Standardisering och automation av gemensamma branschprocesser ger oss nöjda kunder (kvalitetsäkringsprojektet) 2015-11-05 2018-12-10.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Gemensam HR(PA)-funktion i Hälsingland
Västerhejde Fiber Nu är det på riktigt
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Framtida modell för informationsutbyte och behov av centraliserad mätvärdeshantering Referensgruppsmöte no 3.
REGIONAL DIGITAL AGENDA Bredband – och IT-strategi för Norrbotten Tony Blomqvist, VD IT Norrbotten Kommunchefsmöte NOV, 2011.
Nordisk slutkundsmarknad
Nu projekterar vi bredband via fiber till Långgatan 14-22, Lenhovda
EnergiMarknadens InformationsväXel ”Elbranschen tar sig i kragen” Svenska Kraftnäts Ediel- och avräkningskonferens 2008.
Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
L ILLA E DETS KOMMUN Fiber hem till dig – går det?
Mikael Jarmdahl Kommun och stadsnätsansvarig
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
SSNF –Projekt & Produkter Ulf Borbos
Är Fastbit’s varumärke för "öppet stadsnät" och finns i stadsnäten; LidköpingMariestad Nossebro Töreboda Skara Götene VallebygdenSkövde Jonas Lind Fastbit.
Förstudien om utbyggnad av Bredband på landsbygden
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
En introduktion till ’Hård Infrastruktur’
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Ramverk för patientmedverkan
Bakgrund Livlig debatt om LCC sedan många år
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Kerstin Johansson & Lena Henricson1 Kartläggning av aktiviteter och kunskapsläge inom brottspreventivt.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Information rörande LUNET NETinfo Magnus Johansson.
Kartläggning av inköpsprocessen
PLANER. ÅTGÄRDER NÅR VI MÅLEN? ca 40 nyckeltal.
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Informationsmöte Näshultagården
Engångsbatchar/kompletterings- batchar för registervård Hans Persson
Fiber till Ammenäs Morgan Sjöberg, It- och stadsnätschef Jenny Andersson, Försäljningschef
Första steget mot fiber har tagits i Baggbron! Projektgrupp fiber till bygden Anders Erman, Hultebo Mikael Lönnberg, Godkärra Jan Onning, Getingtäkten.
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Zitius.
Barn- och ungasatsningen
Ramverk för patientmedverkan
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
Etablering och hantering av personer i nya Ladok
Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016
Case för Vimmerby kommun Lönekartläggning
Fiberinformation.
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Utbildning Studentinformation – interimspnr, pnr-byte, sekretesshantering, gemensamt studentregister Linda Strand Lundberg, Ladok3-projektet.
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Mona-Lisa Lundqvist Regional samordnare e-hälsa
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Statusrapport införande
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Kompetensförsörjning
Åtgärdswebb Miljömål Nobelmötet 6 december 2018.
Pernilla Severson, projektledare Brita Cederblad, projektdeltagare
OPEN UNIVERSE ÄR ETT FÖRETAG I TELENORKONCERNEN
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

Standardisering och automation av gemensamma branschprocesser ger oss nöjda kunder (kvalitetsäkringsprojektet) 2015-11-05 2018-12-10

Kvalitetsförbättringsprojektets syfte Slutkunden – mindre strul och problem Tjänsteleverantörer – nöjdare slutkunder och lägre kostnader Nätägare/Kommunikationsoperatörer – öka kundnöjdheten och lägre kostnader Ägare – ökad avkastning 2018-12-10

Tre delar i projektet Process för byte av kommunikationsoperatör Klart Process för byte av kommunikationsoperatör Standardisering av adressdata En specifikation av vad som bör ingå i adressdata, format för adressdata och ansvarsfördelning för data Process för byte av tjänsteleverantör Överenskommen och dokumenterad process för slutkundens byte av tjänsteleverantör Processen ska eftersträva kort avbrott för slutkunden i samband med byte Klart Pågår 2018-12-10

Process för byte av kommuniaktions- operatör 2018-12-10

Process för byte av KO Ersätter inte avtal. Avtal kan hänvisa till process. Process omfattar generella åtgärder. Analysera och planera byte tillsammans. Dokumentera i gemensam projektplan. Avtal bör tecknas 6 månader före byte. Undvik årsskifte och halvårsskifte. Koordinera kommunikation till slutkund. Avtala om hantering av personuppgifter 2018-12-10

Viktiga lärdomar Kvalitetssäkra kunddata. Olika parter ansvarar för olika delar av kunddata. NO ansvarar för adressdata, exempelvis postadress och lägenhetsnummer. KO ansvarar för nät och tjänstedata, exempelvis port i switch och tjänst. TL ansvarar för kunddata, exempelvis namn och kontaktuppgifter Ändringar som påverkar avtal mellan slutkund och tjänsteleverantör kräver ofta minst 3 månaders framförhållning. 2018-12-10

Processbeskrivning på ssnf.org http://www.ssnf.org/informationsbank/Rekommendationer/Process-for-byte-av-kommunikationsoperator-/ 2018-12-10

Standardisering av adressdata 2018-12-10

Standardisering av adressdata Omfattar: Adressinformation – t.ex. gatunamn, nummer, ort, uttagsid, GPS-koordinater. Tjänsteinformation – t.ex. medium, CPEtyp, tjänster. Anger obligatoriska uppgifter och vem som ansvarar för informationen. 2018-12-10

