Tillfälle nr 1 av 9 Introduktion till kulturmiljö i miljömålen 2016-04-22 Lyncutbildning Välj och vraka våren 2016 Coco Dedering och Carl-Johan Sanglert
RUS – Regional utveckling & samverkan i miljömålssystemet Länsstyrelsen samt Skogsstyrelsen En länk i miljömålsarbetet centralt regionalt lokalt Länsstyrelsegemensamma uppgifter mål åtgärder uppföljning metodutveckling omvärldsbevakning
Välj och vraka! Vägledning och goda exempel åtgärdsarbete kulturmiljö-miljömål Fokus: lst Ni har alla medverkat, Tack! En stor mängd material från lst har gåtts igenom och sammanställts Vad mycket och bra lst:erna gjort genom åren! Vägledning, goda ex., stöd, inspiration, fakta, underlag utvecklingsarbete, läs mer osv Kopplingen kulturmiljö-miljömål Konkreta ex, hands-on Verktygs-kapitel 11 länsstyrelser intervjuade, 4 svarat skriftligen, 16 lst med på seminaret 2012. ”Realistiskt”, vad kan göras inom ordinarie verksamhet (inga ”önskelistor”) Problembilder delvis med Uppdelat i verktygskapitel Konkreta ex, hands-on ex. Formuleringar ur beslut och yttranden, Hur en miljömålstaggad vp kan se ut, Lst-åtgärder i åtgärdsprogram för miljömålen; hur de ser ut 2018-09-19
Innehåll Välj och vraka! Läsanvisning Inledning Miljömålsystemet i korthet Kulturmiljö och miljömål Lst uppdrag, samstämmiga målbilder, problem och möjligheter VERKTYG för miljömålsarbete 7 kapitel Övergripande arbete, strategier och program Kunskapsuppbyggnad med miljömålen i fokus Fysisk planering Utåtriktat arbete – att kommunicera miljömål Vård med miljömålsnytta Tvärsektoriell samverkan Lagstiftning och skydd Detta utgör huvuddelen av rapporten! Fokus för dagen! Temaområden för ett förbättrat arbete Avsätt tid Tänk metod Synliggör miljömålen i det vardagliga arbetet Tillsammans är vi starka Utveckla tvärsektoriella arbetsätt Lokalt arbete Tydliggör tillståndet i kulturmiljön Målinriktad kunskapsuppbyggnad Uppmuntransbidrag, information och rådgivning – mer kampanjer Bilaga med åtgärder ur regionala åtgärdsprogram 2018-09-19
Innehåll idag och i rapporten Miljömålssystemet i korthet sid 13-20 Kulturmiljö och miljömål sid 21-32 Temaområden för ett förbättrat arbete sid 33-44 2018-09-19
Miljömålssystemet i korthet ”Miljömålen – Sveriges största samarbetsprojekt?”
Historik kulturmiljö-miljömålsystemet 1999 fastställde Riksdagen 15 miljökvalitetsmål (2005 tillkommer ett 16:e, Ett rikt växt och djurliv) 4 s.k. övergripande miljömålsfrågor ingick i systemet: Naturmiljön Kulturmiljön RAÄ hade ett ssk utpekat ansvar Hälsofrågor Fysisk planering och hushållning 71 åtgärdsinriktade delmål, varav flera berörde kulturmiljön Delmålen och åtgärderna för att nå dem skulle bl.a. utformas med utgångspunkt i fem grundläggande värden, däribland ”kulturmiljön och de kulturhistoriska värdena”. 2018-09-19
Ur Miljömålen i korthet (2008) 2018-09-19
Ur De Facto 2003 Exempel på hur ett delmål kunde se ut Riksdagens definition av miljökvalitetsmålet Ur De Facto 2003 2018-09-19
Historik kulturmiljö-miljömålsystemet 2010 ny målstruktur, ny organisation m.m.: De övergripande miljömålsfrågorna tas bort och ingår istället i strecksatserna till generationsmålet. Delmålen tas bort. Riksdagens definition av resp. miljökvalitetsmål kvarstår oförändrat, men de får ett antal preciseringar som ska förtydliga vilket tillstånd som eftersträvas. Riksantikvarieämbetet får en otydligare roll i den nya organisationen? Generationsmål, miljökvalitetsmål med tillhörande preciseringar och etappmål. 2018-09-19
