Kapacitetsplanering på järnväg Kristina Eriksson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europeiska kommissionens förslag till:
Advertisements

PUMPS – Punktlighet genom Målpunktsstyrning
Rapport Öresundstågtrafiken Punktlighetstatistik Kapacitet – tåg på verkstad.
Nyttorealisering på 10 min
Strategi för Transportstyrelsens tillsyn över järnvägsmarknaden
Välkommen till presentationen av TungTransport Postadress: Telefon: E-post:Webb: Evagatan Malmö
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Reduceringsplan Göteborg T14
Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Resmål och resvägar Val av transport.
2 Bilder motsvarande Bolles presentation 49 Merförseningar 62 Tågdata
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
För att infoga en ny sida, välj "Ny bild" under fliken Start i menyn. Välj den layout som passar sidan bäst. För att ändra layouten på sidan, välj "Layout"
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Därför järnväg – fördomar eller möjligheter Kenneth Håkansson Banverket Leveransdivisionen.
LKAB Kapacitet Malmbanan
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Val av transport till resmålet.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Reduceringsplan Öst T Infrastruktur Reducering grön Normal trafik Reducering gul Mindre störning Reducering orange Större störning Reducering.
Projekttitel: FLOAT – FLexibel Omplanering Av Tåglägen
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
Framtidskartläggning
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vi satsar för ett smidigare resande.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan.
Överenskommelse med Svenska Kraftnät och Trafikverket.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Algoritm för insättning av ett tåg i en befintlig tidtabell
Omställningen av hälso- och sjukvården
Bra vinterunderhåll stärker punktligheten för resenärer och trafikanter - Klimatsmart Nvf seminarium i Roskilde 16 sept 2013 Einar Schuch Regiondirektör.
Design i kollektivtrafiken
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Banarbets- processen.
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
InfraKollnätverk 25 januari 2019
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Näringslivets inrikes transporter, 2017
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Presentationens avskrift:

Kapacitetsplanering på järnväg Kristina Eriksson

Vi levererar samhällsnytta – varje dag ... Tåg i rätt tid Framkomliga vägar Aktuell trafikinformation Säkrare transport-system för alla Energieffektivare transportsystem Infrastruktur för människa o natur Förarprov på 139 platser 38 färjeleder över hav o sjö

Snabba fakta om Trafikverket Huvudkontoret ligger i Borlänge Regionkontor i Luleå, Gävle, Stockholm, Eskilstuna, Göteborg och Kristianstad Trafikverket omfattar verksamheten vid tidigare Banverket, Vägverket, Rikstrafiken, Rederinämnden, delar av SIKA samt den långsiktiga planering som tidigare fanns inom Sjöfartsverket och Transportstyrelsen

Vårt uppdrag Ansvarar för långsiktig planering av transportsystemet för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart Ansvarar för byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar Verkar för tillgänglighet i den kollektiva persontrafiken genom bland annat upphandling av avtal Prövar frågor om statligt bidrag till svensk sjöfartsnäring

Enheten Kapacitetscenter Nationell enhet inom verksamhetsområde Samhälle, avdelning Planering. 16 medarbetare från Luleå – Malmö. Arbetsuppgifter: Förplanering inför nya tidtabeller Kapacitetsutredningar och beskrivning av tillgänglig och robust kapacitet Analysera kapacitetsutnyttjandet och identifiera trångsektorer i trafiksystemen Förvalta och utveckla riktlinjer, system och modeller för kapacitetsanalys och trafiksimulering Genomföra trafiksimuleringar Säkerställa trafikala anläggningskrav på för att uppnå effektivaste utformning

Kapacitet på järnväg Kapacitet på järnväg mäts oftast med antal tåglägen per tidsenhet Järnvägens kapacitet beror av antal tåg och dess sammansättning i tidtabellen dvs Tågtyper Hastigheter Antal uppehåll Banans beskaffenhet Enkelspår - avstånd mellan mötesstationer, antal spår på mötesstationer, samtidig infart Dubbelspår – blocksträckor, krysstationer, förbigångsspår Plattformars placering, banans sth Vad innebär kapacitet för tågtrafik? Tågplan!

Grafisk tidtabell Teoretiskt körbar plan En grafisk tidtabell är en teoretiskt körbar plan över trafiken på en viss sträcka. Den visar vilka tåg som kör samt när de ska köra, där kan också finnas med planerade banarbeten. En graf innehåller stationer, uppehåll på de olika tågen samt vilka tågnummer de har. Avstånd mellan stationerna går att utläsa på y-axeln. Här finns också information om stationsnamn, stationsförkortningar samt eventuella mellanblocksignaler. I stort sett allt arbete vi gör utgår från grafen!

