Activity based curriculum design Adapted from ABC workshop resources, ABC Learning Design, UCL. By Clive Young and Natasa Perovic. Available at: https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld Aktiviteter för undervisning och lärande (framsida) Inhämta kunskap Studenter kan inhämta kunskap via föreläsningar, genom att läsa litteratur, lyssna på podcast, genomgångar och demonstrationer på campus eller i digitalt format. Samarbeta Studenter lär sig via samarbeten, gemensamma övningar och diskussioner. Studenternas kunskap utvecklas genom ett utforskande arbetssätt. Resultatet redovisas i ett gemensamt grupparbete. Diskutera I en diskussion uppmuntras studenten att själv formulera sina idéer och frågor. Studenten argumenterar, utmanar och ger respons på andra studenters och/eller lärares idéer och frågor. Utforska Lärandet sker genom att studenten undersöker, utforskar, jämför och kritiserar texter och andra resurser vilka speglar olika begrepp, modeller och tankesätt. Tillämpa och praktisera När studenten tillämpar och praktiserar sin kunskap, tränas förmågan att ta sig an olika uppgifter och att utifrån feedback förbättra sin prestation. Feedback kommer från studiekamrater, lärare, via självreflektion eller via aktiviteten i sig själv. Skapa Den kunskap studenten tillägnat sig bekräftas och befästs genom studentens eget skapande. Studenten motiveras att formulera och uttrycka sin nuvarande begreppsmässiga förståelse och att visa hur den praktiskt kan tillämpas. Learning types, Diana Laurillard, IoE 2012 | Connected Curriculum, Dilly Fung, CALT, 2014 | ABC curriculum design workshop and resources, Clive Young and Natasa Perovic, Digital Education, UCL, 2015
Activity based curriculum design Adapted from ABC workshop resources, ABC Learning Design, UCL. By Clive Young and Natasa Perovic. Available at: https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld Aktiviteter för undervisning och lärande (baksida) Inhämta Samarbeta Diskutera Traditionell metod Digital teknik Traditionell metod Digital teknik Traditionell metod Digital teknik Läsa litteratur, böcker, artiklar Aktivt deltagande vid föreläsningar och presentationer Aktivt deltagande vid demonstrationer, master class läsa böcker, artiklar lyssna på lärares presentationer vid fysiska möten, föreläsningar demonstrationer, master classes Inspelade föreläsningar, poddar och presentationer Ta in föreläsare på distans (nyttja videosalar) Webbinarier Digitala böcker, artiklar, dokument… Webbsidor, multimedia Videobaserat material, animationer, digitala förevisningar Läsa multimediapresentationer, websajter, digitala dokument och andra digitala resurser lyssna på podcaster se på animationer, videopresentationer Mindre grupprojekt Diskutera och utveckla varandras arbeten Skapa och utveckla gemensamma resurser, texter, presentationer, demonstrationer Bygga gemensamma wikis Nyttja onlineforum, videomötesteknik mm för att diskutera varandras arbeten i mindre grupper Utvecklagemensamma arbeten med hjälp av digitala verktyg Presentera resultat i olika digitala format Handledning Diskussionsgrupper Seminarier Kurs- och/eller programgemensamma diskussioner Diskussionsforum Seminarier via webb/video-konferens Webbinarier Synkron och asynkron kommunikation via digitala verktyg Handledning på distans Utforska Tillämpa och praktisera Skapa Skapa Traditionell metod Digital teknik Traditionell metod Digital teknik Traditionell metod Digital teknik Insamling och analys av data (intervju, enkät, fokusgrupper mm) Söka fram och utvärdera relevant information och fakta Jämföra och analysera text- eller sifferbaserat innehåll, konstnärliga uttrycksformer, olika typer av produkter Utforska med hjälp av digitala guider och resurser Analysera idéer och information som hämtas via digitala resurser Använda digitala verktyg för att samla in och analysera data Jämföra digitala texter Använda digitala verktyg för utvärderingar Verksamhetsförlagd utbildning Tillämpa sin kunskap via olika typer av övningar och laborationer Utveckla projekt där teoretisk kunskap tillämpas praktiskt Studiebesök Rollspel Webbaserade övningar Simuleringar Virtuella labmiljöer Övningar i 3D-miljöer Självrättande tester Rollspel – online Digitala modeller Virtual reality Skapa och producera: Design/konstruktion Performance/förevisning Framträdanden Artefakter Modeller Skapa och producera texter i olika former: Essäer Rapporter Redogörelser/referat Digitala dokument och presentationer Spela in/digitalisera framträdanden, modeller Skapa animationer Skapa bilder, videoproduktioner Digitala artefakter Bloggar, vloggar Sammanställa e-portfolios Learning types, Diana Laurillard, IoE 2012 | Connected Curriculum, Dilly Fung, CALT, 2014 | ABC curriculum design workshop and resources, Clive Young and Natasa Perovic, Digital Education, UCL, 2015