Aktuell målstruktur Generationsmål - anger inriktningen för den samhällsomställning som behöver ske inom en generation för att nå miljökvalitetsmålen Miljökvalitetsmålen – beskriver det önskade miljötillståndet Etappmål – anger steg på vägen till miljökvalitetsmålen och generationsmålet. 2018-09-19
Generationsmålet Vägledande för allt miljöarbete, överordnat de 16 miljökvalitetsmålen. 2018-09-19
Generationsmålet Vägledande för allt miljöarbete, överordnat de 16 miljökvalitetsmålen. 7 strecksatser däribland att miljöpolitiken ska inriktas mot att ”(…) kulturmiljön bevaras, främjas och nyttjas hållbart.” Kulturmiljö här ihopbakad med biologisk mångfald och naturmiljö. Begränsad klimatpåverkan Frisk luft Bara naturlig försurning Giftfri miljö Skyddande ozonskikt Säker strålmiljö Ingen övergödning Levande sjöar och vattendrag Grundvatten av kvalitet Hav i balans och levande kust och skärgård Myllrande våtmarker Levande skogar Ett rikt odlingslandskap Storslagen fjällmiljö God bebyggd miljö Ett rikt växt- och djurliv 2018-09-19
Miljökvalitetsmål och preciseringar Begränsad klimatpåverkan Frisk luft Bara naturlig försurning Giftfri miljö Skyddande ozonskikt Säker strålmiljö Ingen övergödning Levande sjöar och vattendrag Grundvatten av kvalitet Hav i balans och levande kust och skärgård Myllrande våtmarker Levande skogar Ett rikt odlingslandskap Storslagen fjällmiljö God bebyggd miljö Ett rikt växt- och djurliv Miljökvalitetsmålen (benämns ofta bara miljömål) beskriver i sin tur det tillstånd i miljön som miljöarbetet ska leda till. Enl Riksdagens definition. Varje miljökvalitetsmål har ett antal s.k. preciseringar, som syftar till att förtydliga målen, utgöra grund för uppföljning och bedömning av styrmedel och insatser. 2018-09-19
2018-09-19
2018-09-19
Etappmål Ersätter tidigare delmål, men etappmål finns inte för alla miljökvalitetsmål eller sakområden som ingår i miljömålen. Åtgärdsinriktade. Ofta målövergripande. Tas fram ”allt eftersom”, bl.a. ´på förslag från miljömålsberedningen. Finns inte för alla sektorsområden eller för alla miljömål (till skillnad från tidigare delmål) 2018-09-19
Sammanfattning skillnader och likheter målstruktur Före 2010 Efter 2010 Kulturmiljö är en av fyra övergripande frågor i miljömålssystemet Miljökvalitetsmål, riksdagens definition Delmål (fastslagna för alla miljökvalitetsmål) Ett vägledande generationsmål där kulturmiljön finns i en strecksats tillsammans med natur Miljökvalitetsmål, riksdagens definition, med preciseringar Etappmål (vissa områden, tas fram allt eftersom) 2018-09-19
Miljömålsprocessen UPPFÖLJNING Indikatorer Årlig uppföljning (ÅU) Fördjupad utvärdering (FU) vart 4e år Myndigheterna ÅTGÄRDER Etappmål Budgetprop. Styrmedel Lagstiftning Ekonomiska Informativa Lst många verktyg Alla Med alla möjliga verktyg Miljömålsuppföljningen direktlänk till regeringen och budgetprop. Kulturmiljö har en plats och en roll att spela i allt detta! 2018-09-19
