Framtidens kvalitetsregister Utveckling av Pharosplattformen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Certifieringssystem för kvalitetsregister
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Förväntningar! – BIM Alliance? BIM Alliance är en sektorsdriven ideell förening som arbetar för bättre samhällsbyggande med hjälp av BIM Med hjälp av BIM.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Start tisdag den 14 februari
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Nationella Kvalitetsregister ur forskningens perspektiv - idag och framtiden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Avdelningen för vård och omsorg
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Patientsäkerhetskonferens
Nationell Patient Översikt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Vår Handlingsplan Axplock: Individuella rökavvänjningar
Nätverk för lärare på fritidshem
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Riksrevisionen Årlig Revision
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Uppföljning folkhögskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Avdelningen för vård och omsorg
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Medarbetareinformation
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Nationella riktlinjer
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Framtidens kvalitetsregister Utveckling av Pharosplattformen Susanne Albrecht 2018-05-30 Den här mallen kan användas som en startfil för att presentera projektuppdateringar projektet. Avsnitt Högerklicka på en bild om du vill lägga till avsnitt. Avsnitt gör det lättare att ordna bilder och att samarbeta med andra författare. Anteckningar Använd avsnittet Anteckningar för leveransanteckningar, eller om du vill ge åhörarna mer detaljerad information. Visa de här anteckningarna i presentationsvyn under presentationen. Var noggrann när du väljer teckenstorlek (storleken är viktig för hjälpmedelsfunktioner, synlighet, videoinspelning och onlineproduktion) Koordinerade färger Var särskilt noggrann med diagram och textrutor. Tänk på att deltagarna kan välja att skriva ut i svartvitt eller gråskala. Gör en testutskrift och kontrollera att färgerna ser bra ut även om de skrivs ut i svartvitt eller gråskala. Grafik, tabeller och diagram Enkelhet är ofta bäst: använd konsekventa, icke-distraherande stilar och färger, så långt det är möjligt. Märk alla diagram och tabeller med etiketter.

Agenda Framtidens kvalitetsregister Krav på plattformar Utveckling av pharosplattformen WS 1: Utdata WS 2: Automatisk överföring WS 3: PROM/PROMIS Vad handlar projektet om? Definiera syftet med projektet Liknar projektet tidigare projekt, eller är det en helt ny typ av projekt? Definiera omfattningen av projektet Är det ett oberoende projekt eller är det relaterat till andra projekt? * Observera att den här bilden inte är nödvändig för veckostatusmöten

Framtidens kvalitetsregister , ny vision Nationella kvalitetsregister ska bidra till att rädda liv och uppnå jämlik hälsa och användas aktivt för uppföljning, lärande, kvalitetsutveckling, förbättring, forskning samt ledning. NATIONELLA KVALITETSREGISTER Ett verktyg för verksamhetsutveckling, verksamhetsuppföljning och forskning

Aktuell status 2018 Framtidens kvalitetsregister Använda registerdata mera Ny vision Nya certifieringsnivåer * Om något av dessa problem orsakade en försening i schemat eller måste diskuteras vidare, inkluderar du detaljerna på nästa bild.

FLERÅRSPLAN FÖR FRAMTIDENS KVALITETSREGISTER 2018-2023 Ledningsfunktionen och samverkansgruppen har beslutat om en flerårsplan FLERÅRSPLAN FÖR FRAMTIDENS KVALITETSREGISTER 2018-2023

