Trafikverkets Basprognoser fr o m 1 april Petter Wikström Expertcenter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Advertisements

Sjukvårdens kostnader 2030
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Marknadsanalys MKB Sammanfattning
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Penningpolitisk uppföljning September Diagram 1. Reporänta med osäkerhetsintervall Procent, kvartalsmedelvärden Källa: Riksbanken Anm. Osäkerhetsintervallen.
Penningpolitisk uppföljning April Diagram 1. Reporänta med osäkerhetsintervall Procent, kvartalsmedelvärden Källa: Riksbanken Anm. Osäkerhetsintervallen.
Föreläsning 12 Sammanfattning
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Befolkningsutvecklingen i Öresundsregionen
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Sant och falskt om ekonomin Tino Sanandaji, Johnny Munkhammar.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Penningpolitisk uppföljning december Diagram 1. Reporänta med osäkerhetsintervall Procent, kvartalsmedelvärden Källa: Riksbanken Anm. Osäkerhetsintervallen.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Indata till modellerna - status - utveckling Krister Sandberg
Strategisk inriktning för Trafikverket
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
KONJUNKTURINSTITUTET
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Tabellerna. Ekonomirapporten. Oktober
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 21 december 2015 Konjunkturläget, december 2015.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Tabellerna.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Sampers Användardag 21 sept 2016.
Sampers användardag Christian Nilsson
Felrättning och information uppdaterad
Länsstyrelsens uppdrag och ansvar
Transportmedel vid export 2013
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
Christer Anderstig, WSP
KONJUNKTURINSTITUTET
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Direktiv till Budget
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Samhällsekonomi och modeller
Trafikverkets trafikprognoser och känslighets analyser Peak Car
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
UTVECKLING AV REGIONALA GODSMODELLER SAMGODS Stockholm
Den demografiska utmaningen
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
Hur skapar vi export och import data
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Regionalt scenario för Tillväxtverket/Trafikverket
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Nyheter i modellsystemet Rapsdagen
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Ekonomirapporten, maj 2019 Alla tabeller
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Presentationens avskrift:

Trafikverkets Basprognoser fr o m 1 april 2016 Petter Wikström Expertcenter

Trafikverkets uppdrag Upplägg presentation Basprognoser 2016 Trafikverkets uppdrag Nyheter i 2016 års Basprognos – förutsättningar Godsprognos

Trafikverkets uppdrag

Trafikverkets ansvar Trafikprognoser Trafikverket ska utveckla, förvalta och tillämpa metoder och modeller för samhällsekonomiska analyser inom transportområdet, inklusive efterkalkylering och successivkalkylering Trafikverket ska ta fram och tillhandahålla aktuella trafik- och transportprognoser regeringens Förordning (2010:185) med instruktion för Trafikverket

Prop. 2012/13:251 Trafikprognoser Regeringens förutsättningar Utgångspunkt för planering och vid beslut om prioriteringar. Utgå från nu beslutade förutsättningar, styrmedel och planer för infrastrukturen – samt andra statliga aktörer. Effekterna av alternativa antaganden studeras genom känslighetsanalyser. Alternativa tillämpningar/prognoser ska kunna relateras till de framtagna nationella prognoserna Årliga uppdateringar och samma prognoser i ekonomisk o fysisk planering. Indata/antaganden dokumenteras, motiveras o hålls tillgängliga för granskning/kvalitetssäkring. Ta fram prognoser: Kostnadseffektivt, hög kvalité, alla trafik- och transportslag, beakta internationellt arbete.

Hur används de? Är planeringen prognosstyrd? Trafikprognoser Användningsområden: För fysisk planering Kapacitetsutredningar Dimensionering av åtgärder För strategisk planering Nationella och Regionala transportplaner Till samhällsekonomiska analyser som utgör en del av samlade effektbedömningar (SEB) Planeringen grundar sig på ett så objektivt beslutsunderlag som möjligt där trafikprognoser utgör ett av flera viktiga beslutsunderlag

Tidplan för samhällsekonomiska analyser och trafikprognoser Implementerings-/granskningsfas 1 Mars (Internt) Ny reviderad trafikprognos samt uppdaterade planeringsverktyg är klara och slutlig kvalitetssäkring och dokumentation av prognosen påbörjas 1 April Publiceras nya gällande verktygsversioner, basprognoser, kalkylvärden, metoder, effektsamband. Dessa gäller sedan tillsvidare för tillämpning i alla samhällsekonomiska analyser och kalkyler som genomförs av eller åt Trafikverket 1 Oktober Publiceras beslut om vad som kommer att börja gälla från 1 april nästa år. Exvis nya effektsamband och prognos- och analysförutsättningar. Offentliggörs för second opinion. Håll dig uppdaterad om vad som gäller på: www.trafikverket.se/samhallsekonomiochprognoser

Nyheter Basprognos 2016-04-01

Bränsleskattehöjning Ny version av Samgods Nyheter Basprognoser 2016 Byte av basår Byte av prognosår Nya kostnader Nya nät Bränsleskattehöjning Ny version av Samgods Med sedan tidigare: Banavgiftshöjning Effekter av Svaveldirektivet

Förutsättningarna på nationell nivå är hämtade från LU15 Nya socioekonomiska data Basprognoser 2016 Byte av prognosår Prognosförutsättningar Förutsättningarna på nationell nivå är hämtade från LU15 Befolkningsframskrivningen till 2040 och 2060 enligt SCB:s prognos våren 2014 Makroekonomiskt scenario enligt Finansdepartementets modellberäkningar: BNP, försörjningsbalans mm. Scenariot för antalet förvärvsarbetande bygger på befolkningsframskrivningen och antaganden om arbetade timmar per ålder och kön. Scenariot för strukturomvandling enligt Konjunkturinstitutets (KI) modellberäkningar: Produktion, produktivitet och arbetade timmar per bransch; produktion, export och import per varugrupp.

