SEXUELLA TRAKASSERIER

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Advertisements

Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Religion - vad är det?.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Granska läromedel.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Iris Rosengren Larsson
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Etik- planering.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
LIKABEHANDLING.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Vision för rätt lön
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
- Att vara personlig och beröra
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hot och hat mot förtroendevalda
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Arbetsmiljöläget 1989.
Mänskliga rättigheter -
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Tips för det praktiska ledarskapet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

SEXUELLA TRAKASSERIER Presentera er själva och berätta varför ni har kommit till klassen   Inför lektionen Läs igenom hela undervisningsmaterialet i förväg så att du är bekant med det, du kan då också välja att fokusera mer eller mindre kring vissa punkter, lägga till eventuella egna reflektioner eller hitta aktuella exempel som du kan lägga till. Du har då också lättare att fördela tiden så att du hinner med det viktigaste. Tänk på att det här materialet ska fungera som ett stöd för dig, taken är att du ska kunna tala fritt med hjälp av våra stolpar. Lycka till!

LO – vilka är vi? Berätta om LO och varför ni har valt att engagera er fackligt LO:s kamp började för mer än 100 år sedan Arbetsdagarna var ofta upp till 16 timmar om dygnet, lönerna gick knappt att leva på och någon semester var det inte tal om överhuvudtaget Efter år av fackliga ansträngningar har Sverige idag en av de mest moderna och välfungerande arbetsmarknaderna i världen Om du förlorar jobbet finns det trygghetssystem som fångar upp dig tills du hittar ett nytt, vi har höga löner som folk kan leva på samtidigt som några av världens mest framgångsrika företag verkar här, och vi har fem veckors semester så att alla få njuta av att vara lediga på sommaren Även om mycket har gjorts så finns det mycket som fortfarande behöver bli bättre på arbetsmarknader, till exempel är alldeles för många unga arbetslösa. Att bryta den höga arbetslösheten är vår viktigaste prioritet och det är vad som driver oss idag

Vad är sexuella trakasserier? Att dra i bh-bandet? Kommentera någons utseende? Att tafsa? Diskrimineringslagen 1 kapitel 4 § 4: Ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet. Fråga klassen vilket av alternativen de tror räknas till sexuella trakasserier. Berätta att samtliga alternativ kan vara exempel på sexuella trakasserier. Gå igenom på vilka sätt sexuella trakasserier kan ta sig uttryck: Till exempel genom handlingar, ord, jargong eller skriftligt. Gemensamt är att handlingen är oönskad, kränkande och av sexuell natur. Det kan handla om allt ifrån att någon drar i bh-bandet till blickar som upplevs obehagliga eller att en full gäst kommenterar servitrisens utseende.

”På mitt arbete fanns det två läkare som betygsatte sjuksköterskorna efter hur knullbara de var. De spelade in allt på diktafon, så det hamnade i journalföringssystemet. Jag vet faktiskt inte vad cheferna gjorde”. Sjuksköterska (Du behöver inte läsa texten högt, tala bara om att det här är ett väldigt tydligt exempel på sexuella trakasserier, men att det inte alltid är så grovt. Om eleverna ifrågasätter eller undrar kan du motivera. Nämn hur läkarna i det här fallet tar sig rätten att bedöma sina kollegor, sexualiserar dem och dessutom underminerar deras professionella yrkesroller. Det här visar också på när trakasserier kommer från personer högre upp i makt och lönehierarkin på arbetsplatsen vilket gör det särskilt svårt för de utsatta sköterskorna.) Det här är ett autentiskt exempel på sexuella trakasserier, hämtat från handboken ”Bryt tystnaden – handbok mot sexuella trakasserier på jobbet”. (Där finns flera liknande exempel om ni behöver prata om hur det kan se ut, ni kan också läsa ur LO:s Jämställdhetsbarometer från 2015)

Vem avgör var gränsen går för sexuella trakasserier? Diskutera i smågrupper: Vem avgör var gränsen går för sexuella trakasserier? (Det är alltid den drabbade som avgör var gränsen för en sexuell kränkning går, hjälp klassen att ta upp det när det är läge i helgrupp) Varför är det särskilt viktigt att skyddas mot sexuella trakasserier på arbetsplatsen (eller skolan)? (Därför att du är beroende av ditt arbete/studier för att få en försörjning, därför är det särskilt viktigt att vi alla ska kunna arbeta utan att utsattas för sexuella trakasserier i vår vardag på jobbet.)

