Vård och omsorgsutbildning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vård- och omsorgs- programmet - VO Spångbergsgymnasiet
Advertisements

BARN- OCH FRITIDSPROGRAMMET
© 2013 Winnie Lindroos Gymnasievalet- om högskolebehörighet …hur valen till gymnasiet påverkar högskolestudier… Gäller Gy11
Aktuella kurser inom vård och omsorg på gymnasienivå.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND På gång inom äldreområdet! Linda Macke.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Mellan 15/1 – 15/2 (Möjlighet att göra omval April/Maj)
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Dags att välja framtid!.
Översyn av diplom.
till information inför gymnasievalet 2017
Studie- och yrkesvägledning
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Uppdrag, roller och ansvar
Gymnasievalet 2017 Mimmi Linden, studie-och yrkesvägledare
Antagning och utländska meriter
Gymnasieinformation
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Problematisering av diplomet
Yrkesförberedande program
Vad kan man när man är klar?
Studie- och yrkesvägledare (SYV) :
Yaara Robinson Studie- och yrkesvägledare
Bygg- och anläggningsprogrammet
GYMNASIEVALET 2018.
Förändringar inom etableringslagstiftningen
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Ny utbildning till Vårdbiträde
Styrsystemet och styrdokumentens karaktär
Studie- och yrkesvägledning
Kompetensförsörjningsinsatser 2017
Modul två – Förberedelse inför Jobbspår
Hur skall jag kunna välja??
Jobbförberedande insatser i Modul 2
Föräldramöte
Centrum för samhällsorientering i Stockholms län
154 folkhögskolor Regionägda folkhögskolor Rörelseägda folkhögskolor.
Välkomna till gymnasieinformation
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Timplan för grundskolorna i Angered
Undersköterska äldreomsorg Lokalt jobbspår
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Lokalt jobbspår, Vårdbiträde
Diagnos och delaktighet
Systematiskt kvalitetsarbete
Vad händer efter Sfi? Vilka vägar kan jag gå?
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Info
Yrkesutbildningar CVL Sandviken
Mänskliga rättigheter -
Aktuellt från Skolverket
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
förfrågningsunderlag
Folkhögskola – vad är det?
Hållbar utveckling måste vara
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Presentationens avskrift:

Vård och omsorgsutbildning

Ny Gymnasieutbildning Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) Vux 12 Förordning om läroplan för vuxenutbildningen (SKOLFS 2012:10), trädde i kraft 1 jan 2013)

Ungdomsutbildningens uppdrag Huvuduppgiften för gymnasieskolan är att förmedla kunskaper och skapa förutsättningar för att eleverna ska tillägna sig och utveckla kunskaper. Utbildningen ska främja elevernas utveckling till ansvarskännande människor, som aktivt deltar i och utvecklar yrkes- och samhällslivet. Den ska bidra till elevernas allsidiga utveckling. Mål: Det är skolans ansvar att varje elev på ett nationellt yrkesprogram inom gymnasieskolan ges möjlighet att uppnå kraven för en yrkesexamen som innebär att eleven har uppnått en av branschen godtagbar nivå av yrkeskunnande för att vara väl förberedd för yrkeslivet, (Förordning om läroplan för ungdomsutbildningen SKOLFS 2011:144, s. 3)

Vuxenutbildningens uppdrag Vuxenutbildningen ska förmedla kunskaper och stödja eleverna så att de kan arbeta och verka i samhället. Den syftar också till att möjliggöra fortsatta studier. Vuxenutbildningen ska förmedla sådana kunskaper som utgör den gemensamma referensramen i samhället och som utgår från de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna. Vuxenutbildningens målgrupp är heterogen och eleverna är individer med mycket olika förutsättningar. Även elevernas mål med utbildningen kan variera kraftigt. Utbildningen måste därför anpassas utifrån individens behov och förutsättningar och den kan variera både till längd och till innehåll. Vuxenutbildningen ska alltid möta varje elev utifrån hans eller hennes behov och förutsättningar. (Förordning om läroplan för vuxenutbildningen SKOLFS 2012:101, s. 5)

Examensmål för Vård- och omsorgsprogrammet Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. Inom programmet ska eleverna också ges möjligheter att läsa kurser som förbereder för högskolestudier inom främst dessa områden.