Nya socioekonomiska data Basprognoser 2016 Byte av prognosår Prognosförutsättningar Osäkerheter i framtagna socioekonomisk indata för 2040 och i vissa fall även 2060 Lång tidshorisont vissa osäkerheter på riksnivå vad gäller t ex befolknings- och ekonomisk utveckling. Dessa kan i varierande grad påverka på mera disaggregerade nivåer. Generell metod för framtagande av befolkning mm på kommunnivå och inom kommuner kan inkludera osäkerheter Liksom att regional och kommunal planering beaktas vid rumslig fördelning inom respektive mellan kommuner (inom givna länsramar) Bef: Graden av invandring osäker – inte minst med tanke på de senaste åren Ek Utv: Näringslivsutvecklingen osäker

Godstransportprognoser

Förutsättningar prognos 2040 Godstransportprognoser Efterfrågan: Styr den totala ökningen av transportarbetet i prognosen + mängden gods per varugrupp mellan olika relationer. Kostnader: Fördelar volymer mellan trafikslag, fordon, rutter mm enligt en kostnadsminimerande ansats.

Från nedbruten ekonomisk prognos till tillväxttal Godstransportprognoser Långtidsutredningen 2015: Prognos för Sveriges ekonomi 2014-2040 (Finansdepartementet/Konjunkturinstitutet) Disaggregering av LU: geografiskt och på fler branscher Utrikeshandel: Fördelning på länder och hur den förändras 2012-2040 Transit: Antas förändras i nivå med avsändande och mottagande länders BNP-tillväxt Varuvärden: Varuvärdesförändringen 2012-2040 skattas och används för att omvandla den i monetära termer uttryckta prognosen i LU till en prognos i ton per varugrupp och relation Framskrivning 2012-2040: Görs mha ovanstående av basmatriserna, som avspeglar efterfrågan 2012

2) Nationell godsprognos Underlag från Samgods i planeringen Godstransportprognoser 1) Nedbrytning av ekonomisk handelstruktur till transportefterfrågan i ton 2) Nationell godsprognos 3) Uppbyggnad av data till Sampers, EVA, Bansek, TEN Tec, m.m.

Godstransportprognoser Samgods 1.1 Godstransportprognoser VFU, Långtidsutredningen, Utrikeshandel, Varuvärdesprognos…

Beräknad produktion, export, import och transit år 2012 och 2040 Godstransportprognoser MSEK per år i 2014 års prisnivå.

Beräknad produktion, export, import och transit år 2012 och 2040 Godstransportprognoser kton per år

Fördelning i kr Fördelning i % Godstransportprognoser Landsfördelning handel - utveckling Godstransportprognoser Fördelning i kr Fördelning i %

Modellresultat – Flöden 2012 Godstransportprognoser

Modellresultat – Transportarbete 2012 Godstransportprognoser   Modell Statistik Väg 48.3 44.4* Järnväg 21.7 22.0 Sjöfart 39.6 36.5 Total 109.5 102.9 Miljarder tonkilometer per år 2012, modellresultat jfr statistik (*) Inrikesdelen av utrikestransporter med svenskregistrerade lastbilar ingår ej i statistiken, till skillnad från i modellresultatet

Modellresultat – Flödesförändring 2012-2040 Godstransportprognoser

Modellresultat – Transportarbetesförändring 2012-2040 Godstransportprognoser Modellberäknad utveckling 2012-2040 per trafikslag (miljarder tonkilometer per år)

(Statistik 1975-2014 i kombination med tillväxttakter från Samgods) Historisk utveckling samt prognostiserad tillväxttrend Godstransportprognoser (Statistik 1975-2014 i kombination med tillväxttakter från Samgods)

Historisk utveckling samt prognostiserad tillväxttrend Godstransportprognoser (Index 100 = 2012; statistik 1975-2012 i kombination med tillväxttakter från Samgods)

Disaggregering Godstransportprognoser Järnväg: Trafikering och godsvolym 2040 uppdelat på 5 st tågtyper, 12 varugrupper och drygt 300 sträckor i järnvägsnätet. Väg: Trafiktillväxt per län (21st) och år under perioderna 2012-2040 och 2012-2060, uppdelat på Europavägar/övriga vägar samt LBU/LBS. Sjöfart: Lastade/lossade volymer år 2040 per TEN-hamn (25 st)

Lägre godsvolymtillväxt Ej bränsleskattehöjning för väg Känslighetsanalyser - Basprognos för godstransporter 2040 Godstransportprognoser Lägre godsvolymtillväxt Ej bränsleskattehöjning för väg Vägslitageavgift Högre tillväxt malm Tyngre lastbilar (74 ton) Längre tåg (750 m) Elektrifiering Meråkerbanen

Godstransportprognoser Dokumentation Godstransportprognoser http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/Planera-och-utreda/Planerings--och-analysmetoder/Samhallsekonomisk-analys-och-trafikanalys/Kort-om-trafikprognoser/

Sammanfattning Prognosresultat

Resultat prognoser 2040 - Transportarbete Godstrafikprognoser Något högre total årlig tillväxttakt av transportarbetet i 2016 års Basprognoser jfr 2015 års dito - 1.98 % per år vs 1.85 % per år Minskning för väg och ökning för sjöfart och järnväg beror på en antagen bränsleskatteökning för väg

Historisk utveckling samt prognostiserad tillväxttrend Godstransportprognoser (Mdr tonkm per år; Statistik 1962-2012 i kombination med tillväxttakter från Samgods=>2040)