Demokrati– och hatbrott.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Demokrati & diktatur.
Advertisements

Rättsväsendet Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Demokrati.
Hur använder vi demokratin?
Media Lagar och regler.
MILJÖSAMVERKAN VÄRMLAND
AU Digital samverkan LO Process
Personuppgiftslagen.
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Lag och rätt.
Lag och Rätt.
PRIVATJURIDIK Brottmål (kap 17).
Personuppgiftslagen (PuL) och
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
”Brottsplats: Storegårdsskolan”
Demokrati och hur Sverige styrs
Olika brott.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Handläggning enligt SoL
Arbetsmiljölagen Våld och hot Statligt anställda
Uppsökande och förebyggande arbete
Lagar och överenskommelser
Landstingsstyrelsens förvaltning
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Källor: Lag SFS 2006:67 Skolverkets råd och anvisningar
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
UPPHOVSRÄTT.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
UPPHOVSRÄTT.
Diskrimineringslagen
Skydd av demokratin Otillåten påverkan - mutor, stalking, hot och våld
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Riktlinjer för misskötsamhet
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Försök inte lura mig Utbildning om hur äldre personer kan skydda sig mot bedrägerier.
Principer för utredningar av oegentligheter
Tiggare och socialt utsatta- så jobbar Polisen
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Lex Maria.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Samverkan.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Förundersökning.
Samverkan Livsmedelslagen
Rutin orosanmälan Granskad och beslutad av Hälso-och politiska avdelningen, Carsten Regionövergripande rutin (ersätter tidigare lokala varianter/versioner)
Riksenheten för säkerhetsmål
Brottsoffer- och personsäkerhetsverksamheten BOPS
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Försök inte lura mig Utbildning om hur äldre personer kan skydda sig mot bedrägerier.
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
  Inbjudan Polisen och Säkerhetspolisen informerar om säkerhetsläget inför valet den 30 januari 2018 i Hässleholm Kommunförbundet Skåne, Region Blekinge,
Utbildning steg 1 Att vara förtroendevald
  Inbjudan Polisen och Säkerhetspolisen informerar om säkerhetsläget inför valet den 14 februari 2018 i Växjö Kommunförbundet Skåne, Region Blekinge,
Längre eller upprepad frånvaro
Samverkan: polis-åklagare-kommun-länsstyrelse
Hot och hat mot förtroendevalda
Rättsstatens vänner 14 september 2018
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Presentationens avskrift:

Demokrati– och hatbrott. Brott mot grundläggande fri- och rättigheter och den fria åsiktbildningen 2018-01-27, Susanne Gosenius

Rikspolischefens strategiska initiativ = en ambitionshöjning rörande polisens förmåga att bekämpa hatbrott och brott mot grundläggande fri- och rättigheter Ur rikspolischefens beslut 8/15, 2015: Polisen ska därför stärka sin förmåga att bekämpa hatbrott och skydda grundläggande fri- och rättigheter samt den allmänna åsiktbildningen i enlighet med Regeringsformens 2 kapitel 1 § och Brottsbalkens 18 kapitel 5 §.

Hatbrott: - Brottet hets mot folkgrupp: BrB 16 kap. 8§ - Brottet olaga diskriminering: BrB 16 kap. 9§ samt alla andra brott där ett motiv har varit att kränka en person, en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer på grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller annan liknande omständighet (straffskärpningsregeln i BrB 29 kap. 2 § 7)

Vad är ett demokratibrott? Begreppet brott mot de grundläggande fri- och rättigheterna innebär, i kontexten av polisens ambitionshöjning på området, brott som hotar någons grundlagsskyddade rätt att utöva sin yttrande-, informations-, mötes-, demonstrations-, förenings- och religionsfrihet. Begreppet kan även innebära brott mot medborgerlig frihet. Dessa brott ska utredas av demokrati- och hatbrottsgruppen. I bedömningen ska vägas in om det rör sig om allvarliga hot eller trakasserier som kan leda till att en förtroendevald, en journalist eller annan åsiktsbildare avstår från att verka i det offentliga rummet.   De rättigheter som radas upp i RF 2:1

De rättigheter som radas upp i RF 2:1 är: Yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller i bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor, Informationsfrihet: frihet att inhämta och ta emot upplysningar samt att i övrigt ta del av andras yttranden, Mötesfrihet: frihet att anordna och delta i sammankomster för upplysning, meningsyttring eller annat liknande syfte eller för framförande av konstnärligt verk, Demonstrationsfrihet: frihet att anordna och delta i demonstrationer på allmän plats, Föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna eller enskilda syften, och Religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion. De rättigheter som radas upp i RF 2:1 är:

Brott mot medborgerlig frihet Brottsbalk 18:5 Den som övar olaga tvång eller olaga hot med uppsåt att påverka den allmänna åsiktsbildningen eller inkräkta på handlingsfriheten inom politisk organisation eller yrkes- eller näringssammanslutning och därigenom sätter yttrande-, församlings- eller föreningsfriheten i fara, dömes för brott mot medborgerlig frihet till fängelse i högst sex år. Andra vanliga brott mot förtroendevalda: Olaga hot, ofredande, förgripelse mot tjänsteman, hot mot tjänsteman, skadegörelse. Brott mot medborgerlig frihet: högt ställda krav. Tillämpas sällan. Gärningen riktas mot den förtroendevalda som enskild person OCH mot det demokratiska systemet som denne företräder genom sitt förtroendeuppdrag. Istället för hot mot tjänsteman bör förgripelse mot tjänsteman användas i större utsträckning. Bredare tillämpning och omfattar bland annat även anhöriga som omfattas av hotet. Högre straffvärde.

