Återanvändning av avfall

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avfall eller produkt? Det är den ursprungliga ägaren av jord och stenmassorna som avgör om han ska göra sig av med massorna (kvittblivning) eller om det.
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Allmänna hänsynsregler
Restaurering och Miljöbalken (MB) Magdalena Lindberg Eklund (vattenverksamhetsgruppen på Länsstyrelsen) Vad är vattenverksamhet? Måste man söka tillstånd?
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Efterbehandlingsjuridik
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Strandskydd och miljöpolitik
Hygienrutiner i förskolan

Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Miljöriskhantering vid miljöfarliga verksamheter
Ny strandskyddslagstiftning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Nedlagda kommunala deponier
Efterbehandlingens ABC
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
Tillsyn efterbehandling en introduktion till tillsyn över efterbehandling av förorenade områden.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
MIFO fas 1-inventering ”Företagets Namn” Bilden på fastigheten är hämtad från lantmäteriets 50-tals karta. Ev kan man här lägga in en bild kopplad till.
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
MIFO fas 1 - utbildningsdag
Egenkontroll enligt Miljöbalken
Arbetet med Förorenade områden
Risker med förorenade områden i länet
Henning Holmström, SGU, Stockholm
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Vad gör polisen i miljöbrottsutredningen?
Mälarlänsutbildningen 28 sept
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Vad är ett förorenat område?. Vilka risker finns? Risk för hälsa och miljö Risk för spridning i mark och ytvatten Förorening av vattentäkter Begränsar.
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
Miljö- och räddningstjänstförvaltningen Hur ska man agera som inspektör? Ett exempel på när agerandet blir viktigare än bedömningen av föroreningen.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Länsstyrelsensinformation vid Länsträffen i Skinnskatteberg Länsstyrelsens information vid Länsträffen i Skinnskatteberg  Personalförändringar på Miljöenheten.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Att välja efterbehandlingsåtgärd Från övergripande till mätbara åtgärdsmål Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/5.
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Workshop Länsstyrelsen Västmanland Granskning av rapport/riskbedömning - exempel Sanda och Eskilstuna Maria Carling, SGI
Upplägg Vad är ett förorenat område?
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Hur berör ATEX direktivet Pulverlackerande företag
Deponier, utfyllnadsområden, förorenade områden Vad är vad och spelar det någon roll ? - Pågående arbete i juristsamverkans- gruppen - Avses bli PM på.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
Förorenade områden Miljöbalken, 10 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Information till ansvariga politiker Bild: energikontornorr.se.
Klorerade kolväten Från upptäckt till detaljplan
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Vad ska en vägplan innehålla?
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Bidrag för sanering av förorenade områden för att bygga bostäder
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Grupparbete 1 – förenklad riskbedömning, riskkaraktärisering
Förorenad mark 10 kapitlet Miljöbalken.
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Energiförsörjningen och miljön
Återanvändning av avfall
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Miljösamverkan östra Skaraborg
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Återanvändning av avfall Anläggningsändamål Återanvändning av avfall

Anmälan/tillstånd för verksamheter 9 kap 6 § miljöbalken krav på anmälan eller tillstånd för vissa verksamheter Miljöprövningsförordningen (SFS 2013:251) 29 kap avfallsverksamheter Verksamhetskoder, 90.xxx

Åtgärd eller verksamhet utan anmälan Anmälan eller tillstånd kan krävas vid efterbehandling eller omhändertagande av förorenade massor (9 kap 6 § / miljöprövningsförordningen. Att vidta en åtgärd eller påbörja en verksamhet utan anmälan/tillstånd är ett miljöbrott som kan leda till åtal.

