec

Gatutyp och Vägslag – Lokalgata liten Lokalnät för biltrafik, liten lokalgata. Gågator ingår här. Även gator inom gångfartsområde ingår och dessa är då reglerade för att fordon ska köra i gångfart. ©TerraTec/Cyclomedia ©TerraTec/Cyclomedia ©TerraTec/Cyclomedia

Gatutyp och Vägslag - Kvartersväg Gränd/kvartersväg, väg utanför gatumark. Väg inom bebyggda områden som endast används för biltrafik vid transporter till och från bostadsfastigheter. ©TerraTec/Cyclomedia

Gatutyp och Vägslag - Parkeringsområdesväg Väg utanför gatumark men inom eller genom område med parkeringsplatser. Infart/Utfart Parkeringsområdesvägar Leveransväg Exempelbild som visar på Infart/Utfart, Leveransväg samt Parkeringsområdesvägar

Gatutyp och Vägslag - Infartsväg/Utfartsväg Vägavsnitt på kvartersmark som leder in till parkeringsområde. Ofta skyltat med Utfart från större parkering. Även kortare anslutningsvägar till fastigheter och byggnader och korta vägavsnitt till exempelvis skafttomter. Ett syfte med Infart/Utfart är att kartografiskt kunna visualisera endast själva Infarten/Utfarten och inte nödvändigtvis detaljerade geometrier som parkeringsområdesväg och kvartersvägar. Dessutom är inte Lokalgata, Kvartersväg eller Parkeringsområdesväg naturliga begrepp att använda för att beskriva dessa vägavsnitt. Det här är snarare Infart/Utfart. Parkeringsområdesväg Kvartersväg Infart/Utfartsväg Parkeringsområdesväg Infart/Utfartsväg Parkeringsområdesväg Parkeringsområdesväg ©TerraTec ©TerraTec

Gatutyp och Vägslag - Leveransväg Vägavsnitt fram till industrilokaler, varuintag. Adressplats kan förekomma. ©TerraTec/Cyclomedia

Gatutyp och Vägslag – kompletterande attribut Förutom själva ”Typ” i Vägslag, så finns följande kompletterande attribut med i Vägslag: Avfartsväg/Påfartsväg (Ja/Nej) – Hämtas från Gatutyp Uppsamlande (Ja/Nej) – Hämtas från Gatutyp Industriväg (Ja/Nej) – Hämtas från Gatutyp Bussgata Cirkulationsplats (Ja/Nej) Bro och Tunnel (över/underfart, tunnel) Gågata (Ja/Nej) Gångfartsområde (Ja/Nej) Vägnummer Gatunamn Kommande sidor beskriver kompletterande attributen samt ursprung för respektive attribut

Gatutyp och Vägslag – kompletterande attribut Påfartsväg/Avfartsväg Påfartsväg/avfartsväg kan associeras till större motorvägsanslutningar, likaså mindre påfarter/avfarter. ©TerraTec/Cyclomedia

Gatutyp och Vägslag – kompletterande attribut Uppsamlande Anger om Gatutypen är av uppsamlande karaktär eller ej. Uppsamlande

Gatutyp och Vägslag – kompletterande attribut Industriväg Anger om vägen finns inom ett industriområde. Industrivägar

Vägslag – kompletterande attribut Bussgata Hämtas från dataprodukten Kollektivkörfält. Väg som endast används för fordon i linjetrafik och cykeltrafik. Visar om vägavsnittet ingår i en trafikföreskrift om att körbanan är reserverad för fordon i linjetrafik ©TerraTec/Cyclomedia ©TerraTec/Cyclomedia ©TerraTec/Cyclomedia

Vägslag– kompletterande attribut Cirkulationsplats Visar om det på vägavsnittet finns en trafikföreskrift om cirkulationsplats Hämtas från dataprodukten Cirkulationsplats Bro och tunnel Visar om vägavsnittet utgör någon form av Bro och tunnel Hämtas från dataprodukten Bro och tunnel Gågata och Gångfartsområde Visar om vägavsnittet ingår i en trafikföreskrift om gågata eller gångfartsområde Hämtas från dataprodukterna Gågata och Gångfartsområde Vägnummer Visar vilket vägnummer vägavsnittet har där sådant finns Hämtas från dataprodukten Vägnummer Gatunamn Visar Gatunamn där sådant finns Hämtas från dataprodukten Gatunamn