Projektet: Ny plattform webbtjänster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Samverkan via video mellan landstinget och länets kommuner 25 april )Bakgrund 2)Hur det kommer att fungera efter.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
Styrmodell.
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Ny utvecklingsform – samplanering av flera team
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Aktuellt i gamla/nuvarande Ladok
XX kommun Kommunikationsplan.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Vård- och omsorgscollege återcertifiering
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Medarbetarundersökning 2018
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Intro sprintdemo Ny plattform webbtjänster
Övergripande status Ny plattform webbtjänster
Sprintdemo 21. Sprintdemo 21 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Skype för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Sprint 7 27 november – 14 december Sprint 7 27 november – 14 december 2017.
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
Sprint 5 16 oktober – 2 november 2017.
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Projekt Ny plattform webbtjänster
Sprintdemo 11. Sprintdemo 11 Dagens program Teknik för demo: Kontakt med projektet: Join.me för både ljud och bild Inspelad demo på projektwebben Kontakt.
Möten och konferenser skyddad natur 2017
Intro - demo Intro - demo
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Övergripande status Ny plattform webbtjänster
Projekt Göteborgssjukvården - juni, 2017
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Diagnos och delaktighet
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Status och översikt – var står vi idag
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Arbetsförmedlingen.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Kulturskolornas strategidokument
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Samordnad utveckling för god och nära vård
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Projektet: Ny plattform webbtjänster februari 2018

Bakgrund

Bakgrund Nya digitala kommunikationsvanor växer fram hos befolkningen Förväntningar på vård och hälsorelaterade tjänster ökar Projektet Ny plattform webbtjänster syftar till att bygga teknisk infrastruktur som svarar mot omvärldens krav och förväntningar på digitaliserade vårdtjänster Åtta olika tjänster övergår till en gemensam och hållbar plattform som också: är stabil ur ett drifts-, förvaltnings- och utvecklingsperspektiv får möjlighet att addera nya tjänster i framtiden.

Beskrivning av projektet Bilderna i kapitlet Beskrivning av projektet beskriver vad projektet handlar om och vilka tjänster som ingår.

En ny plattform skapar nya möjligheter En modern plattform behöver vara flexibel och skalbar för att kunna anpassas till nya krav och önskemål Ny gemensam plattform Gemensamt och tvärfunktionellt Föråldrad teknik, support som upphör 2020 Olika lösningar, arbete i stuprör Nuläge 2018 Teknikskifte Arbetssätt

Vad handlar projektet om Ett teknikskifte till en stabil och framtidssäkrad plattform.. .. ger en bättre koppling och integration med e-tjänster och andra tjänster.. .. en förbättrad användarupplevelse avseende innehåll, funktion och presentation.. .. ett enklare och smidigare arbetsredskap för redaktörerna.. ..och blir en möjliggörare inför framtida behov

Tjänster som som berörs Åtta olika tjänster ska övergå till en gemensam plattform: UMO YOUMO Rikshandboken i barnhälsovård Vårdhandboken Rådgivningsstödet webb Rådgivningsstödet portal 1177.se Hitta och jämför vård

Vad ska projektet leverera - projektmål En hållbar och förankrad lösningsarkitektur, som möjliggör effektiv förvaltning, smidig utveckling och integration mellan olika tjänster En etablerad ny plattform som möjliggör förbättrade tjänster utifrån plattformens möjligheter Genomförda prioriterade migreringar från gamla miljöer till nya plattformen Genomförd utbildning i nya plattformen Etablerade arbetssätt för förvaltning och redaktörer (både nya, uppdaterade samt interimsprocesser)

Vilken nytta ska uppnås - effektmål Webbtjänsterna har en flexibel och hållbar plattform, ur ett drifts-, förvaltnings- och utvecklingsperspektiv. Användare (invånare och vårdpersonal) upplever att tjänsterna är trygga, smarta och smidiga att använda och att de förbättrar möjligheten att hitta relevant information och agera rätt. Redaktörerna upplever sitt arbetsverktyg som modernt, lättarbetat och att det stödjer deras arbetsprocesser.

Hur arbetar vi? Bilderna i kapitlet Hur arbetar vi beskriver projektets agila arbetssätt samt de fyra ingående delprojekten.

