Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Likabehandlingsplaner: granskning och förslag till förbättringsområden Presentation för personalgrupp 18 jan Bengt Andersson.
Hur tänker vi på Ludde när det gäller barn som behöver extra stöd.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Centrala innehåll och kunskapskrav
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Läroplansträff Välkomna!.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Disposition och utgångspunkter
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
– Gunnar Olausson Skolinspektionen, Linköping
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Bedömning och betygsättning
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Mål och resultat på Åsaskolan
Varför just ämnet fysik?
Skolinspektionens tillsyn av [HUVUDMAN] den [DATUM]
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Tidigare granskningar
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Nyheter i skollagen från och med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs? Ulf Pantzare & Jessica Hörnesten Skolinspektionen Ann-Brith Labraaten Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) Skolforum 1 november 2016

Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs? Resultat från Skolinspektionens tillsyn och anmälningsärenden Resultat från Skolinspektionens kvalitetsgranskning av skolans arbete med extra anpassningar Specialpedagogiska skolmyndigheten lyfter framgångsfaktorer och praktiska tillvägagångssätt för ett lyckat arbete kring extra anpassningar 2018-12-26

Extra anpassningar och särskilt stöd Extra anpassningar är en stödinsats av mindre ingripande karaktär, som inte kräver något formellt beslut. Särskilt stöd ges under kortare eller längre tid av mer omfattande och ingripande karaktär. Nya bestämmelser skollagen juli 2014 Förtydliga bestämmelserna om stödinsatser Förenkla lärares arbete med dokumentation när det gäller stödinsatser 2018-12-26

Analys över Extra anpassningar och särskilt stöd i regelbunden tillsyn och anmälningsärenden

Många skolenheter behöver arbeta mer kring elevers rätt till stöd 2018-12-26

Många elever får inte det stöd de har rätt till 2018-12-26

Stöd och elevhälsa samvarierar Brister i extra anpassningar och särskilt stöd Brister i det förebyggande arbetet med elevhälsan. Elevhälsans roll viktig för arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd 2018-12-26

En bild från tillsynen- brister i rutiner och utreda behov Rutiner används ej Lärarna är själva Känner inte till rutinerna Saknar stöd Tidsbrist Otydliga rutiner Prioriterar många olika typer av stöd Skol- inspektionen Lärarna Elevhälsan Rektor 2018-12-26

Samordningen kring Extra anpassningar och särskilt stöd brister i många skolor Konstaterad brist i anmälningar kring stöd Högre andel personal med specialpedagogisk examen Fler anmälningar från skolor där andelen elever med stödbehov är hög. Skolorna har i många fall har specialkompetens bland personalen, men denna kompetens behöver användas mer strategiskt 2018-12-26

En bild från tillsynen- ej tillräckliga resurser och ej optimalt använda resurser Ej tillräckliga extra Ej tillräckliga kompetenser Anpassningar görs inte efter elevers behov Stor frustration Ej löpande uppföljningar Tidsbrist Instämmer att skolan behöver göra mer Behov av fler special-pedagoger Skol-inspektionen Lärarna Elevhälsan Rektor 2018-12-26

Skolans arbete med extra anpassningar Ulf Pantzare Utredare/projektledare Skolinspektionen Ann-Brith Eliasson Labraaten Rådgivare Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)

Skolinspektionens kvalitetsgranskning Inte en kontroll om minimikrav i lagstiftningen uppfylls Istället ett stöd för utveckling, även vid skolor som inte ingått i granskningen Sprida en samlad bild från granskningen Identifiera utvecklingsområden Sprida goda exempel och framgångsfaktorer

Genomförande Situationen för 30 elever i årskurs 4 vid 15 skolenheter Inspektörer från Skolinspektionen och rådgivare från SPSM (med ansvar för kompletterande bedömning av elevernas behov och de insatser som ges) Underlag Dokument Intervjuer med elever, vårdnadshavare, undervisande lärare, rektorn och elevhälsan Observationer av undervisningen Beslut för varje granskad skola

Resultat 1 Arbetet kring extra anpassningar fortfarande i uppbyggnadsskede Direkt samband organisation kvalitet Ofta oklart vad extra anpassningar med god kvalitet är Rektorns agerande är avgörande

2 Ofta är elevens behov oklara Missar behov som rör miljön eller lärarens egen undervisning

3 Eleverna får sällan de extra anpassningar de behöver Vanligt med standardinsatser Ofta från förarbetet Utan koppling till elevens behov

Extra anpassningar som ofta saknats är exempelvis Anpassade uppgifter Förförståelse inför kommande uppgifter Stöd i att utveckla sin förmåga Anpassning av tempo och nivå på undervisningen Kortare genomgångar Bekräftelse Placering utan störning i klassrummet Gruppsammansättning Digitala hjälpmedel Språklig träning

4 Sällan uppföljning av effekten Vem? Vad? När?

Vad bör då skolorna göra för att lyckas? Den enskilde läraren behöver hjälp när ledning och stimulans inte räcker! Rektorn har en avgörande roll Direkt samband organisation kvalitet Tio länkar för kvalitet

Samverka med era lärarkollegor för att identifiera om undervisningen möter elevernas behov Arbetssätt/arbetsformer Organisatoriska förutsättningar Anpassat läromedel/utrustning Elevhälsans kompetens genom specifika elevinsatser i undervisningen Uppmuntran i sitt lärande Variation i elevens extra anpassningar 2018-12-26

Använd elevhälsans kompetens Tvärvetenskapligt perspektiv - synligt då alla kompetenser nyttjas (socialt, medicinskt, psykologiskt och specialpedagogiskt perspektiv). Skapa dialog - om måluppfyllelse och om orsakerna till eventuella brister. Då synliggörs kvaliteten och utvecklingsbehoven.

Involvera eleverna och deras vårdnadshavare För att kunna bedöma kvaliteten i utbildningen och vad som behöver utvecklas krävs dialog. Elever som får inflytande över undervisningens innehåll och utförande lär sig mer, blir mer engagerade och tar mer ansvar!

Identifiera effekten av de extra anpassningarna Avsätt tid för arbetet, även för uppföljning av effekten Involvera eleverna och deras vårdnadshavare även i uppföljningen

Justera elevernas extra anpassningar vid behov

Läs mer Övergripande rapport Skolbeslut Senare även granskningens verktyg www.skolinspektionen.se/extra-anpassningar

Frågor?