Övning Tid: 40-60 minuter Instagram-målet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Advertisements

Allt innehåll innanför ramen Vi har jobbat med cirkelmodellen i ÅK:2.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Hur tänker du kring detta? 1 Du läser något på sociala medier som upprör dig. Du kommenterar och delar inlägget och flera av dina vänner gör samma.
Det nya medielandskapet och våra vanor
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Var går gränsen? Om vad som är lagligt på nätet.
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
V.43: Veckobrev för förskoleklasserna
Det nya medielandskapet och våra relationer
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
V.41: Veckobrev för förskoleklasserna
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Det här händer under vecka 37 Bra datum att ha koll på:
Artefakter.
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Vem ska man tro på? Om att lita på information.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Hur kan du påverka tonen på nätet? Om samtalsklimat.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Inför Åre Sustainability Summit
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Brainstormingaktivitet
Öppet hus Skolans namn Datum.
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Välkomna på Snäckans föräldramöte
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Stadens krisberedskap
Inlevelseövning Jobba i par om 2 med en rullstol, där den ene provar på hur det är att ta sig fram och den andre går bakom och hjälper till vid behov.
Information till alla regionens medarbetare
Hälsofrämjande arbete
Fysiskt tvång - fasthållningar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det nya medielandskapet och våra relationer
5768 visningar på Youtube.
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Kommunala aktivitetsansvaret
Typiska kännetecken för instruktioner
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Lektion Tid: 80 – 100 minuter 2 övningar
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan.
Upphovsrätt – Swefilmermålet
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
- Att vara personlig och beröra
Agenda Roller Föräldrasysslor Kläder Träningar Matcher och Cuper
Polisanmälan och utredningsarbetet
Dags för kontroll Vilka personer har jag registrerat?
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Verksamhets- och grupputveckling
Samverkan och samordning
Struktur i modellen, 5 steg
Skapande skola-redovisningar 2018/19 Sändningen börjar kl
Presentationens avskrift:

Övning Tid: 40-60 minuter Instagram-målet

Syfte med övningen Öka medvetenheten om vilka konsekvenser publiceringar kan få för den som publicerar samt för andra. Öka medvetenheten om hur snabbt rykten kan spridas i sociala medier och vilka konsekvenserna kan bli. Öka kunskapen om vad som gäller juridiskt kring publiceringar. Ge underlag till samtal och reflektioner kring eget och andras publicistiska ansvar.

Introduktion i helgrupp Ställ en öppen fråga: Hur många i gruppen publicerar saker på nätet? Låt eleverna svara med handuppräckning. Fortsätt sedan med en diskussion om vilket ansvar eleverna tänker att de har för det innehåll de publicerar?

Podd: Instagram-målet Inled det här arbetspasset med att lyssna på podden om Instagram-målet. Ni kan lyssna antingen tillsammans i helklass eller så kan eleverna få i uppgift att lyssna enskilt på podden inför det lektionspass när ni ska jobba med övningen Instagram-målet. Tid: 26 minuter

Arbeta i smågrupper Börja med att gå igenom och komplettera tidslinjen över vad som hände i Instagram-målet från det att kontot aktiverades tills att domen föll. I arbetsbladet Tidslinje Instagram-målet är de viktigaste datumen och hållpunkterna utmärkta. Lägg till nya datum/händelser ni tycker är viktiga och lägg till information vid varje datum. Om ni behöver lyssnar ni på podden igen eller gör ytterligare efterforskningar på nätet.

Tidslinje: Instagrammålet Märk ut och beskriv kort viktiga händelser på tidslinjen som rör Instagram, till exempel oroligheter utanför skolor, utpekning av misstänkta, gripanden, när åtal väcks med mera. Instagramkontot Gbgsorroz aktiveras Dom i Instagram-målet avkunnas 17/12 2012 25/6 2013

Återsamling i helgrupp Skapa en gemensam tidslinje på tavlan där alla viktiga hållpunkter finns med.

Arbeta i smågrupper Identifiera de viktigaste aktörerna i historien, från enskilda individer (till exempel tonårsflickorna som startade kontot, drabbade ungdomar, hämndlystna vänner, oskyldigt misstänkta och så vidare) till myndigheter (polis, åklagare och så vidare) och företag (Instagram, Facebook med flera).

Återsamling i helgrupp Samla alla förslagen i en lista eller ”karta” på tavlan. Gruppen ska gemensamt komma fram till en komplett beskrivning av de olika aktörerna. Glöm inte till exempel föräldrar och andra anhöriga till de direkt drabbade, de som skickat in tips till Instagramkontot eller tidningsläsare och TV-tittare som följt nyhetsrapporteringen. Detta steg är till för att hjälpa er att upptäcka samband, saknade pusselbitar och orsakskedjor. Reflektera tillsammans över resultatet.