Tidigintervention för barn med mental retardation (men utan autism)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Cecilia andrée löfholm Lund dissertations in social work
Advertisements

Presentationsmaterial EFFSYS 2 dagen Milestone Modell för identifiering av lämplig effektivisering av energitekniska system med värmepumpar.
Efter bakgrundsmanus av Bo Bergman
Vad säger WHO? Birgitta Brännström Forss Kristianstads kommun
Asperger syndrome and schizophrenia Psychiatric and social cognitive aspects Tove Lugnegård 2012.
Lars Joelsson, överläkare Karin Dahlin, socialpedagog PBU Luleå/Boden
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Kognitiv funktion efter ögonkirurgi
Depression vid hjärtsvikt Vanligt, farligt, behandlingsbart?
INSATSER TILL SMÅ BARN MED AUTISM UTIFRÅN TBA
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Utflykt till Järna och utbyte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 6 maj 2011 Hållbar Utveckling B.
Utflykt till Järna och möte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 19 Mars 2010 Hållbar Utveckling B och VVV.
Nils Johansson Version
Antibiotikabehandling vid neutropeni. Vad är evidensbaserat
Better outcome for retropubic TVT, due to overrepresentation of confounding factors in patients with transobturator sling surgery? Maud Ankardal,
Olika mått på grad av fetma - Spelar det någon roll hur vi mäter?
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Behandling av ADHD med Amfetamin. Kortsiktiga effekter på familjeinteraktionen. Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder with Amphetamine.
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
Presentationsmaterial EFFSYS 2 dagen Milestone Modell för identifiering av lämplig effektivisering av energitekniska system med värmepumpar.
Tidsvärdets utveckling över tiden
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
En guide för effektutvärdering
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Ladfors, mars 2015 Induktion 13e Mars Ladfors, mars 2015 Reklampaus: Jönköping augusti 2015 Bl.a. Induktions symposium.
Beteendeproblem FFT (Funktionell Family Therapy) MST (Multisystemic therapy) Tertiär prevention Verksamma program har minskat återfallsfrekvens, i missbruk,
BORIS dagen 22/ A three-year behavioral treatment of obese children: the effect of age on change in BMI SDS and dropout rate Pernilla Danielsson,
Hannah Jakobsson, leg. psykolog;
MOBILE LIFE. Kristina Höök Professor på Stockholms Universitet Labchef på SICS (Swedish Institute of Computer Science) Centrumchef för Mobile Life – nytt.
Hur lär man sig att arbeta? Donald Schön The Reflective Practitioner – how professionals think in action.
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
Regionala medicinska programgruppen Hjärtsvikt. Kort genomgång av aktualiteter Kronisk hjärtsvikt –Uppdaterat PM –Paradigm –CRT/ICD –Heartmate –Consensus.
Urbana Social-Ekologiska System
Barn, hälsa och föräldrar - underlag till en nationell strategi för föräldrastöd 30 min - 15 bilder Sven Bremberg.
Regionalt förbättringsarbete Processen coloncancer som exempel
Lärande i matematik Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper.
Utveckling av ett program för webb-baserat stöd för barn med urinvägsproblem – en deltagande design UTF, Oslo, maj 2015 Margaretha Jenholt Nolbris, Agneta.
kan man dra av Dunedinstudien?
Hur arbetar Finland preventivt med sexuell hälsa? Hur lyckas man så bra?? Dan Apter Kliniken för sexuell hälsa Väestöliitto Sexual.
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Stroke. Dagens ämne  Akut handläggning  Vad händer sedan  Tid är hjärna  TIA – en akut hjärn-attack.
Trombektomi vid akut ischemisk stroke Kunskapsläget 2014 SBU-Rapport
”Cognitive ability, alcohol use and alcohol-related harm” Sara Sjölund MD, PhD Dept. of Public Health Sciences, Karolinska Institutet Presentation av avhandling.
PSV – OCD-programmet Huddinge
Digitization and Management Consulting
Skolår 7, 9 och år 2 gymnasiet
Programområde Spelberoende vid CPF
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Systematisk litteraturstudie
Planering i matematikundervisning
Aktuellt från SPOR-POP
Vad vet vi idag om psykoterapi? Rolf Sandell Stockholm 26 oktober 2017
Non Violent Childhoods Evaluating research
Rubrik (låt rubriken sammanfatta slutsatsen)
Svarsfrekvensen i undersökningar från webbpaneler. Några resultat
Vad gör jag om jag vill forska med SPORs data?
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Riskbruk av alkohol vid psykisk sjukdom, störning
Komplikationer ET Björn Andréasson.
RECO Rehabilitering för bättre kognitiv funktion hos patienter med utmattningssyndrom Projektledare - Lisbeth Slunga Järvholm, överläkare, docent Arbets-
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
TRAFFIC EMISSION DUE TO WASTE Collection in Stora Ursvik, Stockholm
Mikroundervisning akuten Kungälv
Mikroundervisning akuten Kungälv
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Eva Henje, MD, PhD.
It all starts with a good teacher
Faktautbildning obesitaskirurgi/ metabol kirurgi September 2019
Presentationens avskrift:

