Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vilka källor kan du lita på?
Advertisements

Referat En sammanfattning.
Vem ska jag tro på?.
Källkritiska kriterier
Jorden - fem miljarder år
Historiebruk.
Fördjupning i historia
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Informationssökning och källkritik
Källkritik.
Pedagogisk dokumentation
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Konsekvenser.
Att analysera samhällsfrågor
Källkritik.
Historia, Metod, Kunskap Att skapa mening. Tiden Att placera det förflutna i ett meningsfullt sammanhang Den kronologiska tiden Den subjektiva tiden (inifrånperspektiv)
Aktivt lyssnade.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Riktad skrivning Vad innebär källkritik? Skriv frågan och svaret i din skrivbok. Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
KÄLLKRITIK En metod.
Källkritik - kontrollera fakta
Källkritik.
Källkritik.
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
KÄLLKRITIK.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Vad är sant? Vem kan man lita på?
Källkritik.
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Några källkritiska frågor att ställa i historia
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Att söka information och bli källkritisk
 Kvarlevor (sånt som lämnats kvar) tex: mynt, byggnader, statyer, runstenar, bilder  Berättande källor tex: dagboksanteckningar, brev, krönikor, bouppteckningar,
Källmaterial och källkritik
Källkritik.
För att ta reda på det, använder vi källor!  Något som ger oss information om det som hänt i förfluten tid.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Hur kan vi veta vad som har hänt? Historiska källor.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Vad är historiebruk för spännande?. – Historiebruk handlar om hur vi använder (brukar) historia i samhället i olika sammanhang och för olika syften. –
Informationssökning Källkritik Plagiat Rapportskrivning.
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
DRÖMMARNAS BUDSKAP Undrar du också ibland varför du drömt som du gjort under natten? Varför dyker en del personer upp som du inte träffat på evigheter?
Kollektivavtal, föreningsrätt, medbestämmande, stridsåtgärder m.m.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Källkritik 101.
Konsten att läsa skönlitteratur
Jenny Manning Åsa Gårdsskola
KÄLLKRITIK En metod.
SV: 9:05-9:45 Tyst läsning Presentationsteknik
Osynliga i historien.
Det Antika Grekland.
F&S Kalmar [Headline] [Second headline] [Footnote] [Filename]
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
Källkritik.
Stort problem i släktforskning
Religion.
Källors relevans och trovärdighet
Samlingar – kulturella minnen och kommunikativa minnen
Presentationens avskrift:

Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna? Källor och källkritik i historia

Minne och historia Vi minns vårt eget förflutna - men inte allt mänsklighetens kollektiva minne Hur kan vi veta något om sådant som hände innan vi föddes?

Källor Detektivarbete Det förflutna har lämnat spår = källor Historia = rekonstruera en bild av det förflutna Detektivarbete

Två problem Källkritik behövs för att tolka källorna Allt har inte lämnat spår som finns kvar idag! Hur ska vi göra för att förstå vad källorna säger om det förflutna? Källkritik behövs för att tolka källorna

Primära eller sekundära? Olika sorters källor Berättelser Kvarlevor Primära eller sekundära?

Källkritisk metod Frågor om källan som sådan: 1) Vad står det i källan? Vad visar källan? 2) Vad är det för slags källa? Kvarleva/berättelse, primär/sekundär, äkta/oäkta? 3) Vem har skapat källan? I vilket syfte?

Frågor om hur källan kan tolkas 4) Vad har skaparen för syn på det källan handlar om? 5) I vilket sammanhang uppkom källan? Hur såg samhället ut? 6) Hur stämmer källan överens med andra källor?

Att tolka källan Frågorna är en hjälp att fundera över vad källan säger försöka få en rimlig bild av det förflutna undvika att inte tro på något undvika att tro på allt som sägs