Ny Remissrutin till BUP

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Psykisk hälsa barn och ungdom - Det krävs ett helhetsgrepp
Bättre stöd och vård till barn och unga med psykisk ohälsa
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa
Planering och genomförande av undervisningen
Barn som anhöriga Barn känner på sig allvaret, fantasier kan vara otäckare än sanningen Barn behöver information och stöd Ofta handlar det om att stödja.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
BASUTREDNING enligt VÄSTBUS riktlinjer
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Rehabiliteringsgaranti riktlinjer 2013
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
Samverkan barn- och unga Syfte nå en effektiv samverkan i frågor som berör samtliga parter Generellt uppdrag Samverkansgruppen ska stimulera, bevaka och.
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
Information om VästBus/SIP till nyanställda. Skaraborgs Sjukhus Aktivitetsplan Genomförandeplan Vårdplan Handlingsprogram MVC & BVC HABILITERINGEN BUP.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Psykiatri och Primärvård Diagnosfördelning och remittering.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Standardiserat vårdförlopp Peniscancer
Barn- och ungasatsningen
Ljungskile 27 april 2016.
Standardiserat vårdförlopp Primär levercancer
Standardiserat vårdförlopp Skelett- och mjukdelssarkom
Standardiserat vårdförlopp Njurcancer
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Standardiserat vårdförlopp Cancer utan känd primärtumör, CUP
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Standardiserat vårdförlopp Cancer utan känd primärtumör, CUP
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Ny Remissrutin till BUP
Standardiserat vårdförlopp Prostatacancer
Barn och ungdomspsykiatriska kliniken
Längre eller upprepad frånvaro
Nyheter i skollagen från och med
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Flyktingbarnmottagningen Göteborg
Vårdgaranti.
Presentationens avskrift:

Ny Remissrutin till BUP

BUP:s mål är att erbjuda kompetent och likvärdig vård och behandling till rätt patienter inom angivna tidsramar enligt Vårdgarantin

Patientinflödet Fram till nu: Remisser till varje mottagning lokalt Förändring: Centrala remissbedömningsteam Öst / Väst Inkluderingskriterier kommer att följa ny Regional Medicinsk Riktlinje (RMR) Ansvarsfördelning mellan primärvård och barn- och ungdomspsykiatri som anger gränssnittet mellan BUP och Primärvård Primärvård tillhör Första linjen medan BUP räknas som specialistsjukvård

Förändring Tidigare: Ca 25% av BUP:s patienter har varit barn och unga med lindrig psykisk ohälsa som i enlighet med RMR Ansvarsfördelning mellan primärvård och barn- och ungdomspsykiatri tillhör första linjens sjukvård Förändring: Mer kvalitativ bedömning av alla remisser. Utredning och behandling erbjuds barn och unga med medelsvår, svår och mer komplicerad psykiatrisk problematik i enlighet med ovanstående RMR

Återremittering kommer sannolikt att ske oftare Hänvisning kommer att ges till andra vårdgivare inom första linjen, för barn och unga som inte bedöms uppfylla inkluderingskriterierna till specialistsjukvård För att inte riskera att barn och unga hamnar ”mellan stolarna” krävs välfungerande samverkan och kommunikation mellan BUP, berörda föräldrar och samverkanspartners Förändring

för allsidig elevutredning – skolnivå Västbus råd och stöd för allsidig elevutredning – skolnivå Skolan ansvarar för att utreda när en elev inte når kunskapskraven Det finns elever som har behov av ett kontinuerligt stöd under hela skoltiden pga sjukdom, sociala förhållanden, funktionsnedsättning eller svårigheter att tillgodogöra sig undervisningen av andra orsaker utan en omedelbar risk att inte uppnå kunskapsmålen, men som skolan bedömer kan leda till större problem på sikt. Det är viktigt att skolan inte väntar för länge med att utreda en elevs eventuella behov av särskilt stöd

Remiss till specialistnivå Västbus råd och stöd för allsidig elevutredning – skolnivå Remiss till specialistnivå När en fullständig allsidig elevutredning eller del/delar av denna inklusive analysen är genomförd innebär det sannolikt att skolan utarbetar ett åtgärdsprogram Om insatser, åtgärder och anpassningar enligt åtgärdsprogram och individuell utvecklingsplan inte ger önskat resultat vid uppföljning/utvärdering har rektor möjlighet att i samråd med vårdnadshavare remittera eleven till specialistnivå enligt Västbus riktlinjer Remissen ska innehålla en tydlig frågeställning, kopia på av rektor beslutade och genomförda utredningar utifrån inledande frågeställning inklusive analys samt kopia på åtgärdsprogram och utvärdering

Västbus råd och stöd för allsidig elevutredning – skolnivå Skolläkare och skolpsykolog kan av medicinska skäl skicka remiss direkt till specialistnivå utan rektorns beslut

Följande diagnosgrupper kan remitteras direkt till BUP ADHD Autism Bipolärt syndrom Psykos Bedömning vid misstanke om suicidrisk

Önskemål vid remiss avseende ADHD och autism I den psykiatriska bedömningen är informationen från skolan och föräldrar en viktig del Vi önskar att skolan har gjort en allsidig elevutredning och beskriver elevens behov av särskilt stöd i skolsituationen Tiden för utredningsprocessen inom BUP minskas när det finns en allsidig elevutredning från skolan eller en fördjupad kartläggning av elevens förmågor i skolsituationen

Förtydligande Kommunernas (VästKom) och Västra Götalandsregionens ansvar för utredning och insatser för barn/unga med specifika läs-/och skrivsvårigheter Inom skolans ansvar gäller att: Uppmärksamma om en elev uppvisar svårigheter att tillägna sig läs-/och skrivfärdigheter Utreda graden av elevens läs-/och skrivproblematik och utesluta eventuella generella inlärningssvårigheter Rikta insatser för att underlätta och eventuellt undanröja hinder för elevens läs-/och skrivinlärning

Om skolan upplever att elevens läs-/och skrivproblem kvarstår, trots riktade insatser och adekvata stödåtgärder, eller misstänker mer omfattande svårigheter, ska den ansvarige för eleven kontakta och konsultera regionens specialistnivå, logopedin.

Kallelse till Västbusmöte I de fall en elev inte redan är aktuell på BUP och där ett VästBusmöte önskas skall kallelse i första hand gå till den Vårdcentral familjen väljer, för en bedömning. Undantaget är elever där en allsidig elevutredning är genomförd och att det efter genomfört åtgärdsprogram framkommer behov av barnpsykiatrisk specialistinsats

Utvecklingsarbete Lokalt kommer konsultationsmodeller mellan BUP och olika Första Linjeverksamheter (ex. skolhälsovård) att behöva att utvecklas. Lokal ledningsgrupp för VästBus kan vara ett lämpligt forum för utformning av olika konsultationsmodeller

Tack för visat intresse !