Godkännande av fordon för tunnelbana och spårväg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Välkomna.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Transportstyrelsen, Väg- och järnvägsavdelningen
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Välkommen till Vikenskolan
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Kommunikationslösning för licensansökningar
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Välkommen till presentationen av TungTransport Postadress: Telefon: E-post:Webb: Evagatan Malmö
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Videokonsultation med medborgare
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
Driftskompatibilitetsdirektivet
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Säkerheten främst.
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Nya föreskrifter och allmänna råd
Arbete i spår Förslag på inriktning av kortsiktiga lösningar för att förbättra riskbilden vid arbete i spår…
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
Delegering Vem får delegera?
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Kommunikationslösning för licensansökningar (KLAS)
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Tillgänglighetskrav på bussar
Projekt nationella föreskrifter (PNF) Fartygsforum i Stockholm, Sjöhistoriska, /10.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
1. Import av USA fordon med stöd av registreringsbevis utfärdat i EU-land ? Swedac vill informera sig om besiktningsorganens tillämpning och synsätt vad.
Ny elsäkerhetslag den 1 juli 2017 – en sammanställning av innehållet i det nya elsäkerhetsregelverket.
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Metodbilder Utveckling och införande av ny teknik och nya metoder för virkesmätning Process med delprocesser Delprocess med aktiviteter.
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Validering inom Lärarlyftet
Vad finns i huvudet på granskare?
Beställningsrutiner för tekniska konsulttjänster via eWork
Arriva Sverige AB Hantering av SMS Branschråd 10 dec 2015 Notes:
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Vad är medlemsstaterna skyldiga att tillse när det gäller användning av maskiner? De ska ansvar inom det egna landets gränser att befolkningens, husdjurs.
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Vägen till självkörande fordon - introduktion
Årlig revision Ekonomidag Stockholms universitet
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Svetsning och PED.
Branschrådet för tunnelbana och spårväg 25 oktober 2018
Ibruktagande besiktning
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Landsbygdsprogrammets projektadministrationsutbildning
Intern styrning och kontroll
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Godkännande av fordon för tunnelbana och spårväg Branschråd spårväg tunnelbana 2018-10-25 Mikael Hägg

Godkännande för tunnelvagnar och spårvagnar Nya spårvagnar och tunnelvagnar samt importerade begagnade fordon ska uppfylla nationella krav. Generellt kräver vi att dessa typer av fordon ska vara minst lika säkra som motsvarande godkända fordon som går i trafik i Sverige. De ska också vara tekniskt kompatibla med de spårvägsnät eller tunnelbanenät där de avses att gå i trafik. 2018-10-25

Vad säger lagen? Lag (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg 17 § En spåranläggning eller en del av den får inte upplåtas för trafik utan att den har godkänts av tillsynsmyndigheten. Detsamma gäller vid en väsentlig ombyggnad. Lag (2004:518). 18 § Ett fordon får inte framföras på en spåranläggning utan godkännande av tillsynsmyndigheten. Detsamma gäller ett fordon som har byggts om väsentligt. Lag (2004:518). 19 § Tillsynsmyndigheten skall före godkännande enligt 17 eller 18 § granska konstruktionsunderlaget för spåranläggningen eller fordonet och kontrollera och prova materielen i den omfattning som myndigheten finner nödvändig. Lag (2004:518). 2018-10-25

Transportstyrelsens föreskrifter om godkännande Transportstyrelsen har med anledning av Lag om säkerhet vid tunnelbana och spårväg utarbetat en föreskrift som närmare beskriver vilket underlag som krävs för godkännande Transporstyrelsen föreskrifter (TSFS 2010:115) om godkännande av spåranläggning eller fordon för tunnelbana och spårväg 2018-10-25

Exempel nationella krav Spårfordon ska samverka med tågskyddssystem i infrastrukturen. Även installationen av tågskyddssystem ombord ska samverka med fordonets broms och traktion. (EN 50126, EN 50128 och EN 50129 fas 1 - 10 är lämpliga för att visa detta) Det ska finnas ett radiosystem för kommunikation med trafikledningen i förarhytterna. Fordonet ska samverka gångdynamiskt med infrastrukturens spår. (EN 14363 är lämplig för att visa detta). 2018-10-25

Exempel nationella krav, forts. Fordonet ska vara tillförlitligt vid trafik, speciellt i de vinterförhållanden som råder på banan som fordonet är avsett för. Det ska vara möjligt att bärga eller bogsera ett fordon och det ska finnas instruktioner för detta Det ska finnas s.k. insatskort för räddningstjänsten avseende fordonstypen Tillverkaren ska ha ett acceptabelt kvalitetssystem som visar att alla fordon av en viss typ är likadana. 2018-10-25