Ny plattform webbtjänster Projektorganisation Styrgrupp Kommunikation Anne Ahlerup Projektledning Marie Frosteman PO-team Andreas Melin Gustaf Rosander (plf och förv., HJV) Eva-Lena Nordqvist (1177.se) Införande förvaltning och support Gustaf Rosander Ny plattform webbtjänster Referensgrupp och effektmålshemtagning Teresa Nilsson Införande användare Hanna Nykvist Projekt- och coreteam Krav, Test, Arkitektur m.fl. Utveckling Mats Wendelius Migrering Hanna Nykvist Leveransteam (Knowit) Anders Brangefält

Ett agilt arbetssätt för utveckling Scrum är en erkänd och vanlig metodik för systemutveckling Agil metodik handlar om att driva projekt på ett effektivare sätt Fokus på affärsnytta och möjligheten att förändra projektet på ett strukturerat sätt Backlog, en prioriterad och levande lista med önskemål, istället för klassisk kravspecifikation Genom leverans av en del i taget kan snabba förändringar göras när det krävs. Ordet Agil handlar om förmågan att snabbt anpassa sig till förändring, att utveckla små delar som läggs till slutprodukten under hela processen Arbetet sker i cykler för att förbättra exempelvis en funktion genom prototyp, test, analys och förbättring Fördelen är att det skapar en öppenhet för förändrade krav under utvecklingens gång som också kan ta hänsyn till omvärldens förändringar. De olika stegen är: behovsinsamling, kravställning, koncept- och systemutveckling av plattformen som ska tillgängliggöra de ingående webbplatserna

Process inför utveckling Innehåll inventeras och planeras för migrering Utgår från en tidigare insamlad kravbild som beskriver nuvarande behov och funktionalitet Kravdefiniering och konceptdialog föregår utveckling, pågår sedan iterativt/löpande under utv. Koncept och lösningsförslag testas tillgänglighetsmässigt

Process under utveckling Produktägarteamet prioriterar de viktigaste kraven/uppgifterna från en ”project backlog” inför varje sprint till en ”sprint backlog” Utveckling sker i 3-veckors sprintar Teamet visar progress vid varje sprintdemo Utveckling samlas i releaser, då migrering senast kan starta

Process efter utveckling Migrerande redaktörer, nationellt och regionalt, utbildas Innehåll migreras (till viss del med automatik) och valideras/kvalitetssäkras Tjänster produktionssätts stegvis och blir då tillgängliga för slutanvändare Projektet förvaltar tjänsterna tills en samlad projektöverlämning sker i slutet av året

Produktägande Består av produktägare, delproduktägare per tjänst och samordnare i linjen Leds av produktägaren – PO (product owner) Gruppen värderar tillsammans: verksamhetsnyttan prioriterar önskemål om funktionalitet, tillägg och ändringar för plattformen hanterar uppföljning och prioritering av övergripande backlog Samordnar och är länken mellan projekt och linje samt identifierar och hanterar övergripande konsekvenserna av tagna beslut.

Landstings och regional förankring Bilderna i kapitlet Landstings och regional förankring beskriver olika aktiviteter och grupperingar i syfte att förankra på landstings och regional nivå.

Hur sker landstings- och regionförankring? En framgångsfaktor är transparens och tydlighet mot projektets många intressenter och målgrupper och en bred landstingsförankring. Det sker bland annat genom att projektet har : öppna sprintdemos, visar utveckling och koncept öppna projektmöten, övergripande projektinformation och dialog en referensgrupp med regionala representanter som har tjänstespecifik kunskap* regionala migreringsledare som säkrar det regionala innehållet inför migreringarna tillgång till Nätverket för kommunikation. * Se vilka som ingår i referensgruppen och hur de arbetar i extrabilderna 34-36

Migrering Bilderna i kapitlet Migrering beskriver mål och strategin för migreringen och ger lite statistik för omfånget regionalt och nationellt.

