Urologmottagningen i ständig förbättring

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Advertisements

Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Vårdprevention- ett långsiktigt förbättringsarbete
Utgångspunkter/Genombrott
Stöd för analys och förbättring
Genomförandeprojektet Vård 2010 – så blev det NU-sjukvården Oktober 2010.
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
En introduktion till SEB Way
Logistik på SU
Ökad tillgänglighet på könsmottagningarna inom SU/S Ökad tillgänglighet på könsmottagningarna inom SU/S Sesammottagningen Sesammottagningen Matilda Berntsson,
Kapacitetsplanering på Logopedmottagningen
Systematiskt kvalitetsarbete
Snart slutsnarkat i Göteborg ?
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Bättre flyt II – opererande verksamhet 2009/2010
Urologmottagningen i ständig förbättring
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
PREVENTIVMEDELSRÅDGIVNING I GRUPP ETT NYTT ARBETSSÄTT PÅ UNGDOMSHÄLSAN I NORRKÖPING Bakgrund Högt tryck på mottagningen Väntetid 3-4 veckor för första.
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Vad ska vi göra /vilka aktiviteter ska vi göra här och nu för att förbättra strokevården och rehabiliteringen ? Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog kommun.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
”Att skriva recept” En metod för individuell ordination av fysisk aktivitet.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
för patienter med misstänkt koloncancer
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Det ständiga förbättringsarbete
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Bättre Flöde i Vården Ur överenskommelsen Kömiljarden 2014: ”…ett nationellt samordningsprojekt i syfte att ta fram, beskriva, pröva och införa effektiva.
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
Regionalt koloncancerprojekt "Mer patientfokuserad och sammanhållen cancervård"
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Lite bättre hela tiden Välkomna!. Varför ”Lite bättre hela tiden”? Stimulans (”puff”) för att komma igång med ständiga förbättringar Bejaka att verksamhetsutveckling.
Offensiv kvalitetsutveckling
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
NP mottagningen BUP Lund
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
Säker knä- och höftprotesprocess. Syftet med förbättringsarbetet Att förbättra och standardisera omhändertagandet av de personer som har tecken på knä-
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
COPD6-mätning sparar tid
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Direkt-Access en lyckad process
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Bättre diabetesvård med nytt personcentrerat arbetssätt
Hemblodtryck istället för mätning på vårdcentral
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Snabbspår vid misstänkt höftfraktur - Fallskadeprocessen vid Sjukhuset i Varberg Glenn Larsson Verksamhetsutvecklare Ambulanssjukvården Halland.
Drop-in mottagning för provtagning
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Ändrat arbetssätt gav tillgänglighet till psykosociala-enheten
Snabbare patientflöden och fler tillgängliga läkartider med hjälp av triagering i Primärvården. Bakgrund: Blir allt svårare att erbjuda våra patienter.
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Cytostatika-ordinationer i 1177 Vårdguidens e-tjänster på Barncancercentrum Margaretha Jenholt Nolbris1,2, Maria Bandelin1, Birgitta Ericksson1, Eva.
Genomförande Postal enkätundersökning med möjlighet att svara elektroniskt med mobil, läsplatta eller dator Enkäten skickades till 417 kunder som är med.
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Utveckling tillgänglighet Hudkliniken SY
Pilotprojekt – sjukgymnastbesök över internet
Cancerplanen En strategisk utvecklingsplan för cancervården i sjukvårdsregion Uppsala Örebro Jessica Nordlander | Projektledare Cancerplanen.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Urologmottagningen i ständig förbättring Urologmottagningen i ständig förbättring! Kvalitetsveckan 2007 på Sahlgrenska Universitetssjukhuset Fokus på tillgänglighet Område SärskildaSpecialiteter Författare; Marianne Sandborg ssk, Tina Gustafsson sekr, Birgitta Persson usk, Ann Carlstrand VEC, Ingela Berrum Svennung TÖL Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring Bakgrund 19000 patientbesök/år 13200 läkarbesök, varav 4000 nybesök, 9200 återbesök Omfattar cirka 25% av all cancer Tillgängligheten måste öka Urologmottagningen i ständig förbättring

Syfte/mål Öka tillgängligheten – för att få nöjdare patienter 100% av nybesök skall erbjudas tid inom tre månader (060930) 100% av patienter med misstänkt cancer skall erbjudas tid inom två veckor (060930) 90 % av återbesökspatienter skall erbjudas tid inom planerad vårdprocess (061231) Urologmottagningen i ständig förbättring

Genomförande Hur? Metod? SU övergripande genombrottsprojekt med fokus på ”Bättre tillgänglighet på mottagningen” Genombrottsteknik Lärandeseminarier Tvärdisciplinärt arbete Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring Brainstorming på APT genererade mängder av idéer/hinder Utvalda idéer bearbetades och testades i 13 PDSA-cykler Mätarbeten Skapade nya arbetssätt, väckte en tävlingsinstinkt hos personalen på mottagningen Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring Mätarbeten Outnyttjade besökstider på mottagningen Under en vecka var 13 tider outnyttjade och 19 spärrade av andra orsaker Antalet ggr remisserna bedöms/team/vecka Variation mellan 1-5 ggr/vecka Dagar från utfärdandet av remiss till ankomst Av 792 inkomna remisser ankom 156 senare än 5 dagar Urologmottagningen i ständig förbättring

Vilka var idéerna som ledde fram till genombrott? De tester som berörde remissflödet, utnyttjande av befintliga tider, samt posthanteringen Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring 1. Remissflödet Remissens långa resa; Brev från VC, till de instanser som skickar in remisser senare än fem arbetsdagar efter utfärdandet Tätare remissbedömning; Remissbedömning minst två ggr/vecka Personligt ställda remisser; Går direkt till teamets remissbedömning Urologmottagningen i ständig förbättring

2.Uttnyttjande av befintliga tider Person som tar emot avbokning är ansvarig för att ny patient bokas in Pool med förberedda patienter som kan kallas in med kort varsel Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring 3.Posthanteringen All post öppnas Remisserna prioriteras i postöppningen Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring Vad blev resultaten? Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring Vad hände sedan… Mottagningen har evakuerats Ökat remissinflöde ”Röda fredagar” Focus på förbättringsarbetet avtar Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring Resultat i nuläget Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring För att fortsätta förändra och förbättra Våga granska sin egen verksamhet Inte fastna i sitt invanda arbetssätt Ta till vara på den inneboende idérikedom som finns i verksamheten Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring Framtiden Rätt patient till urologmottagningen - remittenterna Återbesökspatienterna - deras väg ut! Fortsätta med förbättringsarbete! - men i vilken form? Urologmottagningen i ständig förbättring

Urologmottagningen i ständig förbättring! Vi tackar för oss och hoppas Vi tillfört Er tankar och ideér kring tillgänglighet Urologmottagningen i ständig förbättring! Urologmottagningen i ständig förbättring