Urologmottagningen i ständig förbättring Urologmottagningen i ständig förbättring! Kvalitetsveckan 2007 på Sahlgrenska Universitetssjukhuset Fokus på tillgänglighet Område SärskildaSpecialiteter Författare; Marianne Sandborg ssk, Tina Gustafsson sekr, Birgitta Persson usk, Ann Carlstrand VEC, Ingela Berrum Svennung TÖL Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring Bakgrund 19000 patientbesök/år 13200 läkarbesök, varav 4000 nybesök, 9200 återbesök Omfattar cirka 25% av all cancer Tillgängligheten måste öka Urologmottagningen i ständig förbättring
Syfte/mål Öka tillgängligheten – för att få nöjdare patienter 100% av nybesök skall erbjudas tid inom tre månader (060930) 100% av patienter med misstänkt cancer skall erbjudas tid inom två veckor (060930) 90 % av återbesökspatienter skall erbjudas tid inom planerad vårdprocess (061231) Urologmottagningen i ständig förbättring
Genomförande Hur? Metod? SU övergripande genombrottsprojekt med fokus på ”Bättre tillgänglighet på mottagningen” Genombrottsteknik Lärandeseminarier Tvärdisciplinärt arbete Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring Brainstorming på APT genererade mängder av idéer/hinder Utvalda idéer bearbetades och testades i 13 PDSA-cykler Mätarbeten Skapade nya arbetssätt, väckte en tävlingsinstinkt hos personalen på mottagningen Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring Mätarbeten Outnyttjade besökstider på mottagningen Under en vecka var 13 tider outnyttjade och 19 spärrade av andra orsaker Antalet ggr remisserna bedöms/team/vecka Variation mellan 1-5 ggr/vecka Dagar från utfärdandet av remiss till ankomst Av 792 inkomna remisser ankom 156 senare än 5 dagar Urologmottagningen i ständig förbättring
Vilka var idéerna som ledde fram till genombrott? De tester som berörde remissflödet, utnyttjande av befintliga tider, samt posthanteringen Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring 1. Remissflödet Remissens långa resa; Brev från VC, till de instanser som skickar in remisser senare än fem arbetsdagar efter utfärdandet Tätare remissbedömning; Remissbedömning minst två ggr/vecka Personligt ställda remisser; Går direkt till teamets remissbedömning Urologmottagningen i ständig förbättring
2.Uttnyttjande av befintliga tider Person som tar emot avbokning är ansvarig för att ny patient bokas in Pool med förberedda patienter som kan kallas in med kort varsel Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring 3.Posthanteringen All post öppnas Remisserna prioriteras i postöppningen Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring Vad blev resultaten? Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring Vad hände sedan… Mottagningen har evakuerats Ökat remissinflöde ”Röda fredagar” Focus på förbättringsarbetet avtar Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring Resultat i nuläget Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring För att fortsätta förändra och förbättra Våga granska sin egen verksamhet Inte fastna i sitt invanda arbetssätt Ta till vara på den inneboende idérikedom som finns i verksamheten Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring Framtiden Rätt patient till urologmottagningen - remittenterna Återbesökspatienterna - deras väg ut! Fortsätta med förbättringsarbete! - men i vilken form? Urologmottagningen i ständig förbättring
Urologmottagningen i ständig förbättring! Vi tackar för oss och hoppas Vi tillfört Er tankar och ideér kring tillgänglighet Urologmottagningen i ständig förbättring! Urologmottagningen i ständig förbättring