Tidigintervention för barn med mental retardation (men utan autism) Lars Klintwall Svein Eikeseth Sigmund Eldevik
Innehåll HIOA Evidensen för EIBI (autism) Retrospektiv studie på MR Replikationsstudie Skillnader i behandling Preliminära data Presentasjonens tittel 17.09.2018
Høgskolen i Oslo & Akershus Svein Eikeseth Sigmund Eldevik Ingunn Sandaker Espen Borgå Johansen Erik Arntzen Per Holth Presentasjonens tittel 17.09.2018
Evidensen för EIBI Evidens från barn med autism Flera studier från 1987 till idag Latest meta-study: Peters-Scheffer et al, 2011 Presentasjonens tittel 17.09.2018
Evidensen för EIBI Effekt på IQ: effect size = 1,2 Adaptive behaviors: = 0,6 Reliable change index IQ = 30% (jämf 9%) RCI Vineland = 21% (jämf 5%) Number needed to treat = 5-7 (Eldevik, 2011) Presentasjonens tittel 17.09.2018
Learn rate: EIBI = 0,8 Comparison = 0,6 (p < 0.001) EIBI Utan behandling Omanalyserad data från: Eldevik et al, 2010 Presentasjonens tittel 17.09.2018 Presentasjonens tittel 17.09.2018
Evidensen för EIBI God evidens för EIBI för barn med autism Men EIBI är teoretiskt oberoende av diagnos Så hva med barn utan autisme?... Presentasjonens tittel 17.09.2018
Retrospektiv studie på MR Eldevik, S., Jahr, E., Eikeseth, S., Hastings, R. P., & Hughes, J. C. (2010). Cognitive and adaptive behavior outcomes of behavioral intervention for young children with intellectual disability. Behavior Modification, 34, 16-34. Presentasjonens tittel 17.09.2018
Retrospektiv studie på MR 11 barn med MR Genomsnittsålder 4:6 år 8-15 timmar / vecka Pedagoger som tränare, handledning tex från STI i Oslo Träning i 12 månader Kontrollgrupp med 14 barn (också retrospektivt) Presentasjonens tittel 17.09.2018
Retrospektiv studie på MR + 16.6 IQ + 2.8 Vineland Effect sizes 1.13 and .95 respectively (kom ihåg: 1,2 & 0,6) Presentasjonens tittel 17.09.2018
Take home message Behavioral intervention seems to have better effects than special education for children with MR. Gains were larger than those reported for autistic children receiving ca 30 hours a week. Presentasjonens tittel 17.09.2018
Replikationsstudie: design Bättre design (n=48) Random assignment Blind testing Mäta kvalitet på insatser Intervention Minimum 15 t/vecka vs TAU 2 år Fler mätningar Hemspråk, stress i familjen, etc Presentasjonens tittel 17.09.2018
Replikationsstudie: inklusionskriterier IQ och Vineland under 75 Ålder mellan 2-5 år Ingen kromsomavvikelse Inte autism (alltså inte nödvändigtvis en MR-diagnos) Presentasjonens tittel 17.09.2018
Replikationsstudie: Behandlingen Handledningsmöte med HIOA varje vecka. Praktikplats för Vernepleierstudenter Curriculum: VB-MAPP eller ABLLS Frida! Presentasjonens tittel 17.09.2018
Skillnader i behandling Mindre fokus på generalisering Social förstärkning Mer incidental teaching än DTT Mindre tid på att hitta förstärkare (?) Presentasjonens tittel 17.09.2018
Preliminära data 7,8 4,2 5 barn har fått ett års EIBI Mean change IQ = Mean change Vineland = 7,8 4,2 Presentasjonens tittel 17.09.2018
Tidigintervention för barn med mental retardation (men utan autism) Lars Klintwall Svein Eikeseth Sigmund Eldevik