Stefan Segerman Emma Borgstrand Delregionalt NV Stefan Segerman Emma Borgstrand
SIP Gul process Slutenvård Inskrivnings-meddelande Utskrivningsklar Kartläggning och Ställningstagande Informationsöverföring Öppenvård Kartläggning och Ställningstagande Fast vårdkontakt Kallelse till SIP SIP finns ej, behöver skapas. Görs efter utskrivning SIP finns, behöver uppdateras. Görs efter utskrivning Gul process Kommun Kartläggning och Ställningstagande
Mina Planer Det pågår ständig utveckling och förbättring av IT- verktyget. Förvaltningsgruppen och leverantören har en lista med utvecklingsförslag och förbättringar som kontinuerligt diskuteras, prioriteras och uppdateras. Långsamt SIP är inte tillgänglig för all personal med vårdrelation Verktyget kräver egen omvårdnad
Kommunerna i Nordväst – erfarenheter första 10 veckorna Positivt Kommunikationen fungerar asynkront Biståndshandläggare som ändrat sitt arbetssätt har fått bättre arbetsmiljö När det går bra – god kommunikation och sunt förnuft! Nära samarbete kommun och vårdcentral Negativt Bristande trovärdighet i kartläggningen från slutenvården Oftast stor differens, och daglig förändring, gällande preliminärt utskrivningsdatum och faktiskt utskrivningsdatum. Saknas framförhållning och tydlig kommunikation från slutenvården
Kommunerna i Nordväst – erfarenheter första 10 veckorna SUND-slutenvård och primärvård arbetar ständigt med förbättringar Alla kan göra fel MEN när man ser mönster med återkommande fel återkoppla till närmsta chef eller ”superanvändare”. Hur gör vi i min organisation för att få ett ständigt lärande i vardagen? Kommunikation! Prata MED varandra. Var nyfikna!
Lagen om samverkan och Primärvården Varje vårdcentral behöver ha en sjuksköterska som lägger 5-8 h per dag på Mina Planer vilket påverkar: antal besök till sjuksköterska/distriktsköterska telefontillgängligheten Dålig arbetsmiljö!
Lagen om samverkan och Primärvården Ökat antal SIP upplevs ha haft undanträngningseffekt för mottagningsbesök på vårdcentralerna men detta är svårt att verifiera Ökad belastningen på KHM-mottagningarna (överspillningseffekt från vårdcentralerna) men svårt att härleda till just införandet av Lagen då det samtidigt har varit många som haft influensa
Erfarenheter av Lagen om samverkan i Skåne I Eslöv fungerar arbetet bra just nu och SIParna verkar generellt ha lett till färre akuta utryckningar. Samariten Ambulans märker av positiva effekter av SIParna då deras personal ”gnäller” mindre dvs det är mer ordning och reda med vård och planering för de äldre och mest sjuka patienter. Jonas Tengsmar (verksamhetschef lasarettet Landskrona) sa att de märker en minskning när det gäller vårdtiderna.
Tack för oss !