Yrkesexamen Ungdomsutbildningen Vuxenutbildningen Eleven ska ha läst 2 500 poäng varav 2 250 ska vara godkända Godkänd i svenska 1, eller svenska som andraspråk 1, engelska 5 och matematik 1 Godkänd i 400 poäng av de programgemensamma ämnena Godkänt gymnasiearbete Vuxenutbildningen Eleven ska ha läst 2 400 poäng varav 2 250 ska vara godkända 600 poäng utgörs av gymnasiegemensamma kurser. De valfria kurserna får som mest omfatta mindre än hälften av de återstående 1 800 gymnasiepoängen. Det vill säga som mest 899 gymnasiepoäng.

Nyheter i utbildningen Specialpedagogik 1, 100 poäng Psykiatri 1, 100 poäng

Gymnasiegemensamma poäng (600 poäng) Historia 1a1, 50 poäng Idrott och hälsa 1, 100 poäng Matematik 1a, 100 poäng Naturkunskap 1a1, 50 poäng Religionskunskap 1, 50 poäng Samhällskunskap 1a1, 50 poäng Svenska 1 100 eller Svenska som andraspråk 1, 100 poäng

Programgemensamma ämnen (1100 poäng) Hälsopedagogik, 100 poäng Medicin 1, 150 poäng Etik och människans livsvillkor, 100 poäng Psykiatri 1, 100 poäng Psykologi 1, 50 poäng Samhällskunskap 1a2, 50 poäng Specialpedagogik 1, 100 poäng Svenska 2, 100 poäng, eller Svenska som andraspråk 2, 100 poäng Vård- och omsorgsarbete 1, 200 poäng Vård- och omsorgsarbete 2, 150 poäng

Yrkesutgångar På Vård- och omsorgsprogrammet finns det inte idag några nationella inriktningar, dock kan utbildningsanordnaren erbjuda specialisering inom ramen för programmet (programfördjupningen), som leder till olika yrkesutgångar.

Yrkesutgång Hälso- och sjukvård o Medicin 2, 100 poäng o Akutsjukvård, 200 poäng

Yrkesutgång Äldreomsorg o Vård och omsorg vid demenssjukdom, 100 poäng o Äldres hälsa och livskvalitet, 200 poäng

Yrkesutgång Psykiatri o Psykiatri 2, 200 poäng o Samhällsbaserad psykiatri, 100 poäng

Yrkesutgång Funktionshinder o Socialpedagogik 1, 100 poäng o Specialpedagogik 2, 100 poäng samt Friskvård och hälsa, 100 poäng enligt Socialstyrelsens allmänna råd godkända kurser om 700 poäng i de programgemensamma ämnena i barn- och fritidsprogrammet, 300 poäng inom inriktningen socialt arbete samt 100 poäng i grundläggande vård och omsorg, 100 poäng i specialpedagogik 1, 100 poäng i specialpedagogik 2 100 poäng i entreprenörskap för yrkesutgång stöd och service inom funktionshindersområdet, eller någon annan motsvarande utbildning.

Nationell likvärdig utbildning Reglerat i skollagen (2010:800) Vad sker nationellt? Översyn av diplomkraven inom VO-College Effektiv vård - Slutbetänkande av En nationell samordnare för effektivare resursutnyttjande inom hälso- och sjukvården (SOU 2016:2) Förslag om att ge Socialstyrelsen i uppdrag att fastställa nationella kompetenskrav för undersköterskor och vårdadministratörer. Socialstyrelsen ser över sina allmänna råd gällande kompetenskrav för undersköterskor inom vård och omsorg

Tack för mig! Aisha Amin Samordnare Vård- och omsorgscollege Stockholms län aisha.amin@stockholm.se www.vocsthlm.se