Digitalt förstärkt matematikundervisning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Advertisements

Varför fokus på nyanlända just nu
Liten insats – stor nytta
Från forskning till praktik
Handlingsplan för matematikutveckling
Matematik med föräldrar
Att börja med GeoGebra Falun Jonas Hall är… •Lärare i Ma/Fy/As 18 år Hö + 1 år Gy •IT i matematikundervisningen (grafräknare, excel, dynamisk.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Från skolforskning … till forskning i skolan
Läroplansträff Välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
Eller hur du får hjälp när du kört fast och inte vågar erkänna det för dina kollegor.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läslyftet det senaste nuläget.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Skolutveckling via digitala medier
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
FÖR DEN JAG ÄR Om utbildning och utvecklingsstörning SOU 2003:35
Nätverk för lärare i NO/Teknik i grundskolan
BFL Bedömning för lärande
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Digitala lärresurser Bakgrund & utveckling - Vad har hänt under de senaste 10 åren? Vad händer nu? Varför? Hur?
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Digitalt laborativt centrum Högskolan i Halmstad
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
FN-skolor i Sverige Aktuell karta över landets FN-skolor:
Bedömning i formativ mening
Computational thinking progression F-9
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Skolutveckling tillsammans, Topp
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Språkutvecklande matematikundervisning
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Lärares planeringsarbete!
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Krav på programmering i skolan
Programmering och problemlösning i matematik
Digitalisering ur ett språkutvecklande perspektiv
Personen från Skolverket
Georgia Wilhelmsson Uddevalla Gymnasieskola
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

Digitalt förstärkt matematikundervisning Lektionsmoduler som stöd för orkestrering av matematisk kvalitet i undervisning 2018-09-17

Praktiknära forskning Skolforskning Skolpraktik Skolforskningsinstitutets utlysning 2016 Professionens frågor och behov Kunskapsspridning Kunskapsintresse, utveckla praktiken Kollaborativt, intervenerande och iterativt Från tyst enskild kunskap genom forskning till allmän kunskap 2018-09-17

Digitala resurser i matematikklassrummet Interaktiva skrivtavlor Lärares digitala kompetens Elevers digitala kompetens Responssystem Dynamisk mjukvara Surfplattor Kalkylblad Programmeringsmiljöer Robotar osv... Skolmiljön har utvecklat under flera år Mycket resurser finns redan Pågående utveckling Ny hårdvara och mjukvara Digital kompetens 2018-09-17

Digital kompetens i matematik Pågående strävan Nu i styrdokumenten Teknik för att lösa problem och förstärka matematikundervisningen Pågående strävan att utveckla lärares (och elevers) digitala kompetens Digital kompetens tydligare i styrdokument Mot teknik som naturlig del av MA-undervisning 2018-09-17

Digitalt förstärkt matematikundervisning Förstärka… Matematisk problemlösningsförmåga Möjligheter till visualisering och interaktion En formativ undervisningspraktik Som ett verktyg för elever Som ett interkationsverktyg mellan lärare/elev Som ett verktyg för läraren 2018-09-17

Lektionsmoduler i matematik Lektionsmodul i matematik Teknik Design Matematik Professionens frågor och behov Klassrumsforskning Lektionsmodul Mynna ut i lektionsmoduler Aktivitet + lärarstöd ”det goda exemplet” Generaliserbara principer 2018-09-17

Spridning På skolan I kommunen I landet Navet Örebro universitet Örebro kommun Lärarutbildningar i landet Skolor i landet På skolan I kommunen I landet Mellan kollegor, på skola och i kommun Nationella konferenser (LUMA biennalen osv) ”Paketerat” i likhet med Ma-lyftet Bidra till internationell forskning 2018-09-17

Avslutningsvis Vårt mål är att… Stötta lärare Skapa konkret material Studera digital kompetensutveckling i matematik 2018-09-17

Avslutningsvis Har du några frågor? Kom och prata med oss efteråt Eller skicka din fråga till andreas.eckert@oru.se 2018-09-17