Flödesschema överblivna massor Anläggningsändamål Mellanlagring/behandling Deponering Finns ett anläggningssyfte? Nej Ja Bedömning av risknivå. Kontakta tillsynsmyndigheten. Mindre än ringa risk U-verksamhet Ringa risk C-verksamhet 90.141 C Anmälan till kommunen Mer än ringa risk B-verksamhet 90.131 B Tillståndsansökan till länsstyrelsen Bedömning av påverkan på naturmiljön? Ev. samråd med länsstyrelsen

Anläggningsändamål eller deponi? Avfallet ersätter ett traditionellt anläggningsmaterial Kräver ett tydligt syfte Bara den mängd avfall som krävs för att uppnå syftet får användas Begränsat i tid Kvittblivning

Anmälan - anläggningsändamål Anmälan ska innehålla: Administrativa uppgifter om verksamhetsutövare, entreprenör och berörd fastighet Syfte med utfyllnaden Vilket avfall som ska användas (typ, mängd, ursprung) och ev. analysprotokoll Mottagningsrutiner Beskrivning av omgivningspåverkan (buller, damning, skyddsvärt i omgivningen) Situationsplan som visar tomtgränser, vägar vattendrag, närliggande vattentäkter, bostäder

Handläggning - anläggningsändamål Anmälan Platsbesök (MB 19 kap 4 § pkt.3) Fastighetsägare och entreprenör närvarande Kungörelse (MB 19 kap 4 § pkt.1) Annonsering i lokaltidning Remisser (MB 19 kap 4 § pkt.2) stadsbyggnadskontorets ekolog länsstyrelsen Beslut (MB 26 kap 9 §) Bedömning & motivering Handläggningstid: minst 6 veckor (MB 9 kap 6 §) Handläggningstiden börjar när anmälan är fullständig.

Beslut – föreläggande eller förbud Vanliga krav i föreläggande Dokumentation av massorna som används Mottagningskontroll Kemikaliehantering (drivmedel) Hantera damning

Exempel Sökande: Firma AB Entreprenör: Firma AB Utfyllnad 1 Utfyllnad 2 Sökande: Firma AB Entreprenör: Firma AB Utfyllnad av betesmark för att förbättra ytavrinning 30 000 kbm (0,5 - 2 m), jord, grus, sten 3 år Ej planlagd, inga skyddsvärda objekt Sökande: Fastighetsägare Entreprenör: Firma XY Utfyllnad av åkermark förbättra och utöka odlingsareal, säkra sådd 10 000 kbm (0,5 - 5 m), jungfruliga massor, alt provtagning MRR 2 år Ej planlagd, betesmark naturvärdesklass 3

Bilder - exempel

Beslut Förbud Föreläggande Utfyllnad 1 Utfyllnad 2 Förbud Syftet bedöms inte uppfylla kriterierna för användning av avfall för anläggningsändamål. Miljönämnden bedömer att mängden massor som angetts inte krävs för att genomföra åtgärderna enligt anmälan, tyder mer på att handlar om kvittblivning än att det finns ett anläggningsändamål. Föreläggande Syftet bedöms uppfylla kriterierna för användning av avfall för anläggningsändamål. Skriftlig information inför varje uppläggning med nytt ursprung (ursprung, mängd, risk, ev. provtagningsplan) Journalföring över inkommande massor, ursprung, typ, mängd, datum Slutrapport med sammanställning av de massor som körts till området

Att tänka på vid schaktning

Var rädd om dig! Följ arbetsmiljöverkets regler Upplysningsskyldighet vid upptäckt av förorening Sanering ska anmälas INNAN arbetet startas Se till att föreläggandet följs Länspumpning får inte utan vidare släppas ut till dagvatten eller bäck och sjö Förorenade massor är farligt avfall och kräver transporttillstånd/anmälan hos länsstyrelsen Återanvändning av massor kräver oftast anmälan, tillstånd eller samråd Kontakta miljö- och hälsoskyddskontoret vid osäkeret ”Bättre en fråga för mycket än en extra miljöskada!!”

