OCR-motor Trängselskatt i molnet, en fallstudie

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Samverkan om Väg- och Trafikinformation i Skåne
IPad grundkurs.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Information och inspiration för Hälsotrampare inför hösten
till en presentation av System och lösningar med RFID
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Personuppgiftslagen.
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Västsvenska paketet.
VAD ÄR TEKNIK?.
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Säker identifiering av avlidna
Detta är Socialstyrelsen Socialstyrelsen verkar för god hälsa, social välfärd samt vård och omsorg av hög kvalitet på lika villkor för hela befolkningen.
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
Val av transport till resmålet.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Annika Hellberg, Systemadministratör Johan Ekman, projektledare LDC
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Bilpool som en del av ett transportsystem Jonas Hedlund Projektsamordnare HMSkåne.
De prioriterade energimålen El-effektiviteten ska öka Förbrukningen av fossila bränslen ska minska.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Stockholm stad Familjedaghem 2014 Gustafsson, Christina Maria Farsta stadsdel.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Zenit Reseguide. Webbaserat system för planering av resor Föreslår bästa transportsättet med hänsyn till miljö och avstånd Guide hjälper användaren att.
Överenskommelse med Svenska Kraftnät och Trafikverket.
Miljöeffektiva transporter i byggsektorn, Regionala miljödagen
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
We Serve.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Umeå 2016.
Säkerhetsrapport järnväg
Från antagning till gu-kort
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Vägen till självkörande fordon - introduktion
Helena Stigson, Folksam
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Varifrån kommer kranvattnet?
Fotografiets historia
Produktion, handel och transport
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
NVDB på webb 2012 Dragana Hrstic
Varifrån kommer kranvattnet?
Söka skola 2019 – Stockholm Underlag till informationsträffar mm för fristående skolor som medverkar i det gemensamma ansöknings- och antagningssystemet.
Miljönyttan vid upphandling: Transport- & avfallsemballage
EFTERSÖKSORGANISATIONEN
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Artvise e-Tjänst Artvise - Kunddagar 2019.
Säkra uppkopplingar - infrastruktur för digitalisering
Presentationens avskrift:

OCR-motor Trängselskatt i molnet, en fallstudie Mats Helldén Lösningsarkitekt Skatter&Avgifter Jonas Angvén Innovations-Arkitekt Trängsel Mikael Ekman Myndighetsövergripande Infra-Arkitekt Vad är då syftet med trängselskatt? - Trafikvolymen ökar i våra städer. För att hantera detta kan man antingen bygga ut vägsystemet, reglera trafikflödena eller låta det vara. Problemet med utbyggnad är att man förr eller senare passerar gränsen för hur många fordon som får plats. - Forskningen visar att trängselskatt är ett fungerande och effektivt sätt att reglera trafiken. Dels genom att folk väljer andra sätt att transportera sig (t.ex. kollektivtrafik) och dels för att man väljer andra tider och vägval för sina resor. - Mindre trafik är bra för miljön och minskar bland annat utsläppen (koldioxid, kväveoxider och partiklar). - Trängselskatt innebär också ett tillskott i statskassan. I Stockholm drar systemet in ca 1 miljard om året. 1 1

Kort historia 2006 – Stockholm upphandlar av IBM 2007 – Skatt ska vara myndighet – Sthlm -> Vägverket 2009 – Hämta Hem, Drift från IBM Danmark -> TR/TRvIT 2011 – Göteborgsprojektet startar 2013 – Göteborg i drift, med helt nytt Nationellt system, inkl Sthlm och kommande broar (Motala, Sundsvall, Skurubron) Vad är då syftet med trängselskatt? - Trafikvolymen ökar i våra städer. För att hantera detta kan man antingen bygga ut vägsystemet, reglera trafikflödena eller låta det vara. Problemet med utbyggnad är att man förr eller senare passerar gränsen för hur många fordon som får plats. - Forskningen visar att trängselskatt är ett fungerande och effektivt sätt att reglera trafiken. Dels genom att folk väljer andra sätt att transportera sig (t.ex. kollektivtrafik) och dels för att man väljer andra tider och vägval för sina resor. - Mindre trafik är bra för miljön och minskar bland annat utsläppen (koldioxid, kväveoxider och partiklar). - Trängselskatt innebär också ett tillskott i statskassan. I Stockholm drar systemet in ca 1 miljard om året. 2 2

Två myndigheter – delat ansvar Uppdraget från Regeringen att Trafikverket levererar tillsammans med Transportstyrelsen Trafikverket svarar för all vägsidesutrustning, portaler, kameror, datainsamling mm. Transportstyrelsen samlar in passagedata, identifierar, avgör skatteplikt och tar betalt. Skatteverket hanterar omprövningar Vad är då syftet med trängselskatt? - Trafikvolymen ökar i våra städer. För att hantera detta kan man antingen bygga ut vägsystemet, reglera trafikflödena eller låta det vara. Problemet med utbyggnad är att man förr eller senare passerar gränsen för hur många fordon som får plats. - Forskningen visar att trängselskatt är ett fungerande och effektivt sätt att reglera trafiken. Dels genom att folk väljer andra sätt att transportera sig (t.ex. kollektivtrafik) och dels för att man väljer andra tider och vägval för sina resor. - Mindre trafik är bra för miljön och minskar bland annat utsläppen (koldioxid, kväveoxider och partiklar). - Trängselskatt innebär också ett tillskott i statskassan. I Stockholm drar systemet in ca 1 miljard om året. Transportstyrelsen Trafikverket Skatteverket 3 3

Bilden visar en betalstation i Stockholm Fordonen registreras automatiskt - trafikflödet påverkas inte Kamera med IR blixt Fotograferar bilens främre och bakre registreringsskylt. Skylten identifieras direkt i kameran (OCR). Bilden visar en betalstation i Stockholm

Betalstation som smälter in? Stockholm Göteborg 2018-12-09

Manuell identifiering vid behov Automatisk tolkning av bilder är avgörande. Bilder som inte kan läsas automatiskt skickas till Kundtjänst för manuell granskning = Kostnader Manuell identifiering vid behov Bilder som inte kan läsas automatiskt skickas till Kundtjänst för manuell granskning

Manuell identifiering vid behov Facts and figures 950.000 passager/dag 2,4 bilder/passage -> 2.280.000 bilder/dag 50Kb/bild -> 109 GB/dag 8milj SEK/dag Varje sparad % i manuell granskning 1,6milj SEK/år! Manuell identifiering vid behov

Manuell identifiering vid behov Slutsats? Det är väldigt lönsamt att ha en bra OCR-motor! Upphandling av ny motor pågår – minikrav 95% @ 0,01% fel, målet 98% Manuell identifiering vid behov $ $ $ $ $ $

Manuell identifiering vid behov OCR en resurskrävande process Dagens installation bygger på ”mycket skrot” Manuell identifiering vid behov Antal HP Proliant: 12st Antal CPU (per server): 2 Socket, 6 core (per socket), 24 trådar (totalt) Intel Xeon X5650 @ 2.67 GHZ Minne(per server): 16GB Antal diskar: 2st (lokal RAID 1)

Var i systemet befinner sig OCR-motorn (ALPR2)?

Molntankar… Azure

…redan för upphandlingen? P3-övergång Jonas!