Digitalt förstärkt matematikundervisning Lektionsmoduler som stöd för orkestrering av matematisk kvalitet i undervisning 2018-09-17
Praktiknära forskning Skolforskning Skolpraktik Skolforskningsinstitutets utlysning 2016 Professionens frågor och behov Kunskapsspridning Kunskapsintresse, utveckla praktiken Kollaborativt, intervenerande och iterativt Från tyst enskild kunskap genom forskning till allmän kunskap 2018-09-17
Digitala resurser i matematikklassrummet Interaktiva skrivtavlor Lärares digitala kompetens Elevers digitala kompetens Responssystem Dynamisk mjukvara Surfplattor Kalkylblad Programmeringsmiljöer Robotar osv... Skolmiljön har utvecklat under flera år Mycket resurser finns redan Pågående utveckling Ny hårdvara och mjukvara Digital kompetens 2018-09-17
Digital kompetens i matematik Pågående strävan Nu i styrdokumenten Teknik för att lösa problem och förstärka matematikundervisningen Pågående strävan att utveckla lärares (och elevers) digitala kompetens Digital kompetens tydligare i styrdokument Mot teknik som naturlig del av MA-undervisning 2018-09-17
Digitalt förstärkt matematikundervisning Förstärka… Matematisk problemlösningsförmåga Möjligheter till visualisering och interaktion En formativ undervisningspraktik Som ett verktyg för elever Som ett interkationsverktyg mellan lärare/elev Som ett verktyg för läraren 2018-09-17
Lektionsmoduler i matematik Lektionsmodul i matematik Teknik Design Matematik Professionens frågor och behov Klassrumsforskning Lektionsmodul Mynna ut i lektionsmoduler Aktivitet + lärarstöd ”det goda exemplet” Generaliserbara principer 2018-09-17
Spridning På skolan I kommunen I landet Navet Örebro universitet Örebro kommun Lärarutbildningar i landet Skolor i landet På skolan I kommunen I landet Mellan kollegor, på skola och i kommun Nationella konferenser (LUMA biennalen osv) ”Paketerat” i likhet med Ma-lyftet Bidra till internationell forskning 2018-09-17
Avslutningsvis Vårt mål är att… Stötta lärare Skapa konkret material Studera digital kompetensutveckling i matematik 2018-09-17
Avslutningsvis Har du några frågor? Kom och prata med oss efteråt Eller skicka din fråga till andreas.eckert@oru.se 2018-09-17