Viktiga lärdomar Branschen skulle vinna mycket på ett gemensamt format för uttagsid/accessid. I elbranschen används anläggningsid bestäms enligt GSRN (Global Service Relation Number) Information för automatisk provisionering och CPE skiljer sig mycket mellan näten. 2018-12-10

Adresspecifkation på ssnf.org http://www.ssnf.org/informationsbank/Rekommendationer/Adresspecifikationer/ 2018-12-10

Process för byte av tjänsteleverantör 2018-12-10

Process för byte av tjänsteleverantör Målsättningen är en process där slutkunden endast behöver ha kontakt med den nya tjänsteleverantören. Kort avbrott vid byte av TL. Byte ska kunna genomföras efter en månads uppsägningstid upp till en tidpunkt inom 6 månader. Process ska vara oberoende av tjänst (internet, tv, telefoni…) Kunder med kollektivanslutna tjänster ska hanteras Kommunikationen mellan aktörerna ska kunna hanteras både manuellt och automatiserat. ”Forced take over” om något gått fel. 2018-12-10

Vad är klart? Processbeskrivning framtagen. Har varit på remiss. Avtalsförslag för avtal mellan tjänsteleverantörer. Användningen av processen behöver även regleras i avtal mellan TL och KO. 2018-12-10

Återstående arbete Planera och genomföra test av processen. Jag avvaktar klartecken från några aktörer. Göra nödvändiga justeringar av processen och beroende på ändringar eventuellt genomföra en ny remiss. Stämma av process med PTS för att fånga eventuella synpunkter. Avsluta arbetet med avtal mellan TL Föreslå vad som bör regleras i avtal mellan KO och TL. Marknadsföra processen. 2018-12-10

Test av process byte av tjänsteleverantör Processförslaget för byte av tjänsteleverantör var ute på samråd hos tjänsteleverantörer, kommunikationsoperatörer, nätägare och systemleverantörer fram till mitten av augusti. Arbetsgruppen arbetade in några förändringar men beslutade att processen bör testas innan den läggs fram till styrgruppen för beslut. Det har gått trögt att få främst kommunikationsoperatörer att engagera sig i arbetet men nu har Bredbandsbolaget, Telia, comhem och Bahnhof som tjänsteleverantörer samt Itux och Open Universe beslutat sig för att delta i testen. Detaljerna är under planering men vi siktar på att ett första test genomförs under de två första veckorna i december. 2018-12-10

Fortsatt standardisering Varför standardisera? Vad bör standardiseras? Vilka är berörda och bör medverka? Öppenhet är viktigt Får inte vara konkurrensbegränsande. Nytt: Nov 2015: Önskan finns att titta på en standardiserad process kring felrapportering 2018-12-10

Påverkansmöjlighet Arbetsgrupp – arbetar fram förslag Referensgrupp – diskuterar förslag Remissinstans – lämnar synpunkter Styrgrupp – beslutar om förslagen 2018-12-10

Styrgruppen SSNf Jimmy Persson Jimmy.Persson@ssnf.org Telenor Hans Silwersvärd Hans.Silwersvard@telenor.com Bahnhof Henrik Kemkes henrik.kemkes@bahnhof.net GothNet Sofia Söder sofia.soder@gothnet.se Lunet AB Tomas Sundström Tomas.Sundstrom@lunet.se UmeNet Mats Berggren Mats.Berggren@umeaenergi.se Telia Bodil Wigert bodil.wigert@teliasonera.com 2018-12-10

Arbetsgrupp Stadsnätsföreningen Jimmy Persson Jimmy.Persson@ssnf.org ComHem Christer Isacsson Christer.Isacsson@comhem.com ComHem Mats Lager Mats.Lager@comhem.com ComHem Daniel Sundqvist Daniel.Sundqvist@comhem.com ComHem Rasmus Aveskogh Rasmus.Aveskogh@comhem.com Banhof Mats Strandgren mats.strandgren@bahnhof.net Bahnof Björn Lindberg bjorn.lindberg@bahnhof.se Lunet Eva Leffler Eva.Leffler@lunet.se T3 Telecom Charlie Svensson charlie.svensson@t3.se Telenor Martin Åberg Martin.Aberg@telenor.com Telenor Mikael Kinnander Mikael.Kinnander@telenor.com Telenor Caroline Lindahl Caroline Caroline.Lindahl@telenor.com Open Universere Robert Carstens Robert.Carstens@openuniverse.se Telia Hans-Olof Johansson Hans-Olof.Johansson@teliasonera.com Telia Anders Beckman Anders.Beckman@teliasonera.com Telia Alexander Söderberg alexander.a.soderberg@teliasonera.com Telia Maria Spanos maria.spanos@teliasonera.com Bredband2 Mikael Johansson mikael.johansson@bredband2.se Serverado Thomas Holmström thomas@serverado.se IP-Only Åsa Broman asa.broman@ip-only.se IP-Only Jonas Kihlgren jonas.kihlgren@ip-only.se GothNet Susanne Arfvidson Susanne.arfvidson@gothnet.se Itux Niklas Nordström Niklas.Nordstrom@itux.se UmeNet Solstam Lena Lena.Solstam@umeaenergi.se 2018-12-10