RÄTTSSÄKERHET Socialarbetarens roll: INTE allmänheten, gemene man Legalitet, möjligt att överklaga, offentlighet, beslut inom rimlig tid, objektivitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
God man för ensamkommande barn
Advertisements

HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
Myndighets-presentation
Individuppföljning inom äldreomsorgen.
Brukarfokus i biståndshandläggning
Socialtjänstlagen 4 kap 4 §
Vård och omsorg 1 Lagstiftning.
RÄTTSSÄKERHET Från grundlag till Allmänna råd EU-MEDBORGARE
SOCIALTJÄNSTLAGEN SoL
MISSBRUKARE EES-MEDBORGARE HFD-DOMAR
Schablon eller inte till villaboendekostnader?
Kap.2 Hur domstolarna arbeta
(Fri-)rörlighetsdirektivet 2004/38/EG
Margaretha Edlund-Gustafsson
Handläggning enligt SoL
Utgångspunkter vid biståndsbedömning
Socialtjänstlagen, SoL
RÄTTSSÄKERHET 1. LEGALITET 2. OBJEKTIVITET 3. OFFENTLIGHET
UPPSALA.
RÄTTSSÄKERHET JURIDISKT
1. Ska en ansökan som görs på telefon leda fram till beslut?
HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
EKONOMISKT BISTÅND RÄTTSSÄKRARE HANDLÄGGNING
HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Vi ska gynna den fria rörligheten
HANDLÄGGARDAG EKONOMISKT BISTÅND
HANDLÄGGARDAG EKONOMISKT BISTÅND
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET Stockholm, torsdag 24 januari 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Hur ser Kammarrätterna på EU-medborgares rätt till bistånd
En heldag om ”spontanister” och lite annat om ekonomiskt bistånd Halmstad 27 mars 2012.
HELDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
RÄTTSSÄKERHET Från grundlag till Allmänna råd, journalskrivande Från grundlag till Allmänna råd, journalskrivande ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Oj då, det blev.
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID Östersund, tisdag 24 september 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Fem punkter RÄTTSSÄKERHET EU-MEDBORGARE MISSBRUKARE STUDERANDE
Handläggarhalvdag om ekonomiskt bistånd
HANDLÄGGNING AV EKONOMISKT BISTÅND
EKONOMISKT BISTÅND RÄTTSSÄKRARE HANDLÄGGNING GÖTEBORG 4 FEBRUARI 2015
HANDLÄGGARDAG OM DOKUMENTATION
ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET
Utsatta EU-medborgare i Trollhättan. Dagens regelverk är utformade utifrån grundtanken med fri rörlighet och att de personer som kommer hit förutsätts.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Och andra frågor vid handläggning av ekonomiskt bistånd Trollhättan 8 april 2016.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 27 januari 2016 Stockholm Nils Allan Danielsson självutnämnd specialist.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 21 oktober 2015 Stockholm.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 19 oktober 2016 Botkyrka Nils Allan Danielsson självutnämnd specialist.
Innehåll Socialtjänstens roll – integrerande samhälle Tre krav (villkor?) för rätt till ekonomiskt bistånd.
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
EU-medborgare Missbrukare Ideellt skadestånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
självutnämnd specialist
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
RÄTTSSÄKERHET Socialarbetarens roll: INTE allmänheten, gemene man Legalitet, objektivitet, offentlighet, beslut inom rimlig tid, möjligt att överklaga.
Självutnämnd specialist
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Det kommunala ansvaret för personer som faller utanför lagen om mottagande av asylsökande m.fl. (LMA)
Presentationens avskrift:

RÄTTSSÄKERHET Socialarbetarens roll: INTE allmänheten, gemene man Legalitet, möjligt att överklaga, offentlighet, beslut inom rimlig tid, objektivitet Rättvisa: lika för alla??

EKONOMISKT BISTÅND De som gör så gott de kan och det inte går att hitta annan lösning har rätt till bistånd för att få möjlighet till en skälig levnadsnivå ”Biståndsparagrafen”: SoL 4 kap 1 §

Socialtjänstlagen 4 kap 1 § 4 kap. Rätten till bistånd 1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt. Den som inte kan försörja sig men som kan arbeta har rätt till försörjningsstöd enligt första stycket om han eller hon står till arbetsmarknadens förfogande. Om det finns godtagbara skäl har den enskilde rätt till försörjningsstöd även om han eller hon inte står till arbetsmarknadens förfogande. Vid prövningen av behovet av bistånd för livsföringen i övrigt får hänsyn inte tas till den enskildes ekonomiska förhållanden om rätten att ta ut avgifter för biståndet regleras i 8 kap. Den enskilde ska genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet ska utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv.

