Miljöbalks-projektet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Maria Ågren, Generaldirektör för Naturvårdsverket
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Stöd för analys och förbättring
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Tillsynsvägledning enligt Miljöbalken
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
En plattform för samhällsekonomisk analys
Nollalternativ i en MKB
Tillsyn Tillsynarens roll och komptens Villkor för effektiv tillsyn
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Förstudie: Hållbar konsumtion
Miljödepartementet. Meddelande om bättre genomförande av EU:s miljölagstiftning, COM (2012) 95 Hur står det till med genomförandet av vår gemensamma.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Tillsynsvägledning Lena Callermo Naturvårdsverkets tillsynsenhet
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.
Miljösamverkan Skåne Verksamhetsplan
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015 Ann Wahlström Naturvårdsverket Miljömålsdagarna Stockholm 7 maj 2014.
Mälarlänsträffen maj Mälarlänsträffen maj Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
Ramverk för patientmedverkan
Hjälpmedelsutredningen
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Förstudie: Hållbar konsumtion
Nobelmötet 2016 Ingela Valeur, Miljöstrateg
Vad är tillräcklig tillsyn?
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Utveckling av branschrådet för järnväg
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Åtgärdsarbete via Miljömålsrådet 2017 Lena Sommestad Landshövding Halland, länsstyrelsernas representant i Miljömålsrådet.
Fokus Yrkesutbildning VO
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2017 Skypemöte 6 sept
Miljömålen består av tre slags mål
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Nationellt genomförande av EU-förordning om invasiva främmande arter
Dialog för naturvård Claes Svedlindh Naturvårdsverket
777 förslag Annika Nilsson Tomas Chicote
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Enhetlig myndighetsutövning
Miljömålen består av tre slags mål
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
uppdrag om indikatorer för miljökvalitetsmålen och generationsmålet
Samordnad utveckling för god och nära vård
Regional årlig uppföljning Ingen övergödning 2018 Skypemöte 11sept Emilie Vejlens, RUS och Länsstyrelsen i Gotlands län Emmelie Johansson, Enheten för.
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Presentationens avskrift:

Miljöbalks-projektet Hur går det? Vad kan NV göra när det gäller tillsynen? Ni kan svara bäst på den frågan Syftet med projektet Vi driver 15 delprojekt Slut vid årsskiftet Vi har en referensgrupp, inte använt den än, bjudit in till Forum, 30 maj föreslaget Jenny Jonsson Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-18

Många tycker lika om mycket 777 inspel, de flesta från kommunerna Rätt underlag Tydlighet Många tycker lika om mycket Transparens Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-18

Avvägningar och hänsynsregler Vägning mellan samhällsmål FOKUSOMRÅDE DELPROJEKT Avvägningar och hänsynsregler Vägning mellan samhällsmål 2 kap som system Fördjupning 2:3, 2:6 och 2:7 Tillsyn Effektiv rättssäker och likvärdig tillsyn Rätt kompetens och resurser Utvecklad uppföljning av tillsynen Prövning Rätt underlag Transparenta domskäl Omprövning och tidsbegränsning som verktyg NV:s roll En tydlig miljöbalksmyndighet Effektiv vägledning Sakområden Stärkt artskydd genom skärpt praxis Minerallagen och miljöbalken AVVÄGNINGAR Avvägningar mellan samhällsmål Inspel till miljöforskningsrådet, utlysningstext på gång Vi tittar på faktorer som ska ingå i avvägningarna och vad som inte ska ingå HÄNSYNSREGLERNA Systemfrågan – Praxisgenomgång pågår För 2013 ser vi att i färre än hälften av ärendena i MÖD så hänvisar man på något sätt till 2 kap, sparsamt med argumentering och redovisning Försiktighet och BMT Praxisgenomgång, resonemang och avvägningar Lokalisering – Kopplar också till underlag och 6 kap Rimlighet – Begreppsförklaringar och klargörande metod TILLSYN Effektiv rättssäker och likvärdig tillsyn Vi kommer att ge inspel till kommande utredning NV ser över vilken roll vi kan ta, 12 punkter Rätt kompetens och resurser Aktuell studie, bygger på kunskap Tittar på möjliga nyckeltal, för att kunna följa och beskriva Utvecklad uppföljning av tillsynen Enkäten sammanställs, 250 kommuner har svarat och alla Länsstyrelser Redovisning i mitten april Alla data kommer att vara öppna NV:s ROLL En tydlig miljöbalksmyndighet Projektet har lämnat inspel inför omorganisationen Ex. Koppling mellan MB och MKM, Koppling tillsyn/Prövning, Uppföljning och utvärdering av NV:s arbete med MB Ny GD: Enklare, öppnare och med fokus på miljömålen PRÖVNING Rätt underlag Informerat dep. om inspelen gällande 6 kap 50/777 Transparenta domskäl Kopplar till 2 kap, praxisgenomgång Vi behöver en taktik Omprövning och tidsbegränsning som verktyg Enkät ute, svar den 18:e mars Indikationer: tidsbegränsning används för lite, tillsynen skulle underlättas om det användes mer omprövning, vill ha mer vägledning av NV samt mer resurser VÄGLEDNING Analys av vad vi behöver förbättra Behov, Prioritering, Planering, Genomföra, Följa upp Mycket pågår, se nästa bild SAKOMRÅDEN Stärkt artskydd genom skärpt praxis Analys av hur man använder artskyddsförordningen i prövningar och fr.a. hur de biologiska/ekologiska funktionerna lyfts Minerallagen och miljöbalken Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-18