Vem utsätts för demokratibrott? De som är journalister, andra åsiktsbildare eller förtroendevalda utsätts oftare än andra. Det beror på att de framför sina åsikter offentligt och har en möjlighet att påverka samhällsutvecklingen. Demokratibrotten omfattar personer som i sin yrkesroll verkar i det offentliga rummet. 1. Det ska vara en förtroendevald politiker som utsatts för hot eller våld 2. Brottet ska ha begåtts i avsikt att påverka den allmänna åsiktsbildningen.

Riktlinjen avser förtroendevalda politiker på regional och lokal nivå.   Brott mot förtroendevalda politiker ska utredas av demokrati- och hatbrottsgruppen. Stöd och skyddsåtgärder ska hanteras av brottsoffer- och personsäkerhetssektionen (BOPS). Lokalpolisområdet ansvarar för det förebyggande- och trygghetsskapande arbetet. Ansvaret för den centrala statsledningen (statschefen, talmannen, riksdagsledamöterna, statsministern, statsråden, statssekreterarna och kabinettsekreteraren) ankommer på Säkerhetspolisen. Avgränsning De delar av riktlinjerna som gäller utredning samt stöd- och skyddsåtgärder gäller endast när nedanstående kriterier är uppfyllda: 1. Det ska vara en förtroendevald politiker som utsatts för hot eller våld 2. Brottet ska ha begåtts i avsikt att påverka den allmänna åsiktsbildningen.

Åtgärder som hanteras inom Polisen Demokrati- och hatbrottsgruppen – utreder brott mot förtroendevalda. Brottsoffer- och personsäkerhetssektionen (BOPS) – tillser att adekvata stöd- och skyddsåtgärder vidtas vid behov. Ansvarar även för att kontakt med mediehusen sker i regionen. Kommunpoliser – kontaktyta mot kommunerna. Samverkan och brottsförebyggande åtgärder. (Verksamhetsskyddet – tillser att brottsförebyggande åtgärder vidtas. Arbetar endast med polisanställda.) Fördelning av ansvars rörande hatbrott och brott som hotar grundläggande fri- och rättigheter samt den fria åsiktbildningen: Brott som hotar demokratin och den fria åsiktsbildningen och som behörig FU-ledare bedömer som lämpligt, ska utredas av demokrati- och hatbrottsgruppen Brottsoffer- och personsäkerhetssektionen ska ha en stödjande kontakt med säkerhetsansvariga för mediehusen och för lokalpolitiker. BOPS ska även samverka med demokrati- och hatbrottsgruppen gällande särskilda insatsers rörande brottsofferstöd och personskydd. BOPS ansvarar för vidtagande av adekvata brottsförebyggande stöd- och skyddsåtgärder om behov finns. Beslut fattas utifrån, av BOPS utförd, strukturerad riskbedömning. Efter kontorstid ska förundersökningsledare i beredskap vid Regionala utredningsenheten kontaktas för vidtagande av initiala stöd- respektive skyddsåtgärder. Denna meddelar, i sin tur, BOPS i beredskap.   Det åligger BOPS att underrätta Säkerhetspolisen om hot, våld eller annat angrepp har riktats mot den centrala statsledningen eller region- och kommunpolitiker. Det åligger även BOPS att underrätta andra säkerhetsorganisationer som är kopplade till politikerna för hantering av säkerhetshöjande och brottsförebyggande åtgärder. Förebyggande åtgärder Chefen för respektive lokalpolisområde ansvarar för det förebyggande- och trygghetsskapande arbetet inom det egna ansvarsområdet genom information och vardagliga kontakter, t.ex. genom kommunpoliserna.

