Närvaro Närvaro

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Träningsprogram till musik, åk 8 Adolf Fredriks Musikklasser.
Advertisements

Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Namn på tillfället (kan skrivas på flera rader) Namn på den som presenterar Datum xx.xx.2016.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Några viktiga regler angående SKILJETECKEN. Rubriken ● Slutar aldrig med en punkt ● Kan sluta med ! eller ?
Sveriges geografi Det svenska kulturarvet. Geografi Göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
Beställningsguide allergikost Saffron detaljerad Datum och version nr: 1.
Välkommen! Nu ska vi komma igång med att skapa med kod.
Så fungerar en dator Mental bild av en dator
Tal, mönster och räkning
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Svenska som andraspråk 1
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Datorkomponenter Mukhlis Yunis.
Klassifikation av vårdåtgärder
Wordgenomgång.
Riktlinjer för betygssättning
RMI Av: Josefina & Sarah DS04.
Hantera kurstillfälle
Gymnasiearbete 100 p.
IT-stöd i undervisningen – Inventering av digitala resurser på webben
Ekonomi och samhälle Introduktion
Formativt lärande.
Törnekviors förskola Januari 2018.
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Jaha, ska alla bli programmerare nu?
Kompetensutveckling Leda och lära i tekniktäta klassrum
Iris Rosengren Larsson
Filmanalys.
Programmeringsträff 2. Programmeringsträff 2 Lgr 11 om programmering Centrala innehållet matematik Algebra 1-3 – Hur entydiga stegvisa instruktioner.
Närvaro
Roligt lärande! Varför? Vad ? Hur?.
Från databas till Excel
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Några viktiga regler angående
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
CASE Jolanda Riissanen
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Sunet Connect / Adobe Connect & Zoom
Programmering 4-6 Allt finns i en Padlet.
En kort introduktion till Centralperspektivet
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Konvertera OL karta till ISOM 2017
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Design & Utvärdering, 5 poäng
Grundläggande datavetenskap 4p
Nummerbyggnation & nummerbyggnationshjälp
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Konvertera OL karta till ISOM 2017
Q-M Exempel 2 Skapa en tabell med alla mintermer sorterade efter Hammingvikt H. vikt minterm binärkod
Digitalteknik 3p - Kombinatorisk logik
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Gymnasiearbete 100 p.
Djuren möter ungdomskulturen
Digitalteknik 3p - Kombinatorisk logik
Steg 3 på folkhögskolan – som blev ”Uppladdningen”
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Närvaro http://tinyurl.se/programmering5

Lgr 11 om programmering Centrala innehållet matematik Algebra 1-3 – Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner. 4-6 – Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Lgr 11 om programmering Centrala innehållet teknik Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar 1-3 - Att styra föremål med programmering. 4-6 - Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Centrala innehållet åk 4-6 Taluppfattning och tals användning Positionssystemet för tal i decimalform. Det binära talsystemet och talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel det babyloniska (lgr 11) Det binära talsystemet och hur det kan tillämpas i digital teknik samt talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel det babyloniska (lgr 11 reviderad 2017) Gamla och nya punkten ang binära tal i gamla resp reviderade läroplanen Positionssystemet för tal i decimalform – är en egen punkt i reviderade, har alltså inte tagits bort. Datorer läser bara elektriska pulsar av och på – som vi säger ettor och nollor. – Det binära talsystemet.

Centrala innehållet åk 4-6 https://www.youtube.com/watch?v=b6vHZ95XDwU&feature=youtu.be

Övning 5 frivilliga Gör svarta och vita kort med prickar. Börja med att synliggöra 1-31 Säg ett tal mellan 0-31

Binärkod - maskinkod Datorn förstår endast ettor och nollor På och av ASCII-tabell Kompilator – översätter bokstäver till maskinkod Grundläggande i programmering är att förstå att datorn endast förstår ettor och nollor binära tal (två lägen) eller Elektiska pulsar av/på Olika system för kodning. En form är en ASCI-tabell. ASCII- tabellen är som ett alfabet för datorn – hur de ska läsa ettor och nollor. En bestämd kombination är en bestämd bokstav.. Kan ej använda å, ä och ö. Unicode består av 32 ettor och nollor och kan bilda fler kombinationen och därmed även å. ä oxh ö. – mer komplicerad n ASCII. Kompilatorn som översätter bokstäver till maskinkod gör att man kan använda programmeringsspråk. Det finns olika typer av programmeringsspråk, Java Script, Python, C++, blockpogrammering(istället för att ksriva kod dra ihop block som pusselbitar.

https://urskola.se/Produkter/197438-Programmera-mera-lektionstips-Maskinkod

Övning Skriv meddelanden till varandra med hjälp av ASCII-tabellen Arbeta två och två i grupper om fyra – byt meddelanden Skriv ut ASCII-tabeller I klassrummet kan eleverna använda sig av t.ex padlet när de skriver meddelanden och så kan de lösa varandras.

Instruktioner För att datorn ska kunna utföra det vi vill måste vi ge den tydliga instruktioner.

Övning Skriv en instruktion till er figur. Byt instruktion och följ anvisningarna. Jämför med originalbilden. Arbeta 2 och 2

Gör egna lektionsförslag Skicka in förslagen så att dessa kan delas med andra på Pedagog Ådalen Förslagen ska innehålla en kort inledning med beskrivning och tänkt målgrupp Styr en kompis med iPad – Ida och Linda visar Målsättning att alla skolor skickar in minst ett förslag. Instruktion Dansprogrammering Bluebotuppdrag med tanke på ett rutmönster. Analogt med rutpapper. Programmera en kompis – Ge en kompis koden Sorteringsövningar If-satser (om, då, annars) Hemliga meddelanden

Skolverkets webbkurs ”Om programmering” https://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/om-programmering-webbkurs-1.263574

Programmeringsträff 5