Risto Murto, Kommunikationsministeriet Fördelningsanalys (efterstudie) av Helsingfors-Lahtis motorväg (PPP-projekt) – sämhällsekonomiska effekter av motorväg Risto Murto, Kommunikationsministeriet 26.12.2018
Projekt: Samhällsekonomiska effekter av Helsingfors-Lahtis motorväg, efterstudie Beställare: Vägförvaltningen / Tavastlands vägdistrikt Konsulter: Risto Murto, Vägaffärsverket Antti Meriläinen, Linea Konsultit Oy Juha Tervonen, JT-Con Målsättning: få mera information om samhällsekonomiska effekter av PPP-projekt 26.12.2018
Helsingfors-Lahtis motorväg (rv 4) öppnades till trafik 17.9.1999 första PPP-projekt i Finland Avtalet till året 2012 (Byggandet, drift och underhåll) Värde 210 m€ Årlig seriveceavgift baseras på trafikmängder 30 km Helsingfors 26.12.2018
Ny järnvägsförbindelse Kerava-Lahtis Öppnades hösten 2006 26.12.2018
Trafikens tillväxt, trafiksäkerhet Antal döda Fordon/dygn ”Trafikekonomiskt lönsamt projekt” 26.12.2018
Effektanalys, huvudteman Mobilitet och transporter Utveckling av befolkning och arbetsplatser Utveckling av näringsliv och företag Utveckling av markanvändning och planläggning Miljö och sociala effekter 26.12.2018
Mobilitet Arbetsresor: Pendlandet mellan Lahtis och Helsingfors region har ökat något Ny järnvägsförbindelse mellan Helsingfors och Lahtis öppnades 1.9.2006 Inköpsresor: Inköpsresor (dagligvaror) har ökat, mest sommartiden (”på väg till sommarstugan”) Fritidsresor: Flera resor till fritidsaktiviteter (sommastuga, sportcenter, osv.) 26.12.2018
Befolkning och arbetsplatser Positiv utveckling i kommuner på Lahtis regionen Flyttning från huvudstadsregionen har vuxit nästan med en tredjedel Några nya logistikföretag har lokaliserat sig till regionen Hartwall, bryggeri Ingen ”företag-boom” 26.12.2018
Befolkningsutvecklingen i Päijät-Häme region Motorväg öppnades 26.12.2018
Näringsliv och företag Kommunernas nyttor från inflyttandet av hushåll och företag inte särskilt stora i kort sikt Fastighetspriser har stigit mest i Mäntsälä (fick också en ny järnvägstation) Kommunernas utgifter Kommunernas inkomster 0= ingen effekt 1= liten effekt 2= måttlig effekt 3= betydande effekt 26.12.2018
Näringsliv och företag Bnp/invånare index, hela landet= 100 26.12.2018
Utveckling av omsättning Industri Handel 26.12.2018
Miljö och sociala effekter + snabb, säker och effektiv – alltid i bra skick + förbättrad kollektivtrafik till huvudstaden - Församrat kollektivtrafik i mindre byar Splittring av lanskapet Buller 26.12.2018
Effekternas allokering Framkomlighet Säkerhet Boende Befolkning Sociala effekter Miljö 0= ingen effekt 1= liten effekt 2= måttlig effekt 3= betydande effekt 26.12.2018
Slutsatser Vägförbindelsens (och järnvägens) ”mentala” betydelse stor för Lahtis regionen Skapade en positiv attityd: ”Det går nu bra här i Lahtis regionen” Positiv utveckling i Finland och Europa – svårt att precisera vägförbindelsens betydelse (inverkan till tillväxt av BNP innehåller osäkerheter) 26.12.2018
Slutsatser Mobilitetens positiva effekter klara (säkerhet och framkomlighet) Andra effekter mera osäkra (kort tid) JIT-motorväg, vägen har stött den positiva utvecklingen som har hänt i regionen (och i Finland) PPP-projekt möjliggjorde en snabb byggprocess Bättre vägstandard möjliggör långdistans-pendlandet Inte så bra business för kommuner i kort sikt (”fel typ” av inflyttare: barnfamiljer och pensionärer) 26.12.2018
TACK! 26.12.2018