Activity based curriculum design

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Distansutbildningar i Sverige Abir Bouzenzana, Larissa Bastos, Nafisa Hassan, Minh Trinh och Semira Abdulkader.
Välkomna! Sammanhangsmarkering 10 min Eva Möllberg Informationsstund om Cosmic 40 min Anna Egardsson Aktiv bensträckare 5 min Carina Johansson och Martin.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Svenska som andraspråk 1
Ungdomarnas medieanvändning
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Gymnasiearbete 100 p.
IT-stöd i undervisningen – Inventering av digitala resurser på webben
Öppet hus Skolans namn Datum.
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Robot- och Automatiseringsteknik grund (RAG 100)
- Mottagare, medborgare, medskapare
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
1. Kursintroduktion GIS för gymnasiet ArcView 9 grundkurs
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Individuellt lärande tillsammans
Komma igång med Moodle Januari 2016
Design & Utvärdering, 5 poäng
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Enkät i gymnasieskolan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Övergripande struktur för
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Enkät i gymnasieskolan
Träff 1 Namn på mentor.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Activity based curriculum design Adapted from ABC workshop resources, ABC Learning Design, UCL. By Clive Young and Natasa Perovic. Available at: https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld Aktiviteter för undervisning och lärande (framsida) Inhämta kunskap Studenter kan inhämta kunskap via föreläsningar, genom att läsa litteratur, lyssna på podcast, genomgångar och demonstrationer på campus eller i digitalt format. Samarbeta Studenter lär sig via samarbeten, gemensamma övningar och diskussioner. Studenternas kunskap utvecklas genom ett utforskande arbetssätt. Resultatet redovisas i ett gemensamt grupparbete. Diskutera I en diskussion uppmuntras studenten att själv formulera sina idéer och frågor. Studenten argumenterar, utmanar och ger respons på andra studenters och/eller lärares idéer och frågor. Utforska Lärandet sker genom att studenten undersöker, utforskar, jämför och kritiserar texter och andra resurser vilka speglar olika begrepp, modeller och tankesätt. Tillämpa och praktisera När studenten tillämpar och praktiserar sin kunskap, tränas förmågan att ta sig an olika uppgifter och att utifrån feedback förbättra sin prestation. Feedback kommer från studiekamrater, lärare, via självreflektion eller via aktiviteten i sig själv. Skapa Den kunskap studenten tillägnat sig bekräftas och befästs genom studentens eget skapande. Studenten motiveras att formulera och uttrycka sin nuvarande begreppsmässiga förståelse och att visa hur den praktiskt kan tillämpas. Learning types, Diana Laurillard, IoE 2012 | Connected Curriculum, Dilly Fung, CALT, 2014 | ABC curriculum design workshop and resources, Clive Young and Natasa Perovic, Digital Education, UCL, 2015

Activity based curriculum design Adapted from ABC workshop resources, ABC Learning Design, UCL. By Clive Young and Natasa Perovic. Available at: https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld Aktiviteter för undervisning och lärande (baksida) Inhämta Samarbeta Diskutera Traditionell metod Digital teknik Traditionell metod Digital teknik Traditionell metod Digital teknik  Läsa litteratur, böcker,    artiklar Aktivt deltagande vid föreläsningar och presentationer  Aktivt deltagande vid demonstrationer, master class läsa böcker, artiklar lyssna på lärares presentationer vid fysiska möten, föreläsningar demonstrationer, master classes Inspelade föreläsningar, poddar och presentationer Ta in föreläsare på distans (nyttja videosalar) Webbinarier Digitala böcker, artiklar, dokument… Webbsidor, multimedia Videobaserat material, animationer, digitala förevisningar Läsa multimediapresentationer, websajter, digitala dokument och andra digitala resurser lyssna på podcaster se på animationer, videopresentationer Mindre grupprojekt Diskutera och utveckla varandras arbeten Skapa och utveckla gemensamma resurser, texter, presentationer, demonstrationer Bygga gemensamma wikis Nyttja onlineforum, videomötesteknik mm för att diskutera varandras arbeten i mindre grupper Utvecklagemensamma arbeten med hjälp av digitala verktyg  Presentera resultat i olika digitala format Handledning Diskussionsgrupper Seminarier Kurs- och/eller programgemensamma diskussioner Diskussionsforum Seminarier via webb/video-konferens Webbinarier Synkron och asynkron kommunikation via digitala verktyg  Handledning på distans Utforska Tillämpa och praktisera Skapa Skapa Traditionell metod Digital teknik Traditionell metod Digital teknik Traditionell metod Digital teknik Insamling och analys av data (intervju, enkät, fokusgrupper mm) Söka fram och utvärdera relevant information och fakta Jämföra och analysera text- eller sifferbaserat innehåll, konstnärliga uttrycksformer, olika typer av produkter Utforska med hjälp av digitala guider och resurser Analysera idéer och information som hämtas via digitala resurser Använda digitala verktyg för att samla in och analysera data Jämföra digitala texter Använda digitala verktyg för utvärderingar Verksamhetsförlagd utbildning Tillämpa sin kunskap via olika typer av övningar och laborationer Utveckla projekt där teoretisk kunskap tillämpas praktiskt Studiebesök Rollspel Webbaserade övningar Simuleringar Virtuella labmiljöer Övningar i 3D-miljöer Självrättande tester Rollspel – online Digitala modeller Virtual reality Skapa och producera: Design/konstruktion  Performance/förevisning  Framträdanden  Artefakter  Modeller  Skapa och producera texter i olika former: Essäer Rapporter Redogörelser/referat Digitala dokument och presentationer Spela in/digitalisera framträdanden, modeller Skapa animationer Skapa bilder, videoproduktioner Digitala artefakter Bloggar, vloggar Sammanställa e-portfolios  Learning types, Diana Laurillard, IoE 2012 | Connected Curriculum, Dilly Fung, CALT, 2014 | ABC curriculum design workshop and resources, Clive Young and Natasa Perovic, Digital Education, UCL, 2015

