Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Bakgrund till och problemformulering kring förstärkning i Ma Idag lägger vi 75-80% av våra spec.resurser på Matematikstöd. Hur minskar vi denna typ av stöd och med förbättrat resultat för eleverna?
Ökade resurser Vi är beredda att lägga ca 65% extra tjänst i Ma till lå 17/18 för att öka tiden och kvalitén i Ma-undervisningen. Men för det behövs en plan!
Mål med satsningen Mer tid till undervisningen där det behövs Mer samarbete Utveckla och förändra metoder/pedagogik Mindre nivågruppering Finns andra viktiga mål?
Förslag till lösningar 65 % innebär i snitt 50 min Ma per klass och vecka. Två lärare 1 av 3 lektioner i veckan i alla klasser. Ibland två lärare en lektion i veckan – ibland planeringstid. Mer i vissa klasser där behoven är större – mindre där behoven är mindre. Samma undervisningstid som idag – men mer planeringstid för fördjupning, kompetensutveckling, nya metoder och samarbete. En blandning av dessa. Övriga förslag
Ni som undervisar i matte måste själva äga processen – upplägget! Nästa steg?! Vad blir nästa steg för att detta ska bli bra – vilka framgångsfaktorer ser ni? Ni som undervisar i matte måste själva äga processen – upplägget!
Skolledningens förväntan Samarbete Uppföljning mot satta mål Mod och utrymme att lyckas och att misslyckas