Risto Murto, Kommunikationsministeriet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.
Advertisements

FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Hur nå ut till företag ? Fred Nordström.
Levnadsvillkor och resursfördelning
Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.
Vasaregionens logistikhelhet
Målkonflikter och ekonomiska styrmedel
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
De samhällsekonomiska målen
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Storstockholms brandförsvar
Vi blir Region Jönköpings län
Ökad konkurrenskraft med rätt trafiklösningar Handelskamrarnas trafikprogram.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Stockholms- regionens utMAningar
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Maria Rydström. Grundat 1905 Medlemmar: 21 länstrafikbolag 4 primärkommunala + Ca 100 associerade medlemmar (konsulter och leverantörer) Läns- och lokaltrafikens.
Underlag för infrastruktur- och kommunikationsplanering -om befolkningsutveckling samt om trafik- och godsflöden över riksgränsen Föredrag den 13 september.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Konjunkturläget Mars 2007 Global BNP Årlig procentuell förändring.
Infrastrukturplanering
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Ann-Ci Jonsson Akademi Norr.
Tommie Vesterlund Ansvarig trygghet och säkerhet Trafiksäkerhet - en ljuv musik?
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Penningpolitisk uppföljning april Ljusglimtar för svensk ekonomi Fortsatt låg inflation.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Mars 2016 Stockholm.
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
NVF 23 Transport i städer Reykjavik Björn Silfverberg ordf. Marek Salermo sekr. Finland.
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Vilka aktuella frågor arbetar SKL med? Gunilla Glasare.
Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan.
Aktuellt från Finland Trafiksäkerhetssituationen Öppnandet av E18 och Nordsjö hamn Omorganiseringen av infrastrukturverken och regionalförvaltningen.
Utkomststöd 2014 Ari Virtanen
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Hur kan man mäta välstånd?
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.
Samrådsförslag.

Stefan Fölster Svenskt Näringsliv
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Mobilitet i Umeå - med fokus på kollektivtrafik
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Det finns tre slags lögner: lögn, förbannad lögn och statistik.
SAMMANHÅLLNINGSPOLITIKEN MED FÖRDELAR FÖR MEDBORGARNA
Avesta 2020 Utfallet av det treåriga utvecklingsprojekt som Avesta kommun genomfört med stöd från Region Dalarna.
Produktion och export av sågade barrträvaror
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Risto Murto, Kommunikationsministeriet Fördelningsanalys (efterstudie) av Helsingfors-Lahtis motorväg (PPP-projekt) – sämhällsekonomiska effekter av motorväg Risto Murto, Kommunikationsministeriet 26.12.2018

Projekt: Samhällsekonomiska effekter av Helsingfors-Lahtis motorväg, efterstudie Beställare: Vägförvaltningen / Tavastlands vägdistrikt Konsulter: Risto Murto, Vägaffärsverket Antti Meriläinen, Linea Konsultit Oy Juha Tervonen, JT-Con Målsättning: få mera information om samhällsekonomiska effekter av PPP-projekt 26.12.2018

Helsingfors-Lahtis motorväg (rv 4) öppnades till trafik 17.9.1999 första PPP-projekt i Finland Avtalet till året 2012 (Byggandet, drift och underhåll) Värde 210 m€ Årlig seriveceavgift baseras på trafikmängder 30 km Helsingfors 26.12.2018

Ny järnvägsförbindelse Kerava-Lahtis Öppnades hösten 2006 26.12.2018

Trafikens tillväxt, trafiksäkerhet Antal döda Fordon/dygn ”Trafikekonomiskt lönsamt projekt” 26.12.2018

Effektanalys, huvudteman Mobilitet och transporter Utveckling av befolkning och arbetsplatser Utveckling av näringsliv och företag Utveckling av markanvändning och planläggning Miljö och sociala effekter 26.12.2018

Mobilitet Arbetsresor: Pendlandet mellan Lahtis och Helsingfors region har ökat något Ny järnvägsförbindelse mellan Helsingfors och Lahtis öppnades 1.9.2006 Inköpsresor: Inköpsresor (dagligvaror) har ökat, mest sommartiden (”på väg till sommarstugan”) Fritidsresor: Flera resor till fritidsaktiviteter (sommastuga, sportcenter, osv.) 26.12.2018

Befolkning och arbetsplatser Positiv utveckling i kommuner på Lahtis regionen Flyttning från huvudstadsregionen har vuxit nästan med en tredjedel Några nya logistikföretag har lokaliserat sig till regionen Hartwall, bryggeri Ingen ”företag-boom” 26.12.2018

Befolkningsutvecklingen i Päijät-Häme region Motorväg öppnades 26.12.2018

Näringsliv och företag Kommunernas nyttor från inflyttandet av hushåll och företag inte särskilt stora i kort sikt Fastighetspriser har stigit mest i Mäntsälä (fick också en ny järnvägstation) Kommunernas utgifter Kommunernas inkomster 0= ingen effekt 1= liten effekt 2= måttlig effekt 3= betydande effekt 26.12.2018

Näringsliv och företag Bnp/invånare index, hela landet= 100 26.12.2018

Utveckling av omsättning Industri Handel 26.12.2018

Miljö och sociala effekter + snabb, säker och effektiv – alltid i bra skick + förbättrad kollektivtrafik till huvudstaden - Församrat kollektivtrafik i mindre byar Splittring av lanskapet Buller 26.12.2018

Effekternas allokering Framkomlighet Säkerhet Boende Befolkning Sociala effekter Miljö 0= ingen effekt 1= liten effekt 2= måttlig effekt 3= betydande effekt 26.12.2018

Slutsatser Vägförbindelsens (och järnvägens) ”mentala” betydelse stor för Lahtis regionen Skapade en positiv attityd: ”Det går nu bra här i Lahtis regionen” Positiv utveckling i Finland och Europa – svårt att precisera vägförbindelsens betydelse (inverkan till tillväxt av BNP innehåller osäkerheter) 26.12.2018

Slutsatser Mobilitetens positiva effekter klara (säkerhet och framkomlighet) Andra effekter mera osäkra (kort tid) JIT-motorväg, vägen har stött den positiva utvecklingen som har hänt i regionen (och i Finland) PPP-projekt möjliggjorde en snabb byggprocess Bättre vägstandard möjliggör långdistans-pendlandet Inte så bra business för kommuner i kort sikt (”fel typ” av inflyttare: barnfamiljer och pensionärer) 26.12.2018

TACK! 26.12.2018