Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs? Ulf Pantzare & Jessica Hörnesten Skolinspektionen Ann-Brith Labraaten Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) Skolforum 1 november 2016
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs? Resultat från Skolinspektionens tillsyn och anmälningsärenden Resultat från Skolinspektionens kvalitetsgranskning av skolans arbete med extra anpassningar Specialpedagogiska skolmyndigheten lyfter framgångsfaktorer och praktiska tillvägagångssätt för ett lyckat arbete kring extra anpassningar 2018-12-26
Extra anpassningar och särskilt stöd Extra anpassningar är en stödinsats av mindre ingripande karaktär, som inte kräver något formellt beslut. Särskilt stöd ges under kortare eller längre tid av mer omfattande och ingripande karaktär. Nya bestämmelser skollagen juli 2014 Förtydliga bestämmelserna om stödinsatser Förenkla lärares arbete med dokumentation när det gäller stödinsatser 2018-12-26
Analys över Extra anpassningar och särskilt stöd i regelbunden tillsyn och anmälningsärenden
Många skolenheter behöver arbeta mer kring elevers rätt till stöd 2018-12-26
Många elever får inte det stöd de har rätt till 2018-12-26
Stöd och elevhälsa samvarierar Brister i extra anpassningar och särskilt stöd Brister i det förebyggande arbetet med elevhälsan. Elevhälsans roll viktig för arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd 2018-12-26
En bild från tillsynen- brister i rutiner och utreda behov Rutiner används ej Lärarna är själva Känner inte till rutinerna Saknar stöd Tidsbrist Otydliga rutiner Prioriterar många olika typer av stöd Skol- inspektionen Lärarna Elevhälsan Rektor 2018-12-26
Samordningen kring Extra anpassningar och särskilt stöd brister i många skolor Konstaterad brist i anmälningar kring stöd Högre andel personal med specialpedagogisk examen Fler anmälningar från skolor där andelen elever med stödbehov är hög. Skolorna har i många fall har specialkompetens bland personalen, men denna kompetens behöver användas mer strategiskt 2018-12-26
En bild från tillsynen- ej tillräckliga resurser och ej optimalt använda resurser Ej tillräckliga extra Ej tillräckliga kompetenser Anpassningar görs inte efter elevers behov Stor frustration Ej löpande uppföljningar Tidsbrist Instämmer att skolan behöver göra mer Behov av fler special-pedagoger Skol-inspektionen Lärarna Elevhälsan Rektor 2018-12-26
Skolans arbete med extra anpassningar Ulf Pantzare Utredare/projektledare Skolinspektionen Ann-Brith Eliasson Labraaten Rådgivare Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)
Skolinspektionens kvalitetsgranskning Inte en kontroll om minimikrav i lagstiftningen uppfylls Istället ett stöd för utveckling, även vid skolor som inte ingått i granskningen Sprida en samlad bild från granskningen Identifiera utvecklingsområden Sprida goda exempel och framgångsfaktorer
Genomförande Situationen för 30 elever i årskurs 4 vid 15 skolenheter Inspektörer från Skolinspektionen och rådgivare från SPSM (med ansvar för kompletterande bedömning av elevernas behov och de insatser som ges) Underlag Dokument Intervjuer med elever, vårdnadshavare, undervisande lärare, rektorn och elevhälsan Observationer av undervisningen Beslut för varje granskad skola
Resultat 1 Arbetet kring extra anpassningar fortfarande i uppbyggnadsskede Direkt samband organisation kvalitet Ofta oklart vad extra anpassningar med god kvalitet är Rektorns agerande är avgörande
2 Ofta är elevens behov oklara Missar behov som rör miljön eller lärarens egen undervisning
3 Eleverna får sällan de extra anpassningar de behöver Vanligt med standardinsatser Ofta från förarbetet Utan koppling till elevens behov
Extra anpassningar som ofta saknats är exempelvis Anpassade uppgifter Förförståelse inför kommande uppgifter Stöd i att utveckla sin förmåga Anpassning av tempo och nivå på undervisningen Kortare genomgångar Bekräftelse Placering utan störning i klassrummet Gruppsammansättning Digitala hjälpmedel Språklig träning
4 Sällan uppföljning av effekten Vem? Vad? När?
Vad bör då skolorna göra för att lyckas? Den enskilde läraren behöver hjälp när ledning och stimulans inte räcker! Rektorn har en avgörande roll Direkt samband organisation kvalitet Tio länkar för kvalitet
Samverka med era lärarkollegor för att identifiera om undervisningen möter elevernas behov Arbetssätt/arbetsformer Organisatoriska förutsättningar Anpassat läromedel/utrustning Elevhälsans kompetens genom specifika elevinsatser i undervisningen Uppmuntran i sitt lärande Variation i elevens extra anpassningar 2018-12-26
Använd elevhälsans kompetens Tvärvetenskapligt perspektiv - synligt då alla kompetenser nyttjas (socialt, medicinskt, psykologiskt och specialpedagogiskt perspektiv). Skapa dialog - om måluppfyllelse och om orsakerna till eventuella brister. Då synliggörs kvaliteten och utvecklingsbehoven.
Involvera eleverna och deras vårdnadshavare För att kunna bedöma kvaliteten i utbildningen och vad som behöver utvecklas krävs dialog. Elever som får inflytande över undervisningens innehåll och utförande lär sig mer, blir mer engagerade och tar mer ansvar!
Identifiera effekten av de extra anpassningarna Avsätt tid för arbetet, även för uppföljning av effekten Involvera eleverna och deras vårdnadshavare även i uppföljningen
Justera elevernas extra anpassningar vid behov
Läs mer Övergripande rapport Skolbeslut Senare även granskningens verktyg www.skolinspektionen.se/extra-anpassningar
Frågor?