Godkännande för fordon Transportstyrelsen kontrollerar att säkerhetsrelaterad delfunktion uppfyller krav på säkerhet Ett beslut om godkännande innebär att det godkända fordonet får tas i bruk Ett godkännande är giltigt tills fordonet moderniseras eller byggs om - om inte annat anges i beslutet Den som vill genomföra en ändring ska skicka in en beskrivning av ändringen och en riskanalys, så att vi kan bedöma om ändringen kräver godkännande 2018-10-25

Undantag från godkännande för fordon (tunnelbana och spårväg) Godkännande behövs inte för spårfordon som framförs i högst 20 kilometer i timmen och som inte nyttjas för transport av resande, om spårfordonet 1. används inom ett område där övrig trafik har stängts av, 2. används inom ett område där övrig trafik enbart sker med körning på sikt, 3. inte har spårgående hjul med betydelse för framdrivning eller bromsning, eller 4. bogseras 2018-10-25

Sökande För nytillverkade fordon är det oftast tillverkaren som ansöker om godkännande Den sökande är ansvarig för fordonets konstruktion, normalt en tillverkare Vid ombyggnad kan fordonsinnehavare eller trafikutövare också söka godkännande och då ansvara för de ombyggda funktionerna 2018-10-25

Godkännandeprocessen Transportstyrelsen bör komma in tidigt i projektet och följa det fram tills att fordonet tas i bruk Transportstyrelsen bör granska beställarens tekniska specifikation innan anbudsförfrågan skickas ut Transportstyrelsen bedömer ansökan, med alla inkluderade dokument, och avgör om fordonet är tillräckligt säkert och tekniskt kompatibelt med infrastrukturen, och utfärdar i så fall ett godkännande Transportstyrelsen granskar inte hela dokumentationen, oftast begär vi in rapporter av oberoende granskare (även benämnd assessor eller ISA) för flera funktioner på fordonet 2018-10-25

Oberoende granskare (assessor, ISA) Normalt ska den sökande anlita en oberoende granskare som då måste godkännas av Transportstyrelsen Vi godkänner utifrån kompetens och oberoende Granskaren ska vara oberoende gentemot dem vars arbete bedöms Granskaren är Transportstyrelsens ”förlängda arm”, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dennes slutsats 2018-10-25

Dokumentation för godkännande av fordon Grundläggande information om den sökande Beskrivning av fordonet, inkl. tidplan Kravspecifikation Riskbedömning Valideringsplaner Valideringsrapporter Rapport från oberoende granskare Listan är minimikrav på dokumentation för ett godkännande Omfattning och innehåll i dokumenten varierar mycket beroende på vad som ska godkännas 2018-10-25

Standarder och tekniska krav Transportstyrelsen accepterar normalt tekniska lösningar som uppfyller krav enligt vedertagna standarder EN-standarder BOStrab (tyska spårvägsstandarden) Järnvägsstandarder (TDOK) 2018-10-25

Säkerhetsbevisning Säkerhetsbevisning för nya fordon ska följa vedertagna standarder, exempelvis EN 50129 Utveckling av nya fordon eller modifiering av äldre ska följa en vedertagen process, exempelvis EN 50126 Säkerhetsbevisning för modifiering av godkända fordon får utgå ifrån att det godkända fordonet är säkert Vid modifiering av godkända fordon är det tillräckligt att visa att den genomförda ändringen inte gör fordonet mindre säkert (befintliga fel som upptäcks i samband med ändringar måste dock hanteras) 2018-10-25

Hur säkert är tillräckligt säkert? Transportstyrelsen undersöker: om den sökande har använt ett systematiskt arbetssätt för säkerhetsarbetet och följt en vedertagen standard, exempelvis EN 50126 eller motsvarande att varje delfunktion i det nya fordonet är minst lika säkert som i befintliga fordon i motsvarande trafik 2018-10-25

Riskvärdering Inför en ombyggnad ska den sökande göra en riskvärdering. Den ska visa att fordonet är minst lika säkert som före ombyggnaden.  Man kan använda metoder enligt EU-förordning 402/2013 CSM Riskvärdering även om denna formellt inte gäller för spårväg och tunnelbana. EN 50126 anger också metod för Riskvärdering. 2018-10-25

