Den demografiska utmaningen -är vargen här nu? Niclas Johansson SKL
Trycket fortsätter! Demografisk försörjningskvot Antalet 0–19 och 65+ av antalet 20–64-åringar. 0,7 betyder att en 20–64-åring ska försörja sig själv och ytterligare 0,7 personer.
Utträde och inträde på arbetsmarknaden Källa: Pensionsmyndigheten (beräknat från AKU)
BNP per invånare fördelat på produktivitet och sysselsättning Årlig procentuell förändring
Befolkningsstrukturen innebär att behoven ökar snabbare än den arbetsföra befolkningen
Total förändring antal sysselsatta samt kommunsektorn exklusive respektive inklusive trend Tusental personer
Vad kommer att hända? Höjda skatter i kommuner och landsting Höjda generella statsbidrag (höjda statliga skatter eller omprioriteringar) Sysselsättningsgraden ökar ytterligare Personaltätheten lär minska – besparingar eller effektiviseringar? Ny teknik
VGR:s långsiktiga ekonomiska utveckling 2018-2032 Arbetsgrupp: Anders Östlund, Koncernstab Verksamhetsuppföljning, ekonomi & inköp Carl Öhrman, Koncernstab Verksamhetsuppföljning, ekonomi & inköp
Långtidsprognos 15 år (2018-2032) Varför prognos? Ge förutsättningar för långsiktig balans Underlätta ekonomisk planering Tidigt uppmärksamma behov av åtgärder Bedömning i budgetunderlag 2017-19, modell utvecklas vidare under 2016 Uppdragsgivare: Joakim Björck Kostnad per invånare och ålder 2014 Befolkningsprognos Skatter och statsbidrag, makroekonomiska antaganden, oförändrad skattesats Pris- och löneutveckling Kostnad utöver demografiskt tryck, 0,6% (nya metoder, läkemedel, reformer mm) Investeringsbehov 4,4 mdkr, skrivs upp i takt med intäkter VGR:s trafikförsörjningsprogram
Vad driver kostnader? Fler invånare och förskjutning uppåt i åldrar, trots förbättrat hälsoläge Investeringsbehov – 60-talets byggnader, nybyggnationer Utbyggnad kollektivtrafik Nya metoder och verksamheter inom hälso- och sjukvård, reformer, riktlinjer, ökade förväntningar från invånare, …
Vad kan minska kostnader – förbättra resultatet? Förebyggande insatser Förbättrat hälsoläge Omställning av vården Den nära vården, Digitalisering, Produktionsstyrning Bättre organisering: system- resp operativ nivå Minskade kvalitetsbristkostnader Best practise – lär av de bästa Lägre ränta Prioriteringar Högre intäkter: skatter, biljetter, realiseringar, statsbidrag
Antaganden Basscenario Kostnad per invånare och ålder 2015 Befolkningsprognos VGR – april 2016 Skatter och statsbidrag, makroekonomiska antaganden, oförändrad skattesats Pris- och löneutveckling, SKL oktober 2016 Kostnad utöver demografiskt tryck, 0,6% (nya metoder, läkemedel, reformer mm) Investeringsbehov 4,8 mdkr, skrivs upp i takt med intäkter VGR:s trafikförsörjningsprogram Nyanlända: Samma kostnad som övriga invånare
Investeringar
Alternativt antagande Alternativscenario hälso- och sjukvård Kostnadsutveckling per invånare, VGR-data Kostnader per invånare 2010-2015, takten? Antag samma takt t.o.m 2032 och befolkningsprognos, vad blir kostnaden då?
VGR - ekonomisk utveckling Nivån på kostnadsresidual väger tungt, VGR:s takt vald som huvudalternativ Gapet mellan linje och nollresultat antyder behovet av effektivisering, intäktsförstärkning och prioritering. Motsvarar skattesats c:a +1:60 kr. (Skattesats i VGR 2000-2015: +1:50 kr).
Figur 2: Ekonomiskt resultat, basscenario - utgångspunkt SIMULERING Figur 2: Ekonomiskt resultat, basscenario - utgångspunkt
SIMULERING Figur 3: Ekonomiskt resultat, basscenario – räntenivå enligt SoP, förbättring med 2 mdkr
SIMULERING Figur 4: Ekonomiskt resultat, basscenario – räntenivå enligt SoP, förbättring med 2 mdkr + lägre kostnad för kollektivtrafik, 2 mdkr till
SIMULERING Figur 5: Ekonomiskt resultat, basscenario – räntenivå enligt SoP, förbättring med 2 mdkr + lägre kostnad för kollektivtrafik, 2 mdkr till, 2/3 av undvikbara vårdskador åtgärdat, 850 mnkr till
SIMULERING Figur 6: Ekonomiskt resultat, basscenario – räntenivå enligt SoP, förbättring med 2 mdkr + lägre kostnad för kollektivtrafik, 2 mdkr till, 2/3 av undvikbara vårdskador åtgärdat, 850 mnkr till, 75% av investeringsram, 700 mnkr till,
SIMULERING Figur 7: Ekonomiskt resultat, basscenario – räntenivå enligt SoP, resultatförbättring 2032 med 2 mdkr + lägre kostnad för kollektivtrafik, 2 mdkr till, 2/3 av undvikbara vårdskador åtgärdat, 850 mnkr till, 75% av investeringsram, 700 mnkr till, förbättrade arbetssätt 1,1 mdkr till
SIMULERING Figur 8: Ekonomiskt resultat, basscenario – räntenivå enligt SoP, resultatförbättring 2032 med 2 mdkr + lägre kostnad för kollektivtrafik, 2mdkr till, 2/3 av undvikbara vårdskador åtgärdat, 850 mnkr till, 75% av investeringsram, 700 mnkr till, förbättrade arbetssätt 1,1 mdkr till, skattehöjning 3 ggr à 25 öre ger 6 mdkr till = nollresultat.
Kommunikation och mottagande Till: Ledning, staber och andra fora Politiska partier Reaktion Stort intresse Blandade reaktioner Bilden är satt Små spår i budget
Nästa steg Bilden är satt – understryker behovet av omställning Uppdatering vart fjärde år? metodöversyn
Antal döda i olika åldrar, Sverige år 1751-2110 Källa: Human Mortality Database. University of California, Berkeley (USA), and Max Planck Institute for Demographic Research (Germany), SCB. Ålder