Magister- och masterutbildning i kostvetenskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Problem-based learning for information literacy
Advertisements

Aktionsforskning Harriet Axelsson
Global Research Platform Samhällsvetenskapliga Fakulteten Lunds Universitet.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Utflykt till Järna och möte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 19 Mars 2010 Hållbar Utveckling B och VVV.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Inga förändringar påkallade av ändrad HF Uppföljning och förstudie med syfte att analysera nuläge och se över möjliga modeller att ge bättre möjligheter.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Universitetet Nordland Norge
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Skriv en kort uppsats med rubriken
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Presentation av masteruppsats Brysselnätverket 20 augusti 2015 Johanna Haward “It’s a Journey” A Qualitative Case Study of How Local Municipalities in.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Från idéer till framgångsrika företag Jonas Wiklander 1 Entrepreneurs, Mentorship Almi Företagspartner Business coach, and Creativity
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
IMPLEMENTING GENDER EQUALITY: SIMPLE METHODS INGENJÖRSKARRIÄR
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
What is to be changed? Equality projects in Swedish Higher Education Åsa-Karin Engstrand, Reader Senior Lecturer, Business Administration, Department of.
1 DVA215 INFORMATION - KUNSKAP - VETENSKAP GENERALISERBARHET Gordana Dodig-Crnkovic Akademin för innovation, design och teknik, Mälardalens högskola.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Styrningsmekanismer och arbetssätt för folkhälsa inom WHO och EU samt mänskliga rättigheter -del 2 Bosse Pettersson Folkhälsovetenskapliga kandidatprogrammet,
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
Metodik inom klinisk läkemedelsprövning och biostatistik Catrin Wessman & Michael Ashton.
Presentation Alumnstudie 2015 Examinerade från masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap JMK/IMS Birgitta Fiedler, Department of.
Digitization and Management Consulting
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Folkhälsovetenskapliga kandidatprogrammet, 7,5 hp.
Annika Winsth April 2017.
Universitetet Nordland Norge
Lärare: Viggo Kann and Anna-Karin Högfeldt Handledare: Svea Ekelin
Baltic Sea - Chesapeake Bay - Bohai Sea- Bay of Bengal
Arvid Lindén, Agency for Participation, Sweden
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Planering i matematikundervisning
Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.
Strategic Sustainable Development
Kommunikation och social förändring Ht 2010
Formal Languages, Automata and Models of Computation
My role model.
Practice and challenges in involving fathers
International Business & Economics Program 240 Credits
Forskningsprocessen idealt
Folkhälsovetenskapsprogrammet 180hp
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Parallel language use – domain loss in the principal common language Karolina Karlström & Annette Nolan.
Welcome! Introduction to studies at the divisions of Business Administration and Economics at Linköping University Lena Högberg, Study director at Business.
WILL YOUR THESIS MAKE A DIFFERENCE?
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Forskningsprocessen idealt
Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola
Magisterexamen i Fysioterapi vid Mälardalens högskola
The director of education and Research-Based Education
Data Wise på ISSR Julia Tsygan Helen Quested Mikael Hansén Goobar International School of the Stockholm Region.
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Eunis Research and Analysis Initiative
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
What happens after stage 1?
International Business & Economics Program 240 Credits
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Presentationens avskrift:

Magister- och masterutbildning i kostvetenskap Institutionen för kost- och idrottsvetenskap Magister- och masterutbildning i kostvetenskap

Allmän information En magisterexamen omfattar 60 hp och av dem krävs att 30 hp är i huvudområdet kostvetenskap. En masterexamen är på 120 hp och av dem krävs att 60 hp är i huvudområdet kostvetenskap. I de följande exemplen på studiegångar för magister- respektive masterexamen i kostvetenskap är huvudområdeskurserna färgmarkerade. De första 15 hp på vårterminen i studiegångarna för magisterexamen kan varieras på många olika sätt. Däremot är det svårare att variera kurserna på höstterminen (termin 1) eftersom de läses på halv- och kvartsfart vilket gör kombinationsmöjligheterna mer begränsade. På samma sätt kan kurserna i termin 2 i studiegången för masterexamen varieras (eftersom de går på helfart). De kurser som har engelska benämningar samläses med det internationella masterprogrammet i idrottsvetenskap och ges därför på engelska. Höstterminen 2017 ges dock kurserna Subject specialization och Research design and methods på svenska (Ämnesfördjupning och Vetenskaplig perspektiv och metoder III). Nedan följer två exempel på studiegångar för magisterexamen och ett huvudförslag på studiegång för masterexamen i kostvetenskap. Därefter följer presentationer av de olika kurserna.

Research perspectives and methods Hälsofrämjande kostinterventioner Studiegång för magisterexamen i kostvetenskap, exempel 1 Hösttermin Vårtermin MHA201 Subject special-isation 7,5 hp (25% studie-takt) MHA301 Research perspectives and methods 7,5 hp (25% studie-takt) MHA203 Hälsofrämjande kostinterventioner 15 hp (50% studietakt) IKA401 Internship I 15 hp (100% studietakt) IKA201 Magisteruppsats 15 hp (100% studietakt)

Studiegång för magisterexamen i kostvetenskap, exempel 2 Hösttermin Vårtermin MHA201 Subject special-isation 7,5 hp (25% studie-takt) MHA301 Research perspectives and methods 7,5 hp (25% studie-takt) IKA301 Measurement methods 1: Diet and physical activity 7,5 hp (50% studietakt) Valfri kurs 7,5 hp (100% studietakt) IKA305 Applied quantitative data analysis 7,5 hp (100% studietakt) IKA303 Critical Analysis in Health Promotion 7,5 hp (50% studietakt) IKA201 Magisteruppsats 15 hp (100% studietakt)

