Tillgänglig primärvård

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Advertisements

Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Patientens väg genom vården
Regionala Vårdriktlinjer
Flödesmodellen & Tillgänglighet Landstinget Blekinge
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Information om rehabiliteringsgarantin (till vänster i menyn rehabiliteringsgarantin) -Överenskommelsen -Frågor och svar om.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Kunskap till praktik – utveckling av missbruks- och beroendevården - lägesbeskrivning Regionförbunden
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
RCC Uppsala Örebro regional workshop, 6 nov 2014 Projekt ”Nationell uppföljning av standardiserade vårdförlopp inom cancervården, fas 1” - att undersöka.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Tillsammans för världens säkraste vård
RAKEL Regional Arbetsgrupp för Klassifikationer och ErsättningsmodelLer den 18 september 2014.
Registrering av vårdkontakter och åtgärder i Primärvården
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
”Att skriva recept” En metod för individuell ordination av fysisk aktivitet.
Registrering av vårdkontakter och åtgärder i Primärvården
Projekt Kortare Väntetider - mål Tillgänglighet till vård och behandling ska följa regionens vårdgarantier Patienterna ska erhålla överenskommen tid för.
Motions- och Idrottskadeenhet
Det ständiga förbättringsarbete
Rehabiliteringsmedicin Jönköping. Agenda Presentation Uppdraget RMPG Senaste minnesanteckningar 2009 Årsrapport 2010 Hur arbetar vi fortsättningsvis?
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
Resultat 2011 och förslag till delmål Prestationsersättning = antal riskbedömningar 2011.
Kortare ledtider i cancervården – en nationell satsning
Onkologidagarna / Swedpos nationella konferens
Nuläge för regionalt koloncancerprojekt kopplat till RCC´s sydöst löften till patienter se även resultatrapportresultatrapport
Skillnader i medianväntetid Regeringen satsar 500 miljoner kr per år under perioden 2015 – 2018 för att Förkorta väntetiderna Minska de regionala skillnaderna.
Framtidens bästa primärvård
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Omkring personer i Sverige kommer att få cancer nästa år
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Workshop 4, Landstinget i Uppsala län Kristina Morén verksamhetsutvecklare VO Psykiatri.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården Korta väntetiderna och minska de regionala skillnaderna i cancervården Skapa en mer jämlik cancervård.
Projekt Stöd och behandling
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
stöd för uppföljning och förbättring
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Överenskommelse mellan staten och SKL
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Flöde SVF i COSMIC Avslut av SVF innan behandling
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Samverkan vid utskrivning kort information om utskrivningsprocessen
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kvalitetsberättelse 2017.
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Samordningsförbundet
Förstärkt vårdgaranti och utvidgad uppföljning i Primärvården
Uppföljning och utbildning webbtidbokning Vårdcentralerna i Halland
Kortare väntetider i cancervården – SVF
Överenskommelse inom området psykisk hälsa 2019
Presentationens avskrift:

Tillgänglig primärvård För ökad kunskap och stöd för verksamhetsutveckling

Vad följer vi idag i primärvård

40 miljoner besök i primärvård PV PV

Överenskommelse 2018 Patientmiljarden Kap.4.2 För att ta del av medlen inom överenskommelsen ska landstingen: Förbereda införandet av den förstärkta vårdgarantin inom primärvården som utredningen God och nära vård, föreslår ska börja gälla 2019 Landstingen ska rapportera vilka insatser som genomförs under 2018nför att förbereda förändrade arbetssätt i enlighet med den förstärkta vårdgarantin Landstingen ska börja rapporteringen av måluppfyllelse för den förstärkta vårdgarantin till den nationella väntetidsdatabasen senast 1 januari 2019 Insatserna ska redovisas i en handlingsplan som ska lämnas in till SKL senat 16/4

Överenskommelse 2018, forts Kap. 5.1.2 SKL kommer under 2018 att: Samordna nationella mötesplatser, idéseminarier och workshops samt initiera projekt för att utbyta och sprida erfarenhet och kunskap om hur tillgänglighet kan förbättras Vidareutveckla inrapportering, presentation och analys av väntetider och ledtider till den nationella väntetidsdatabasen i enlighet med utvecklade modeller Stödja landstingen att implementera en utvecklad uppföljning av primärvården

Tillgänglighet ska följas ur såväl patientens som sjukvårdens fokus ”Patientupplevd tillgänglighet” för att fånga och förstå patienternas upplevelse av tillgänglighet Projektet har: genomfört intervjuer och jämfört med frågor i Nationell patientenkät (NPE) och Hälsobarometern, för att säkerställa att de följer upp patienternas upplevelse av tillgänglighet. Projektet har tagit fram förslag på kompletterande frågeställningar. 2. Ur sjukvårdens fokus genom att mäta och presentera tillgänglighet ur flera perspektiv Projektet har: tillsammans med landstingen tagit fram en modell för en utökad uppföljning av primärvård för att användas såväl lokalt som nationellt:

Hur följer vi upp det som är viktigt för patienten? Få träffa rätt person Yrkesgrupp Vård i rimlig tid Fysiska miljön Vårdgarantin Måldatum Nationell Patientenkät Flexibel bokning Bra information Bokningssätt Nationell Patientenkät Vård för alla Planen efteråt Diagnoser, ålder, kön Nationell Patientenkät