Mål och strategi för migrering En tjänst i taget – men det sker överlappande Arbetssteg per tjänst Inventering (typ av innehåll och antal, det som ska finnas kvar) Provmigrering (för att göra tidsbedömning) Resursplanering Migrering Migrering Verifiering av data Ett lagom stort och sammanhängande arbetspaket i taget Optimera antal vändor genom materialet Fördelar Kvalitetssäkring och justeringar vartefter Överblickbara, avgränsade, fokuserade arbetsinsatser Mål: Utvalt/prioriterat material ska vara korrekt och komplett överflyttat från gammal till ny plattform  

Hur mycket ska migreras nationellt* UMO - ca: 2800 ”enheter” 1 050 artiklar Ca 1 000 bilder 280 ungdomsmottagningar 600 Egna berättelser (enkla texter) 400 Frågor & svar (enkla texter) 25 Poddar m.m. 1177 nationellt - ca: 8800 ”enheter” 2000 primära artiklar 480 sekundära artiklar 200 Regler och rättigheter 500 Frågor & svar 2400 foton 350 illustrationer 350 anatomiska illustrationer m.m För 1177 nationellt tillkommer tid för bl. a., inlänkning av filmer, bildspel (linjära och interaktiva), graviditetskalender, symtomguide, Våga berätta samt nyskapande av temasidor/samlingssidor och länkbibliotek etc.. * Uppskattning

Hur mycket ska migreras regionalt* Material från 18 regioner sammanställt: Ca 3 900 ”enheter” att migrera (artiklar, kapitel och tillägg) Motsvarar ungefär lika många ”artikelrelaterade enheter” som det nationella materialet men mindre komplext * Uppskattning

Tidsplan Bilderna i kapitlet Tidsplan beskriver när i tiden aktiviteter och leveranser förväntas ske i projektet. Dessa tidpunkter ses över löpande, minst en gång per månad, och kan därför komma att förflyttas. En aktuell roadmap/tidplan ligger i Beslutloggen: https://invanartjanster.atlassian.net/wiki/spaces/PFW/pages/104481628/Beslutslogg

Roadmap/tidplan Aktuell roadmap/tidplan ligger i Beslutloggen Bilden ligger längst bak i presentationen Aktuell roadmap/tidplan ligger i Beslutloggen Tidplanen beskriver när i tiden aktiviteter och leveranser förväntas ske i projektet Tidpunkterna ses över löpande och kan därför komma att förflyttas Produktionssättning avser när ändringarna når slutanvändaren och sker för UMO, Youmo i maj/juni Rikshandboken i barnhälsovård, Vårdhandboken i november/ december 1177.se & HJV i slutet av mars RGS under utredning med hänsyn till parallella projekt och beröringspunkter Releaser avser när ny funktionalitet finns tillgänglig för migrering 0,5 Beta visar UMO, nov 2017 0,7 UMO, Youmo, 1 mars 2018 0,8 Migrering RHB, VHB, i juni 2018 0,9 Migrering 1177, september 0,95 API externt, beta, november 2018 1,0 Plattform 1177, HJV, december 2018 1,1 API, RGS januari 2019 1,2, april 2019 1,3, juni 20198 Kravarbete föregår releaserna och är grunden för att kunna prioritera vad som ska med i ny funktionalitet (framgår av Beslutsloggen) kravarbetet för UMO & Youmo är klart kravarbetet för RHB & VHB startade i mitten av februari kravarbetet för 1177, HJV, startade i april, koncept från augusti kravarbetet för RGS startade i september, koncept från november Migrering anger ungefärlig tidpunkt för när arbetet kan inledas för att flytta innehåll till det nya. Arbetet inledas för: förbered för bilder UMO, Youmo, 1177.se, dec 2017 UMO katalog, jan 2018 UMO artiklar steg 1, jan/feb Inventering RHB, VHB, feb/mars UMO artiklar steg 2, mars Youmo artiklar, mars/april RHB, VHB, juni-nov 1177 artiklar nationellt, sep 1177 artiklar regionalt, okt Utbildning i förändringar i Epi och funktioner i respektive tjänst sker i så nära anslutning som möjligt till migreringstart för att hålla kunskap aktuell korta digitala utbildningar planeras som komplement

Förväntat resultat – vad blir skillnaden? Bilderna i kapitlet Förväntat resultat beskriver vad de olika användarna kan förvänta sig för resultat när projektet är genomfört.