Vem gör vad i miljömålssystemet? Nationellt Riksdag och regering Miljömålsberedningen Parlamentarisk beredning. Politiker med stöd av sakkunniga. Målkonflikter och komplexa frågor som kräver övergripande och långsiktiga politiska prioriteringar. Tar fram förslag hur nå mål. Kulturdepartementet med som experter (Eva Stengård) men inga intressorg inom kulturmiljö. LR Lisbeth Schulze lst V Götaland rep lst:erna. Miljömålsrådet 17 myndighetschefer däribland RAÄ:s GD Riksantikvarien Lars Amréus, Lena Sommestad, Landshövding lst Halland är länsstyrelsernas representant i rådet. Nätverk experter. Gemensam åtgärdslista. 26 nationella myndigheter miljömålsuppdrag bl.a. RAÄ, med ansvar enligt instruktion. Utpekat ansvar inom sina resp. vht nå målen. Bistå uppföljningen m.m. 8 nationella myndigheter Kallas ibland ”målansvariga nationella myndigheter”. BoV, SJV, SKS, NV, HaV, SGU m.fl. Tilldelade ett eller flera miljökvalitetsmål. Ansvar för uppföljning och utvärdering. Andra myndigheter verkar inom sina respektive verksamhetsområde för att miljömålen ska nås. Naturvårdsverket samordnar Naturvårdsverket samordnar, spindel i nätet. NV:s olika samverkansgrupper: Samverkansgruppen (de 26 nationella myndigheterna med miljömålsuppdrag), Målarbetsgruppen (de 8 ”målansvariga nationella myndigheterna), Strategiska miljömålsgruppen (Chefer inom de 8 ”målansvariga nationella myndigheterna”) 2018-09-19
Vem gör vad i miljömålsystemet? Regionalt och lokalt Länsstyrelserna och Skogsstyrelsen, ”alla” verksamhetsområden inkl. kulturmiljö, RUS samordnar och är med i många nätverk inom miljömålsystemet. Länsrådsgrupp 6. Uppdrag inom såväl uppföljning – indikatorer, årlig uppföljning (bedömning av om målen nås i länet) m.m. - som åtgärdsarbete. Regionala åtgärdsprogram. Stöd till kommuner. Kommunerna Näringsliv Intresseorganisationer Vi alla Kommunerna mycket stor betydelse i och med samhällsplanering m.m. Glöm inte göra reklam för RUS Vägledning/guide till kommunerna, Lokalt arbete med miljömål, där ävex ex från kulturmiljöområdet Kulturmiljövården nationellt, regionalt och lokalt har en plats och en roll att spela i allt detta! 2018-09-19
Kulturmiljö har en plats och en roll att spela i allt detta! Illustrationer ur NV:s De svenska miljömålen – en introduktion (2012) 2018-09-19
Läs mer 2018-09-19
Kulturmiljö och miljömål
Kulturmiljö och hållbar utveckling Hållbar utveckling definieras ekologiskt, socialt och ekonomiskt. De olika aspekterna är beroende av varandra. Kulturmiljöperspektivet är en förutsättning för en hållbar utveckling (Regeringen 2001/02:172). Miljömålen ett viktigt verktyg för kulturmiljövården (RAÄ 2015). Kulturmiljöperspektivet ger en ökad möjlighet att arbeta med sociala och estetiska värden Kulturmiljön är en förutsättning för ekologiska värden. 2018-09-19
Länsstyrelsens uppdrag Enligt länsstyrelsens instruktion (Förordning 2007:825) ska den enskilda länsstyrelsen: verka för att nationella mål får genomslag på regional och lokal nivå. (2 §) samordna det regionala [miljö]mål- och uppföljningsarbetet, utveckla, samordna och genomföra regionala åtgärdsprogram [för miljömålen] stödja kommunerna med underlag verka för att [miljö]målen får regionalt och lokalt genomslag i samhällsplaneringen samt bidra till att miljömålen beaktas i det regionala tillväxtarbetet. (§ 5a) 2018-09-19
Kultur- och miljömål i regleringsbrevet Enligt uppdrag 20-21 skall länsstyrelsen verka för att uppnå de nationella kulturmiljömålen och samordning mellan kulturmiljöns intressen och miljömålen. stödja kommunerna i kulturmiljöarbetet.