Göra å gott man kan exempelvis: Göra vad man kan för att få annan inkomst Måste man sprida ut jobbsökandet över tid? Arbetslinjen/SFI-krav: ny revolutionerande idé?? Planera sin ekonomi Räkna med pengar tre månader efter de tagit slut

Lösa på annat sätt Yttersta (?) skyddsnät exempelvis: Bo kvar hos föräldrar Ta studielån Övriga bidragsformer

Inte möjligt bortse ...?? HFD anser att sparat ”extra tillägget” ska medräknas HFD anser att sökande ska visa vad handikappersättning använts till HFD anser att studiemedel inte ska medräkans för tid efter termins slut

Inte möjligt bortse ...?? Hemmaboende barns/ungdoms inkomst ”Jobbstimulans-lön” Försäkringsersättningar för ekonomiska förluster Stipendier och fonder avsedda för visst ändamål

PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK Kammarrättsresonemang för avslag: Göra så gott man kan, inte kunna lösas på annat sätt, möjligt att reducera riksnormen, noga bevaka att planeringen följs.

PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK Högsta förvaltningsdomstolen, HFD (hette då Regeringsrätten) Särbehandling, möjligt att reducera riksnormen, SoL bygger på frivillighet.

PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK Behov och förmåga ska utredas innan bistånd kan beviljas, kan krävas besök Reducera riksnormen om det uppenbarligen används till annat

PERSONER MED BEROENDEPROBLEMATIK Skicka SKUR-kostnader direkt till betalningsmottagare??? Avslag på matpengar? Drogtest som en del i planering

EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 §

EKONOMISKT BISTÅND Försörjningsstöd Livsföring i övrigt SoL 4 kap 3 § SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt

EKONOMISKT BISTÅND Försörjningsstöd Livsföring i övrigt SoL 4 kap 3 § SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm

EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR”

EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, hälsa och hygien samt förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och radio- och TV-avgift

EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, hälsa och hygien samt förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och radio- och TV-avgift boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa

övriga saker som kan vara nödvändiga för att ha en EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, hälsa och hygien samt förbrukningsvaror, dagstidning, telefon och radio- och TV-avgift boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa övriga saker som kan vara nödvändiga för att ha en skälig levnadsnivå

EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl

EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl Nivå

EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Försörjningsstöd SoL 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl Nivå Nödvändigt, nivå

EKONOMISKT BISTÅND SKÄLIG LEVNADSNIVÅ Är internet nödvändigt för att idag ha en skälig levnadsnivå? Ja, och det ingår inte i riksnormen. Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) ansåg att sökanden skulle redovisat vad handikappersättningen använts till

SoL: påtaglig risk för missförhållande som drabbar enskild LEX SARAH, RAPPORT SoL: påtaglig risk för missförhållande som drabbar enskild Vad blev fel? Händer det ofta? Vad kan vi göra så att det inte händer igen?

ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Lita på vad vi säger 2018-12-04 ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Lita på vad vi säger Kan ändra om sökanden lämnat fel uppgifter Om sökande borde förstått att det var fel?? Återkallelseförbehåll i skrivna beslutet Inte ok att plötsligt ändra villkoren för bistånd Gäller meddelade beslut

ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Förbiseendefel Kvittning INTE tillåtet! 2018-12-04 ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Förbiseendefel Kvittning INTE tillåtet! Några ”konstiga” kammarrättsdomar Privat äganderätt: kfm sköter utmätning

Ny förvaltningslag från 1 juli 2018 ÖVERKLAGNINGAR Ny förvaltningslag från 1 juli 2018 Ett beslut får överklagas om beslutet kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt Exempelvis våra avvisningar (”olämpligt” ombud,14 § och för sent inkommen överklagan, 45 §) ”Skälighetsbedömning” vad gäller bil och bostad

ÖVERKLAGNINGAR Tre veckor, ”fick del av beslutet” (för oss: ”då beslutet meddelades”) Vi prövar överklagningstid, inte övriga juridiska villkor Alla ej avvisade överklagningar till förvaltningsrätten Inte finnas misstankar om att vi försöker undvika överprövning!