Hur vanligt är sexuella trakasserier på jobbet? Gå igenom: EU-kommissionen 1987-97 redovisar: 30-50% av alla kvinnor har blivit sexuellt trakasserade på jobbet. Arbetsmiljöverket i Sverige: Nästan var 5:e kvinna och var 20:e man har drabbats. Troligtvis är mörkertalet mycket större än så. Unga kvinnor 16-29 år är överrepresenterade i statistiken och tillhör den grupp som är mest utsatta.

Varför är det så svårt att tala om sexuella trakasserier? Diskussion i helgrupp eller smågrupper: (delta aktivt och se till att ni har ordentligt med tid för det här samtalet) Varför är det så svårt att tala om sexuella trakasserier? Hur behandlas jag om jag säger ifrån? Blir jag trodd eller misstrodd? Hur påverkar det situationen om åskådare är tysta när någon utsätts för sexuella trakasserier? Många som varit utsatta berättar att de ofta ifrågasätter sin upplevelse, nästan tror att de själva överdriver eller hittat på, trots att det inträffat. Vad tror ni den reaktionen beror på? Hur kan vi påverka samtalsklimatet om de här frågorna?

Vad händer om du blir utsatt för sexuella trakasserier på jobbet? Anmälningsplikt Utredning & påföljd Förebyggande arbete Gå igenom vad som händer på arbetsplatsen: Anmälningsplikt Personen som utsatt någon för sexuella trakasserier måste informeras om att hens beteende är oönskat och uppfattas som kränkande. Det kan ske verbalt eller skriftligt, i situationen, eller efteråt. För att kunna utreda sexuella trakasserier behöver alltså den som utsatts för sexuella trakasserierna berätta om detta. (Självklart ska det gå att få stöd och hjälp på arbetsplatsen, till exempel av fackligt ombud, arbetsgivare eller centralorganisationen). 2. Utredning & påföljd Arbetsgivaren är enligt lag skyldig att skyndsamt utreda vad som har hänt och att vidta åtgärder. Ingen ska behöva känna sig orolig för att utsättas för sexuella trakasserier eller rädsla för påföljder för att man berättar vad som hänt. Om trakasserierna är så grova att det handlar om sexuellt våld ska även polisanmälan göras. Trakasserierna ska åtgärdas med lämplig åtgärd, det kan till exempel handla om en varning, omplacering eller avsked beroende på vad som hänt.   3. Förebyggande arbete Arbetsgivaren är också skyldig att förebygga sexuella trakasserier på arbetsplatsen. Det kan handla om att alla som jobbar där känner till att sexuella trakasserier inte accepteras, att ha en beredskapsplan som anger hur trakasserier ska hanteras på arbetsplatsen och att någon utses som kontaktperson för att ge arbetstagarna stöd och hjälp när det ändå inträffar. Källa: Arbetsmiljöundersökningen 2013

Hur kan facket hjälpa till? Kunskap Stöd Uppföljning Gå igenom: Många utgår ifrån att de inte ska bli trodda eller att avslöjandet inte kan leda till någon förbättring eller rent av att situationen kan försämras. Facket ska här fungera som stöd för arbetstagaren: Dels genom information och kunskap om vad som gäller och hur lagen ser ut på det här området, dels som stöd i kontakten med arbetsgivaren så att frågan utreds och åtgärdas ordentligt. Facket ska också följa upp och driva det förebyggande arbetet mot sexuella trakasserier, så att det hålls levande. Kom ihåg att du alltid kan vända dig till facket centralt om det av någon anledning inte känns bra att tala med den lokala ombudsmannen. Du kan också kontakta DO - Diskrimineringsombudsmannen. Källa: SCB, 2014