Tillämpa och praktisera Skapa Aktiviteter för undervisning och lärande, S – Synligt lärande. B – kan Bedömas (F eller S) Utforska Tillämpa och praktisera Skapa Websökning (forum, wiki) S Öppna lärresurser (webb) S Kritisk granskning av litteratur (forum / blogg / wiki / RSS) S Fältstudier / observationer (media / blogg / wiki) S Aktionsforskning S Forskning/dataanalys - skriva paper S Leda grupprojekt S MCQs - formativ med automatisk återkoppling S / B Online rollspel (forum, lärplattform) S Reflekterande uppgifter – i grupp eller individuellt (forum) S / B Fallstudier (forum, lektion) S / B Fältstudier(forum) S / B Avancerat rollspel - du är konsult etc. S Intervjua en expert (video / forum / chatt) S Kritisk granskning av litteratur (forum / blogg / wiki / RSS) S / B Utveckla flervalsfrågor - med automatisk återkoppling S / B Utveckla gemensamt resursbibliotek (databas/ ordbok / wiki) S / B Utveckla presentationer, posterpresentationer S / B Redovisa utveckling och resultat i portfolio (Mahara) S / B Fallstudier (forum, lektion) S / B Sammanfattning av uppgifter (ladda upp texter - enskilt eller i grupp) S / B Skapa mindmaps (extern) S Spela in presentationer (multimedia) S / B Spela in kommentarer eller blogga om ditt/gruppens framförande (media) S / B Gör en presentation av ditt ämne i valfritt medium (extern) S / B Videoblogg (webb) S / B Skriv en rapport (webb) S / B Gör en analys (webb) S / B Fallstudier S / B Avancerat rollspel - du är konsult etc. S Handlingsplan för vidare studier S / B Skriv ett paper S / B Förbered en professionell presentation S / B Gör en fältstudie och dokumentera (studie) S / B Skapa podcast (media) S / B Intervjua specialister inom området S / B Utveckla områden, och former för samarbeten S / B Samarbeta Samarbete i wiki - vad vet vi om ...? S / B Utveckla gemensam resurs (databas / ordbok / wiki) S Sociala nätverk – aktivt deltagande (webb) S Intressegrupper - dela kunskap inom ett visst område (forum) S Agera mentor för andra studenter S ; Inhämta kunskap Inläsning (biblioteksresurser mm) Öppna lärresurser (webb) Podcast (mediaspelare) S Webbinarer (virtuella rum) S Q & A forum (forum där lärare svarar på studenternas frågor) S Inspelade föreläsningar (lärplattform mm) YouTube-inspelningar (mediaspelare) Fält-/lab observationer (media/blogg/wiki) S Flervalsfrågor - frågebank med automatisk återkoppling S Diskutera Intervjua en expert (forum / chatt) S Webbinarer (virtuella rum) S Diskutera exempelsvar / exempel från tidigare uppgifter (forum) S Arbetsrelaterat / professionella reflektioner (blogg) S / B Ämnesrelaterade gruppdiskussioner, problem, problemlösning (chatt / blogg / wiki) S / B Sociala nätverk – aktivt deltagande (webb) S Reflekterande uppgifter – i grupp eller individuellt (forum) S / B Intressegrupper - dela kunskap (forum) S Adapted from ABC workshop resources, ABC Learning Design, UCL. By Clive Young and Natasa Perovic. Available at: https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld
Activity based curriculum design – workshop Adapted from ABC workshop resources, ABC Learning Design, UCL. By Clive Young and Natasa Perovic. Available at: https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld Inhämta kunskap Kurs: Ingår i program: Ny kurs / Kursutveckling: Lärare: Ledare för workshop: Datum för workshop: Skapa Samarbeta Kursbeskrivning (beskriv kursen i twitterformat): Tillämpa och praktisera Diskutera Utforska Aktiviteter för undervisning och lärande Hur förestaller du dig att din kurs kommer att se ut? (röd markering vid workshoppens början) Var befinner sig din kurs vid workshoppens slut? (blå markering) online fysiska möten Var på skalan placerar sig din kurs (röd markering vid workshoppens början)? Var befinner sig din kurs vid workshoppens slut (blå markering)? Learning types, Diana Laurillard, IoE 2012 | Connected Curriculum, Dilly Fung, CALT, 2014 | ABC curriculum design workshop and resources, Clive Young and Natasa Perovic, Digital Education, UCL, 2015