Läkarbesök i primärvård inom 7 dagar Den utvidgade modellen har kompletterats med Besökstyp Nybesök Yrkeskategori Läkare Form av öppenvårds kontakt Mottagningsbesök Organisation Landsting/region, vårdcentral, ägarform Avvikelse Patientvald väntan Folkbokföring Remiss Bokning Orsak Återbesök Övriga vårdgivare Brev- och telefonkontakt Distanskontakt Hembesök Vårdande enhet, listning, HSA verksamhetskod Medicinskt orsakad väntan Län, kommun Remittenttyp, remittent Bokat själv, bokat, obokat Diagnos, åtgärdskod, yttre orsak

Variabel namn Grund Insteg Beskrivning Mätperiod Obl Mätperioden är kalendermånad. Genomförda kontakter rapporteras efterföljande månad Vårdkontakts-id Vårdkontaktens unika identifikation som skapas av uppgiftslämnaren Ägarform E Identifierare för ägarform Landstings-/region Identifierare för landsting region, HSA-id Vårdcentral-/klinik Identifierare för vårdcentral/klinik obligatorisk om inte vårdande enhet kan anges, HSA-id Vårdande enhet F Identifierare för utförande vårdande enhet, HSA-id Listning O Patientens listning. Identifierare för vårdcentral där patienten är listad vid kontakttillfället. HSA-id Verksamhetskod Specialitet/kod som anger klinikens/vårdande enhets huvudsakliga verksamhet. HSA verksamhetskod Födelseår Patientens födelseår. Kön Patientens kön KommunKod Patientens folkbokföringskommun vid tidpunkt för vårdkontakten, LKF kod Remittenttyp Hur kontakten aktualiseras med vårdgivaren, Remiss, Egen vårdbegäran Remittent Identifierare för remitterande enhet, HSA-id

Variabel namn Grund Insteg Beskrivning Bokningssätt Obl O Hur besöket bokas. Bokad, Bokat själv, Obokad Beslut om öppenvårdskontakt Tidpunkt för när beslut om att öppenvårdskontakt ska genomföras fattas. Form av öppenvårdskontakt Vilken typ av kontakt som avses och hur kontakten genomförs. Besök, Besök distans, Brev- och telefonkontakt, Hembesök Besökstyp Nybesök, återbesök Medicinskt måldatum Tidpunkt för när öppenvårdskontakt senast ska genomföras Genomföra öppenvårdskontakt Tidpunkt för genomförd öppenvårdskontakt   Yrkeskategori För varje kontakt ska yrkeskategori anges enligt lista. KVÅ,. Läkare, Sjuksköterska, Fysiopterapeut/sjukgymnast, Kurator, Psykolog, Dietist, Logoped, Arbetsterapeut, Undersköterska, Barnmorska, Övriga Avvikelse F Anges om patienten själv valt att vänta eller om det föreligger medicinska skäl för väntan, Patientvald väntan, Medicinskt orsakad väntan Diagnoskod ICD-10, KSH97 Åtgärd KVÅ Yttre orsak ICD-10

NÄR År, månad, vecka Veckodag Datum Klockslag 2018-09-18

VAR Region Vårdcentral/vårdande enhet Ägarform 2018-09-18

HUR Remittenttyp Bokningssätt Form av kontakt Yrkeskategori 2018-09-18

VEM Kön Åldersgrupper Ålder Kommun 2018-09-18

VARFÖR Patientgrupper Diagnoser Åtgärder 2018-09-18

Organisation Styrgrupp Projektledning Nationell projektgrupp

Modell för implementering Våra steg på vägen – Indextavla Landsting och Regioners steg för implementering av den utökade uppföljningsmodellen 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Överlämning till förvaltning är genomförd Struktur för analys och återkoppling till verksamheten är etablerad Produktionsdata har levererats och publicerats på www.vantetider.se Modell för implementering Avsluta Förbereda Genomföra Analys och praktisk kvalitetssäkring av levererad data är genomförd Leverans av data till SiGN-e testdatabas via automatik är genomförd Verksamhetsanalys genomförd/datauttag fastställt Lokalt ansvarig för genomförande av uppdraget är utsedd Plan för genomförande av uppdraget är framtagen och beslutad 7. Förändringar har börjat testas och förbättringar kan ses i delar av flödet 8. Förbättringa kan ses i övergångarna 9. Ettt väl funge flöde för pat… 10. Etablerad struktur för ständiga förbättringar finns Beslut om att implementera den utökade uppföljningsmodellen är fattat Presentation av projektet/uppdraget är genomförd av representant från SKL

Implementeringskarta

Stödet från SKL Anvisningsdokument, xml-specifikation Indextavla med steg implementering av den utökade uppföljningen Mallar och checklistor Återkoppling Projektgruppen finns tillgängliga på telefon

Kontakt Projektledare Lisbeth Isaksson 08-452 70 81 lisbeth.isaksson@skl.se Johan Assarsson Harald Grönqvist 08 – 452 77 15 08-452 77 97 johan.assarsson@skl.se harald.gronqvist@skl.se