Nyttiggöra registerdata AKTIVITETER PER AKTÖR RESULTAT EFFEKTER SAMHÄLLSNYTTA Regelverk Kortsiktiga mål Långsiktiga mål Långsiktigt bidrag Tydligt uppdrag, ansvar, roller och mandat och samverkansformer: Register 3. för NKR 5. för RCO och RCO I samverkan Kvalitetsregistren är en integrerad del i ett nationellt hållbart system för den samlade kunskapsstyrningen av vård och omsorg Genom: för stödfunktion/kansli 4. För CPUA RCO 7. Reviderade kriterier för tilldelning av medel samt revidering av certifieringsnivåsystemet Kvalitetsregister används systematiskt i förbättringsarbete 8. Riktlinjer och regler för uppföljning inkl ekonomisk redovisning av NKR och RCO NKR 11. Ökad nationell samordning rörande juridik kopplat till NKR och RCO Registerpraktik Kvalitetsregistren är ett stöd för styrning och ledning samt effektiv vård och omsorg Landsting och regioner 1. Mycket hög anslutning- samt täckningsgrad och fullständig registrering Bidra till kvalitets-förbättring, bättre och jämlik hälsa samt räddade liv 2. Hög datakvalitet i samtliga NKR 14. Ökad anpassning till nationellt fackspråk och nationell informationsstruktur Kvalitetsregister används i ökad utsträckning för forskning i samverkan med akademin och Life science-sektorn Staten 15. Ökad nationell samordning av statistik och analys Nyttiggöra registerdata Stödfunktion/Kansli Kvalitetsregistren bidrar aktivt med kunskap och erfarenhet till utvecklingen av e-hälsa och vårdinformationssystem 6. Tydlig koppling mellan NKR och NPO 9. Öka användbarheten och tillgängligheten till kvalitetsregisterdata i uppföljning och utvärdering av vårdens och omsorgens kvalitet och effektivitet 10. Förutsättningar för registerbaserat förbättringsarbete finns tillgängligt 12. Enhetliga nationella rutiner för registrens tillgängliggörande för forskning 13. Enhetliga nationella rutiner för registrens tillgängliggörande för samarbete med life science-sektorn 17. Nationell samordning av kommunikation, visualisering och presentationsformer Övrigt 2018-12-05 Namn | Sammanhang 18. Ökad nationell samordning av it

Nya certifieringsnivåer 2018

CERTIFIERINGSNIVÅER FÖR NKR OCH REGISTERKANDIDATER (april 2018) Registerkandidatnivå 1. Hög relevans som nationellt kvalitetsregister, baserat på NPO:s bedömning. 2. Förankrat i vård- och omsorgsektorn med god geografisk spridning, till exempel via professionsföreningar och nationella nätverk. 3. Redovisning av problemområden och kvalitetsindikatorer för registret samt på vilket sätt registret skulle kunna bidra till bättre vård. 4. Registerhållare och styrgrupp är utsedda samt information om hur dessa utses och respektive mandatperiod. Av redovisningen ska även framgå hur samverkan med CPUA ska ske då registerhållare eller företrädare utses. 5. Etablerad samverkan med ett registercentrum. 6. Verksamhetsberättelse enligt anvisningar för varje kalenderår där det framgår hur registret utvecklas. 7. Kartläggning av andra närliggande register så att överlappning kan undvikas och samverkan etableras. 8. Godkännande av en centralt personuppgiftsansvarig myndighet, CPUA. 9. Redovisning av plan för hur registret ska få tillgång till nödvändig kompetens. 10. Redovisning av plan för utformning av registret enligt nationella standarder. 11. Redovisning av plan för hur registret inom max fem år ska uppfylla kriterierna för certifieringsnivå 3 (vilket är ett krav för att därefter få fortsatt tilldelning av medel). Duplicera den här bilden vid behov, om det finns flera ärenden. Den här bilden och relaterade bilder kan flyttas till bilagan eller döljas vid behov.

CERTIFIERINGSNIVÅ 3 1. Registret är testat, färdigutvecklat och driftsatt med möjlighet till registrering/datainsamling. 2. Mängden registreringar i registret är tillräcklig för att verifiera funktionalitet, göra preliminära analyser, testa indikatorer och för att utveckla registret vidare. 3. Erbjuder basal återkoppling av on-line data till användare. 4. Redovisning av pågående arbete med utveckling av funktioner för utdata till deltagande enheter samt öppen redovisning av resultat. 5. Registret är utformat enligt nationella standarder. 6. Redovisning av plan för hur data ska valideras. 7. Registrets design och logiska system underlättar hög datakvalitet. 8. Beskrivning av hur registret ska samarbeta med patient/brukarföreningar.3 9. Årsrapport bifogas för föregående kalenderår. 10. Korrekt variabellista finns hos Socialstyrelsens Registerservice. 11. Redovisning av plan för hur registret inom max fyra år ska uppfylla kriterierna för certifieringsnivå 2.