Skolans ansvar Diskrimineringslagen skyddar också er som går i skolan. Diskriminering och trakasserier är förbjudna och de som äger skolan ska se till att förebygga och förhindra dem. Varje år ska det upprättas en likabehandlingsplan som bland annat innehåller en kartläggning av nuläget och en översikt över det som behövs göras för att främja lika rättigheter och möjligheter för barn och elever, dels förebygga och förhindra trakasserier. Skolans ansvar Diskrimineringslagen skyddar också er som går i skolan. Diskriminering och trakasserier är förbjudna och de som äger skolan ska se till att förebygga och förhindra dem. Hur? Varje år ska det upprättas en likabehandlingsplan som bland annat innehåller en kartläggning av nuläget och en översikt över det som behövs göras för att främja lika rättigheter och möjligheter för barn och elever, dels förebygga och förhindra trakasserier.   Om skolan får reda på att någon är utsatt för trakasserier måste rektorn se till att trakasserierna slutar. (RFSU har tagit fram ett material för handledning mot sexuella trakasserier som kan användas, både för att motverka och förebygga trakasserier).

Hur vanligt är sexuella trakasserier i skolan? En tredjedel av de tillfrågade eleverna i årskurs 8 och gymnasiets årskurs 2 hade blivit utsatta för sexuella trakasserier (fysiska och verbala) det senaste skolåret.   17 procent av eleverna hade blivit utsatta för fysiska sexuella trakasserier   17 procent av tjejerna och 53 procent av killarna hade blivit utsatta för homofobiska trakasserier   Elever stod för drygt 90 procent av alla kränkningar och skolpersonal för 10 procent • det var framförallt killar som stod för kränkningarna • 16 procent av kränkningarna ägde rum i klassrummet och 84 procent skedde före eller efter undervisning (i skolans korridorer, utomhus, vid skåp, matsalar, omklädningsrum osv).   Några av de siffror om trakasserier som finns i olika rapporter (sammanfattade av RFSUs material om sexuella trakasserier i skolan) från senare år visar bland annat att: • en tredjedel av de tillfrågade eleverna i årskurs 8 och gymnasiets årskurs 2 hade blivit utsatta för sexuella trakasserier (fysiska och verbala) det senaste skolåret. • 17 procent av eleverna hade blivit utsatta för fysiska sexuella trakasserier • 17 procent av tjejerna och 53 procent av killarna hade blivit utsatta för homofobiska trakasserier • elever stod för drygt 90 procent av alla kränkningar och skolpersonal för 10 procent • det var framförallt killar som stod för kränkningarna, särskilt sexuella kränkningar • 16 procent av kränkningarna ägde rum i klassrummet och 84 procent skedde före eller efter undervisning (i skolans korridorer, utomhus, vid skåp, matsalar, omklädningsrum osv).

Vill du läsa på mer om de här frågorna? DO- Diskrimineringsombudsmannen Jämställdhetsbarometern (LO) Bryt tystnaden (TCO) RFSU – Sexuella trakasserier i skolan Lästips för de som vill veta mer: www.do.se (Sök sedan på sidan för sexuella trakasserier) Detta kan du också låta eleverna göra som en del av lektionen om du får tid över. Låt dem berätta om något som överraskade dem.   LO Jämställdhetsbarometer 2015: Skriver bra om jämställdhet och ägnar ett kapitel särskilt åt sexuella trakasserier. http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_fakta_1366027478784_jamstalldhetsbarometern_2015_pdf/$File/jamstalldhetsbarometern_2015.pdf TCO har gett ut handboken ”Bryt tystnaden –handbok mot sexuella trakasserier” En pedagogisk skrift som vänder sig både gentemot arbetstagare, arbetsgivare och fackliga för att på ett enkelt sätt förklara vad som gäller kring sexuella trakasserier på jobbet: http://www.tco.se/Aktuellt/Publikationer/Pub2013/Bryt-tystnaden/?id=1532&epslanguage=sv RFSU har tagit fram ett handledningsmaterial för att arbeta förebyggande eller mot sexuella trakasserier i skolan: http://www.rfsu.se/Bildbank/Dokument/Metod-Handledning/Sexuella-trakasserier-2010.pdf?epslanguage=sv

Tack för att ni har lyssnat! För vidare kontakt: [infoga namn] [infoga e-postadress] [infoga telefonnummer]