Genteknik - ”klippa ut och klistra in gener”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nobelmuseet välkomnar er till Spelet om genetik och etik
Advertisements

Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Repetition inför NP i biologi
Nedbrytning av plast i Naturen
Ekosystemet: Skogen Ekosystem.
Repetition inför NP Lektion 4
Vad är liv?.
Evolution -evolutionsläran förklarar hur livet uppstod och hur det levande hela tiden förändras.
KURS ht-11 Välkommen! Ann-Sofie, Anette, Curta, Håkan, Karin
Produkter, hälsa och miljö
Bakterier , celler och andra små saker
X-Kromosombundet arv Vissa sjukdomar och avvikelser orsakas av en gen på X-kromosomen. Tex blödarsjuka och röd-grön färgblinda Det är anledningen till.
Genetik - ärftlighetslära
Repetition inför NP Lektion 4
Den äldsta tiden i människans Historia f. Kr f. Kr
Varifrån har du fått dina anlag?
Livets former Djur.
Genetik - ärftlighetslära Utseende Rörelser Humör mm Intelligens
Huden Kroppens största organ
Mikroorganismer.
Varifrån har du fått dina anlag?
Cellen är den minsta levande enheten
1. Överföring av gener mellan arter
-läran om det biologiska arvet
Det gåtfulla arvet Genetik & genteknik.
Bakterier & arkéer Mycket smått liv.
Arvet och DNA Genetik och genteknik.
Mikrobiologi.
Livets kemi Kolhydrater Fetter Proteiner Vitaminer Mineralämnen
Ordning av livet.
Evolution och utvecklingslära
Vad behöver vi mat till? Energi Byggmaterial Cellandning:
Läran om livet Biologisk mångfald Kapitel 1 i Spektrum Biologi
Genteknik Mendel började korsa ärtor på 1700-talet.
Vad ska du äta och varför ?
Biologi Livets former.
Biologi Livets former.
Bakterier.
Kvävets kretslopp.
Ekologi- Äta och ätas Ekologi - läran om hur organismer samspelar och påverkar varandra. Ekosystem – organismerna som lever i ett speciellt område. Kan.
– levnadsmiljöer försvinner
Smittsamma sjukdomar.
Repetition.
Vår livsmiljö Vatten s. 127 – 158 i kemiboken.
Mineraler Gödning Kvävets kretslopp.
Ett arbetsområde i kemi Vårterminen 2015 Årskurs 8 BMSL
Läran om livet Biologisk mångfald Kapitel 1 i Spektrum Biologi
Sjukdomar och besvär.
BI p Vårterminen 2011 BIOLOGI-BREDDNING. Mål ha fördjupat eller breddat sina kunskaper inom valt ämnesområde samt ha fördjupat sin förståelse av.
Ekosystemet Skogen Ekosystem.
Läran om livet Biologisk mångfald Kapitel 1 i Spektrum Biologi
Reduktionsdelning= (Meios)
Cellen.
Biologi - Livets former.
Urvalsmetoden: Växtförädling/djuravel
Allt som lever S Vad är biologi?.
Repetition av näringslära
Han delade på 1700-talet in alla levande varelser i olika grupper. Då utgick han från två huvudgrupper som han kallade RIKEN.  Växtriket  Djurriket.
Från Linne:  ”Gud skapade, Linné ordnade.” Från Darwin:  Livet har utvecklats under mycket lång tid.  Det kallas evolution.  Han kom på teorin om ”det.
Crispr på mänskliga embryon – hopp eller hot STELLAN WELIN 4 NOVEMBER 2015.
Livets utveckling.
Ekosystem En plats där ett visst djur eller växt trivs Kan vara små som ett löv eller stort som ett hav! Här samsas växter, djur och döda ting.
-läran om det biologiska arvet. Gregor Mendel 1800-talets mitt Upptäckte att egenskaper går i arv på ett regelbundet sätt.
Matens kemi Vilka ämnen behöver du få i dig? Kolhydrater Fett
Gregor Mendel och arvet
Svampar Svampar är närmare släkt med djur än med växter
Allt ärftligt material i en cell kallas för genom.
Evolutionen – Hur har det gått till?
Näringsämnen i kroppen
Evolutionen så här långt
Presentationens avskrift:

Genteknik - ”klippa ut och klistra in gener” Hur är det möjligt? Jo, gener från ALLT levande (bakterier, växter och djur), är uppbyggda av DNA. DNA = Livets molekyl!