Inkommit i rätt tid: skicka till förvaltningsrätten ÖVERKLAGNINGAR Inkommit i rätt tid: skicka till förvaltningsrätten Ska ske ”skyndsamt” Inom en vecka, JO-beslut 21 juni 2012, dnr 2605-2012 Samtliga handlingar i ”ärendet”

ÖVERKLAGNINGAR Överklagan original (kopia i akt) Yttrande om nödvändigt: fokusera på avslagsmotiveringen bemöta uppgifter i överklagandet eventuella liknande domar, lagförarbeten

Rådgivning, upplysning eller ansökan? ÖVERKLAGNINGAR Rådgivning, upplysning eller ansökan? Sökandes situation vid ansökan Vi ska utreda innan vi tar beslut Fortsätta utreda om avslag klart? Ta med om flera villkor inte är uppfyllda?

Ska verkställas, SoL 16 kap 3 § DOM Dokumenteras Ska verkställas, SoL 16 kap 3 § eller begära inhibition i kammarrätten, nya Fl 48 §, i samband med att vi överklagar Överklagan: skäl till att bevilja prövningstillstånd, fokusera på avslagsmotivering, stöd i domar, föreskrifter ...

DOKUMENTATION Lagstadgat med föreskrifter och allmänna råd Tillsyn, rättssäkerhet Utvärdering, verksamhetsutveckling

DOKUMENTATION Handläggning Ansökan, beslutsunderlag, bedömning, slutliga beslut, beslutsfattare, datum, lagparagraf(-er) Någon annan ska genom journalen kunna sätta sig in i ärendet

DOKUMENTATION Socialstyrelsen föreskriver: Nämna Lex Sarah-rapportering Kommunicering av uppgifter Sökandes medgivande till att vi kontaktar annan Förhandsbedömning Övriga medverkande exv tolk, biträde, ombud Överklagandehantering

GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER Viktigt med samma synsätt om vi är utflyttnings- eller om vi är inflyttningskommun Flyttförbudet upphörde 1847 Påverkar flytten möjligheten till ”självförsörjning”? Nödvändigt med flytt för att ha en skälig levnadsnivå?

GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER Lagändring 2011: Bosättningskommunen har huvudansvaret Akuthjälp: Vistelsekommunen

GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER Bosättningskommunen: där den enskilde är stadigvarande bosatt Saknar stadigvarande bostad: starkaste anknytning, den enskildes vilja

GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER Placeringskommun behåller ansvaret Folkbokföringskommun: under kriminalvård i anstalt och stöd och hjälp som aktualiseras inför frigivning

GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER Hot- och våldsutsatta

NORDISKA MEDBORGARE Likabehandling Socialstyrelsens Vägledning för socialtjänsten i arbetet med EU/EES-medborgare, sidan 30

EES-MEDBORGARE EU-länderna + Norge, Island och Liechtenstein Uppehållsrätt = likabehandling Hur kan vi bidra till den fria rörligheten?

3 a kap. Uppehållsrätt för EES-medborgare m.fl. Fyra kategorier + deras familjemedlemmar Arbetslösa som ”har en verklig möjlighet att få en anställning” Utlänningslagen 3 a kap. Uppehållsrätt för EES-medborgare m.fl.

Kumulativa eller alternativa villkor? Migrationsverkets webinformation Utlänningslagen 3 a kap 3 § UtlL 3a kap 3 § p4: Även frimärkssamlare, lomhörda och cyklister har uppehållsrätt om de kan försörja sig själva 

EES-MEDBORGARE Anställningen upphör, ofrivilligt Behåller uppehållsrätt (minst sex månader) Förhållandet upphör, skilsmässa, dödsfall Behåller uppehållsrätt om förhållandet varat en tid och sökanden etablerat sig

EES-MEDBORGARE Permanent uppehållsrätt efter fem år Registeringsskyldighet i vissa fall

TREDJELANDSMEDBORGARE Olika situationer olika regler: vistas tillfälligt; sökt asyl; väntar på besked om uppehållstillstånd; har uppehållstillstånd; vistas här olagligt ... Ev kontakta Migrationsverket HFD-dom om ”papperslös”

SLUTT