Förorenad mark 10 kap Miljöbalken

Ansvar Den som bedriver eller har bedrivit en verksamhet eller vidtagit en åtgärd som har bidragit till en föroreningsskada eller allvarlig miljöskada är ansvarig för det avhjälpande som krävs (10 kap 2 §) Finns det ingen verksamhetsutövare som kan utföra eller bekosta det avhjälpande av en föroreningsskada som behövs, är den som förvärvat den förorenade fastigheten ansvarig (10 kap 3§)

Kontakta tillsynsmyndigheten Den som upptäcker en förorening är skyldig att snarast underrätta tillsynsmyndigheten - miljö- och hälsoskyddskontoret eller länsstyrelsen (10 kap 11 §) Det är förbjudet att göra efterbehandlingsåtgärder i ett område som är förorenat utan anmälan till tillsynsmyndigheten (28 § förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd)

Förorenad mark - arbetsgång

MIFO (Metod för Inventering av Förorenade Områden) MIFO fas 1 – Historisk inventering: Orienterande studier och riskklassning (oftast inte är aktuellt i exploateringsärenden) Bygger på insamlade uppgifter så väl historiskt- som närtid (arkiv, kartor, platsbesök, intervjuer) Syftet med inventeringen är att få kunskap om var potentiellt förorenande verksamheter varit lokaliserade, t.ex. processer, cisterner, kemikalielager m.m. Inventeringen ska ligga till grund för undersökningar och provtagningar.

MIFO fas 2 – Översiktliga undersökningar MIFO fas 1 visar på risk för förorening MIFO fas 2 översiktliga undersökningar för att bekräfta resultatet av MIFO fas 1 I exploateringsärenden utförs ofta en historisk inventering i samband med att MIFO fas 2 utförs. Först tas en provtagningsplan fram utifrån vad som framkommit i MIFO fas 1 Provtagningsplanen skickas till tillsynsmyndighet för granskning

MIFO fas 2 – Provtagningsplan Vilka medier ska provtas? Byggnad, jord, grundvatten, sediment, ytvatten, träd osv. Var ska prov tas? Finns hot spots? Utfyllnader? Hur ska proverna tas? Borrning, provgropar etc. Vilka analyser? Då provtagningen är utförd sänds resultatet i form av en rapport till tillsynsmyndigheten. Tillsynsmyndigheten avger ett svar.

MIFO-klassning Klass 1 – Mycket stor risk Klass 2 – Stor risk Klass 3 – Måttlig risk Klass 4 – Liten risk E -identifierad – anger vilken bransch http://ext-webbgis.lansstyrelsen.se/jonkoping/webbkarta/

Länsstyrelsens WebbGIS

Detaljerade undersökningar Syfte: avgränsa de föroreningar som finns (yta och djup) Bedöma om spridning förekommer – i så fall hur och risker kring detta Undersökningen ska kunna ligga till grund för en fördjupad riskbedömning och även att utreda åtgärder. Viktigt att samråda med tillsynsmyndigheten om provtagningsplanen. Rapportering till tillsynsmyndigheten. Tillsynsmyndigheten lämnar svar på rapporten

Fördjupad riskbedömning Fördjupad riskbedömning handlar om att riskerna för miljö och hälsa utreds. I riskbedömningen identifieras skyddsobjekt som kan påverkas av föroreningen samt beskrivs hur de påverkas av föroreningen. Syftet med en riskbedömning är att belysa riskerna samt komma fram till vilken riskreduktion som krävs på platsen, alltså vilka risker måste elimineras. Bedömning av aktuella riktvärden (KM /MKM) alt. platsspecifika riktvärden.

Åtgärdsutredning I åtgärdsutredningen tar man upp olika tänkbara åtgärdsalternativ och beskriver dessa utifrån vissa kriterier Syftet med åtgärdsutredningen är att få ett bra beslutsunderlag så att man sedan kan välja vilken åtgärd som är bäst Är den bästa åtgärden att gräva bort jorden eller är det bättre att behandla föroreningen på plats (en sk in-situ-sanering)?

Åtgärdsutredning Belyser man tänkbara åtgärdsalternativ utifrån kriterierna: Teknisk genomförbarhet Alternativens måluppfyllelse (kan man nå målen med den beskrivna metoden) Åtgärdens påverkan på omgivning (t.ex. landskap, kulturmiljö) Risker med åtgärden (under åtgärdsskedet) Kostnaderna Behöver man söka tillstånd eller räcker det med en anmälan för åtgärden

Riskvärdering Riskvärderingen är en metod vars syfte är att välja den mest lämpliga åtgärden. Kostnad/nytta analys Åtgärdsmål, teknik och ekonomi som presenteras i åtgärdsutredningen vägs samman tillsammans med andra aspekter t.ex. tidsaspekt, påverkan under åtgärdsskedet, orolig allmänhet.

