Utvärdering forskarutbildning Upptaktsmöte 10 april 2018 Välkomna!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Advertisements

Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
för sjuksköterskeexamen ©
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Högskoleförberedelse
Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson.
Distriktet i Stockholm
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Utbildningsvetenskaplig forskning
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Bevarande av utbildningsinformation SUHFs expertgrupp för arkiv och informationshantering.
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Resursfördelningsmodeller baserade på bibliometriska indikatorer Ur ett nationellt och ett LTU- perspektiv Kristoffer Bäckström Luleå universitetsbibliotek.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Erika Forsberg Så här arbetar vi med krav.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
SND-samarbetet - ett nationellt samverkansprojekt för lagring och tillgängliggörande av forskningsdata Biblioteksrådet Lisa Petersen.
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2,
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Utvärdering av utbildning på forskarnivå www. uka
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Samverkan.
Sharing Research Data – how to stay competitive
Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning
Välkommen till studentdagen 2016
DiVA: Rapport från systemägarmöte (med mera)
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Administratörsträff ISP-systemet 21 november 2016
Digitala Vetenskapliga Arkivet
UKÄs nya kvalitetssäkringssystem
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt:
Årlig revision av universitet och högskolor 2011/2012
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Välkomna till upptaktsmöte Granskningar av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete Finlandshuset, 13 september 2018 Hälsa alla välkomna, även deltagarna.
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Utvärderingssystem
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Uppstart Status quo september 2018
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Utvärdering forskarutbildning Upptaktsmöte 10 april 2018 Välkomna!

Systembilden

Syfte med upptaktsmötet Informera om utvärderingsprocessen Besvara frågor Mål att lärosätet ska kunna planera och genomföra det interna kvalitetsarbetet för att ta fram bedömningsunderlag som ger en rättvisande bild av de utbildningar som utvärderas

Utvärderingarnas syfte Kontrollera att utbildningarnas uppfyller kraven i HL, HF och ESG (resultat) Bidra till kvalitetsutveckling

Forskarutbildningar som utvärderas i omgång 2 Forskningsämne Antal utbildningar 604 02 Musik 2 604 06 Design 4 602 03 Litteraturvetenskap 11 203 07 Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi 17

Huvudprinciper Forskarutbildningen som helhet Beskrivning i ASP Lag och förordning

Bedömargruppen sakkunniga doktorandrepresentanter företrädare för arbetslivet

Bedömningsunderlag

Underlag för bedömning Självvärdering inklusive bilagor Allmänna studieplaner Individuella studieplaner Intervjuer (doktorander, handledare och ledning) Övriga bedömningsunderlag

Självvärdering Beskriva, analysera och värdera med konkreta exempel hur ni på ett systematiskt sätt säkerställer och följer upp den utvärderade utbildningens kvalitet Hur ni säkerställer att doktoranderna har uppnått examensmålen när examen utfärdas

Bakgrundbeskrivning Sätter utbildningen i ett större sammanhang Fångar in bakgrundsfaktorer som är viktiga för bedömarna att känna till, men som inte direkt går att relatera till bedömningsgrunderna Forskarutbildningsämnets förhållande till området för examenstillståndet (projektledaren ser över)

Bilagor till självvärderingen Fyra tabeller (doktorander, handledare och övriga forskare) Publikationer/ accepterade verk Kursplaner - valfritt  

Allmän studieplan (ASP) det ska finnas en allmän studieplan för varje ämne som utbildning anordnas i ska ange det huvudsakliga innehållet i utbildningen, krav på särskild behörighet och de övriga föreskrifter som behövs

Individuella studieplaner (ISP) Varje doktorand ska ha en ISP som regelbundet följs upp Helheten (inte bedöma enskilda ispar)

Övriga bedömningsunderlag UKÄ tar fram övriga underlag tidigare tillsynsärenden examenstillståndsprövningar genomströmning

UKÄ Ingrid Pettersson Johan Gribbe Exempel Genomströmning Netto- och bruttostudietid för doktorsexaminerade inom litteraturvetenskap, år 2011–2016 sammanslaget Forskningsämnesområde Uppsala universitet Totalt Forskningsämnesgrupp Antal Brutto- Netto- Forskningsämne examinerade studietid 1 966 5,5 4,2 16 504 Humaniora och konst 199 7,0 4,7 970 4,5 Språk och litteratur 83 6,5 331 7,5 4,6 Litteraturvetenskap 6 6,8 5,2 63 8,0 UKÄ Ingrid Pettersson Johan Gribbe Exempel

Underlag till UKÄ – 10 veckor Samtliga skriftliga underlag laddas upp i UKÄ Direkt

Intervjuer komplettera den bild som bedömargruppen har fått av de andra underlagen webbaserade företrädare för den granskade utbildningen och doktorander

Beslut och yttranden

Bedömning och yttrande Samtliga underlag vägs in i bedömningen Det samlade omdömet för utbildningen ges på en 2-gradig skala – hög eller ifrågasatt kvalitet Samtliga bedömningsområden ska bedömas som tillfredsställande för att utbildningen ska bedömas hålla hög kvalitet Delning före beslut (3 veckor) – Sakfel!

