Från lagstiftning till verkställande tillsammans med landskapen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Nyttorealisering på 10 min
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
VISION Kommunplaner – strategisk planering
AU Digital samverkan LO Process
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Resultaten av expertbedömningen av stadsregionernas planer.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Aktuella frågor på EU-nivå
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Hur lyckas vi med förändringsarbete?
Statsförvaltningens medborgarforum i Finland Katju Holkeri Finansministeriet – Finland Reykjavik.
Det nationella digitala biblioteket
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Nya föreskrifter och allmänna råd
1 Statsrådets jordbrukspolitiska redogörelse I Redogörelsen behandlar jordbrukets verksamhetsfält och utveckling på allmän nivå Redogörelsen tar upp frågor.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
#hyväätyötäSuomi. Finlands ekonomi har stagnerat.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
2 Trygga säkerheten 1.TRYGGA SÄKERHETEN Åtgärder för att uppnå målsättningen: Genom att sköta brådskande utryckningar och säkerställa viktiga funktioner.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
KONKURRENSKRAFTSAVTALET FÖRHANDLINGSRESULTATET
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Station 5 Regional samverkan på riktigt. Workshop Agenda Presentationsrunda Introduktion ca 30 min Gruppvis diskussion: 5-7 st per grupp, redovisning.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Introduktion till The Rational IT Model
Läkemedelsdagen 2017 Vem vet din medicinering? - Temat är utnyttjande av aktuella medicineringsuppgifter
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Vi kommunicerar om landskapet
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
EGENTLIGA FINLANDS KOMMUNMÖTE
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Projektplan för /2017.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Esa Halme landskapsdirektör
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
De finlandssvenska förbundens roll i medborgarsamhället
Läkemedelsdagen 2018 Tema rationell läkemedelsbehandling År 2018 ordnas Läkemedelsdagen som en del av en omfattande kommunikationskampanj för genomförandeprogrammet.
Delat beslutsfattande och SIP
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
KIRA-digi – digitaliseringen av den byggda miljön och byggandet 2016–2018
Effektiv, trygg och säker utskrivning
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Ökat välmående genom samarbete mellan kommunen och landskapet
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Förbättra klubbkvalitet
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Från lagstiftning till verkställande tillsammans med landskapen Projektdirektör, understatssekreterare Päivi Nerg, FM Tillställning för det egna landskapet

Varför genomförs landskapsreformen och social- och hälsovårdsreformen? Grundlagsutskottet sommaren 2017: ”En reform är nödvändig, brådskande och viktig.” Bättre fungerande tjänster Förändring av verksamhetssätten Kostnadseffektivitet Smidig förvaltning Mer demokrati Främjande av tillväxt Förvaltning är service. Syftet med förvaltningen är att främja människors, samfunds och företags verksamhet. Öppenhet Kundcentrering Växelverkan 24.11.2018

Den offentliga förvaltningen i dag Den offentliga förvaltningen från 2020 295 kommuner 295 kommuner samarbetsområden för miljö- och hälsoskyddet 62 44 Avbytartjänst, kommunala lokala enheter Organisationer inom social- och hälsovården 190 18 land- skap Landsbygdsför-valtningar 56 22 Räddningsverk 18 Landskapsför- bund 15 NTM-centraler 15 TE-byråer 6 Luova Regionförvaltningsverk 24.11.201824.11.2018 Staten Staten

Hur landskapsreformen och social- och hälsovårdsreformen framskrider är vi på väg? Vart Hur landskapsreformen och social- och hälsovårdsreformen framskrider Valfrihetslagen-RP Landsk.-/kommun-II RP Landskapslagen RP Reformen av tillväxttjänsterna-RP ► riksdagen I riksdagens utskott 41 lagar Beredning av valfrihetslagen (remissrundan avslutades 15.12) Landskapsval 28.10.2018 Lagarna godkänns i riksdagen Lagarna träder i kraft 2–3/18 5/18 6/18 10/18 2017 2018 2019 2020 Reformen inkl. överföringen av uppgifterna träder i kraft Förberedelse i landskapen Temporär förvaltning i landskapen Landskaps- fullmäktige Lagförslagen kompletterades i ministeriets förfarande för genmäle (december 2017), bl.a. Understöd till kommunerna med tanke på problemet med eventuella tomma social- och hälsovårdsfastigheter Effekterna av årets överföringar på genomförandet av reformen Tidpunkten för landskapsvalet ändras Päivi Nerg