Vad blir skillnaden för Användare* Modernare användarupplevelse Förbättrade förutsättningar för att tillgodogöra sig innehåll utifrån till exempel funktionsvariation eller skärmläsning Lättare hitta relevant innehåll till exempel genom förbättrat sök och navigering utifrån användarens behov. * ex. invånare, telefonsjuksköterska

Vad blir skillnaden för Redaktören Modernt verktyg för webbpublicering Förbättrad prestanda Enklare att jobba genom att det blir mer överskådligt Bättre stöd för mediahantering som bild, ljud och video Ett väldefinierat arbetssätt, mer harmoniserat, lättare jobba på likartat sätt över regiongränserna.  

Vad blir skillnaden för Förvaltningen Modern arkitektur Bättre stöd för att tillgängliggöra innehåll mot externa aktörer och för att använda innehåll från externa tjänster Möjligheter att effektivisera arbetet i drift och förvaltningen Lägre drifts-, förvaltnings- och operativa kostnader Enklare driftsättning Enklare och snabbare produktionssättning, enklare rätta till buggar, förändra befintliga funktioner eller sätta upp nya.  

Hur får jag lättast insyn i projektet? Bilderna i kapitlet Hur får jag lättast insyn i projektet beskriver vad de olika kommunikationskanalerna, det vill säga var du kan hitta information och statusuppdateringar om projetet.

Kommunikationskanaler Sprintdemos En av de viktigaste kanalerna är våra sprintdemos var tredje vecka som du kan följa on line eller titta på i efterhand. Skriv till funktionsbrevlådan om du vill ha inbjudan Inera.se Information om projektet och våra sprintdemos. Senaste status ligger under Aktuellt Projektets funktionsbrevlåda Skriv gärna till webbtjanster@inera.se om du har frågor Projektblogg Projektbloggen blandar inlägg högt och lågt om projektet. Kommentera gärna direkt i bloggen eller maila funktionsbrevlådan om du har förslag på ämnen om något du vill veta mer om Backlogg  Utvecklingen i projektet utgår från vår backlogg som är en kravlista i Confluence som är publik. Inlogg: användare: plattform.webbtjanster@gmail.com och lösenord: PWT-2018 Beslutslogg Här kan du se beslut under bearbetning och vilka som är beslutade. Inlogg: användare: plattform.webbtjanster@gmail.com och lösenord: PWT-2018 Tidplan Här hittar du projektets roadmap.

TACK!

Extrabilder: Bild 33: Roadmap Bild 34-36: Referensgruppens deltagare och hur de arbetar

Roadmap/tidplan (oktober 2018) Aktuell roadmap/tidplan ligger alltid i Beslutloggen

Referensgruppens deltagare Per Birkerud, Kalmar,1177.se (Hitta och jämför vård) Ulrika Lejon Åhlander, Norrbotten, 1177.se (Hitta och jämför vård) Carolin Zinkell, Jönköping, 1177.se Monica Bravell, Östergötland, Hitta och jämför vård (1177.se) Marte Hjulstad, Västernorrland,Hitta och jämför vård (1177.se) Anna Franzén Ekros, Jönköping, Hitta och jämför vård Torbjörn Grönlund, Västernorrland, Rådgivningsstödet Webb/Portal Maria Eriksson, Region Halland, Rådgivningsstödet Webb/Portal Asta Lindström, Region Östergötland, Rådgivningsstödet Webb/Portal

Referensgruppens roll Vara bollplank för projektet i särskilda koncept- och strukturfrågor Ge feedback ur ett regionalt perspektiv vid provtryckning av lösningsförslag Vara ett stöd om projektet behöver prioritera mellan olika utvecklingsinsatser

Arbetssätt för referensgruppen – delta i projektets ordinarie konceptmöten enligt schema nedan Veckomöten: Torsdagar kl. 9-11 (Vid sprintdemo-dagar ersätts torsdagsmöten med möte onsdag eftermiddag) 1177.se startade den 9 augusti och fortsätter under hösten – Per, Ulrika och Carolin Hitta och jämför vård startade 4 oktober– Monica, Marte och Anna. Rådgivningsstödet webb och portal startar tidigast i november– Maria, Asta och Torbjörn.