Tillgänglig primärvård För ökad kunskap och stöd för verksamhetsutveckling
Vad följer vi idag i primärvård
40 miljoner besök i primärvård PV PV
Överenskommelse 2018 Patientmiljarden Kap.4.2 För att ta del av medlen inom överenskommelsen ska landstingen: Förbereda införandet av den förstärkta vårdgarantin inom primärvården som utredningen God och nära vård, föreslår ska börja gälla 2019 Landstingen ska rapportera vilka insatser som genomförs under 2018nför att förbereda förändrade arbetssätt i enlighet med den förstärkta vårdgarantin Landstingen ska börja rapporteringen av måluppfyllelse för den förstärkta vårdgarantin till den nationella väntetidsdatabasen senast 1 januari 2019 Insatserna ska redovisas i en handlingsplan som ska lämnas in till SKL senat 16/4
Överenskommelse 2018, forts Kap. 5.1.2 SKL kommer under 2018 att: Samordna nationella mötesplatser, idéseminarier och workshops samt initiera projekt för att utbyta och sprida erfarenhet och kunskap om hur tillgänglighet kan förbättras Vidareutveckla inrapportering, presentation och analys av väntetider och ledtider till den nationella väntetidsdatabasen i enlighet med utvecklade modeller Stödja landstingen att implementera en utvecklad uppföljning av primärvården
Tillgänglighet ska följas ur såväl patientens som sjukvårdens fokus ”Patientupplevd tillgänglighet” för att fånga och förstå patienternas upplevelse av tillgänglighet Projektet har: genomfört intervjuer och jämfört med frågor i Nationell patientenkät (NPE) och Hälsobarometern, för att säkerställa att de följer upp patienternas upplevelse av tillgänglighet. Projektet har tagit fram förslag på kompletterande frågeställningar. 2. Ur sjukvårdens fokus genom att mäta och presentera tillgänglighet ur flera perspektiv Projektet har: tillsammans med landstingen tagit fram en modell för en utökad uppföljning av primärvård för att användas såväl lokalt som nationellt:
Hur följer vi upp det som är viktigt för patienten? Få träffa rätt person Yrkesgrupp Vård i rimlig tid Fysiska miljön Vårdgarantin Måldatum Nationell Patientenkät Flexibel bokning Bra information Bokningssätt Nationell Patientenkät Vård för alla Planen efteråt Diagnoser, ålder, kön Nationell Patientenkät
Läkarbesök i primärvård inom 7 dagar Den utvidgade modellen har kompletterats med Besökstyp Nybesök Yrkeskategori Läkare Form av öppenvårds kontakt Mottagningsbesök Organisation Landsting/region, vårdcentral, ägarform Avvikelse Patientvald väntan Folkbokföring Remiss Bokning Orsak Återbesök Övriga vårdgivare Brev- och telefonkontakt Distanskontakt Hembesök Vårdande enhet, listning, HSA verksamhetskod Medicinskt orsakad väntan Län, kommun Remittenttyp, remittent Bokat själv, bokat, obokat Diagnos, åtgärdskod, yttre orsak
Variabel namn Grund Insteg Beskrivning Mätperiod Obl Mätperioden är kalendermånad. Genomförda kontakter rapporteras efterföljande månad Vårdkontakts-id Vårdkontaktens unika identifikation som skapas av uppgiftslämnaren Ägarform E Identifierare för ägarform Landstings-/region Identifierare för landsting region, HSA-id Vårdcentral-/klinik Identifierare för vårdcentral/klinik obligatorisk om inte vårdande enhet kan anges, HSA-id Vårdande enhet F Identifierare för utförande vårdande enhet, HSA-id Listning O Patientens listning. Identifierare för vårdcentral där patienten är listad vid kontakttillfället. HSA-id Verksamhetskod Specialitet/kod som anger klinikens/vårdande enhets huvudsakliga verksamhet. HSA verksamhetskod Födelseår Patientens födelseår. Kön Patientens kön KommunKod Patientens folkbokföringskommun vid tidpunkt för vårdkontakten, LKF kod Remittenttyp Hur kontakten aktualiseras med vårdgivaren, Remiss, Egen vårdbegäran Remittent Identifierare för remitterande enhet, HSA-id
Variabel namn Grund Insteg Beskrivning Bokningssätt Obl O Hur besöket bokas. Bokad, Bokat själv, Obokad Beslut om öppenvårdskontakt Tidpunkt för när beslut om att öppenvårdskontakt ska genomföras fattas. Form av öppenvårdskontakt Vilken typ av kontakt som avses och hur kontakten genomförs. Besök, Besök distans, Brev- och telefonkontakt, Hembesök Besökstyp Nybesök, återbesök Medicinskt måldatum Tidpunkt för när öppenvårdskontakt senast ska genomföras Genomföra öppenvårdskontakt Tidpunkt för genomförd öppenvårdskontakt Yrkeskategori För varje kontakt ska yrkeskategori anges enligt lista. KVÅ,. Läkare, Sjuksköterska, Fysiopterapeut/sjukgymnast, Kurator, Psykolog, Dietist, Logoped, Arbetsterapeut, Undersköterska, Barnmorska, Övriga Avvikelse F Anges om patienten själv valt att vänta eller om det föreligger medicinska skäl för väntan, Patientvald väntan, Medicinskt orsakad väntan Diagnoskod ICD-10, KSH97 Åtgärd KVÅ Yttre orsak ICD-10
NÄR År, månad, vecka Veckodag Datum Klockslag 2018-09-18
VAR Region Vårdcentral/vårdande enhet Ägarform 2018-09-18
HUR Remittenttyp Bokningssätt Form av kontakt Yrkeskategori 2018-09-18
VEM Kön Åldersgrupper Ålder Kommun 2018-09-18
VARFÖR Patientgrupper Diagnoser Åtgärder 2018-09-18
Organisation Styrgrupp Projektledning Nationell projektgrupp
Modell för implementering Våra steg på vägen – Indextavla Landsting och Regioners steg för implementering av den utökade uppföljningsmodellen 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Överlämning till förvaltning är genomförd Struktur för analys och återkoppling till verksamheten är etablerad Produktionsdata har levererats och publicerats på www.vantetider.se Modell för implementering Avsluta Förbereda Genomföra Analys och praktisk kvalitetssäkring av levererad data är genomförd Leverans av data till SiGN-e testdatabas via automatik är genomförd Verksamhetsanalys genomförd/datauttag fastställt Lokalt ansvarig för genomförande av uppdraget är utsedd Plan för genomförande av uppdraget är framtagen och beslutad 7. Förändringar har börjat testas och förbättringar kan ses i delar av flödet 8. Förbättringa kan ses i övergångarna 9. Ettt väl funge flöde för pat… 10. Etablerad struktur för ständiga förbättringar finns Beslut om att implementera den utökade uppföljningsmodellen är fattat Presentation av projektet/uppdraget är genomförd av representant från SKL
Implementeringskarta
Stödet från SKL Anvisningsdokument, xml-specifikation Indextavla med steg implementering av den utökade uppföljningen Mallar och checklistor Återkoppling Projektgruppen finns tillgängliga på telefon
Kontakt Projektledare Lisbeth Isaksson 08-452 70 81 lisbeth.isaksson@skl.se Johan Assarsson Harald Grönqvist 08 – 452 77 15 08-452 77 97 johan.assarsson@skl.se harald.gronqvist@skl.se