Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner Oslo 5 april 2018 Hvorfor er gutter overrepresentert i spesialundervisningen? Bengt Persson Professor i specialpedagogik
Är pojkars överrepresentation i specialundervisningen ett norskt fenomen? • Dubbelt så vanligt att pojkar får särskilt stöd i de nordiska länderna liksom i Storbritannien, Irland, Grekland, Portugal och Spanien. • Situationen relativt stabil sedan 1970-talet.
Varför får pojkar särskilt stöd i högre grad än flickor Varför får pojkar särskilt stöd i högre grad än flickor? • Males externalize their “feelings” in school more openly than females. • The education of males is given greater priority than that of females. • Male children are more prone to illness and trauma. • Schooling is becoming increasingly “feminised”. Students with Disabilities, Learning Difficulties and Disadvantages. Statistics and Indicators: (OECD 2005)
Så… finns det ett pedagogiskt handlingsutrymme (1) Så… finns det ett pedagogiskt handlingsutrymme (1)? • Svensk forskning har visat att begåvningsnivå, kön och föräldrarnas socialgruppstillhörighet förklarar c:a 20 % av variansen i särskilt stöd. • 80 % av variansen skulle kunna förklaras av elevens interaktion med lärandemiljön, något som är möjligt att påverka. • De elever som får särskilt stöd har högst varierande svårigheter. • Utagerande beteende vanligaste orsaken till att pojkar får stöd.
Så… finns det ett pedagogiskt handlingsutrymme (2) Så… finns det ett pedagogiskt handlingsutrymme (2)? • Alla barn och unga har intresse av att lyckas väl i skolan, men det finns barriärer som måste brytas. • Individers olikheter är vår största tillgång. • Skolan har en skyldighet att respektera detta och i handling och på allvar arbeta för att olikheter verkligen ses som något positivt. • Urvalsprocessen för specialpedagogiskt stöd behöver bli bättre
Inkludering för bildning 2010 - 2017 • Essunga kommun i Sverige tillhörde 2007 landets svagaste när det gällde elevernas skolprestationer, tre år senare var man bäst i Sverige. • Kommunens invånare har generellt låg utbildning, studietraditionen är svag. • 2006 hade 25 % av eleverna (främst pojkar) specialundervisning utanför klassrummet.
Inkludering för bildning 2010 - 2017 • Alla elever blev vinnare Inkludering för bildning 2010 - 2017 • Alla elever blev vinnare. • Könsskillnaderna reducerades. • Alla elever i 2010 och 2011 års kullar kvalificerade sig för gymnasiet.
Sista tiden i nian där så var vi till och med ett gäng som träffades extra bara för att plugga (no: studere) på prov. För att få så bra resultat som möjligt. Så vi träffades liksom extra på vår fritid. Det var ganska ovanligt liksom. Det var, om man nu får kalla det för en kultur så var det ganska, liksom ganska konstigt, för det var inte så många som hade gjort det innan. Det hade jag aldrig gjort liksom. Träffat kompisar för att plugga. Det hade jag aldrig gjort i hela mitt liv innan. B5
Motivation Intresse Nyfikenhet Kreativitet Ansvarstagande Objektivt Subjektivt Objektivt Formativt Nyfikenhet Kreativitet Ansvarstagande I
Utan skolan så är man ingen Utan skolan så är man ingen. Man vill inte vara losern som inte kommer någonstans, man vill inte leva på socialen. A6