Enkelspår Linjen mellan stationerna är uppdelad i ”blocksträckor” Nästan alla linjer är fjärrstyrda. En person kan styra flera stationer och linjen mellan stationerna har delats in i Blocksträckor. Ett system med spårledningar gör att tågens position uppdateras autoamtiskt. Mer än ett tåg kan befinna sig på linjen mellan stationerna förutsatt att de går åt samma håll.

Kapacitet på enkelspår Med blandad trafik på enkelspår kan det vara svårt att uppnå en trafik med regelbundna intervaller p.g.a tågens olika hastighet mellan stationerna

Kapacitet på enkelspår, kolonnkörning På vissa sträckor kan kolonnkörning användas för att öka kapaciteten nackdelen är att tåg som kör mot kolonnen får långa gångtider

Exempel på kolonnkörning Exempel från nuvarande tågplan T13 sträckan Vännäs – Jörn.

Kapacitet på enkelspår Infrastrukturen - Genom att bygga stationer med mer än två spår kan långsammare tåg förbigås av snabbare tåg

Högt belastade enkelspår Det är olämpligt att ha möte på varje mötesstation eftersom det då blir förseningar vid minsta störning, en bra tumregel är att inte lägga tågen tätare än att det finns en station ledig mellan stationerna med möte då ett tåg som blir försenat kan använda de ”tomma” mötesspåren för att inte störa de andra tågen. Ex från verkligheten problem som uppstår när man vill införa nya uppehåll för persontågen – tåget går ju ändå förbi då kan det väl lika gärna stanna…

Högt belastade enkelspår Visar tågets gångtid vid tre uppehåll på sträckan.

Högt belastade enkelspår Om man bara lägger till fler mötesstationer kommer tågens medelhastighet att sjunka då de ägnar mer tid att stå på mötesspår än att köra mellan stationerna.

Kapacitet enkelspår Malmbanan sträckan Torneträsk – Katterjåkk. Bilden visar hur tågen belägger blocksträckan. Hur nära tågen kan ligga utan att få restriktiva signalbesked. Problematik här är bl a korta stationer och långa tåg, ser även ”stationer” utan mötesmöjlighet.

Dubbelspår All trafik fjärrstyrs Normalt kör tågen vänstertrafik men trafik i båda riktningarna tillåts Linjen mellan stationerna är uppdelad i ”block” På dubbelspår fjärrstyrs idag all trafik. Järnvägen tillämpar vänstertrafik i Sverige. Andra länder tillämpar högertrafik men en omläggning skulle kräva en hel del infrastrukturåtgärder och är onödig. Tågen kan dock använda båda spåren. Spåret är ofta uppdelat i flera blocksträckor mellan stationerna.

Kapacitet på dubbelspår Dubbelspåren har mer kapacitet eftersom de inte behöver mötas på stationerna. Då det inte är ovanligt med olika hastighet även på dubbelspår är det dock angeläget att bygga stationer med fler spår än två för att kunna göra förbigångar.

Kapacitet dubbelspår Grafisk tidtabell för dubbelspår, Blockbeläggningarna visas i ena riktningen. Notera den växande luckan mellan person och godståget (gult). Här tas mycket kapacitet upp av att tågen kör med olika hastighet.

Kapacitet på järnväg Exempel på önskemål, vissa motstridiga: Mera resenärer och gods på tågen men även tätare turer. Ju fler tåg desto mer utrymme krävs i tidtabellen Högre hastighet för persontåg ökar antalet resenärer och ökad godstrafik på järnväg skonar miljön. Hastighetsskillnad äter kapacitet Täta tåglägen ger effektivt utnyttjande och är bra när det går bra. Ett sent tåg försenar många tåg Om tågen är dubbelt så långa så klarar de dubbelt så mycket utan att trängseln på spåren ökar och bankapaciteten dubbleras. Om man däremot dubblerar antalet avgångar för att skapa ett attraktivt resande så blir tågen halverade och dubbelt så mycket utrymme krävs i tidtabellen. Men persontåg går fortare än godståg och möten/förbigångar kräver marginaler. Tåglägena blir glesare vilket minskar banans kapacitet. En sent tåg kan dock bli svårt att få in vid en ny oplanerad tidpunkt. Övrig trafik påverkas och blir försenad. Reserver mellan tåglägena behövs vilket minskar kapaciteten.