Åtgärd Mätbara åtgärdsmål (tas fram inför åtgärdsfasen) Förberedelsefas (planering, projektering och anmälan/tillstånd). Anmälan/tillstånd lämnas till aktuell tillsynsmyndighet – 6 veckor Tillsynsmyndighet lämnar svar Utförande Uppföljning

Åtgärd Tänk på: Sanering tar tid – planera in tid för oförutsedda stopp, ökade förorenade volymer, nya föroreningar, förorenat grundvatten, analyssvar som dröjer… Förorenade massor tar plats – tänk igenom logistiken och ha ytor för tillfälliga upplag Rening av förorenat grundvatten kan vara komplicerat, tar mycket yta i anspråk och är dyrt

Vattenverksamhet 11 kap miljöbalken

Vad är ett vattenområde? Det område som täcks av vatten vid högsta förutsebara vattenstånd

Vad är vattenverksamhet? 3 § Med vattenverksamhet avses i detta kapitel uppförande, ändring, lagning eller utrivning av en anläggning i ett vattenområde, fyllning eller pålning i ett vattenområde, bortledande av vatten från ett vattenområde, grävning, sprängning eller rensning i ett vattenområde, en annan åtgärd i ett vattenområde som syftar till att förändra vattnets djup eller läge, bortledande av grundvatten eller utförande av en anläggning för detta, tillförsel av vatten för att öka grundvattenmängden eller utförande av en anläggning eller en annan åtgärd för detta, eller markavvattning.

Vattenverksamhet Utgå alltid från att det behövs anmälas eller sökas tillstånd för arbeten i vatten. Anmälan till Länsstyrelsen, 8 veckors handläggningstid. Tillståndsansökan till mark- och miljödomstolen, 6-12 månaders handläggningstid (eller mer).

Undantag 11 kap. 12 § MB ”Tillstånd enligt denna balk eller anmälan enligt 9 a § behövs inte, om det är uppenbart att varken allmänna eller enskilda intressen skadas genom vattenverksamhetens inverkan på vattenförhållandena. Av 13 § följer att första stycket inte gäller markavvattning eller, i den utsträckning regeringen föreskriver det, andra åtgärder för avvattning av mark. Lag (2005:571).”

Undantag forts. Verksamhetsutövaren har bevisbördan för att förutsättningarna i paragrafen är uppfyllda och beviskravet är mycket starkt ”Inverkan på vattenförhållandena” avser vattnets djup eller läge, inverkan på vattenområdets användning för båttrafik, inverkan på vattnets kvalitet (t.ex. på grund av grumling)

Anmälan(länsstyrelsen) Exempel: grävning, schaktning, muddring, sprängning eller annan liknande åtgärd i ett vattendrag, om den bottenyta som verksamheten omfattar i vattendraget uppgår till högst 500 kvadratmeter, grävning, schaktning, muddring, sprängning eller annan liknande åtgärd i ett annat vattenområde än vattendrag, om den bottenyta som verksamheten omfattar i vattenområdet uppgår till högst 3 000 kvadratmeter byggande av en bro eller anläggande eller byte av en trumma i ett vattendrag med en medelvattenföring som uppgår till högst 1 kubikmeter per sekund

Tillståndansökan (mark- och miljödomstolen) Arbeten som påverkar större ytor än vad som är anmälningspliktigt

Tillståndsansökan forts.

Försiktighetsmått Minimera risk för grumling med hjälp av t ex siltgardin, spånter, granris, kontrollerad sedimentering mm. Undvika känsliga tidpunkter, t ex lektid för fisk och då den biologiska aktiviteten är högst. Undvika hastiga nivåförändringar. Nya vandringshinder får inte skapas.

Grumling En ökad sedimentation av finpartikulärt material kan leda till: negativa konsekvenser för filtrerande djur som musslor och många insektslarver lekbottnar för fisk kan försvinna ökad dödlighet av ägg och yngel primärproduktionen kan försämras pga sämre ljustillgång Sediment kan innehålla föroreningar som kan spridas i samband med arbeten i vatten.