Design & Utvärdering, 5 poäng

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Sverige. Grunder för alla kurser Att arbeta tillsammans Att visa respekt för sig själv och andra Att ta ansvar Att fatta positiva och sunda beslut Att.
Advertisements

Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
KRAM – Kreativ, Respektfull och Ansvarstagande Medmänniska Utsäljeskolans fritidsverksamhet har ett gemensamt mål från förskoleklass till årskurs 6. Vi.
Utförd av: Per Svensson Organisationsnamn: Göteborgs Stad NEKK-projektet Undersökningen utfördes från till Antal svar: 8 Antal inbjudna.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
F ÖRPACKNING PROCESSEN. Från första början har jag hittat på internet en bild på en intressant förpackning. Det var en förpackning för en kaffekopp, som.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Funktionstillstånd Funktionshinder Aktivitetsnedsättning.
Religion - vad är det?.
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Historiskt Källmaterial
Design och utvärdering, 5 poäng
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Introduktion.
Människokännedom.
Varför läser ni religionskunskap?
Lösningsförslag för ABB
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Att bemöta och bli bemött
Gymnasiearbete 100 p.
Ekonomi och samhälle Introduktion
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Formativt lärande.
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Iris Rosengren Larsson
Engelska – English Pick a colour…
Programmeringsträff 2. Programmeringsträff 2 Lgr 11 om programmering Centrala innehållet matematik Algebra 1-3 – Hur entydiga stegvisa instruktioner.
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Nätverk för lärare på fritidshem
Om grupper/team & grupprocesser
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Om grupper/team & grupprocesser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kurs mindfulness Studenthälsan
C H M S X Å A F K P Q V B G L R W Y D I N T Z Ä E J O U Ö
Närvaro Närvaro
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Kommunikation för er ToD-miljö Hur du skapar: intresse, kontakt och affärer för din T&D 1.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
SVENSKA FOTBOLLFÖRBUNDETS MÅLVAKTSTRÄNARUTBILDNING C
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Övergripande struktur för
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kurs mindfulness Studenthälsan
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
Gymnasiearbete 100 p.
Ledning och förståelse
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Presentationens avskrift:

Design & Utvärdering, 5 poäng Informatik A.3 Design & Utvärdering, 5 poäng Kognition & Design

Om föreläsningen Mentala modeller Metaforer Praktisk övning

Design, användning och förståelse Exempel taget från Mijksenaar, Paul (1997). Visual Function.

Vad är en mental modell? Definition: “den modell människor har av sig själva, andra, omgivningen och de saker med vilka de interagerar. Människor formar mentala modeller genom, erfarenhet, träning och instruktioner.” Norman, Donald (1988). Psychology of Everyday Things.

Olika slags mentala modeller Funktionell förståelse för hur någonting kan användas procedurell kunskap Strukturell förståelse för hur funktionaliteten realiseras de underliggande mekanismerna Jämför med LMC från Informationsteknologimomentet Syftar LMC till funktionell eller strukturell förståelse?

Vilken slags förståelse?

Aspekter av mentala modeller

Två avstånd: utförande & utvärdering

Design som kommunikation Designern skapar förutsättningar för mentala modeller Vad är det som designern kommunicerar? Funktion Struktur Finns det hjälpmedel som designern kan använda?

Metaforer En metafor Exempel: ”Teorier är byggnader” har ofta formen ”A är B” som tolkas bokstavligt är falsk inbjuder till att förstå någonting i termer av någonting annat Exempel: ”Teorier är byggnader” ”Din teori är dåligt underbyggd” ”Han trodde att hennes resultat skulle rasera rådande teorier inom MDI”

Mål- och källdomän

Skrivbordet

Metaforer: Tre typer av egenskaper

Exempel: Information Islands

Övningsuppgift Hitta på en metafor för ett virtuellt museum Vilka egenskaper i museiverksamheten kan uttryckas med hjälp av metaforen? Vilka egenskaper kan inte uttryckas med er metafor? Kan ni se behov av egenskaper hos det virtuella systemet som inte har sin motsvarighet i metaforen? Går metaforen att gestalta på ett lämpligt sätt?