Anmälan och utredning Anmäl och bevissäkra! Anmälda demokrati- och hatbrott styrs genom anmälnings-upptagningen till demokrati- och hatbrottsgruppen. Gruppchef för demokrati- och hatbrottsgrupp har mandat att returnera ärende som kan handläggas av lokalpolisområdet. Anmälningsupptagning ska ske på ett sådant sätt att en samlad bild av brott mot förtroendevalda politiker erhålls. Beslut om åtkomstskyddande av ärendet fattas av demokrati- och hatbrottsgruppen såvida det inte finns skäl enligt andra rutiner. Bevissäkra genom att t ex spara e-post, skärmdumpa, spela in samtal, namn och uppgifter till vittnen, undvik att röra vid brev, paket eller annat som skickats, notera händelser med datum och klockslag (mönsterigenkänning). Gruppchefen för demokrati- och hatbrottsgruppen ansvarar för att hålla en uppdaterad lägesbild över pågående förundersökningar gällande demokratibrott. Brott som hotar demokratin och den fria åsiktsbildningen och som behörig FU-ledare eller annan ansvarig bedömer är lämpligt, ska utredas av demokrati- och hatbrottsgruppen. I bedömningen ska vägas in om det rör sig om allvarliga hot eller trakasserier som kan leda till att en förtroendevald, journalist eller annan åsiktsbildar avstår från att verka i det offentliga rummet Gruppchef för demokrati- och hatbrottsgrupp bör ha mandat att returnera ärende som hen bedömer att det inte har tillräcklig relevans för skyddet av demokratin eller den fria åsiktsbildningen. (Annars fördelas ärendena enligt nationella brottskatalogen). Den som är politiskt aktiv ska kunna utöva sina uppdrag på ett säkert sätt. De ska kunna röra dig fritt och ha nära kontakt med de människor de representerar. I dag kan man med ganska liten ansträngning ta reda på allehanda information om en person via internet. Det finns till och med information om vilka myndigheter som har offentliga uppgifter som går att begära ut. Det är något som förtroendevalda bör vara medvetna om. Politiker ska finnas tillgängliga för medborgarna, men tillgängligheten bör avvägas mot säkerheten.   Det är viktigt att polisanmäla alla hot. Det är en markering att man inte accepterar det man blivit utsatt för. I och med en anmälan kan också polisens brottsoffer- och personsäkerhetsarbete inledas. En förtroendevald som misstänker att det finns en koppling till yrkesroll och politiska engagemang bör informera om detta när denne gör en polisanmälan. En del förtroendevalda väljer att inte polisanmäla för att undvika medial uppmärksamhet. Om det finns oro över att personuppgifter ska komma ut kan den säkerhetsansvarige göra polisanmälan. Det går även att fråga om det finnsmöjlighet att göra polisanmälan åtkomstskyddad. När det finns en misstanke om brott ska händelsen polisanmälas och rapporteras, övriga incidenter behöver endast rapporteras. Den förtroendevalde ska inte själv bedöma vad som utgör ett brott eller vilka hot som ska tas på allvar – det ska den säkerhetsansvarige och polisen göra. Det är också viktigt att dokumentera alla händelser (även till synes harmlösa) om det senare skulle bli aktuellt med en polisanmälan.

Anmälan om brott mot förtroendevalda Ordinarie kontaktvägar gäller då man utsätts för brott: det vill säga exempelvis 112, 114 14, skrivelser eller besök på polisstation. Det kommer inte finnas något specialnummer för anmälningsupptagning som härrör till valet 2018. Anmälningsmall som grund och stöd vid anmälningsupptagning kommer finnas. Den innehåller även uppmaningar om bevissäkring. Kommunpoliserna kommer att vara rådgivande, men inte anmälningsupptagare. En rutin utarbetas just nu i vilken vi planerar kunna sammanföra kommunpoliser med polisisära Fu-ledare så att kommunpoliserna vid behov kan ge en fördjupad återkoppling i de fall det är påkallat, exempelvis då ärenden läggs ner.

Stöd till anmälningsupptagning vid politiska motiv Vem anmäler händelsen? Vem utsattes? Vad utsattes personen för och hur? När och var ägde händelsen rum? Vad tror den utsatte att syftet med händelsen var? Politisk fråga, opinionsyttring? Antas förövaren tillhöra en grupp vilket kan motivera händelsen? Religiös eller politisk extremism, djur- eller miljörättsaktivism, kriminell gruppering? Finns det någon känd utlösande faktor? Finns det vittne till eller inspelning/dokumentation av händelsen?

Brott mot förtroendevalda R3K Linda Jeppsson UL-samordnare POMA Kommunpoliser UL-samordnare POSS PONV POSV POSÖ Demokrati- och hatbrottsgruppen OBSERVERA: den aktuella strukturen är under bearbetning. EJ beslutad. FÖRSLAG: 1 UL-samordnare i varje polisområde. UL-samordnare inhämtar information från kommunpoliserna i respektive polisområde i frågor härrör till Utredning- och lagföring. UL-samordnaren rapporterar därefter till R3K. R3K är ingångskanalen i UL-frågor till Valstaben 2018. Även demokrati- och hatbrottsgruppen kommer att rapportera till R3K. Denna struktur används för att försöka nyttja de kanaler som finns redan idag och därmed försöka undvika att skapa parallella organisationer. Merparten av de brott som kan tänkas bli aktuella ska enligt ordinarie brottskatalog hanteras av LPO. R3- cellen återkommer under hösten med vidare instruktioner hur vi arbetar vidare med UL-frågorna.

Åklagare knutna till valet 2018 Anna Håkansson, Malmö (samordnare) Åsa Adolfsson, Kalmar Thomas Elofsson, Helsingborg Marcus Sjöstrand, Växjö Ulrika Grenerfors, Karlskrona Magnus Johansson, SSÅK Christofer Ramkvist, Kristianstad

Tack för att ni lyssnat! Susanne.gosenius@polisen.se