Förpackningssystemets olika nivåer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Lokala miljövärden Lokala miljövärden Den energi som man använder har framställts på olika sätt. För att bedöma fjärrvärmens.
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
BEERGAME Ett spel som inte handlar om att dricka öl!
Roland Carlsson Flödeskartläggning.
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Prismodell och samverkansavtal
Hjälpmedelcentralens nya prismodell
[Byt ut Avfall Sverige mot egna organisationen alternativt svensk avfallshantering där så är lämpligt.]
Kunskaper och förmågor FEK1
Handel – ord och begrepp
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
L i n d a b | g r o u p p r e s e n t a t i o n 1 Lindabkoncernen Presentation Produkter och systemlösningar med positiv miljöpåverkan.
Affärsidé - företagets vägvisare
Logistics platforms for improved strategic flexibility
marknadsförarens verktygslåda
”Hållbar affärsutveckling i ett helhetsperspektiv ” PurNet 24 maj 2011 Thomas Bergmark
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Logistik vid husbyggnad
i rätt tid och på rätt sätt
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Skriv in processens namn här Skriv in produktens och företagets namn här.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Nytänkande inom dosering och förpackning
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Logistik Vad är det?.
Transportekonomi Stockholm. Transportekonomi, scoop Dag 1, företagscase och spedition Dag 2, lager Dag 3, Distribution Dag.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
TLl FOI-behov 2016 VO Trafikledning Trafikledningssystem Förvaltning Ewa Gustafsson Systemdesign Karl-Einar Jonsson.
Produktens olika delar
Föreläsning Lite Cyklett Lönsamhet KOP Logistikrörets delar
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
/PWsida 1 Presentation /PWsida 2 Innehåll Förpackningar och förpackningsmaterial Vad är förpackningslogistik? Förpackningen i flödet.
Syfte: Att utveckla förmågan att värdera dina val och handlingar utifrån H E M Kunskapskrav: Konsekvensförståelse för att kunna göra smarta val samt kunna.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Globalisering och innovationer i skogsindustrin Seminarium 12 april 2011 Marianne Svensén.
Skatteförvaltningen. Innehåll Insamling och utdelning av skatter Vår strategiska riktning Organisation och personal.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Roland Carlsson.  Att skapa en bild av en produkts flödesväg från leverantör till kund (kan även vara t ex enbart genom den egna produktionen)  Att.
Roland Carlsson Strategisk Logistik 2016 Roland Carlsson Ruttplanering.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Fredrik Adolfsson, Adam Lundin, Jonatan Rörsch & Christoffer Timelius.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Hur ska vi transportera?
Ruttplanering Vad är det??.
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Presentation.
BEERGAME Ett spel som inte handlar om att dricka öl!
Helhet och allsidighet
Sveriges bagare och konditorer
Energiförsörjningen och miljön
Sammanfattning presentationer
Presentationens avskrift:

Förpackningssystemets olika nivåer Konsumentförpackning - primärförpackning Grupp/butiksförpackning - sekundärförpackning Transportförpackning - tertiärförpackning Lastbärare Det här har vi talat om, men bilder säger ju mer än ord. Vad som idag oftast är sammanslaget är sekundär- och tertiärförpackningen. 2004-09-02 / 1

Kravställare längs distributionskedjan FÖRPACKNINGSUTVECKLING krav och önskemål RÅVARU- LEV. FÖRPACKNINGS- TILLVERKARE PRODUCENT/ FYLLARE GROSS- IST DETALJ- För- bränning Deponi Återanvändning Materialåtervinning SLUT- ANVÄND- ARE INDUSTRIPRODUKTER KONSUMENTPRODUKTER Bildstorlekarna visar faktiskt även hittillsvarande maktförhållanden. Nu vill grossister och detaljister öka sitt inflytande en konferens 26.1.05 utgör en slags startpunkt. 2004-09-02 / 2

Krav på förpackningssystemet Säljande förmåga - design, layout - kommunikation Produkt- information Säkerhet - barnsäkra förp. - stöldskydd Min. användande av farliga ämnen Resurssnålhet - material -energi Minimera avfallsmängden Produkt Förpacknings- system Flöde Marknad Miljö Andra värde- skapande funktioner Hanterbarhet Anpassad mängd - rätt storlek Flödesinformation Produktskydd Volym- och vikteffektivitet Diskussion 2004-09-02 / 3

Indirekt kostnadspåverkan Övrig kvittblivnings- Förpackningen som.... ...... kostnadspåverkare Förpackningens användarkostnad Användare Direkt kostnad Indirekt kostnadspåverkan Övrig kvittblivnings- kostnad Insamlings- och återvinningskostnad Returlogistik Kostnad för transport, lager, hantering Förpacknings- materialkostnad Produktion / Distribution Inpackningskostnad DISTRIBUTIONSKOSTNAD Förpackningsmaterialkostnaden - direkta kostnader inköp av förp.material / färdiga förp., inköpsadm, lagerhållning Inpackningskostnaden - direkt kostnad maskiner och personal för att packa produkterna. Förpackningsvalet påverkar möjligheten till rationell inpackning. Kostnader för transport, lagring och hantering - indirekt kostnad Valet av förp. påverkar effektiviteten i flödet. BRUKARKOSTNAD Förpackningens brukarkostnad - direkt/indirekt direkt- del av priset på varan, kvittblivningsavg. (ex sophämtning) indirekt - stödja brukarens användning av produkten, kvittbliv-ningskostnaderna kan variera, merkostnader i form av en skadad produkt. RETURLOGISTIKKOSTNAD Insamlings- och återvinningskostnad - direkt/indirekt direkt- kostn. för att ta hand om varan indirekt - kostnaderna varierar, t ex beroende på mtrl 2004-09-02 / 4

