Närvaro http://tinyurl.se/programmering5
Lgr 11 om programmering Centrala innehållet matematik Algebra 1-3 – Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner. 4-6 – Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
Lgr 11 om programmering Centrala innehållet teknik Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar 1-3 - Att styra föremål med programmering. 4-6 - Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Centrala innehållet åk 4-6 Taluppfattning och tals användning Positionssystemet för tal i decimalform. Det binära talsystemet och talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel det babyloniska (lgr 11) Det binära talsystemet och hur det kan tillämpas i digital teknik samt talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel det babyloniska (lgr 11 reviderad 2017) Gamla och nya punkten ang binära tal i gamla resp reviderade läroplanen Positionssystemet för tal i decimalform – är en egen punkt i reviderade, har alltså inte tagits bort. Datorer läser bara elektriska pulsar av och på – som vi säger ettor och nollor. – Det binära talsystemet.
Centrala innehållet åk 4-6 https://www.youtube.com/watch?v=b6vHZ95XDwU&feature=youtu.be
Övning 5 frivilliga Gör svarta och vita kort med prickar. Börja med att synliggöra 1-31 Säg ett tal mellan 0-31
Binärkod - maskinkod Datorn förstår endast ettor och nollor På och av ASCII-tabell Kompilator – översätter bokstäver till maskinkod Grundläggande i programmering är att förstå att datorn endast förstår ettor och nollor binära tal (två lägen) eller Elektiska pulsar av/på Olika system för kodning. En form är en ASCI-tabell. ASCII- tabellen är som ett alfabet för datorn – hur de ska läsa ettor och nollor. En bestämd kombination är en bestämd bokstav.. Kan ej använda å, ä och ö. Unicode består av 32 ettor och nollor och kan bilda fler kombinationen och därmed även å. ä oxh ö. – mer komplicerad n ASCII. Kompilatorn som översätter bokstäver till maskinkod gör att man kan använda programmeringsspråk. Det finns olika typer av programmeringsspråk, Java Script, Python, C++, blockpogrammering(istället för att ksriva kod dra ihop block som pusselbitar.
https://urskola.se/Produkter/197438-Programmera-mera-lektionstips-Maskinkod
Övning Skriv meddelanden till varandra med hjälp av ASCII-tabellen Arbeta två och två i grupper om fyra – byt meddelanden Skriv ut ASCII-tabeller I klassrummet kan eleverna använda sig av t.ex padlet när de skriver meddelanden och så kan de lösa varandras.
Instruktioner För att datorn ska kunna utföra det vi vill måste vi ge den tydliga instruktioner.
Övning Skriv en instruktion till er figur. Byt instruktion och följ anvisningarna. Jämför med originalbilden. Arbeta 2 och 2
Gör egna lektionsförslag Skicka in förslagen så att dessa kan delas med andra på Pedagog Ådalen Förslagen ska innehålla en kort inledning med beskrivning och tänkt målgrupp Styr en kompis med iPad – Ida och Linda visar Målsättning att alla skolor skickar in minst ett förslag. Instruktion Dansprogrammering Bluebotuppdrag med tanke på ett rutmönster. Analogt med rutpapper. Programmera en kompis – Ge en kompis koden Sorteringsövningar If-satser (om, då, annars) Hemliga meddelanden
Skolverkets webbkurs ”Om programmering” https://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/om-programmering-webbkurs-1.263574
Programmeringsträff 5