Tillgänglig kapacitet Kapacitetsutnyttjande = procentnivå för hur lång tid spåret beläggs av tågen Kapacitetsutnyttjandet redovisas enligt Grön – små eller inga begränsningar Gul – medelstora begränsningar Röd – stora begränsningar Kapacitetsutnyttjandet beräknas ofta för att få en övergripande bild av trafiksituationen.

Matematisk kapacitetsanalys Internationell metod för att göra en grov bedömning över kapacitetssituationen i ett nätverk Internationella järnvägsunionen, UIC, har tagit fram standarden I Sverige delas tågen upp i fyra kategorier Snabbtåg Regionaltåg Lokaltåg Godståg Tid för banarbete Beräkning av kapacitetsutnyttjande grundar sig i en sk matematisk kapacitetsanalys. Man tar hänsyn till att tid behövs för banarbete, som mest 6 timmar.

Kapacitetsberäkning enkelspår Dimensionerande sträcka Formel Körtid Mötestillägg Samtidig infart Trafikstyrning k=n T bel = Σ ( Tgång + Tmöte + Tinf + Tfjb )k k=1 Dimensionerande sträcka är den sträcka som tar längst tid att köra mellan två driftplatser på en vald linjedel.

Kapacitetsberäkning dubbelspår Dimensionerande sträcka är mellan två stationer där trafiken förändras väsentligt Formel Minsta headway mellan tågen Gångtidsskillnaden mellan tågen Tidstillägg korsande tågvägar k=n j=m T bel = Σ ( Ttåg + Tkonf )k + Σ (Tkors) j k=1 j=1 Hur tätt kan tågen ligga – hur stor tid blir över.

Trafikverket bedömer årligen kapacitetssituationen för gällande tågplan. Grunden för bedömningen är det beräknade kapacitetsutnyttjandet i relation till trafikefterfrågan, med utgångspunkt från järnvägsföretagens ansökningar. Stora och medelstora begränsningar förekommer på betydande andel av järnvägsnätet Den matematiska analysen granskas och justeras ifall man vet att det ryms färre/fler tåg än vad beräkningen visar på - kapacitetsbegränsningar

Eftersom det finns tider på dygnet som är mer attraktiva än andra beräknar man även kapacitetsutnyttjandet för en två-timmarsperiod, dvs den period som det går mest tåg på.

Tidtabellsanalys En tidtabell byggs upp för att testa om den turtäthet som önskas kan köras på järnvägen. Mer detaljerad studie som oftast behöver avgränsas till en eller flera linjer. Risk att analysen blir för begränsad. Används ofta vid nybyggnation eller vid nya trafikupplägg Tågplanen är en tidtabellsanalys som sträcker sig över hela Sverige Tidtabellanalys används ofta vid investeringsprojekt för att kontrollera om tågen får plats på den nya infrastrukturen. Det är viktigt att tänka över området en analys görs i eftersom tågtrafiken hänger ihop mellan linjerna. Vad som fungerar på en enskild linje kan snabbt kastas omkull om tåget inte kan nå sin utgångsstation som antagits i analysen. Den största tidtabellsanalysen som görs kan sägas vara tågplanen.

Simulering Steget efter tidtabellsanalys. Tidtabellen utsätts för störningar Kan användas till att ta reda på om ny infrastruktur är tillräckligt väl dimensionerad. Robusthetsmått Kan även användas för att utvärdera befintliga tidtabeller En tidtabell är ett idealläge som inte har något med verkligheten att göra, kan man säga om man är lite drastisk. För att testa vad som händer när det ideala läget störs kan en tidtabell simuleras. I simuleringen påförs störningar av tågen som sedan fortplantar sig genom systemet. Resultaten kan vara olika i investeringsprojekt vill man ofta att tågen ska vara mindre försenade när de lämnar den nybyggda delen än vad de var när de körde in på den nya delen. Om man utvärderar en befintlig tidtabell kan resultatet bli att man i framtiden ökar marginalen mellan tågen på vissa platser eller omfördelar tidstillägget.

Exempel på pågående arbete Tidtabellsanalys för Malmbanan T15 LKAB utökar sina malmtransporter Northland Resources malmtrafik från Svappavaara till Narvik Godståg; både långväga och ”lokala” Persontrafik; nattåg och regionaltåg Sträckan Kiruna – Narvik 28 malmtåg från LKAB 6 malmtåg från NR 6 ARE/NRE tåg 2 övrigt gods 2 nattåg 4 regionaltåg

Konflikthantering pågår…

Frågor & funderingar? Största utmaningen Samhälle Planering Kundnära tjänster Investering Lång / Kort Marknad Försäljning Underhåll Regioner Trafikledning KAPACITETSCENTER X