Djuren möter ungdomskulturen Slöjd åk 6
Uppgift Er uppgift blir att formge och framställa ett djurhuvud som har en tydlig koppling till en ungdomskultur. Du skall redovisa din valda ungdomskultur med bilder i en moodboard/collage och din idé med hjälp av olika skisser Du kommer att sätta ord på vilken ungdomskultur du valt samt ge exempel på olika element som är betydelsefulla för just den kulturen du valt. Du skall dokumentera ditt arbete i en film/bildspel och kunna redovisa muntligt om ditt slöjdföremål efter avslutat arbete.
Förmågor i slöjd Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker, Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter, Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Kunskapskrav 1 Förmågan att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. Exempel: Svårighetsgrad på ert hantverkstekniken Hur väl ni utför era hantverkstekniker Om ni gör om (bearbetar) mönstret eller tar bara ett färdigt Hur du använder slöjdord
Kunskapskrav 2 Förmågan att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter Exempel: Hur du beskriver dina val av material, tekniker, färger mm. Ditt sätt att tänka på miljön när du tillverkar ett slöjdföremål.
Kunskapskrav 3 Förmågan att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter Exempel: Hur du kommer på dina idéer Din skiss bilder på din tolkning av din valda ungdomskultur
Kunskapskrav 4 Förmågan att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter Exempel: Hur du tar reda på vad nästa steg är - självständighet Hur du frågar om hjälp
Kunskapskrav 5 Förmågan att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp Exempel: Hur du förklarar hur du gjort och varför det blev som det blev – utvärderar och ger omdömmen
Kunskapskrav 6 Förmågan att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck Exempel: Hur du sätter ord på din tolkning av din ungdomskultur som är kopplad till dit djurproträtt. - Resonerar
Arbetsgång
Idéutveckling Välj vilken kultur ditt djur skall utstråla och tillverka ett collage med bilder över de viktiaste elementen ur din kultur.
Formgivning Gör flera skisser av ditt djur ur olika vinklar, fundera på vilka tyger som passar till din valda kulturen, vilka acessoarer behövs och vilka tekniker vill du arbeta med. Glöm inte att skissen skall vara tydlig!
Gör ett mönster Konstruera eller förändra en pappersmodell av ditt djur i rätt storlek.
Framställa Klipp isär pappersmodellen och använd delarna som mönster till din figur. Klipp ut alla delarna, glöm en sömsmån. Börja dekorera ditt djur med hjälp av dina valda tekniker. Sy ihopa djurhuvudet. Glöm inte att göra olika assosiarer i olika material som förstärker din valda kultur.
Tolka Tillverka en bottenplatta som förstärker uttrycket av din valda kultur. Använd valfria håra material med valfria ytbehandlingar.
Lycka till....