Kulturmiljömålen 2018-09-19
Samstämmiga målbilder Miljömål Nationella kulturmiljömål Kulturmiljön ska bevaras, främjas och nyttjas hållbart (ur generationsmålet) Byggnader och bebyggelsemiljöer samt platser och landskap bevaras, används och utvecklas (ur precisering Kulturvärden i bebyggd miljö/God bebyggd miljö) (…) kulturmiljövärden är bevarade och förutsättningar finns för fortsatt bevarande och utveckling av värdena (ur preciseringar för flera av de landskapsankknutna miljömålen) ett hållbart samhälle med en mångfald av kulturmiljöer som bevaras, används och utvecklas, människors delaktighet i kulturmiljöarbetet och möjlighet att förstå och ta ansvar för kulturmiljön, ett inkluderande samhälle med kulturmiljön som gemensam källa till kunskap, bildning och upplevelser, en helhetssyn på förvaltningen av landskapet som innebär att kulturmiljön tas till vara i samhällsutvecklingen 2018-09-19
Krav, behov och förväntningar! “Inget fritt valt arbete!” Miljömålsarbetet är en tvärsektoriell uppgift. Kulturmiljön ska omfattas av miljömålsarbetet. Samordningen är ömsesidigt ansvar. Kulturmiljön och miljömålen behöver varandra! 2018-09-19
Identifierade problem… (intervjuer) Miljömål-kulturmiljö upplevs fjärmade från varandra Kulturmiljövårdare känner liten delaktighet Kulturmiljöfrågorna upplevs som underordnade, de har hamnat på efterkälken i miljömålsarbetet Brister i det tvärsektoriella Negativ trend (kulturmiljö allt mindre utrymme) Luften har gått ur miljömålsuppdraget avs km, km inte på agendan, besvikelse, varför lägga ner tid på miljömålen? 2018-09-19
Identifierade problem… (analys) Förväntningar – utfall (resurser, satsningar, uppdrag uteblev i hög grad) Miljömålen reduceras till ”administrativ börda”. Mer arbete för kulturmiljöpersonal, men få effekter för kulturmiljön. Kulturmiljötillståndet (negativ utveckling), stort genomförandeunderskott Motivationen för miljömålsarbetet inom kulturmiljösektorn blivit lägre. Kulturmiljösektorns egen roll i detta? Stuprörsproblem bl.a. olika departement 2018-09-19
Analys av RUS/kulturmiljö i Fördjupad utvärdering 2015 Ja, kulturmiljöfrågorna har fallit mellan stolarna T ex Inga etappmål för kulturmiljö ännu. Borttagna delmål, kulturmiljön ej egna preciseringar för flera miljömål. Statliga kulturmiljövården ej fått tydliga uppdrag eller resurser för varken uppföljning eller åtgärdsarbete. Ansvaret för kulturmiljön är splittrat, uppdelat på många centrala verk. Saknas nationell samordning inom kulturmiljö. Vem driver kulturmiljöns betydelse i sammanhanget? Flera målansvariga myndigheter saknar antikvarisk kompetens. Intresseorg inom kulturmiljöområdet har ej involverats i miljömålsystemet. 2018-09-19
Motiv och möjligheter… Länsstyrelsens uppdrag är tydligt (lst instruktion) och omfattar även kulturmiljön Miljömålen omfattar kulturmiljön och kan inte nås utan kulturmiljön! (Gäller även hållbar utveckling) Miljömålen av strategisk betydelse Direktlänk till regeringen och budgetproppen dvs resurser Miljöarbetets genomslag i politik och samhälle (till skillnad från kulturarv?) Få igenom kulturmiljöfrågorna mer/bättre i samhället Miljömål/-systemet – arena för de tvärsektoriella frågorna vilka kulturmiljösektorn identifierat som strategiskt viktigt område Varför ska kulturmiljö engagera sig miljömålen? ”Miljömålen som kulturmiljöverktyg” Kulturmiljö med på tydligt sätt i mm-s formuleringar. Miljömålen kan inte nås om inte kulturmiljöaspekterna också nås. Miljömål/-systemet – arena för de tvärsektoriella frågorna som ska inkludera kulturmiljö och vilket ni/vi (lst kmv) identifierat som ett strategiskt viktigt område även vad gäller exv resurser lst:s kulturmiljöenheter jfr ex återrapportering regleringsbrevsuppdrag 2018-09-19
2018-09-19
Motiv och möjligheter forts. Kulturmiljö har visst fått en hel del via och tack vare miljömålen ex GBM, ERO, LS, LSoV; resurser, uppföljning, andra åtgärder… Identifiera frågor där miljömålen kan stärka kulturmiljövården. Knyta befintlig vht till miljömålen + målinriktat arbete Aktuellt: Lst Kulturmiljörepresentation i arbetsgrupper Miljömålsrådets gemensamma åtgärdslista Aktiviteter Välj och vraka RUS-lst:erna Regleringsbrevsuppdragen 2016 nr 20, 21 och 51 (2015 och 2016) GBM och LS – uppföljning, ERO – medel LBP (i nya perioden förlorat mkt), LSoV (konflikthantering, resurser i viss utsträckning…) Kan här även nämna att kulturmiljö är ett s.k. UTVECKLINGSOMRÅDE i RUS. 2018-09-19
Temaområden för ett förbättrat arbete Underlag för diskussion på respektive länsstyrelse som önskar nå bättre integrering mellan miljömålsuppdraget och kulturmiljöområdet.