UKÄ (GD) fattar beslut hög eller ifrågasatt kvalitet Ifrågasatt kvalitet = ifrågasatt tillstånd att utfärda examen i det aktuella ämnet för utbildning på forskarnivå

Uppföljning Vid ifrågasatt kvalitet, ett år för lärosätet att åtgärda bristerna - åtgärdsredovisning in till UKÄ, eller inkomma med ett nedläggningsbeslut av utbildningen Hög kvalitet eller återkallande av examenstillståndet

Bedömningsområden och bedömningsgrunder

Bedömningsområden Förutsättningar Utformning genomförande och resultat Doktorandperspektiv Arbetsliv och samverkan

Bedömningsområde: Förutsättningar Bedömningsgrunder rör: personal forskarutbildningsmiljö

Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat Bedömningsgrunder rör: Måluppfyllelse av kunskapsformen - kunskap och förståelse Måluppfyllelse av kunskapsformen - färdighet och förmåga Måluppfyllelse av kunskapsformen - värderingsförmåga och förhållningssätt

Forts. Utformning, genomförande och resultat Forts. bedömningsgrunder rör: Jämställdhet Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Bedömningsområde: Doktorandperspektiv Bedömningsgrunder Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden

Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan Bedömningsgrund Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin

Paus Sen presentationer av: Litteraturvetenskap Design Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi Musik

Utvärdering litteraturvetenskap Nils Olsson projektledare UKÄ Erik Karlsson projektmedarbetare UKÄ

Utbildningar litteraturvetenskap Forskningsämne Forskarutbildningsämne Lärosäte 602 03 Litteraturvetenskap Litteraturvetenskap Göteborgs universitet Karlstads universitet Linnéuniversitetet Södertörns högskola Lunds universitet Litteraturvetenskap, allmän inriktning Litteraturvetenskap, inriktning mot drama, teater och film Stockholms universitet Umeå universitet Uppsala universitet Språkstudier med inriktning litteraturvetenskap Örebro universitet

Bedömargruppen litteraturvetenskap Namn Lärosäte Kompetens/bakgrund Funktion i bedömargruppen Boel Westin Stockholms universitet Professor i litteraturvetenskap Ordförande+Sakkunnig Åsa Arping Göteborgs universitet Sakkunnig Peter Stein Larsen Aalborg universitet, Institut for Kultur og Globale Studier (ämne Dansk), Danmark Professor. Språk och litteratur Magnus Persson Malmö universitet Professor, litteraturvetenskap, didaktisk inriktning Otto Fischer Uppsala universitet, gästprofessur Humboldtuniversitet, Berlin, Tyskland Professor, retorik. FD, litteraturvetenskap Signe Westin   Verksamhetsstrateg, Stf GD Kulturrådet, litteraturvetare, varit anställd vid SU Arbetslivsföreträdare Sigrid Ekblad Produktionschef, Studentlitteratur. Disp. Uppsala universitet. Gustav Borsgård Umeå universitet Doktorand i litteraturvetenskap sedan 2014 (4 år) Doktorandrepresentant Tim Berndtsson Uppsala universitet Doktorand i Litteraturvetenskap sedan 2014-06-01 (4 år)

Tidplan 10 april upptaktsmöte 19 juni deadline självvärdering och övriga underlag 23-25 oktober intervjuer Delning av yttrande Beslut

Intervjuer Förmiddag Eftermiddag Tis 23/10 Ons 24/10 Tor 25/10 Göteborgs universitet Karlstads universitet Lunds universitet Umeå universitet Stockholms universitet 8:30-9:30 Doktorander 9:30-10:00 Paus 10:00-11:00 Handledare/operativt ansvariga 11:00-11:30 11:30-12:00 Ledning Eftermiddag Linnéuniversitetet Södertörns högskola Uppsala universitet Örebro universitet 13:00-14:00 14:00-14:30 14:30-15:30 15:30-16:00 16:00-16:30

Utvärdering design Yvonne Fors: projektledare UKÄ Anders Brantnell: projektmedarbetare UKÄ

Utbildningar design Forskningsämne Forskarutbildningsämne Lärosäte Högskolan i Borås Göteborgs universitet KTH Umeå universitet

Bedömargruppen design Namn Lärosäte Kompetens/bakgrund Funktion i bedömargruppen Stefan Holmlid Linköping universitet Professor i design Ordförande + Sakkunnig Thomas Binder The Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Architecture, Design and Conservation Sakkunnig Maria Hellström Reiner Malmö universitet Evastina Björk Careva Systems AB / The Norwegian University of Science and Technology Docent i design Arbetslivsföreträdare Tonje Kristensen Johnstone Högskolan i Borås Doktorand i design, konstnär Doktorandrepresentant

