Nästa generation webbtidbok är behovsdriven

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Advertisements

Psykiatridelegationens arbetsgrupp för samverkan kring barn och unga.
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Välkomna till en dag om eArkiv
E-hälsa och strategisk IT
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Bättre Flöde i Vården Ur överenskommelsen Kömiljarden 2014: ”…ett nationellt samordningsprojekt i syfte att ta fram, beskriva, pröva och införa effektiva.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
Digitala kliv i psykiatrin – pilot i Region Jönköping
Användarcentrerade metoder Daniela Baccarini
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Framtidens vårdinformationsmiljö
Kunskapsdagarna sep. Synliggöra behov och frågor som finns inom olika områden, få svar på frågor, samverkan mellan lt/regioner i frågorna Varje.
Utvärderingsmöte för personalen
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING GÄVLEBORGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
1177 Vårdguiden Driftstatus och namnbytet e-tjänster Huvudredaktörsmötet Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
1177 Vårdguiden på webben Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Fortsatt utveckling av tjänster för patientmedverkan Dokumentering Liselotte Windahl Webbredaktör Inera Processledare Mia Pettersson Projektledare och.
Stöd och behandling – för verksamhetsnära design.
1177 Vårdguiden på webben Nytt nationellt och regionalt samt utvecklingen av kontaktkorten. Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Stöd och Behandling nyutveckling Integration av visuell kommunikation och vårdsystem 1 Rita Bodin/Maria Berglund.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2015 Prognos för arbetsmarknaden i Västmanlands län 2016 Marcus Löwing Analysavdelningen.
Landstingets ledningskontor Från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se Nu enkelt och tydligt för patienter och användare: logga in på 1177.se för.
Samordningsprogram Hitta och jämför vård 2.0 Mål och aktuell status Oktober 2015.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Uppdrag Socialt företagande
Projekt Stöd och behandling
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Tempen på införandet av e-hälsa
På gång i Region Gävleborg
Katarina Sundin Avd.chef Ekonomi- och Ledningskansli samt biträdande HD
Syftet Det övergripande syftet med Vård- och omsorgscollege är att bidra till att säkra kompetensförsörjningen av framtidens behov av kompetent och.
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Jan Hellberg Crister Blom
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Digitaliseringstöd Primärvård Sammanfattning VIP råd 19 okt
Kvalitetsdag 12 oktober 2017 Primärvården i Västmanland Vad har hänt sen sist ! Vad händer framöver !
Regionala handlingsplaner
Utvärdering Socialfonden
Avdelningen för vård och omsorg
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Vad innebär regionbildningen?
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
MIS 2.0 Standardiseringsutskott
IUC NORR ökar konkurrens- kraften i industrin genom att förflytta företag och individer IUC Norr ökar konkurrenskraften i industrin genom.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Välkomna till Förbundschefsdagar
InfraKollnätverk 25 januari 2019
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Nästa generation webbtidbok är behovsdriven Daniela Baccarini | Anders Ferrari

Inledning Kort om projektet Designarbetet Genomförandet Problemområden och insikter Brukskvaliteter Designarbetet framåt Hur går vi vidare?

Kort om projektet Projekt: Behovsdriven tidbokning Projektet ska under hösten 2018 leverera avstämt och godkänt koncept för tidbokning via 1177 Vårdguiden tillsammans med en plan för genomförande under kommande år. I uppdraget ligger även följande leveranser, under 2019: genomföra ändringar i tjänstekontrakt samt tidbokningstjänsterna inom 1177 Vårdguiden erbjuda bättre stöd till tidbokning för telefonsjuksköterskor på 1177 Vårdguiden på telefon förbättra stödet för digitala kallelser via 1177 Vårdguiden Nationella TK för tidbokning togs fram 2010 och har därefter genomgått några mindre förändringar. Tjänsten tidbokning i MVK lanserades innan dess. Det är dags för nästa steg inom tidbokning via 1177. -- Teknisk och organisatorisk problembild: Många verksamhetssystem är i upphandling, och därmed trögrörliga Ändringar i källsystem och integrationer är kostsamma och trögrörliga Samtidigt som kraven på mer innehåll till de nationella tjänsterna är högt, & förväntningar och konkurrensen ökar för privata leverantörer Arbetet bygger på samförstånd och överenskommelse då det är många parter som är inblandade och det saknas tydliga mandat för att leda och styra. Vi vet att vården inte är standardiserad över VG-gränser. -> Vi tror det finns ett stort behov av ett gemensamt och tydligt koncept för tidbokning via 1177 Vårdguiden som alla parter strävar mot. Behov av ett koncept för tidbokning via 1177 Vårdguiden Hur borde det fungera Hur blir det ett bra stöd för invånaren och ett bra stöd för verksamhetsutveckling inom vården! Med ett sånt koncept så kan alla inblandade parter: Ta långsiktiga investeringar Göra medvetna avsteg pga kortsiktiga behov -> Så vad kommer då konceptet att innehålla? Projektet ingår i programmet för Första linjens vård Leveranser och planering kan komma att justeras I slutet av oktober har vi en uppdatering av projektets uppdrag och leveranser

Genomförandet Behovsfångst - intervjuer, observationer och användarhetsutvärderingar Region Halland 23 intervjuer medarbetare 3 intervjuer invånare Region Jönköpings län 19 intervjuer medarbetare 30 observationer och medhörning TSSK samt 4 intervjuer medarbetare Landstinget i Värmland 6 intervjuer medarbetare Stockholms läns landsting 6 intervjuer medarbetare 5 intervjuer invånare/patienter

Problemområden och insikter INVÅNARE VÅRDPERSONAL Otydlighet Behovsinventering saknas Brist på bekräftelse Kortsiktig planering Brist på bokningsbara tider Varierande kunskap

Brukskvaliteter Vilka upplevelser vill vi att användarna ska ha? Kort beskrivning av vad brukskvaliteter är Beskrivning av BKV som vi fångat hos användarna som är viktiga för webbtidboken

Designarbetet framåt Från designarbetet Vi behöver fortsätta jobba behovsdrivet med hjälp av tjänstedesignmetoder. Både vid införande och utveckling av eTjänster E-hälsocoachprogrammet som är en del av det arbetet att öka kunskapen om tjänstedesignmetodik i landstingen för att ge stöd vid införandet av e- tjänsterna i vården Det finns påbörjade beskrivningar av målgrupper i form av porträtt samt flöden som beskriver en tänkt användning av tjänsten samt brukskvaliteterna ni hörde om tidigare.

Hur går vi vidare Synkronisering med programmet påbörjas i nästa vecka Ev påverkan på projektets mål och leveranser kommuniceras senast i slutet av oktober Påverkar sannolikt hur vi ska jobbar med referensgrupper och expertgrupper. Inom projektet jobbar vi på som planerat tills dess att ny styrning från programmet kommer Jobba på som planerat innebär: Fortsätta formulera Koncept för tidbokning via 1177 genom att: Slå ihop kravanalys och behovsfångst som bedrivits under första delen av projektet. Beskriva konceptet visuellt Ny sammansatt aggregerande tjänst Teknikspåret Kallelser till 1177 …

Tack Daniela Baccarini [ daniela.baccarini@inera.se ] Anders Ferrari [ anders.ferrari@inera.se ]