Rädda klassrummet SLÖJD.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna till slöjden! Startuppgift ht 2013.
BETYG I ÅRSKURS 6.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
DITT BOENDE.
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Förmågor & Centralt innehåll
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Kursplanens kommentarmaterial om slöjdämnets syfte:
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Teknisk rapportskrivning
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen.
Bedömningskriterier för åk 6
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal Pedagogisk Planering
Nya samlade läroplaner
Kunskapskrav och matriser
Kunskapskrav SLÖJD.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
Mjukt, hårt och blandat -formgivning för din vardag
Välkommen till slöjd.nu.
Aktiviteter och upplevelser
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Interaktion Bild klass 8.
ÅRSKURS 5.
ÅRSKURS 4.
Betyg årskurs 6.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Fritt Broderi.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
När du tar en gammal sak och ger den ett nytt användningsområde När du tar en trasig sak, kompletterar med nytt material och gör om prylen När du använder.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Vår meny på eget Slöjd och hemkunskap.
Mot utanförskap.
Rädda klassrummet.
Djuren möter ungdomskulturen
Förskolan 2.0.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Djuren möter ungdomskulturen
Identitet Sömnadsprojekt
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Av Elin Alm, Adolf Fredriks Musikklasser
Djuren möter ungdomskulturen
Presentationens avskrift:

Rädda klassrummet SLÖJD

Uppgift Detta är ett projekt som bygger på att ni skall förbättra, förnya och göra om era hemklassrum med hjälp av era slöjdkunskaper, idéer och kreativitet. Ni måste tänka på hur god arbetsmiljö skall vara i ett klassrum för att det skall finnas en bra lärmiljö och på praktiska lösningar samt kvalitet efter kundens önskemål. (Kunden är era klasslärare) Ni dokumenterar ert arbete på en blogg eller i en loggbok och redogör för er slöjdprocess samt era val av material och tekniker.

Förmåger i slöjd formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker, välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter, analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

Centralt innehåll i slöjd Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna. Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet. Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck. Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material

Bedömningsmatris i slöjd Förmågan Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Att vara noggrann Du kan skapa enkla saker i olika material på ett ganska noggrant sätt med hjälp av instruktioner. Du kan skapa saker i olika material på ett noggrant sätt med hjälp av instruktioner. Du kan skapa saker i olika material på ett mycket noggrant sätt med hjälp av instruktioner. Att välja Du kan välja arbetssätt och anpassa det till målet med slöjdarbetet och till miljön. Du motiverar dina val på ett enkelt sätt. Du kan välja arbetssätt och anpassa det till målet med slöjdarbetet och till miljön. Du motiverar dina val på ett utvecklat sätt. Du kan välja arbetssätt och anpassa det till målet med slöjdarbetet och till miljön. Du motiverar dina val på ett välutvecklat sätt. Att utveckla idéer Du kan hjälpa till att utveckla idéer i slöjdarbetet med hjälp av material som finns för att inspirera till skapande. Du kan utveckla idéer i slöjdarbetet med hjälp av material som finns för att inspirera till skapande Du kan utveckla idéer i slöjdarbetet med hjälp av material som du själv letar upp. Att ge förslag Du kan hjälpa till att ge förslag och välja arbetssätt som gör att ditt slöjdarbete går framåt. Du kan ge förslag och välja arbetssätt som efter någon förbättring gör att ditt slöjdarbete går framåt. Du kan ge förslag och välja arbetssätt för att ditt slöjdarbete går framåt. Att ge omdömen Du kan ge enkla omdömen om hur du har arbetat och hur det har påverkat den sak du har skapat. Du kan ge utvecklande omdömen om hur du har arbetat och hur det har påverkat den sak du har skapat. Du kan ge välutvecklade omdömen om hur du har arbetat och hur det har påverkat den sak du har skapat.

Kunskapskrav i svenska Du kan använda bilder eller andra konstnärliga uttryck tillsammans med dina texter för att göra budskapen starkare och mer levande. Du kan använda viktiga regler för hur man skriver, stavar och använder skiljetecken.

Kunskapskrav i matte Du kan lösa enkla matteproblem som handlar om saker som du känner till. Du väljer och använder metoder som passarför att lösa problem.

Uppgiftsbeskrivning Ni skall göra om/förbättra två klassrum med hjälp av era slöjdkunskaper, idéer och kreativitet. Vi skall tänka på er arbetsmiljö, att det är praktiska lösningar samt estetiskt snyggt. Ni kommer att arbeta i grupper om 3-4 elever Ni kommer att skriva och dokumentera er arbetsprocess på en blogg!

Ni kommer att få genomgång av… Skissteknik Ritteknik och mönsterkonstruktion Planering av sitt arbete Vad man skall tänka på vid bra arbetsmiljö Hur man skriver texter på blogg Foto redigering (fotofilter) Imovie (filmer) Presentationsteknik

Vi vill ha in… Skiss Arbetsplanering Foto där ni dokumenterar ert arbete hela tiden Era arbetsprocesser dokumenterade i en blogg