Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Nyttorealisering på 10 min
SÄTTA MÅL.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Mot framtiden! Segeltorpsskolan 2012.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Regional spridningskonferens PlugIn GR
Läroplansträff Välkomna!.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Föräldraråd
Mårten Hultgren Kungsholmen gymnasium Stockholm martenmatematik.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
MODIGT MEDARBETARSKAP
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Rudbeck - en utvecklingsresa
Elevaktiva utvecklingssamtal
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Välkomna till föräldramöte
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
IUP och Maxcel Matriser + Excel = sant…. Hur det startade…  Traditionella utvecklingssamtal  Föreläsning om ELUS våren 2008  Elevledda utvecklingssamtal.
M ÄLARDALENS H ÖGSKOLA, R ENATE W ALDER /IDA, V LORA S UDJADA S PRÅKETS ROLL I UNDERVISNINGEN, 7,5 HP XSVA01 Bakgrunden till kursen Att samtala om svenska.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Att vara professionell
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Pedagogisk personal Fixar maten……. 2,75 tjänst på en förskole-fritidsavdelning 7,5 timmar/vecka används för att fixa frukost! 5 timmar/vecka används för.
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Matematiklyftet
Elev loggbok.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Regeringens arbetsmarknadspolitik (från ännu ej lagd budgetpropp och från regeringsförklaringen) För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden.
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
MOBIL DOKUMENTATION I ARVIKA KOMMUN
Bättre diabetesvård med nytt personcentrerat arbetssätt
Fasta och bön.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Uppstart arbetsgrupper
Nära Vård A game changer? Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Kreativitetssession Presentatörens namn.
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Träff 11 Välkomna!.
För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden utarbetas
Krav på programmering i skolan
Förslag: Projekt ”utveckla forum för samråd” sektor utbildning – process, systematik, röd tråd, fokus, lokalt-centralt ”So-undervisning mitt ibland oss”
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Styrning och ledning matematik
Föredragshållarens namn
Presentationens avskrift:

Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.

Bakgrund till och problemformulering kring förstärkning i Ma Idag lägger vi 75-80% av våra spec.resurser på Matematikstöd. Hur minskar vi denna typ av stöd och med förbättrat resultat för eleverna?

Ökade resurser Vi är beredda att lägga ca 65% extra tjänst i Ma till lå 17/18 för att öka tiden och kvalitén i Ma-undervisningen. Men för det behövs en plan!

Mål med satsningen Mer tid till undervisningen där det behövs Mer samarbete Utveckla och förändra metoder/pedagogik Mindre nivågruppering Finns andra viktiga mål?

Förslag till lösningar 65 % innebär i snitt 50 min Ma per klass och vecka. Två lärare 1 av 3 lektioner i veckan i alla klasser. Ibland två lärare en lektion i veckan – ibland planeringstid. Mer i vissa klasser där behoven är större – mindre där behoven är mindre. Samma undervisningstid som idag – men mer planeringstid för fördjupning, kompetensutveckling, nya metoder och samarbete. En blandning av dessa. Övriga förslag

Ni som undervisar i matte måste själva äga processen – upplägget! Nästa steg?! Vad blir nästa steg för att detta ska bli bra – vilka framgångsfaktorer ser ni? Ni som undervisar i matte måste själva äga processen – upplägget!

Skolledningens förväntan Samarbete Uppföljning mot satta mål Mod och utrymme att lyckas och att misslyckas