Design & Utvärdering, 5 poäng Informatik A.3 Design & Utvärdering, 5 poäng Kognition & Design
Om föreläsningen Mentala modeller Metaforer Praktisk övning
Design, användning och förståelse Exempel taget från Mijksenaar, Paul (1997). Visual Function.
Vad är en mental modell? Definition: “den modell människor har av sig själva, andra, omgivningen och de saker med vilka de interagerar. Människor formar mentala modeller genom, erfarenhet, träning och instruktioner.” Norman, Donald (1988). Psychology of Everyday Things.
Olika slags mentala modeller Funktionell förståelse för hur någonting kan användas procedurell kunskap Strukturell förståelse för hur funktionaliteten realiseras de underliggande mekanismerna Jämför med LMC från Informationsteknologimomentet Syftar LMC till funktionell eller strukturell förståelse?
Vilken slags förståelse?
Aspekter av mentala modeller
Två avstånd: utförande & utvärdering
Design som kommunikation Designern skapar förutsättningar för mentala modeller Vad är det som designern kommunicerar? Funktion Struktur Finns det hjälpmedel som designern kan använda?
Metaforer En metafor Exempel: ”Teorier är byggnader” har ofta formen ”A är B” som tolkas bokstavligt är falsk inbjuder till att förstå någonting i termer av någonting annat Exempel: ”Teorier är byggnader” ”Din teori är dåligt underbyggd” ”Han trodde att hennes resultat skulle rasera rådande teorier inom MDI”
Mål- och källdomän
Skrivbordet
Metaforer: Tre typer av egenskaper
Exempel: Information Islands
Övningsuppgift Hitta på en metafor för ett virtuellt museum Vilka egenskaper i museiverksamheten kan uttryckas med hjälp av metaforen? Vilka egenskaper kan inte uttryckas med er metafor? Kan ni se behov av egenskaper hos det virtuella systemet som inte har sin motsvarighet i metaforen? Går metaforen att gestalta på ett lämpligt sätt?