Kärnprodukt och kringtjänster Total Produktkvalitet Leveranskvalitet Förp. en del av kringtjänsten innovativ förp.utveckling ger ökad uppskattning av produkten Olika - ofta motstridiga - krav från olika aktörer återvinnas eller återanvändas Enorm utmaning för förpackningsindustrin och förpackningsutvecklare i företagen. 2004-09-02 / 5

Flödeskrav på förpackningssystemet Flödesinformation Produktskydd Volym- och vikteffektivitet Andra värde- skapande funktioner Hanterbarhet Anpassad mängd - rätt storlek Det är här en rationaliseringspotential finns. Genom att börja bakifrån på butikshyllan kan man vinna förståelse för olika behov där. Att sedan ställa dem mot eller bredvid behov tidigare i kedjan skapas så småningom en kravprofil att arbeta med. Diskussion. 2004-09-02 / 6

Produktskydd - optimal resursanvändning 3. Överförpackning - resursslöseri 5. Optimering 2 - riktig resursanvändning Förstärkning av produkten 2. Underförpackning - transportskador - resursslöseri Produktens tålighet Förpacknings- systemets tålighet Belastning från distributionsmiljö 1. Anpassad förpackning 4. Optimering 1 - riktig resursanvändning Minskade påkänningar Diskussion exempel, kaffet, = underförpackning i början. Minskade påkänningar = moderna distributionsbilar.med bättre fjädringssystem Överförpackning: Coops 1,5 l vatten och läsk på halvpall. Egna erfarenheter: Byt ut mellanlägg etc. mot vertikalt bandade pallar 2004-09-02 / 7

Fyllnadsgrad - ur två olika perspektiv Yttre fyllnadsgrad - för t.ex. en pallenhet med maxhöjd H. Förpackningsvolymen (lxbxh) i förhåll-ande till pallenhetens maximala volym (LxBxH). h H L B H h l b D B Inre fyllnadsgrad - för t.ex. en primärförpackning. Produktens volym (BxDxh) i förhållande till förpackningens volym (BxDxH). Yttre fyllnadsgrad för en pallenhet med tillåten maxhöjd H. Förpackningsvolymen (lxbxh) i förhållande till pallenhetens max tillåtna volym (LxBxH). Inget överhäng på pallen tillåts i exemplet. Inre fyllnadsgrad - för en primärförpackning. Produktens volym (BxDxh) i förhållande till förpackningens volym (BxDxH). Förpackningens materialtjocklek försummas i exemplet. Normalt sett bör dock förpackningens innermått användas för bredd och djup. 2004-09-02 / 8

Engångs- kontra flergångssystem Val av förpackningssystem Påverkande faktorer Kapitalbindning Transportkostnader Returhantering Svinn Miljö Ergonomi Säsongsvariation i efterfrågan hög låg Transport- avstånd långt kort flergång engång/ flergång engång Kapitalbindning - Hög oms.hast ger låg kapitalbindn. - Säsongsvariationer - Leveransfrekvens - Lagringstid - Antal led i distributionskedjan - Standardiserade produkter och förpackningar - Volym Transportkostnader - Uttransport: vikt- och volymeffektivitet - Returtransport: transportavst. till plats för åter- vinning/användning Möjlighet att utnyttja ledig kapacitet, dvs tomma "returbilar". Returhantering - Komprimerbarhet - Antal returhanteringsled - Renhetskrav Svinn - Pantbaserade system: svinnet en "finansieringskälla" - Icke pantbaserade system: svinnet avgörande för antal tripper Miljö - Subjektiva värderingar (miljötrend) - minskad materialförbr. och avfallsmängd ställt mot returtransport samt diskning. Ergonomi - Flergångsförp. tyngre, mer hanteringsarbete ibland dock bättre handtag samt lättöppnade etc. 2004-09-02 / 9

Marknadsmixen - "det 5:e P-et" Packaging (Förpackning) Product (Produkt) Promotion (Påverkan) Place (Plats) Price (Pris) Förpackningsstrategier som stöd för förändringsprocessen Strategier krävs för att nå visioner och mål. Förpackningsstrategi definieras som planeringsprocessen för en organisations eller produkts totala förpackningsbehov. Alla krav, behov, funktioner och aktiviteter som berör förpackningen... Högsta effektivitet till lägsta möjliga kostnad; både faktiska kostnader och kvalitativa aspekter. Primär-, sekundär- och tertiärförpackning och lastbärare. Förp.strategins positionering bestäms främst av förpackningens strategiska betydelse i företaget. marknadsstrategi - klassiska marknadsmixen, de fyra P:na. Om förpackningen utgör en väsentlig del av den totala produkten är det motiverat att addera ett femte P för förpackningen (Packaging). För dessa företag ingår förpackningsstrategin i den totala marknadsstrategin. 2004-09-02 / 10

Vad är förpackningslogistik? Förpackningslogistik definieras som...... "..... ett synsätt som syftar till att utveckla (skapa) förpackningar och förpackningssystem som stödjer den logistiska processen, det vill säga att planera, implementera och effektivt styra lager och flöden av såväl råvaror och halvfabrikat som färdiga produkter." Formnytta - oskadad produkt, lätthanterlig Tid- och platsnytta - Förpackningens "smörjande funktion"; Här kan vi också föra in IT, dvs förpackningen som informationsbärare Ägandenytta - Förpackningen avgränsar vad som övergår till kund Logistik definition: ett synsätt som utifrån en helhetssyn används för att planera, styra och kontrollera materialflödet så effektivt som möjligt från råvara till slutlig förbrukare syftar till att skapa tids-, plats-, form-och ägandenytta hos produkten gentemot konsumenten 2004-09-02 / 11