Hur godkänns system och komponenter? Transportstyrelsen godkänner fordon – inte system och komponenter De komponenter och system som ingår i ett fordon godkänns i och med att fordonet godkänns För ATP-system som är integrerade med marksystem ska både spåranläggning och fordon vara godkända Ett nytt fordon baserat på system som tidigare godkänts i andra fordon kräver mindre insats för godkännande än om helt nya system ingår Om godkännande av system finns från andra länder kan korsacceptans tillämpas om användningen är lika 2018-10-25

Godkännande av fordon Ansökan godkännande tillverkare/verksamhetsutövare Sökandens tekniska specifikation Vägledningar för godkännande av spårfordon finns Analyser av säkerhet och av kompatibilitet med infrastrukturen (referenser till X-acceptans och EN-standard accepteras) Granskning av oberoende granskare eller av Transportstyrelsen Godkännande av spårfordonet för prov Provrapporter ger mer bevis av säkerhet och kompatibilitet, granskning av prov och rapporter Manualer för drift och underhåll på svenska, operatörens granskning av manualer Godkännande för erfarenhetsdrift Erfarenhetsdrift och rapport “Permanent” godkännande av fordonet 2018-10-25

Godkännande av fordon, forts. J1: Passiv transport inom Sverige (t.ex. för fordon som kommer direkt från annat land). J2: Godkännande för provkörning på avlysta spår  (t.ex. provkörning av fordon med ny typ av tågskydds-, tågradio- eller bromssystem). J4: Godkännande för prov i blandad trafik, prov som genomförs enligt normala trafikeringsregler (t.ex. prov av fordonet elektriska samverkan med infrastrukturen). J5: Godkännande för erfarenhetsdrift i kommersiell trafik (t.ex. för att visa på fordonets tillförlitlighet vid trafik i Nordisk vinter). J6: Godkännande för trafik tills vidare 2018-10-25

Samverkan med infrastrukturen Spårledningar eller axelräknare Tågskyddssystem ombord Varmgångdetektering (ej för spårväg/tunnelbana) Tågradio Gångdynamik och axellaster Fordonsprofil Elektromagnetisk kompatibilitet och EM-fält Elförsörjning inkl strömavtagning Bärgning och bogsering Drift i vinterförhållanden Oberoende granskare krävs ? Concept and definition free for the operator, No involvment from the agency 2018-10-25 20

Vad säger godkännandet? Transportstyrelsen godkänner att fordonet får tas i bruk Tillåten drift (ex. hastighet, broms, vinterdrift) i manualer Villkor vid nedsatt förmåga (degraded modes) i manualer En trafikutövare med tillstånd för spårväg/tunnelbana får använda ett godkänt fordon i trafik Godkännandet är inte riktat till någon bestämd trafikutövare Trafikutövaren är ansvarig för fordonets säkra status under driftfasen Godkännandet omfattar inte utbildning av personal process för övervakning och modifiering Godkänd 2018-10-25

Godkännande för prov Godkännande kan behövas för prover i driftsmiljö Godkännande behövs om proverna innebär att man måste lita på att det som provas har säker funktion Prover utan godkännande betyder att det provade måste betraktas som opålitligt – trafikeringsregler ska finnas Exempel: Prov av installerat tågskyddssystem 2018-10-25

Erfarenhetsdrift För att kunna visa på säkerheten krävs normalt erfarenhetsdrift för: nya fordonstyper, i vissa fall även för ombyggnader att visa på fordonets tillförlitlighet, speciellt vid trafik i nordiska vinterförhållanden Normalt sex månader varav en vintermånad 2018-10-25

Vart ska man skicka ansökningen? E-post till: jarnvag@transportstyrelsen.se Skriftligt eller då större mängder dokument på USB-sticka eller CD-skiva till: Transportsyrelsen, Box 267, 781 23 Borlänge Vi hämtar INTE dokument på projektplatsen eller liknande 2018-10-25

Handläggningstider Hålltider i vår godkännandeprocess Sök godkännande senast fyra månader innan godkännandet behövs. Vid denna ansökan krävs endast projektbeskrivning. Övrig dokument efterhand Komplett underlag för godkännande till Transportstyrelsen senast 20 arbetsdagar innan godkännande behövs Transportstyrelsen agerar inte projektledare, att hålla reda på tider är upp till den sökande 2018-10-25

Tack för er uppmärksamhet! Mikael Hägg Telefon:010-495 55 53 E-post: mikael.hagg@transportstyrelsen.se