Välkommen till Kick off vt 2018
Agenda 9-12 Digitalisering i skola/förskola? Jan Hylten & Mats Östling 12-13 Lunch 13.00 Nyttan av observationen för den egna enheten Helena Norin Odelberg, Malin Marohn 13.30 Nya metoden, utvärdering och konkret arbete 15.00 Fika 15.15 Genomgång av google drive, Mikael Aceli 15.45 Förarbete inför observationer
Digitalisering i skola och förskola Jan Hylten Mats Östling Education Analytics
Lunch
13.00 Presentationsrunda Nyttan av observationen för den egna enheten Helena Norin Odelberg, Malin Marohn 13.30 Nya metoden, utvärdering och konkret arbete 15.00 Fika 15.15 Genomgång av google drive, Mikael Aceli 15.45 Förarbete inför observationer
Nyttan av observationen för den egna enheten Helena Norin Odelberg Malin Marohn genomgång av mallen exempel på användning intervjuer - frågeformulär, anteckningar
Nya metoden, reflektion Reflektera över hur det har fungerat med höstens observationer Ambitionerna var: förändrad dokumentation och förändrat rapportskrivande tydligare rapport och effektivare skrivarbete kortare rapport, men ändå säkrat att bilden som förmedlas håller
Hur fungerar materialet (skola grupp 1) Skriv era reflektioner här: Bedömningsaspekterna är lätta att följa. Det blir tydligt vad andra såg och det kunde man sedan bekräfta eller diskutera kring. En som har observerat i båda metoderna tycker att det var lättare i det nya. Texten kan upplevas lite stakig om man håller sig till endast de formuleringar som ges som exempel. Bra om alla vet att det går att skapa egna värdeord och kombinera aspekter för att få lite flyt. Det nya sättet att skriva ökar nog likvärdigheten och blir kvalitetsgarant. Vi skulle vilja att dokumentöversikt ska finnas med Nackas överlämningssätt tycker vi är bra: Att börja med det positiva skapar ett positivt samtalsklimat. Arbetet med observationen kändes prioriterat på kommunnivå bedömningsaspekter gemensam dokumentation i rapportunderlag ändrad struktur för rapport tankar om språk, ordval i rapportunderlaget överlämning
Hur fungerar materialet (skola grupp 2) bedömningsaspekter gemensam dokumentation i rapportunderlag ändrad struktur för rapport tankar om språk, ordval i rapportunderlaget överlämning Skriv era reflektioner här: Tydliga matriser som är lätta att förstå Tydlig mall med värdeord som är lätt att använda. Underlaget ser ut som en matris så det är lätt att verifiera det en sett Färdiga formuleringar i olika steg som en använder direkt inte så många exempel längre. En skriver resultatet ganska kort och lite längre om starka sidor och utvecklingsområden. Språk och ordval finns färdigformulerat Enkelt tydligt och överskådligt
Hur fungerar materialet (blandad grupp 3) bedömningsaspekter gemensam dokumentation i rapportunderlag ändrad struktur för rapport tankar om språk, ordval i rapportunderlaget överlämning Skriv era reflektioner här: Mer distinkt, tydligare, fokus på det som är viktigast, tidseffektivt, Bra struktur med mycket bra mall som gör att inget faller mellan stolarna Rapporter blir mer enhetliga och ger mer tilltro till observatörerna. Överlämning är viktig för att skapa samsyn och tydliggöra ev tveksamheter som upplevs i rapporten. Nacka har intressant modell.
Hur fungerar materialet (förskola grupp 1) bedömningsaspekter gemensam dokumentation i rapportunderlag ändrad struktur för rapport tankar om språk, ordval i rapportunderlaget överlämning Skriv era reflektioner här: Tydliga och bra. Mkt positivt vi tar snabbt del av varandras observationer och reflektioner. Hur mkt ska vi skriva här?? Bra! Men hur tydliga ska vi vara här? Och hur omfattande?? Hyfsat vårdat språk. Sakligt. Tid för bra diskussioner. Vi förbereder oss noga. Nackas metod bra.
Hur fungerar materialet (förskola grupp 2) bedömningsaspekter gemensam dokumentation i rapportunderlag ändrad struktur för rapport tankar om språk, ordval i rapportunderlaget överlämning Skriv era reflektioner här: Rapportunderlaget ger en bra grund och överblick. Rapporten blir överskådlig och tillgänglig. Metodgranskningen underlättas i drive. Antal dagar för observationen! åtkomsten för nya dokument! Kick_off kan ligga ca två veckor innan obs start. Nackas modell vid överlämning är bra! Pedagoger med vid överlämning. Bra att inte referenslista behövs.
Hur fungerar materialet (blandad grupp 4) bedömningsaspekter gemensam dokumentation i rapportunderlag ändrad struktur för rapport tankar om språk, ordval i rapportunderlaget överlämning Skriv era reflektioner här: Inte så stor skillnad på bedömningsaspekter från tidigare, Fungerar bra. Rapportunderlaget är bra som stöd och diskussion, nödvändig för överlämning, har varit med förskolor som begärt ut underlaget som offentlig handledning. Det är viktigt att tänka på det.Man kan klippa in vesäntliga delar ur dokumentation in i underlaget. Lättläst och granskad för samordnare. Ändrad struktur: Intervjuerna är lite problematiska, frågor samstämmer inte riktigt Bra att lägga in en fråga under varje område i underlaget två frågor utveckling o lärande de två sista kan slås ihop. I underlaget bör f-9 skolor delas i varje skolform/stadie/verksmahetsform. Fritidshem, f klass. Överlämning komplex visste inte riktigt förväntningar när jag kom dit
Sammanfattning
FIKA Time for a break!
Google drive Mikael Aceli Rapportunderlag
Observatörslagen träffas