Ämneslyftet Sätunaskolan 2015-16.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Processtödjare 16/
Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Nytt betygssystem.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
Skolan är till för ditt barn
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Planering och genomförande av undervisningen
Aktiviteter och upplevelser
Dikter ProjektöProjektöversikt Lärarplanering Exempel och reflektioner Utbildningsresurser Bedömning och standard Utbildningsområde Nivåer Mål Program.
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Marknadsföring och försäljning
BFL Bedömning för lärande
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Resultat av klassrumsbesök
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Språkutvecklande arbetssätt i Musikundervisningen
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Lära för livet!.
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Klagshamns rektorsområde
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Mediepedagogiskt projekt
Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)
Begreppet undervisning
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Dialogmöte förskoleklass
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Ämneslyftet Sätunaskolan 2015-16

1 Läs igenom ämnets kursplan. Fokus på Syfte, förmågor och kunskapskrav.

2 I syftestexten hittar vi de ämnesspecifika förmågorna. Skapa en ikon/bild till varje förmåga. Förenkla språket så att förmågan är enkel att kommunicera. Gärna förmågan som ett verb.

3 Koppla kunskapskraven till förmågorna. Skolverkets kunskapskrav Musik

4 Ta bort värdeorden ur kunskapskraven och förenkla språket Skapa en Prezi eller Powerpoint med Syfte, förmågor och kunskapskrav Målguide Musik

5 Exemplifiera och förtydliga kunskapskraven. Kopplat till förmågorna. Kunskapskrav musik

6 Gör kvalitetstrappor/progression för varje kunskapskrav. Var så konkret som möjligt. Dessa kan användas både av läraren i bedömningsarbete och av eleven för självskattning. Kvalitetstrappor Musik

7 Alignmentplanering. Gör en Pedagogisk planering för ett ämnesområde. Koppla samman Kartläggning – syfte – förmågor – kunskapskrav – centralt innehåll – undervisning och bedömning. Alignmentmall

Du är grym! Glöm inte att dela ditt arbete med kollegor.

Översikt Läs igenom ämnets kursplan. Fokus på Syfte, förmågor och kunskapskrav. I syftestexten hittar vi de ämnesspecifika förmågorna. Skapa en ikon/bild till varje förmåga. Förenkla språket så att förmågan är enkel att kommunicera. Gärna förmågan som ett verb. Koppla kunskapskraven till förmågorna. Ta bort värdeorden ur kunskapskraven och förenkla språket Skapa en Prezi eller Powerpoint med Syfte, förmågor och kunskapskrav Exemplifiera och förtydliga kunskapskraven. Kopplat till förmågorna. Gör kvalitetstrappor/progression för varje kunskapskrav. Var så konkret som möjligt. Dessa kan användas både av läraren i bedömningsarbete och av eleven för självskattning. Alignmentplanering. Gör en Pedagogisk planering för ett ämnesområde. Koppla samman Kartläggning – syfte – förmågor – kunskapskrav – centralt innehåll – undervisning och bedömning.