Tidigintervention för barn med mental retardation (men utan autism) Lars Klintwall Svein Eikeseth Sigmund Eldevik

Innehåll HIOA Evidensen för EIBI (autism) Retrospektiv studie på MR Replikationsstudie Skillnader i behandling Preliminära data Presentasjonens tittel 17.09.2018

Høgskolen i Oslo & Akershus Svein Eikeseth Sigmund Eldevik Ingunn Sandaker Espen Borgå Johansen Erik Arntzen Per Holth Presentasjonens tittel 17.09.2018

Evidensen för EIBI Evidens från barn med autism Flera studier från 1987 till idag Latest meta-study: Peters-Scheffer et al, 2011 Presentasjonens tittel 17.09.2018

Evidensen för EIBI Effekt på IQ: effect size = 1,2 Adaptive behaviors: = 0,6 Reliable change index IQ = 30% (jämf 9%) RCI Vineland = 21% (jämf 5%) Number needed to treat = 5-7 (Eldevik, 2011) Presentasjonens tittel 17.09.2018

Learn rate: EIBI = 0,8 Comparison = 0,6 (p < 0.001) EIBI Utan behandling Omanalyserad data från: Eldevik et al, 2010 Presentasjonens tittel 17.09.2018 Presentasjonens tittel 17.09.2018

Evidensen för EIBI God evidens för EIBI för barn med autism Men EIBI är teoretiskt oberoende av diagnos Så hva med barn utan autisme?... Presentasjonens tittel 17.09.2018

Retrospektiv studie på MR Eldevik, S., Jahr, E., Eikeseth, S., Hastings, R. P., & Hughes, J. C. (2010). Cognitive and adaptive behavior outcomes of behavioral intervention for young children with intellectual disability. Behavior Modification, 34, 16-34. Presentasjonens tittel 17.09.2018

Retrospektiv studie på MR 11 barn med MR Genomsnittsålder 4:6 år 8-15 timmar / vecka Pedagoger som tränare, handledning tex från STI i Oslo Träning i 12 månader Kontrollgrupp med 14 barn (också retrospektivt) Presentasjonens tittel 17.09.2018

Retrospektiv studie på MR + 16.6 IQ + 2.8 Vineland Effect sizes 1.13 and .95 respectively (kom ihåg: 1,2 & 0,6) Presentasjonens tittel 17.09.2018

Take home message Behavioral intervention seems to have better effects than special education for children with MR. Gains were larger than those reported for autistic children receiving ca 30 hours a week. Presentasjonens tittel 17.09.2018

Replikationsstudie: design Bättre design (n=48) Random assignment Blind testing Mäta kvalitet på insatser Intervention Minimum 15 t/vecka vs TAU 2 år Fler mätningar Hemspråk, stress i familjen, etc Presentasjonens tittel 17.09.2018

Replikationsstudie: inklusionskriterier IQ och Vineland under 75 Ålder mellan 2-5 år Ingen kromsomavvikelse Inte autism (alltså inte nödvändigtvis en MR-diagnos) Presentasjonens tittel 17.09.2018

Replikationsstudie: Behandlingen Handledningsmöte med HIOA varje vecka. Praktikplats för Vernepleierstudenter Curriculum: VB-MAPP eller ABLLS Frida! Presentasjonens tittel 17.09.2018

Skillnader i behandling Mindre fokus på generalisering Social förstärkning Mer incidental teaching än DTT Mindre tid på att hitta förstärkare (?) Presentasjonens tittel 17.09.2018

Preliminära data 7,8 4,2 5 barn har fått ett års EIBI Mean change IQ = Mean change Vineland = 7,8 4,2 Presentasjonens tittel 17.09.2018

Tidigintervention för barn med mental retardation (men utan autism) Lars Klintwall Svein Eikeseth Sigmund Eldevik