24.11.2018

Endast landskapets affärsverk kan bevilja kundsedlar och den personliga budgeten, och bestämmelserna om kundsedlarna har preciserats. 24.11.2018

24.11.2018

Från lagberedning till verkställande Lagberedningen börjar vara färdig, lagarna behandlas av riksdagen Tyngdpunkten i reformen förflyttas till verkställandet Omfattande beredning på nationell nivå, men en ännu större del av verkställandet sker i landskapen Viktigt att samarbetet mellan statsrådet och landskapen fungerar Samtidigt byggs bestående former för samarbete (och styrning) mellan statsrådet och dess ministerier och landskap

Verkställandet av reformen framskrider I landskapen Beredningsarbetet framskrider i snabb takt Statlig finansiering från början av 2017 Sammanlagt ca 600–650 avlönade beredare I landskapen deltar dessutom tusentals tjänstemän och representanter för olika intressentgrupper i arbetet Väntan på att lagarna ska godkännas och träda i kraft På nationell nivå Simuleringsförhandlingar mellan landskapen och ministerierna Starkt utvecklingsarbete vad gäller digitalisering Nya verksamhetssätt måste tas i bruk Genuin växelverkan: Landskapen–staten Landskapen–kommunerna Landskapen–organisationer och intressentgrupper Landskapen sinsemellan Ett lyckat genomförande är avgörande med tanke på målen med reformen.

Kritiska frågor i verkställandet Förståelse för och hantering av organiseringsuppgiften i landskapen Det behövs starka anordnare för att hantera modellen med många producenter tillräckliga kunskaper och verktyg: informationsstyrning har en nyckelroll Genomförandet koordineras gemensamt: staten och landskapen Samarbetet mellan landskapet och kommunen Två parallella aktörer med självstyre Finansiering till landskapen och enhetlig styrning från statens sida Förändringsledning och delaktig personal i landskapen ICT och digitalisering Möjliggörande lagstiftning Realistisk tidtabell

Finansiering av beredningen och verkställandet 2018 För reformens framskridande anvisas totalt över 300 miljoner € 2018 Finansiering av landskapens förberedelser och temporära beredningsorgan 40 milj. € Pilotförsök för valfrihet 100 milj. € + kompletterande budgetförslag 2017 har redan beviljats 30 milj. € Beredning av landskapens IKT-servicecenter och gemensamma IKT-investeringar 130 milj. € 15,9 milj. € Bolaget Sotedigi finansieringar och genomför delvis de nationella IKT-investeringarna inom social- och hälsovården Kapitalisering via Vake Oy Ordnande av landskapsval

Personalen delaktig i förändringen Det är viktigt att personalen deltar i planeringen och genomförandet av förändringen eftersom man på så sätt säkerställer ändamålsenliga och fungerande lösningar i vardagen  Man ska se till att personalen har tillgång till information under hela förändringen. Samarbete genomförs på det sätt som lagstiftningen kräver. Det är viktigt att sörja för de lagstadgade ansvaren och skyldigheterna i samarbete med personalen. 24.11.2018 Förnamn Efternamn

Arbetsgivaren ska sörja för personalens välbefinnande Organisationsförändringar och osäkerheten i anslutning till dessa kan medföra belastning. De anställda ska få tydlig information om villkoren i anställningsförhållandet. I förändringssituationer betonas omsorgen om personalens välbefinnande och ork i arbetet. Genom att kontrollera belastande faktorer förbättras välbefinnandet i arbetet och produktiviteten. Det lönar sig att utnyttja företagshälsovårdens och andra experters stöd och kunskaper. 24.11.2018 Förnamn Efternamn

