Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

Barn och elever i behov av särskilt stöd
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Stat – Huvudman - Profession
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Verksamhetsstöd – nuläget Branschråd grundskola 30 november SIDAN 1.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Jonas Reinholdsson KommunLex AB
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Välkomna Information om utredning Utredningen syftar till att kartlägga och föreslå eventuella justeringar i de insatser och den organisation som Lidköpings.
Verksamhetsstöd gymnasiet
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Planering och genomförande av undervisningen
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
1 Vilket stöd finns vid rehabilitering?. Arbetsplatsnära stöd Mars 2014 Sida 2 Arbetsplatsnära stöd Nytt bidrag till arbetsgivare för att förebygga och.
Fördjupningsfrågor kring gymnasieplanering antagning, skolekonomi
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Särskilt pedagogiskt stöd
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
ARBETSMODELL FÖR ÅTGÄRDSPROGRAM
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
© Agneta Hellström Strategi – barn Lektion 5. Samhällets stöd
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Pressmeddelande för Örebro augusti 2015.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
Fristående grundskolor
Information vid överlämnandekonferens
Bedömning och betygsättning
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Skolutveckling tillsammans, Topp
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Ny Remissrutin till BUP
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Tilläggsbelopp
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.
Längre eller upprepad frånvaro
Nyheter i skollagen från och med
Resursfördelning Grundskolenämnden
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

Information om Tilläggsbelopp/verksamhetsstöd Grundskola, förskoleklass och fritidshem 2018

Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov Extraordinära stödåtgärder Frågor Blanketten 2018 Avslag Nivåer Ansökningsförfarandet och beslutstider PAUS 20 min

Bedömningsgruppen 4,5 handläggare Uppgifter: Verksamhetsstöd Tilläggsbelopp, ca 2500 ansökningar CSI, central särskild inriktning Insyn i fristående grundskola som begränsar sitt mottagande till elever i behov av särskilt stöd

Verksamhetsstöd kontra tilläggsbelopp Fristående skolor – tilläggsbelopp Kommunala skolor – verksamhetsstöd 2018-12-26

Tilläggsbelopp Omfattande behov av särskilt stöd Extraordinära stödåtgärder Omfattande behov av särskilt stöd Skollagen (SFS 2010:800),10 kap. 39 §, Skolförordning (SFS 2011:185), 14 kap. 8 §, Prop. 2015/16:134, Tilläggsbelopp för särskilt stöd till barn och elever.

Målgrupp Målgrupp avgörs inte utifrån typ av svårighet Åtgärdsprogram ska utarbetas för en elev som ska ges särskilt stöd Bedömning av elevens stödbehov i skolmiljön Skolan ska utreda om det befaras att eleven inte kommer att nå lägsta kunskapskrav/om eleven visar andra svårigheter i sin skolsituation Målgrupp = elever som har ett omfattande behov av särskilt stöd

Vad är inte omfattande behov av särskilt stöd? ”Ersättning ska t.ex. inte utgå om det är möjligt att tillgodose elevens behov genom insatsen särskild undervisningsgrupp” (Prop. 2015/16:134, sid. 21).

Hur identifierar vi ”omfattande behov av särskilt stöd”? Utvärdering Skolans egen utredning Åtgärder

Extraordinära stödåtgärder Det särskilda stödet ska ges på det sätt och i den omfattning som behövs Kostnaderna ska vara kopplade till den enskilda eleven Stödet bör väsentligt avvika… Prop. 2015/16:134, s 12

Tilläggsbelopp Särskilt stöd Extra anpassningar Ledning och stimulans

Extraordinära stödåtgärder? Särskilt stöd Elevassistent Särskild undervisningsgrupp Specialpedagogiska insatser Enskild undervisning Anpassad studiegång Extraordinära stödåtgärder?

Åtgärdsprogram För varje åtgärd, ange: Typ av åtgärd Antal elever åtgärden riktar sig till Vem/vilka som utför åtgärden samt befattning Omfattning i tid

Frågor?

Avslag Det framgår inte att elevens behov av särskilt stöd är omfattande Det framgår inte att stödinsatserna är extraordinära

Nivåer Nivå Förklaring Belopp/läsår C1 Resursstöd, frekvent och sammanhållet 140 370 kr C2 Specialpedagogiskt stöd, frekvent och sammanhållet 211 090 kr C2X Specialpedagogiskt stöd, kombinerat med ett extraordinärt resursstöd, båda ges frekvent och sammanhållet 260 610 kr D1 Resursstöd, kontinuerligt 187 640 kr D2 Specialpedagogiskt stöd och resursstöd kontinuerligt 351 820 kr D3 Specialpedagogiskt stöd och resursstöd kontinuerligt, särskilda skäl 407 200 kr E Mycket omfattande samlat kontinuerligt stöd, specialpedagogiskt stöd och resursstöd 469 090 kr eller mer 2018-12-26

Ansökningsförfarandet och beslut Ny blankett 2018 Sök under hela året Beslut gäller upp till två år Korta beslut, t.ex. handlingsplan och frånvaro Ersättning från månaden efter inkommen ansökan Avslutas vid skolbyte

Frågor?

Kontakt: Funktion.utbf-verksamhetsstod@stockholm.se Information om tilläggsbelopp: http://foretag.stockholm.se/ef Information om verksamhetsstöd: http://intranat.stockholm.se/Sidor/2014/2/Verksamhetsstod-for- grundskola/