CERTIFIERINGSNIVÅ 2 1. Täckningsgrad och anslutningsgrad är högre än 60 procent (utifrån relevant patientgrupp och beräknade på adekvata datakällor). 2. Online-återkoppling av relevant information som kan stödja och bidra till förbättringsarbete hos registrets användare. 3. Öppen redovisning av indikatorer hos identifierbara enheter (på registrets hemsida, i årsrapporten och genom andra lämpliga kanaler). 4. Redovisning av förbättrade resultat- eller processindikatorer (lokalt och/eller nationellt) tillsammans med en beskrivning av hur registret anses ha bidragit till dessa. 5. Identifiering av vilka mått och målvärden som är särskilt viktiga för att indikera god kvalitet inom området. 6. Om relevant – öppen och tillgänglig redovisning av patientrapporterade mått. 7. Etablerad samverkan med patient/brukarföreningar.4 8. Aktivt systematiskt arbete för att säkra datakvaliteten. 9. Registret används aktivt för forskning. 10. Registret kopplar till relevanta evidensbaserade riktlinjer och deltar i eventuellt riktlinjearbete och uppföljning av riktlinjer.

CERTIFIERINGSNIVÅ 1 1. Täckningsgrad och anslutningsgrad ska vara högre än 85 procent (utifrån relevant patientgrupp och beräknade på adekvata datakällor). 2. Registret bidrar med data till öppna jämförelser/Vården i siffror. 3. Särskild information om registret och dess resultat finns publikt publicerade på internet för patienter att ta del av och förstå. 4. Redovisning av nationellt förbättrade medicinska resultat tillsammans med en beskrivning av hur registret anses ha bidragit till dessa. 5. Registret används aktivt för forskning och innovation. Forskningsprojekt baserade på registerdata har erhållit forskningsfinansiering i nationell eller internationell konkurrens eller publicerats i internationellt peer reviewed-vetenskaplig tidskrift. 6. Registret används aktivt av deltagande enheter och kan redovisa detta genom till exempel användarundersökningar hos verksamheterna. 7. Registret har validerat sin datakvalitet samt gjort adekvata bortfallsanalyser. 8. Redovisning av plan för anslutning av registret till Vetenskapsrådets verktyg för att söka och matcha registerinformation på metadatanivå, RUT. 9. Registret har rutiner för att dela med sig av data i utbildningssyfte.

Mer utveckling i registerna Registerkandidat 2018 Nivå 3 2023 Nivå 2 2027 Nivå 1 2027 Mer utveckling i registerna Följande bilder visar flera exempel på tidslinjer med hjälp av SmartArt-grafik. Inkludera en tidslinje för projektet med tydliga markeringar för milstolpar och viktiga datum, och markera var projektet är nu.

Ur Nulägesrapporten 2018

Ur Nulägesrapporten 2018

Automatiskt kunna leverera till VIS? Vården i siffror Ur Nulägesrapporten 2018

Framtiden Vad innebär det för ditt register? Kan vi utveckla Pharos tillsammans? Vilka är de omedelbara steg som ni måste ta i ert register?

Workshops WS 1 Utdata WS 2 Automatisk överföring WS 3 PROM Förbered bilder för bilagan om mer information eller ytterligare bilder skulle behövas. Bilaga är också användbar om presentationen distribueras senare.

Grupparbete – diskutera – sammanställ - redovisa Vilka behov av utveckling inom området finns i ert register? Är den utveckling som finns hållbar? Ser ni risker/hot? Har ni några förslag/innovativa idéer som ni önskar utveckla i registret?

Redovisning i storgrupp Redovisning från grupp 1-3 Vilken strategi har ni? Kan ni hitta en samarbetspartner bland Pharosplattformens register?

Tack för uppmärksamheten!