Kampanjen Ditt landskap som riktas till medborgarna har startats Justitieministeriet Ansvarar för kommunikationen kring valet enligt normal praxis. Målet är att den effektiva valkommunikationen ska nå alla invånare. Dessutom genomför Kommunför- bundet kommunikation, i synnerhet med anknytning till valet. Kommunför-bundet gör bland annat en valturné på olika orter. Målet är att informera om landskapens roll, uppgifter och ansvar samt om hur man kan påverka landskapens verksamhet. Mittlandskap.fi Alueuudistus.fi Webbplatsen mittlandskap.fi har lanserats. Sidan är avsedd för invånarna. Webbplatsen uppdateras med information om reformen till medborgarna. Webbplatsen alueuudistus.fi avsedd för experter och beredare upprätthålls fortfarande. 24.11.2018

Aktuellt i beredningen av verkställandet i landskapen Arbetet sker i snabb takt i alla landskap: Beredningen genomförs i regel genom samarbete ur det sektorsöverskridande landskapets synvinkel Beredning för en övergång från förberedelser till temporär förvaltning Organ för den temporära förvaltningen utses/förnyas Tjänstemannaorgan, den politiska styrningen sköts i regel av landskapsstyrelserna Utför tjänsteberedning med tanke på det nya landskapsfullmäktige Beredningen av landskapens organ- och organisationsstrukturer har inletts Riktlinjer för alternativa modeller för den politiska styrningen ska dras upp Slutliga beslut i landskapsfullmäktige Resurser riktas både till beredning av strukturer och innehållet i verksamheten 24.11.2018

Sammanfattning av den virtuella rundan Allmänna iakttagelser Beredningen är på minst nöjaktig nivå i alla landskap: skillnaderna mellan landskapen har minskat tydligt Motivationen för beredningen har ökat överallt Resurserna är i regel tillräckliga. De minsta landskapen löper de största riskerna vad gäller finansiering Den separata beredningen av landskapsreformen och social- och hälsovårdsreformen har minskat tydligt Samarbetet mellan landskapen har inletts, konkreta exempel saknas Beredningen av spetsprojektet är väl synlig i förändringsorganisationen Enskilda risker med anknytning till beredningen har identifierats i olika landskap Förhållandet mellan anordnaren och producenten hör till de största frågorna i beredningen Anordnarens organstruktur väcker diskussion: nämnd/utskott eller bådadera? Kartläggningar av marknaden har gjorts i nästan alla landskap 24.11.2018

Sammanfattning av den virtuella rundan Vilket stöd ger den nationella beredningen? Verktyg för informationsstyrning och gemensamt dataunderlag Övergripande koordinering av den nationella IKT-beredningen (många aktörer) Hantering av den helhet som anordnarens datasystem utgör Förhållande och styrning mellan anordnaren och producenten Gemensamma modeller för avtal och ersättning, övriga verktyg som anordnaren har Gemensam beredning av klienthandledningen och -planen Förutsägbar finansiering av verkställandet Finansieringen av de kostnader som uppstår då verksamheten inleds 2020–2021 är avgörande Gemensam beredning i alla landskap: nätverk De nuvarande hyresnivåerna och landskapens finansiering Information som sammanställts om ärenden i beredningen 24.11.2018

NÖ NS PT Satk Nyl EF Birk Kym SS Lap ET Öst SK SÖ KAJ MÖ MF NK Genomförande av organiseringsuppgiften Organstruktur i anordnarens organisation Förvaltningsstruktur och anordnarens organisationsstruktur Produktionsorganisationens struktur Klientspecifika servicehelheter Beredskap Samarbete mellan landskapen Miljöuppgifter och strategi Tjänstemarknader och utveckling av dessa Beredningssituationen i allmänhet

Förutsättningar för en lyckad reform Bra ledarskap Stärkande av förtroendet Säkerställandet av det politiska beslutsfattandet Omsorg om verkställandet Kommunikation