Synliggör miljömålen i det vardagliga arbetet Tillsammans är vi starka Avsätt tid för arbetet Tänk metod Synliggör miljömålen i det vardagliga arbetet Tillsammans är vi starka Utveckla tvärsektoriella syn- och arbetssätt Lokalt arbete Tydliggör tillståndet i kulturmiljön Målinriktad kunskapsuppbyggnad Uppmuntransbidrag, information och rådgivning – mer kampanjer 2018-09-19
Avsätt tid Frågan om tid och resurser för kulturmiljö ständigt återkommande Kulturmiljöarbete - miljömålsarbete Vissa länsstyrelser prioriterar mer än andra Ambitionsnivå Diskussion och strategiska överväganden 2018-09-19
Tänk metod Hur nå miljömål & kulturmiljömål på bästa, effektivaste sätt? Vilka arbetssätt och metoder ger mest utbyte? Vilka gör det inte? Ärendehantering – övrigt kulturmiljöarbete ”Stort mått av kreativitet och uppfinningsrikedom avseende metoder och arbetssätt”, exempel finns i Välj och vraka RI-översyn och kunskapsunderlag (samsyn lett till åtg) 2018-09-19
Synliggör miljömålen i det vardagliga arbetet Låta kulturmiljöarbetet stärkas av miljömålen och vice versa Kulturmiljöns betydelse för nå hållbar utveckling och miljömålen inte självklar för alla… Framhålla insatsers betydelse i det sammanhanget, insatser t.ex. RI-översyn, kulturmiljöprogram, bidrag, seminarium Övergripande insatser som strategier, program och vp inom kulturmiljöområdet ssk viktiga att knyta till miljömålen. Hur kan miljömålsarbetet knytas till kulturmiljöarbetet? Handlar delvis om ”att förändra rutiner och språkbruk; när resurserna är begränsade bör framstå som attraktivt att framhålla insatser som genomförs i en ordinarie verksamhet och därigenom uppnå eventuella synergieffekter” 2018-09-19
Tillsammans är vi starka Stärka samarbete mellan länsstyrelserna avs kulturmiljö-miljömål Stödja, inspirera och ta tillvara varandras goda exempel Ska kulturmiljö upp på miljömålsagendan igen, räcker det inte med ett fåtal engagerade... Kulturmiljö har ett tydligt uppdrag RUS roll och möjligheter Ta tillvara aktuella erfarenheter av samverkan mellan RAÄ- lst:ers kulturmiljöenheter även inom miljömålsområdet Få med fler kulturmiljöaktörer som ambassadörer i kulturmiljö – miljömålsarbetet. De regionala åtgärdsprogrammen en möjlighet. Goda och aktuella erfarenheter av utvecklad samordning och samverkan mellan Riksantikvarieämbetet och länsstyrelserna och mellan länsstyrelserna vad gäller exempelvis tillsyn, riksintresseprojekt, kunskapsuppbyggnad kring kulturmiljöer vid vattendrag och det tidigare s.k. uppdrag 70 skulle kunna implementeras även för miljömålsområdet. Tillsammans är vi starka handlar även om att få med sig länsmuseer, kommuner, hembygdsrörelsen och ideella krafter och intresseorganisationer, som mer drivande parter och som ambassadörer i kulturmiljö – miljömålsarbetet. Länsstyrelsernas arbete med regionala åtgärdsprogram är en bra möjlighet! 2018-09-19
Temaområden 5-9 Utveckla tvärsektoriella syn- och arbetssätt Lokalt arbete Tydliggör tillståndet i kulturmiljön Målinriktad kunskapsuppbyggnad Uppmuntransbidrag, information och rådgivning – mer kampanjer 2018-09-19
2018-09-19
Tack för oss, för idag! Tack för oss! Roligt och bra att så många ville och kunde medverka. Välkomna till kommande Lync-tillfällen om Välj och vraka! På återseende, hoppas vi . Välkomna med frågor, funderingar, synpunkter, förslag m.m. till Coco och Calle 2018-09-19