Hur går det till? Med hjälp av speciella enzymer klipps den önskade genen ut. Även DNA i mottagarcellen klipps upp. Den utklippta genen ”klistras” sedan in i mottagarens DNA. Ovan visas hur det går till när en bakterie får en mänsklig insulin-gen, men även djurceller och jästceller kan användas.

Användningsområden Läkemedel (t.ex. insulin, tillväxthormon) Diagnostisera sjukdomar (”sonder” som söker efter virus, bakterier, sjuka celler) Gentester (spåra ärftliga sjukdomar) Spåra brottslingar (DNA-test) Avgöra släktskap (t.ex. i faderskapstvister) Genterapi (föra in nya gener i sjuka celler) Förädling av växter och djur

GMO – genmodifierade växter Det gyllene riset innehåller nya gener som gör riset rikt på A-vitamin och järn (förhindrar blindhet och förbättrar syreupptaget). Tomater som innehåller gener som gör att de håller sig fräscha längre.

Transgena djur Laxar som växer fortare. Grisar som innehåller nyttigare (omättat) fett. Försöksdjur inom sjukdomsforskning.

Genteknik jämfört med traditionell förädling Människan har i 10 000 år försökt förädla växter och djur genom urval och korsning för att få fram de bästa egenskaperna:

Genteknik jämfört med traditionell förädling (forts.) I traditionell förädling kan man bara korsa samma arter, t.ex. kor med kor, vete med vete. Man gör man ett urval och korsar de bästa sorterna. Dock är det tidsödande (har tagit många år att få fram de sorter vi har idag) och ibland ärver korsningen oönskade egenskaper. Fördelar med genteknik: Man kan korsa arter som inte är släkt med varandra, t.ex. gener från fiskar har överförts till en potatissort för att den ska tåla kyla bättre. Man kan föra in just den genen man vill ha, och slipper oönskade egenskaper. Tidsbesparande genom att avkomman får den önskade egenskapen direkt, ingen fortsatt korsning är nödvändig.

Möjligheter eller hot med genteknik? Möjligheter, t.ex: Odlingar där växter och djur normalt inte kan leva (t.ex. klarar sig med mindre vatten). Skräddarsydda egenskaper hos växter och djur (t.ex. nyttiga ämnen, ruttnar ej, växer fortare). Bättre motstånd mot insektsangrepp och sjukdomar. Sanering av olja eller gifter i marken med hjälp av bakterier. Plast byts ut mot stärkelse från genmodifierade potatisar. Diagnostisering av sjukdomar och hur de kan botas (genterapi). Tillverkning av läkemedel (t.ex. insulin).

Möjligheter eller hot med genteknik? Genmodifierade växter och djur sprids i naturen och konkurrerar ut vilda släktingar (större, tåligare). Oönskad överföring av nya gener till vilda växter och djur (t.ex. ogräs blir okänsligt för ogräsmedel). Minskad mångfald: Ensidig odling av ett fåtal växter och djur. Om dessa dör vid t.ex. klimatförändringar finns inga ursprungsväxter- och djur kvar. Viktigt med genbanker som bevarar det ursprungliga! Ökade klyftor mellan rika bönder som har råd med genmodifierade grödor, och fattiga vars grödor ingen vill ha. Etiska frågor (t.ex. forskning på fosterstamceller).