År 1 Hösttermin Vårtermin Studiegång för masterexamen i kostvetenskap, huvudförslag År 1 År 2 IKA301 Measurement methods 1: Diet and physical activity 7,5 hp (50% studietakt) MHA203 Hälsofrämjande kostinterventioner 15 hp (50% studietakt) MHA201 Subject special-isation 7,5 hp (25% studie-takt) MHA301 Research perspectives and methods 7,5 hp (25% studie-takt) IKA402 Internship II 15 hp (50% studietakt) Hösttermin IKA303 Critical Analysis in Health Promotion 7,5 hp (50% studietakt) IKA306 Qualitative research methods 7,5 hp (100% studietakt) IKA202 Masteruppsats 30 hp (100% studietakt) IKA305 Applied quantitative data analysis 7,5 hp (100% studietakt) Vårtermin IKA401 Internship I 15 hp (100% studietakt)

Measurement methods 1 Diet and physical activity 7,5 hp (50% studietakt) Overall goal Gain deeper understanding and practical skills in performing and evaluating measurement of diet, food habits and physical activity. Contents Theoretical lectures for understanding and training in critical thinking concerning methodological use of different subjective and objective methods and analysing techniques. Practical experiments to design and perform measurements and to evaluate reliability, validity and usability of different methods. Presentation seminars to debate and evaluate outcomes of the practical experiments, as well as to train in scientific argumentation and critical thinking. Skill training in using measurement devices, methods, softwares, creating datasets, searching databases and reading scientific papers.

Critical analysis in health promotion 7.5 ECTS (50% speed) Overall goal Gain knowledge about contemporary definitions and theories of health, health education and health promotion, and to critically analyse their relevance for the promotion of healthy diet, food habits and physical activity. Contents Contemporary definitions and theories of health, health education and health promotion are introduced and analyzed, specifically in relation to the promotion of healthy diet, food habits and physical activity. The link between theory and strategy and the methodological rigor of health promotion interventions will be analyzed. The emphasis of the course is on the ability to analyze and evaluate concepts, theories and methods in health promotion, as well as on the ability to argue and take an advocay role on issues related to health promotion.

Hälsofrämjande kostinterventioner 15 hp (50% studietakt) Övergripande mål Att du som student ska kunna planera en kostintervention. Innehåll Fokus är på utvärdering av åtgärder för att påverka kostvanor. Kunskaper om hälsofrämjande och förebyggande arbete som behövs i så väl i forskningsstudier som i privat och offentligt friskvårdsarbete. Design och metoder i kostinterventioner och översiktligt vilka åtgärder som har visat sig ha effekt i interventioner inom området folkhälsonutrition.

Qualitative research methods 7,5 hp (100% studietakt) Overall goal To develop understanding of what qualitative research is, to deepen knowledge about the conduct of qualitative research methods, and to gain knowledge and experience in qualitative content analysis. Contents Background to qualitative research methods Ethical issues in qualitative research methods Qualitative research approaches used by department researchers Key qualitative research methods in practice through examples from the department Data analysis methods qualitative content analysis and discourse analysis Practice of qualitative data analysis methods Qualitative data presentation possibilities

Applied quantitative data analysis 7.5 hp (100% studietakt) Overall goal Develop practical skills of analyzing data and an independent capacity to accurately decide what statistical tests will be appropriate for a particular research objective. Contents Fundamentals of the SPSS software to investigate relationships in diet, food habit, physical activity and health. Statistical skills by exploring SPSS and its different topics. Concepts and theoretical assumptions of statistical tests.

Internship I 15 hp (50% studietakt) Overall goal To gain field experiences in the area of.food and nutrition and identify own needs for further knowledge and competence development. Contents Professional or scientific field practice, where the students are responsible for identifying, contacting and making arrangements with the work place. Reporting of experience and learning in relation to previous knowledge and skills, using literature to fill knowledge gaps.

Ämnesfördjupning 7,5 hp (25% studietakt) Övergripande mål Att utveckla förmågan att söka, tolka, värdera och kritiskt granska forskning inom ett eget valt och avgränsat ämnesområde. Innehåll Genomförande av litteraturstudie. Sökning efter vetenskapliga artiklar i relevanta tidskriftsdatabaser baserat på kriterier för inkludering respektive exkludering. Granskning av framtagna artiklar med fokus på teoretiska och metodologiska perspektiv och angreppssätt.

Vetenskapliga perspektiv och metoder III 7,5 hp (25% studietakt) Övergripande mål Att skapa en djupare förståelse för vad som kännetecknar ett vetenskapligt arbetssätt och utveckla förmågan att tillämpa ett sådant arbetssätt. Innehåll Teoretisk undervisning med diskussioner om forskningsprocessens olika delar, t ex studiedesign, datainsamling, rapportering av resultat, utvärdering av forskning och litteratur, samt forskningsetiska frågeställningar. Skriva och utveckla en plan för kommande uppsats.

Internship II 15 hp (50% studietakt) Overall goal To gain field experiences in the areas of food and nutrition or sport science, and link them to academic knowledge. Contents Further professional or scientific field practice. This course is for students who wish to extend the internship offered through IKA 401 Internship I, or students who want to consider an additional career possibility. Students are responsible for identifying, contacting and making arrangements with the work place. The field placement could be in or outside Sweden, and at a university, or another work place or not-for-profit organization. Students report the experiences of different approaches and methods at the work place and link them to relevant literature.

Master thesis 30 hp (100% studietakt) Overall goal To perform an independent scientific project either as a theoretical work or a study involving practical measurements, either as part of existing institutional research projects or based on own ideas, to demonstrate knowledge and skills in the scientific process. Contents Data collection and evaluation Production of written thesis Progression seminars Examination seminar with opponentship Supervision from institutional teacher/researcher