Tillämpa och praktisera Skapa Aktiviteter för undervisning och lärande, S – Synligt lärande. B – kan Bedömas (F eller S) Utforska Tillämpa och praktisera Skapa Websökning (forum, wiki) S Öppna lärresurser (webb) S Kritisk granskning av litteratur (forum / blogg / wiki / RSS) S Fältstudier / observationer (media / blogg / wiki) S Aktionsforskning S Forskning/dataanalys - skriva paper S Leda grupprojekt S MCQs - formativ med automatisk återkoppling S / B Online rollspel (forum, lärplattform) S Reflekterande uppgifter – i grupp eller individuellt (forum) S / B Fallstudier (forum, lektion) S / B Fältstudier(forum) S / B Avancerat rollspel - du är konsult etc. S Intervjua en expert (video / forum / chatt) S Kritisk granskning av litteratur (forum / blogg / wiki / RSS) S / B Utveckla flervalsfrågor - med automatisk återkoppling S / B Utveckla gemensamt resursbibliotek (databas/ ordbok / wiki) S / B Utveckla presentationer, posterpresentationer S / B Redovisa utveckling och resultat i portfolio (Mahara) S / B Fallstudier (forum, lektion) S / B Sammanfattning av uppgifter (ladda upp texter - enskilt eller i grupp) S / B Skapa mindmaps (extern) S Spela in presentationer (multimedia) S / B Spela in kommentarer eller blogga om ditt/gruppens framförande (media) S / B Gör en presentation av ditt ämne i valfritt medium (extern) S / B Videoblogg (webb) S / B Skriv en rapport (webb) S / B Gör en analys (webb) S / B Fallstudier S / B Avancerat rollspel - du är konsult etc. S Handlingsplan för vidare studier S / B Skriv ett paper S / B Förbered  en professionell presentation S / B Gör en fältstudie och dokumentera (studie) S / B Skapa podcast (media) S / B Intervjua specialister inom området S / B Utveckla områden, och former för samarbeten S / B Samarbeta Samarbete i wiki - vad vet vi om ...? S / B Utveckla gemensam resurs (databas / ordbok / wiki) S Sociala nätverk – aktivt deltagande (webb) S Intressegrupper - dela kunskap inom ett visst område (forum) S Agera mentor för andra studenter S ; Inhämta kunskap Inläsning (biblioteksresurser mm) Öppna lärresurser (webb) Podcast (mediaspelare) S Webbinarer (virtuella rum) S Q & A forum (forum där lärare svarar på studenternas frågor) S Inspelade föreläsningar (lärplattform mm) YouTube-inspelningar (mediaspelare) Fält-/lab observationer (media/blogg/wiki) S Flervalsfrågor - frågebank med automatisk återkoppling S Diskutera Intervjua en expert (forum / chatt) S Webbinarer (virtuella rum) S Diskutera exempelsvar / exempel från tidigare uppgifter (forum) S Arbetsrelaterat / professionella reflektioner (blogg) S / B Ämnesrelaterade gruppdiskussioner, problem, problemlösning (chatt / blogg / wiki) S / B Sociala nätverk – aktivt deltagande (webb) S Reflekterande uppgifter – i grupp eller individuellt (forum) S / B Intressegrupper - dela kunskap (forum) S Adapted from ABC workshop resources, ABC Learning Design, UCL. By Clive Young and Natasa Perovic. Available at: https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld

Activity based curriculum design – workshop Adapted from ABC workshop resources, ABC Learning Design, UCL. By Clive Young and Natasa Perovic. Available at: https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld Inhämta kunskap  Kurs: Ingår i program: Ny kurs / Kursutveckling: Lärare: Ledare för workshop: Datum för workshop: Skapa  Samarbeta Kursbeskrivning (beskriv kursen i twitterformat): Tillämpa och praktisera Diskutera  Utforska Aktiviteter för undervisning och lärande Hur förestaller du dig att din kurs kommer att se ut? (röd markering vid workshoppens början) Var befinner sig din kurs vid workshoppens slut? (blå markering) online fysiska möten Var på skalan placerar sig din kurs (röd markering vid workshoppens början)? Var befinner sig din kurs vid workshoppens slut (blå markering)? Learning types, Diana Laurillard, IoE 2012 | Connected Curriculum, Dilly Fung, CALT, 2014 | ABC curriculum design workshop and resources, Clive Young and Natasa Perovic, Digital Education, UCL, 2015