Tidsplan 10 april upptaktsmöte 19 juni deadline självvärdering och övriga underlag 13-15 november intervjuer Delning av yttrande Beslut

Utvärdering av forskarutbildning Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi Thomas Öst, projektledare (UKÄ) Nils Olsson, projektmedarbetare (UKÄ)

Utbildningar som ingår i utvärderingen Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi Lunds universitet Maskinkonstruktion Lunds universitet Arbetsmiljöteknik Lunds universitet Rehabiliteringsteknik Lunds universitet Förpackningslogistik Lunds universitet Mekanisk teknologi och verktygsmaskiner Lunds universitet Maskinelement Luleå tekniska universitet Arbetsvetenskap Luleå tekniska universitet Industriell produktionsmiljö Luleå tekniska universitet Teknisk psykologi Luleå tekniska universitet Industriell logistik Högskolan Väst Produktionsteknik Linköpings universitet Maskinteknik – inriktning industriell produktion Stiftelsen Högskolan i Jönköping Produktionssystem Kungl. Tekniska högskolan Industriell produktion Chalmers tekniska högskola Produkt- och produktionsutveckling

Bedömargruppens sammansättning Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi Jan Johansson (ordförande) Professor i industriell produktionsmiljö, LTU Anna Runnemalm Docent i maskinteknik, Högskolan i Skövde Mats Bohgard Professor i arbetsmiljöteknik, Lunds tekniska högskola Magnus Tideman Professor i handikappvetenskap, Högskolan i Halmstad Helena Forslund Professor i logistik, Linnéuniversitetet Anna-Lisa Osvalder Biträdande professor i människa/maskin-system, CTH Tobias Larsson Professor i produktutveckling, Blekinge tekniska högskola Sofia Ritzén Professor i integrerad produktutveckling, KTH Andreas Borg (arb.företr.) GKN Aerospace, ansvarig för disputerad personal Ned Carter (arb.företr.) SKL, ansvarig för allmänna arbetsmiljöfrågor Bodil Mellblom (arb.företr.) Svenskt Näringsliv, arbetsmiljöexpert Nikolas Theissen (dokt.) KTH, programansvarig doktorand Roaa Salim (dokt.) Stiftelsen Högskolan i Jönköping, industridoktorand Christina Windmark (dokt.) LTH, doktorand i industriell produktion

Tidplan Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi 10 april upptaktsmöte 19 juni deadline självvärdering och övriga underlag 6-8 november intervjuer Delning av yttrande Beslut

Intervjuer Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi Tis 6/11 Ons 7/11 Förmiddag LU, Maskinkonstruktion Högskolan Väst LTU, Industriell logistik LU, Mek. tekn. och verkt.mask. Linköpings universitet 8:30-9:30 Doktorander 9:30-10:00 Paus 10:00-11:00 Handledare/operativt ansvariga 11:00-11:30 11:30-12:00 Ledning Eftermiddag Stiftelsen Högskolan i Jönköping LU, Förpackningslogistik LTU, Teknisk psykologi LU, Arbetsmiljöteknik 13:00-14:00 14:00-14:30 14:30-15:30 15:30-16:00 16:00-16:30 Tors 8/11 Förmiddag Kungl. Tekniska högskolan LU, Rehabiliteringsteknik LTU, Industriell produktionsmiljö 8:30-9:30 Doktorander 9:30-10:00 Paus 10:00-11:00 Handledare/operativt ansvariga 11:00-11:30 11:30-12:00 Ledning Eftermiddag Chalmers tekniska högskola LTU, Arbetsvetenskap LU, Maskinelement 13:00-14:00 14:00-14:30 14:30-15:30 15:30-16:00 16:00-16:30

Musik Utvärdering på engelska

Forskarutbildningar Forskningsämne Forskarutbildningsämne Lärosäte 604 02 Musik Musik (konstnärlig) Lunds universitet Musikalisk gestaltning (generell) Luleå Tekniska Universitet

Bedömargruppen Namn Lärosäte Kompetens/bakgrund Funktion i bedömargruppen Gerhard Eckel University of Music and Performing Arts Graz, Österrike och KTH Professor i Computer Music och Multimedia vid Institute of Electronic Music and Acoustics (IEM). Affilierad professor vid KTH. Ordförande Franziska Shroeder Queen’s University Belfast, Nordirland, UK Lektor i musik och digital performance, improvisation Bedömare Anne Elisabeth Piiriainen Konstuniversitetets Sibelius-Akademi, Helsingfors, Finland Doktorand i musik. ”Clarinet Music from Russia and the Soviet Union 1917-1991” Doktorandrepresentant NN Företrädare för arbetslivet

Tidplan 10 april: Upptakt 10 april – 19 juni: Lärosätena skriver självvärderingar Juni –oktober: Bedömare skriver prel. yttrande November: Intervjuer med lärosäten via webb Mars 2019: Yttrande på delning till lärosätena April 2019: Beslut

Tack för idag!