Vi kommer att använda NV:s verktyg Vägledning Prövning Ändring av lagstiftning Uppföljning och utvärdering Forskning Arbetssätt och metoder Samverkan och kommunikation Ta ställning Vägledning NV har omfattande stöd och råd, det efterfrågas, framför allt av tillsynsmyndigheterna mer tydlighet och ökad styrning.   Prövning Identifiera behov av förändring av vilka ärenden vi prioriterar och vad vi prioriterar i ärendena. Många av delprojekten kan resultera förändrad prioritering, i första hand de om hänsynsreglerna. Ändring av lagstiftning Identifiera, föreslå och driva på förändringar i Miljöbalken. Projektet har under vintern, utifrån inspelen vi fått, analyserat och gett underlag till departementet under arbetet med förändringar av 6 kap. Uppföljning och utvärdering Vi föreslår inom vilka områden Naturvårdsverket i ökad utsträckning kan använda uppföljning och utvärdering som verktyg för att få större effekt av Miljöbalken. Vilka delar av vårt arbete behöver vi följa upp och utvärdera i större utsträckning. Forskning Miljöbalksprojektet lämnade in inspel till forskning i september 2015. Det resulterade i ett eget forskningsområde kring miljöbalken Tre av förslagen ansåg rådet ha potential att utvecklas till forsknings-/utlysningsområden, vilka är: Hur kan MB bli ett ännu bättre styrmedel mot MKM? Hur väger man olika samhällsmål mot varandra? Ändamålsenlig miljökonsekvensbedömning. Arbetssätt och metoder MB-projektet ska lämna inspel till omorganisationen rörande vad som är viktigt i arbetet med miljöbalkens systemfrågor. Samverkan och kommunikation Utvecklat omvärldsbevakningen – insamling av inspel --> bred och aktuell bild av användares erfarenheter. Projektet har i alla systemfrågor kunna analysera problemen ur både prövnings- och tillsynshänseende. I de delprojekt som rör hänsynsreglerna ser projektet att både prövning och tillsyn kan vara effektiva verktyg för att stärka hänsynsreglernas genomslag. Dokumentationen av inspel har bidragit till att vi har varit bättre förberedda på då departementet ställt frågor om förslag till författningsändringar, t ex. i 6 kap. Vi har genom MB-projektet snabbt kunnat samla resurser och återkoppla till departementet. Ta ställning Redogörelse för ställningstaganden i delprojekten samt områden där det finns behov av att ta ställning för att öka Miljöbalkens effekt. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-18

Utveckling av tillsynen högt prioriterat Tillsynsmyndigheterna har för stora olikheter när det gäller t.ex. planering, genomförande och uppföljning NV:s TVL har innehållit beskrivningar och råd när det gäller branscher, miljöpåverkan, metoder för tillsyn och hur tillsynsmyndigheterna bör prioritera Önskemål om mer vägledning, mer styrning, mer uppföljning och ökad tydlighet från NV Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-18

Vad står det om god tillsyn i befintliga utredningar? Opartisk, oberoende, enhetlig, effektiv och rättssäker Tillsyn är kontroll/inspektion av regler, krav och villkor samt beslut om åtgärd för rättelse. Miljömålsstyrd tillsyn som stödjer vu:s egenkontroll Uppföljningsbara mål med effekter som går att redovisa Ansvarskommittens betänkande Inspel om 26 kap Miljömyndighetsutredningen NV:s yttrande om Miljömyndighetsutredningen Miljötillsynsförordningen Tillsynsutredningen del 1 och 2, endast sammanfattning och förslag Tillsynsskrivelsen (som blev resultatet av Tillsynsutredningen) Senaste 1:28 rapporteringen, finns på webben Författningskommentarer 26 kap i Zeteo Effektiv miljötillsyn DS 2000.67 Att granska sig själv – en ESO-rapport om den kommunala miljötillsynen Tänk till om tillsynen. Om utformningen av statlig tillsyn. Statskontoret 2012 Operativ tillsyn Handbok 2001:4 NV:s allmänna råd om tillsyn NFS 2012:3 Miljösamverkans rapporter NV:s info på webben Regeringsuppdrag Tillsyn enligt miljöbalken - möjligheter till utveckling och förbättring Myndighet för miljön-en granskning av Naturvårdsverket SOU 2008:62 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-18

Men vem styr systemet? Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-18

Kan NV göra något? ARBETSMATERIAL Vad behövs? Kan NV göra något? ARBETSMATERIAL Definiera god tillsyn Klargöra vad NV bedömer är god tillsyn och vad den ska innehålla Rätt prioritering Involvera forskningen och använd miljödata- När är tillsynen ett bra verktyg för att nå miljömålen? Mått för att beskriva effekt? Välja fokusområden för tillsyn baserat på kostnad/nyttoanalys Samverkan Prioritering och planering i samverkan med andra CM och MSS Definiera behov av nationell expertkunskap och dess roll Planera Initiera och genomföra nationella kampanjer Genomföra Ta fram stöd för grundtillsyn och kampanjer, ex. i form av checklistor, manualer Följa upp Nationell uppföljning och utvärdering av genomförd tillsyn, både "grundtillsyn" och kampanjer Ta ställning Riktlinjer för tillsynsmyndigheternas kompetens och storlek Sanktionsmöjligheter vid bristande tillsyn? Behövs det fler tillsynsverktyg för de operativa TM? Utveckla/Ta ställning NV:s talerätt i tillsynsärenden Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-18

Så vad tror ni? Likvärdig, effektiv och rättssäker Vad kan NV göra som ökar i första hand effektiviteten hos den kommunala miljöbalkstillsynen? Välj ut tre saker du helst ser att NV gör, kryssa i blanketten. Lämna dem till Sven-Inge innan ni går hem! Tack Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-09-18